Slovesný vid 8. ročník
Slovesný vid = schopnost slovesa vyjádřit dokonavost nebo nedokonavost všechny tvary téhož slovesa vyjadřují týž vid (četl, čte, bude číst, čti! četl by, …..)
Slovesa nedokonavá Číst = četl – vyjadřují děj jako prostě probíhající, neohraničený lze utvořit tvar pro minulý, přítomný i budoucí čas Číst = četl čte bude číst
Slovesa dokonavá Dát = dal vyjadřují děj jako ohraničený tato slovesa děj přítomný vyjádřit nemohou Dát = dal dá - tvar pro přítomný a budoucí čas je stejný
Slovesa dokonavá a nedokonavá, která se liší jen videm, vytvářejí vidové dvojice DOKONAVÁ NEDOKONAVÁ dát dávat vynést vynášet hodit házet spravit spravovat napustit napouštět
Slovesa dokonavá se tvoří ze sloves nedokonavých pomocí předpony mýt – umýt holit – oholit česat – učesat zvát – pozvat žloutnout - zežloutnout
Slovesa nedokonavá se tvoří ze sloves dokonavých příponami - někdy dojde ke změně v kořenu slova dát – dávat spravit – spravovat připojit – připojovat napustit – napouštět
Ze slovesa nedokonavého lze utvořit sloveso dokonavé a z toho zase příponou sloveso nedokonavé Mýt – umýt – umývat Šít – vyšít – vyšívat Dát – přidat - přidávat
- vidové rozdíly u podstatných a přídavných jmen utvořených od sloves kopnutí – kopání písknutí – pískání pletený – upletený malovaný - namalovaný
- v rozkazovacím způsobu, chceme-li vyjádřit zákaz, užíváme nedokonavá slovesa Nezavírej dveře ! Neříkej to o něm ! Nechoď teď pryč !
některá slovesa vyjadřují děj, který se stal několikrát za sebou = děj násobený Pozavírali jsme okna. Chodíval jsem k nim. Sedávala pod lípou. Když jsem k vám chodívával…
Použitá literatura : V. Styblík a kol. : Český jazyk pro 8. ročník ZŠ