Systémy pro podporu managementu 2 Business Intelligence 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ARBES FEIS [BI] ARBES Technologies, s.r.o.
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Systémy pro podporu managementu 2
IS v surovinovém průmyslu Roman Danel Institut ekonomiky a systémů řízení HGF VŠB – TU Ostrava.
Aleš Chudý ředitel divize IW Microsoft Slovakia.
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ NÁVRH IS PRO TECH. PROCESY Roman Danel VŠB – TU Ostrava HGF Institut ekonomiky a systémů řízení.
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Případová studie Business Intelligence ve společnosti Mountfield, a.s.
Studie proveditelnosti datového skladu KrÚ Vysočina - zhodnocení
Facility management ČSN EN
GORDIC ® + CA = vaše cesta ke zvýšení kvality a efektivity služeb DRMS FORUM Ing. Jakub Fiala vedoucí týmu CA Technologies programátor,
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
© 2010 IBM Corporation Stanislav Michelfeit, IBM IDC ČR, Služby – výzkum a výuka IT jako služba SSME - Service – Science, Management and Engineering =
Řízení přístupových práv uživatelů
Geo-informační systémy
SW podpora krizového řízení Duben 2006 Tomáš Fröhlich, DiS. ISSS 2007.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Simon, Štancl, Vajdl, Valenta.  Sunnysoft mControl je komplexní řešení pro kontrolu a správu firemních PDA zařízení. Jde o nový produkt na trhu přinášející.
Architektura databází Ing. Dagmar Vítková. Centrální architektura V této architektuře jsou data i SŘBD v centrálním počítači. Tato architektura je typická.
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Informační technologie pro české a slovenské zdravotnictví Integrační a komunikační centrum zdravotnických informací.
European Computer Driving Licence Informační a poradenské centrum PEF.
Systémy pro podporu managementu 2
Význam informací a dat a znalostí
Databázové systémy Architektury DBS.
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Zavádění a údržba informačních systémů
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Reporting Ing. Jan Přichystal, Ph.D.. Úvod Uživatelé obvykle přistupují k DW pomocí BI aplikace Většina využívá předdefinované reporty Poskytují standardizovaný.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
GIS??? Ve státní správě Karel Charvát. GIS?????? Je správné používat v souvislosti s využíváním prostorových informací ve státní správě, ale i v komerčním.
Dokumentace informačního systému
Erik Eckhardt Portál pro podporu rozhodování
ISSS 2007 Neimplementujte BI Hradec Králové, 2. dubna 2007 Ing. Václav Bahník.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Využití procesního řízení při správě nemocničního informačního systému ve VFN Všeobecná fakultní nemocnice Jiří Haase 20. května 2003.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Realizační tým ICZ duben 2005
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
NÁRODNÍ DIGITÁLNÍ ARCHIV
2 Fučíková Sylvie HR/Win – moderní technologie pro osvědčené aplikace.
Mají portály ve veřejném sektoru uplatnění?
Řešení informační bezpečnosti v malých a středních firmách Pavel Šnajdr – Informační management 2 Diplomová práce.
INTERNET VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ 2008 © Copyright IBM Corporation 2008 Správa obsahu v podání IBM 7. – 8. dubna 2008 ibm.com/cz/public Daniel Beneš.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
CZ / /0020 Podpora týmu NET Genium při rozvoji progresivních informačních technologií Žadatel: NetGenium s.r.o. Partner: ČVUT Kontaktní osoba:
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Crux information technology, s.r.o. Ostravská universita, information technology.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Mezinárodní konference ICT Fórum PERSONALIS 2006 Procesní řízení informační bezpečnosti ve státní správě Ing. Jindřich KODL, CSc. Praha
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
as4u advanced system for you
Systémy pro podporu managementu 2
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Ing. Athanasios Podaras, Ph.D 2016
Vybudování Technologického centra MěÚ Vyškov
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Identity management v UIS
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Základy business intelligence Jaroslav Šmarda
Transkript prezentace:

Systémy pro podporu managementu 2 Business Intelligence 1

Obsah Definice BI Historie BI Dopady BI na firemní procesy

Definice „BI je vědomá, soustavná transformace dat ze všech dostupných zdrojů do nových forem, poskytujících informace, která je řízena firemní činností a orientována na výsledky.“ Obvykle zahrnuje řadu nástrojů, databází i dodavatelů (infrastruktura), které zajistí nejenom počáteční řešení, ale i schopnost reagovat na změnu požadavků firmy nebo trhu. Účelem BI je změna prostředí řízeného daty na prostředí proaktivní. Hlavním cílem je automatizovat a integrovat co nejvíce kroků a funkcí. (Mike Bierre)

