Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Systémy pro podporu managementu 2

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Systémy pro podporu managementu 2"— Transkript prezentace:

1 Systémy pro podporu managementu 2
Business Intelligence 1 Systémy pro podporu managementu 2

2 Obsah Definice BI Historie BI Dopady BI na firemní procesy

3 Definice „BI je vědomá, soustavná transformace dat ze všech dostupných zdrojů do nových forem, poskytujících informace, která je řízena firemní činností a orientována na výsledky.“ Obvykle zahrnuje řadu nástrojů, databází i dodavatelů (infrastruktura), které zajistí nejenom počáteční řešení, ale i schopnost reagovat na změnu požadavků firmy nebo trhu. Účelem BI je změna prostředí řízeného daty na prostředí proaktivní. Hlavním cílem je automatizovat a integrovat co nejvíce kroků a funkcí. (Mike Bierre)

4 (Pre)historie BI 1884 – Herman Hollerith – první patent se vztahem k BI (for "the art of compiling statistics") 1945 – Vannevar Bush – „As we may think“ (předvídá potřebu nástrojů pro přístup ke znalostem v obchodních organizacích) 1958 – Hans Peter Luhn: A Business Intelligence System. IBM Journal 1960’s – předchůdcem BI systémy pro podporu rozhodování (DSS) 1989 – Howard Dresner – navrhnul označení BI jako zastřešující pojem pro celou škálu nástrojů a technik pro podporu firemního rozhodování 1997 – první interaktivní webově orientovaný reportovací nástroj (Business Objects – Web Intelligence)

5 Historie BI 70. léta 20.stol. – první nabídky nástrojů pro dotazování a tvorbu výstupů z databází pro neprogramátory (mnoho odlišných formátů dat, mnoho nástrojů) Lepší chápání způsobů jak ukládat a přistupovat k datům Odhalení mnoha nepřesností a anomálií v datech Velmi málo uživatelů

6 Historie BI 2 Počátek 80. let 20.stol. – vznik Informačních center (IC) Centrální služby koncovým uživatelům Spojka mezi netechnickými uživateli a IT Vyhledávání požadovaných dat, výběr nástrojů, zaškolování a další podpora Význam IC poklesl s nástupem osobních počítačů (PC) a tabulkových kalkulátorů - ztráta centralizovaných znalostí o analýzách u firem

7 Historie BI 3 Konec 80. let 20.stol. – rychlý nástup klient/server systémů, protože: Sálové systémy jsou drahé a nemoderní Data je lépe skladovat po menších, levnějších částech Výpočty se budou provádět na databázi (server) pomocí nástrojů (koncový uživatel) Distribuované zpracování je norma - technická úroveň PC neumožňovala v té době kvalitativně vyšší náhradu sálových počítačů - velká různorodost HW, roztříštěné a vícenásobné ukládání a zpracování dat + velký pokles cen HW

8 Historie BI 4 Počátek 90.let 20. stol. – pokus o sjednocení dat – informační sklady (IW) Ponechat data bez úprav na místě vzniku Zabezpečit přístup odkudkoliv jakýmkoliv nástrojem (výpočty na straně klienta) - uživatelé se musí potýkat s chybami - většina aplikací vyžaduje data z více rozdílných zdrojů - problematická přesnost a spolehlivost výsledků + upozornění na potřebu metadat

9 Historie BI 5 90. léta 20. stol. – éra datových skladů (DW) a datových tržišť Část výpočtů (předzpracování dat, standardní a očekávané procesy) se přesouvá na stranu serveru Řešení obsahují sadu připravených nástrojů a umožňují uživatelům měnit nebo definovat metriku dat Nástroje pro WHAT-IF analýzu Sledování vybraných parametrů (KPI – Key performance indicator) a automatické upozorňování uživatelů na dosažení/překročení nastavených mezí

10 Dopady BI na firemní procesy
Očekávané přínosy: růst produktivity, zlepšení podmínek práce, zvýšení prestiže, … Různé skupiny uživatelů: Oddělení IT Netechničtí koncoví uživatelé Analytici Externí uživatelé Firma

11 Oddělení IT a BI Technická podpora produktů
Hw a sw požadavky Formát dat Spolupráce s dalšími IT systémy Aktualizace Zálohování/obnova Řešení provozních problémů,… Nemá přímé zkušenosti s technologiemi BI Pro úspěch BI řešení je nezbytné plné zapojení IT oddělení

12 Netechničtí koncoví uživatelé a BI
Nedostatek schopností nebo času učit se pracovat s novými nástroji Jaké jsou povinnosti vzhledem k novým nástrojům? Značná očekávání (příklady – success stories) x realita Zkušenosti s tabulkovými procesory (co všechno umí Excel – a co teprve dokáže ten nový BI!) – rozdíl v objemu zpracovávaných dat Časové nároky na učení systému Kategorie koncových BI uživatelů Intenzivní analytici (zpravidla s IT vzděláním) – 2% Ad-hoc, příležitostní uživatelé (asistenti, specialisté) – 5-10% „spotřebitelé“ (manažeři) – více než 80%

13 Analytici a BI Dokáží nejefektivněji využívat nástroje BI
Nemají takové nároky na jednoduchost ovládání; spíše možnosti nástrojů Navrhují úpravy, vylepšení, rozšíření aplikací a jsou první „testeři“ Kriticky posuzují komerční nabídky BI řešení

14 Externí uživatelé a BI Vlastní dotazy do firemních databází
Problém bezpečnosti informací Většina externích dotazů je náhodná, ad-hoc a neočekávaná Analýza požadavků a příprava a dodávání požadovaných informací Testování na „pilotních uživatelích“

15 Firma a BI Celofiremní řešení nebývají obvyklá
Různí lidé zpracovávají různými nástroji stejná data a dostávají stejné nebo i různé výsledky Vznikají lokální kopie dat - ostrůvky informací Různé definice stejných proměnných, hodnot Potřeba sjednocení v celofiremním měřítku „jedna pravda“ BI není jen o dotazování a reportování – je to nové paradigma týkající se vytváření, zpracování a využívání firemních dat

16 Pozvánka na konference o BI
Gartner Business Intelligence Summit 2 - 4 April 2012 | Los Angeles, CA


Stáhnout ppt "Systémy pro podporu managementu 2"

Podobné prezentace


Reklamy Google