MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU: Maloobchod prodává zboží nebo služby zákazníkům a uspokojuje tak potřeby jejich vlastní nebo jejich domácností zboží pro výrobní spotřebu zboží pro osobní spotřebu SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU: nákup zboží k dalšímu prodeji spotřebitelům prodej a podpora prodeje zboží přeprava zboží převzetí podnikatelského rizika finanční operace získávání informací pro rozhodovací proces poskytování informací zákazníkům
FORMY MALOOBCHODU Maloobchod zboží prodává konečným spotřebitelům za účelem splnění jejich potřeb a přání. Maloobchod obsahuje všechny činnosti, které se musí uskutečnit, aby maloobchodníci mohli prodávat konkrétní výrobky nebo služby. Maloobchod má zcela zřetelný vliv na zdraví ekonomiky. Maloobchodní transakce se týká směny mezi spotřebitelem a maloobchodníkem Jsou dány činností maloobchodu na různých místech, např. v obchodech, provozovnách domovech kancelářích stáncích kolem cest v bankách, ……..
Tendence maloobchodu Významné změny a tendence v maloobchodě v posledních letech: vznik butiků maloobchod bez prodejních prostor růst velkých maloobchodních společností rozšiřování vertikálních marketingových systémů růst významu konkurence rostoucí zájem zákazníků o nákup doma růst významu řetězců ,(sítě) filiálek rozšiřování telemarketingu jako nástroje podpory prodeje zdůrazňování produktivity požadavky na profesionalitu koupě domácích maloobchodních společností zahraničními společnostmi (obchodní domy, obchody se smíšeným zbožím, .....) vznik a růst skladových klubů, superprodejen, supermarketů, ....
Maloobchodní cyklus (dle Prof. Malcolma P Maloobchodní cyklus (dle Prof. Malcolma P. McNaira z Harvardské univerzity) 1. získání pevného postavení na konkurenčním trhu Druhy operací - nízké náklady, obchodní rozpětí. Diskontní prodejny, diskontní obchodní domy. Nabídka je omezená, vč. služeb. Nízké režijní náklady. 2. Rozšiřování sortimentu, inovace nabízeného množství Snaha o dominanci na konkurenčním trhu. Zavádění nových prodejních technik, servisu, služeb. Zvyšování počtu pracovníků i kontrolorů. Zvyšování maloobchodních cen. 3. Nástup nového maloobchodníka - novátora (opakuje se celý cyklus)
Faktory ovlivňující maloobchodní cyklus DŮMYSLNÁ REKLAMA RŮST POČTU NÁKUPNÍCH CENTER VZNIK OBCHODNÍCH KONGLOMERÁTŮ
Historie poč. 19. století OBCHODNÍ STANICE pol. 19. století SPECIALIZOVANÉ OBCHODY OBCHODNÍ DOMY přelom 19. a 20. století OBCHODNÍ SÍTĚ DISKONTNÍ OBCHODNÍ DOMY ÚČELOVÉ OBCHODY S VYBRANÝM SORTIMENTEM ÚČELOVÁ NÁKUPNÍ CENTRA 60. léta růst zájmu o FRANCHISING 70. léta růst počtu FRANCHISINGOVÝCH PRODEJEN A FRANCHISORŮ
Typy a klasifikace prodejen je velmi obtížná pro obrovský rozsah a různorodost maloobchodní činnosti. MALOOBCHODNÍCI vlastníci prodejen bez prodejen - přímé vlastnictví - smluvní vztahy - vlastníci řetězů obchodů (např. franchising) - spotřebitelská družstva - zprostředkovatelé dobrovolné řetězce sponzorované velkoobchodem aliance, kooperační uskupení
Evropská systemizace prodejen Strukturální /fixní/ znaky provozní forma jednotky (maloobchod, velkoobchod, tranzit) vymezení sortimentu (potraviny, elektronika, odívání) systémy zpracování trhu (samoobsluha, obslužný prodej, zásilkový, automaty, ...) umístění provozní jednotky (centrum střediska, periférie) plošná velikost jednotky (počet zaměstnanců, obratů) Instrumentální /variabilní/ znaky cenová politika kvalita zboží (standardní, exkluzivní, náročná, nenáročná) rozsah nabízených služeb osobní péče o zákazníka související služba doprava financování (leasing)
Typizace prodejen přesné vymezení sortimentu a jeho rozmístění v prodejně způsob prodeje, nabídky centrální řízení cen, doprodejů oblečení zaměstnanců způsob objednávek zboží
Formy organizace MOB INTEGRACE KOOPERACE NEZÁVISLÍ PODNIKATELÉ buduje vlastní maloobchodní síť má vlastní banku nadnárodní společnosti KOOPERACE maloobchodní podnikatelé se spojují, např.: nákupní aliance investiční aliance NEZÁVISLÍ PODNIKATELÉ představují základ odvětví maloobchodu