(Pre)historie BI 1958 – Hans Peter Luhn: A Business Intelligence System. IBM JournalA Business Intelligence System

Historie BI 70. léta 20.stol. – první nabídky nástrojů pro dotazování a tvorbu výstupů z databází pro neprogramátory (mnoho odlišných formátů dat, mnoho nástrojů) Lepší chápání způsobů jak ukládat a přistupovat k datům Odhalení mnoha nepřesností a anomálií v datech Velmi málo uživatelů

Historie BI 2 Počátek 80. let 20.stol. – vznik Informačních center (IC) Centrální služby koncovým uživatelům Spojka mezi netechnickými uživateli a IT Vyhledávání požadovaných dat, výběr nástrojů, zaškolování a další podpora Význam IC poklesl s nástupem osobních počítačů (PC) a tabulkových kalkulátorů - ztráta centralizovaných znalostí o analýzách u firem

Historie BI 3 Konec 80. let 20.stol. – rychlý nástup klient/server systémů, protože: Sálové systémy jsou drahé a nemoderní Data je lépe skladovat po menších, levnějších částech Výpočty se budou provádět na databázi (server) pomocí nástrojů (koncový uživatel) Distribuované zpracování je norma - technická úroveň PC neumožňovala v té době kvalitativně vyšší náhradu sálových počítačů - velká různorodost HW, roztříštěné a vícenásobné ukládání a zpracování dat + velký pokles cen HW

Historie BI 4 Počátek 90.let 20. stol. – pokus o sjednocení dat – informační sklady (IW) Ponechat data bez úprav na místě vzniku Zabezpečit přístup odkudkoliv jakýmkoliv nástrojem (výpočty na straně klienta) - uživatelé se musí potýkat s chybami - většina aplikací vyžaduje data z více rozdílných zdrojů - problematická přesnost a spolehlivost výsledků + upozornění na potřebu metadat

Historie BI léta 20. stol. – éra datových skladů (DW) a datových tržišť Část výpočtů (předzpracování dat, standardní a očekávané procesy) se přesouvá na stranu serveru Řešení obsahují sadu připravených nástrojů a umožňují uživatelům měnit nebo definovat metriku dat Nástroje pro WHAT-IF analýzu Sledování vybraných parametrů (KPI – Key performance indicator) a automatické upozorňování uživatelů na dosažení/překročení nastavených mezí

Dopady BI na firemní procesy Očekávané přínosy: růst produktivity, zlepšení podmínek práce, zvýšení prestiže, … Různé skupiny uživatelů: Oddělení IT Netechničtí koncoví uživatelé Analytici Externí uživatelé Firma

Oddělení IT a BI Technická podpora produktů Hw a sw požadavky Formát dat Spolupráce s dalšími IT systémy Aktualizace Zálohování/obnova Řešení provozních problémů,… Nemá přímé zkušenosti s technologiemi BI Pro úspěch BI řešení je nezbytné plné zapojení IT oddělení

Netechničtí koncoví uživatelé a BI Nedostatek schopností nebo času učit se pracovat s novými nástroji Jaké jsou povinnosti vzhledem k novým nástrojům? Značná očekávání (příklady – success stories) x realita Zkušenosti s tabulkovými procesory (co všechno umí Excel – a co teprve dokáže ten nový BI!) – rozdíl v objemu zpracovávaných dat Časové nároky na učení systému Kategorie koncových BI uživatelů Intenzivní analytici (zpravidla s IT vzděláním) – 2% Ad-hoc, příležitostní uživatelé (asistenti, specialisté) – 5-10% „spotřebitelé“ (manažeři) – více než 80%

Analytici a BI Dokáží nejefektivněji využívat nástroje BI Nemají takové nároky na jednoduchost ovládání; spíše možnosti nástrojů Navrhují úpravy, vylepšení, rozšíření aplikací a jsou první „testeři“ Kriticky posuzují komerční nabídky BI řešení

Externí uživatelé a BI Vlastní dotazy do firemních databází Problém bezpečnosti informací Většina externích dotazů je náhodná, ad-hoc a neočekávaná Analýza požadavků a příprava a dodávání požadovaných informací Testování na „pilotních uživatelích“

Firma a BI Celofiremní řešení nebývají obvyklá Různí lidé zpracovávají různými nástroji stejná data a dostávají stejné nebo i různé výsledky Vznikají lokální kopie dat - ostrůvky informací Různé definice stejných proměnných, hodnot Potřeba sjednocení v celofiremním měřítku „jedna pravda“ BI není jen o dotazování a reportování – je to nové paradigma týkající se vytváření, zpracování a využívání firemních dat

Pozvánka na konferenci BI