Slovesný vid 8. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

NÁZEV: VY_32_INOVACE_494_Slovesný způsob
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa (verba).
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Slovesa.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:4. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Slovesný.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Slovesa – osoba, číslo, čas
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
SLOVESNÝ VID Mgr. Michal Oblouk.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.05 Název pro školu:EU ČJ 05 II Název materiálu:Slovesný vid Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_54_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
TVARY OZNAMOVACÍHO A ROZKAZOVACÍHO ZPŮSOBU
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Větné členy PŘÍSUDEK.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0115 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
SLOVESNÝ VID.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Co umí český slovesný vid
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Popiš jedním slovem, co se na obrázcích děje.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_24_Slovesný vid
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Slovesný způsob Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesný vid.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Slovesný vid 8. ročník

Slovesný vid = schopnost slovesa vyjádřit dokonavost nebo nedokonavost všechny tvary téhož slovesa vyjadřují týž vid (četl, čte, bude číst, čti! četl by, …..)

Slovesa nedokonavá Číst = četl – vyjadřují děj jako prostě probíhající, neohraničený lze utvořit tvar pro minulý, přítomný i budoucí čas Číst = četl čte bude číst

Slovesa dokonavá Dát = dal vyjadřují děj jako ohraničený tato slovesa děj přítomný vyjádřit nemohou Dát = dal dá - tvar pro přítomný a budoucí čas je stejný

Slovesa dokonavá a nedokonavá, která se liší jen videm, vytvářejí vidové dvojice DOKONAVÁ NEDOKONAVÁ dát dávat vynést vynášet hodit házet spravit spravovat napustit napouštět

Slovesa dokonavá se tvoří ze sloves nedokonavých pomocí předpony mýt – umýt holit – oholit česat – učesat zvát – pozvat žloutnout - zežloutnout

Slovesa nedokonavá se tvoří ze sloves dokonavých příponami - někdy dojde ke změně v kořenu slova dát – dávat spravit – spravovat připojit – připojovat napustit – napouštět

Ze slovesa nedokonavého lze utvořit sloveso dokonavé a z toho zase příponou sloveso nedokonavé Mýt – umýt – umývat Šít – vyšít – vyšívat Dát – přidat - přidávat

- vidové rozdíly u podstatných a přídavných jmen utvořených od sloves kopnutí – kopání písknutí – pískání pletený – upletený malovaný - namalovaný

- v rozkazovacím způsobu, chceme-li vyjádřit zákaz, užíváme nedokonavá slovesa Nezavírej dveře ! Neříkej to o něm ! Nechoď teď pryč !

některá slovesa vyjadřují děj, který se stal několikrát za sebou = děj násobený Pozavírali jsme okna. Chodíval jsem k nim. Sedávala pod lípou. Když jsem k vám chodívával…

Použitá literatura : V. Styblík a kol. : Český jazyk pro 8. ročník ZŠ