Kvalitativní výzkum – sběr dat a práce s nimi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Kvalitativní výzkum – základní rámec
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Cíle a postupy empirického výzkumu
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdroj ů v nemocnicích Záme č ek V ě truše v Ústí nad Labem 15. – 16. února 2010 Projekt Univerzitní nemocnice.
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Jak se dělá andragogický výzkum
Kvalitativní výzkum.
Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu- 2. část
Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Kvalitativní výzkum – designy/strategie výzkumu
ŠablonaIII/2 č íslo materiálu389 Jméno autoraMgr. Alena Krej č íková T ř ída/ ro č ník1. ro č ník Datum vytvo ř ení
 Rybá ř  U č itelka  Policista  Zedník  Bankovní ú ř edník  ICT technik  Uklíze č ka  …
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Prezentace o tom co nám FYZIKA dala a vzala
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
AIRSOFT.
 Typický osobní po č íta č m ůž eme rozd ě lit na t ř i č ásti:  Po č íta č ová sk ř í ň  Monitor  Další vstupn ě -výstupní za ř ízení (klávesnice,
Projekt EU – OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KURZ PRVNÍ POMOCI Ve č tvrtek 13. února 2014 jsme navštívili Mendelovu st ř ední školu v Novém Ji č ín ě, kde si pro nás ž ákyn ě 4. ro č níku pod vedením.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_INOVACE_238_JEHLIČNATÉ_STROMY Téma: JEHLIČNATÉ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. MONIKA RICHTÁRECHOVÁ Název: VY_32_INOVACE_201_PŘÍPRAVA_NA_NÁSOBENÍ Téma: PŘÍPRAVA.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Zm ě ny postoj ů frekventant ů kurz ů k osobám se specifickými pot ř ebami Petra Bendová Olomouc 15. kv ě tna 2008.
Skupinové interview (Focus group)
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
 Model je souhrn pravidel pro reprezentaci logické organizace dat v databázi.Rozeznáváme t ř i základní modely dat - hierarchický, sí ť ový a rela č.
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Kristýna Balátová Diagnostické metody v SP Etika.
CO JE DŮLEŽITÉ VĚDĚT O KVALITATIVNÍM VÝZKUMU?
Co je důležité vědět o kvalitativním výzkumu? Předmět: Metodologie společenských věd 1. roč. NMgr. Soc. ped.
Mgr. Jana K ř ehlíková.  základní funkce um ě ní  spjata s kategorií odrazu a obraznosti  zobrazení a vysv ě tlení mimolit. skut.  dílo rezignující.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – referát Název sady:Funkční styly pro 2. ročník, obor Opravář.
PhDr. Pavel Be ň o Tel nebo
DO PODAT P Ř IHLÁŠKU NA SŠ  2 p ř ihlášky na dv ě SŠ  2 p ř ihlášky na 1 SŠ - dva obory – vzor vypln ě né p ř.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
MZŠ Dymokury Ing. Martina Š ť astná. 1. Kde hledat hotové aplikace a jak je vyu ž ít ve výuce 2. Práce se Smart Tools 3. Jak si upravit procvi.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzd ě lávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0107 Název vzd ě lávacího materiálu: Ochranné.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis (základní slohový postup) Název sady:Funkční styly.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Odborný styl – odborný popis Název sady:Funkční styly (prostě sdělovací,
DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_20_Disk slo ž ka Šablona č íslo: VII.Sada č íslo: 3.Po ř adové č íslo DUM: 20. Autor:Mgr. Milan Ž i ž ka.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Mixed methods design (MMD)
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Metody psychologie.
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Test z Metodologie – náměty k přípravě
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Kvalitativní výzkum – sběr dat a práce s nimi Metody sběru dat a možnosti jejich analýzy

Metody sběru dat Pozorování Rozhovor Ohniskové skupiny Projektivní metody Videozáznamy

Pozorování strukturované vs. nestrukturované (předem vymezené a určené jevy vs. vágně formulovaný seznam otázek) - např. Flandersův systém; návrh plánu pozorování – témata/otázky, záznamový arch, vstup do terénu, klíčové osoby, terénní poznámky maximálně využívat záznam – možnost opakovaného pozorování

Pozorování

Pozorování pozorování OSTRAQ Je upravený Flandersův systém, který obsahuje redukované počty kategorií: O – ticho ve třídě S – mluví žáci T – mluví učitel (kromě otázek položených žákům) R – verbální odmítnutí žáků, jejich kritika, trestání A – akceptace, empatie, odměny, pochvaly, povzbuzování žáků Q – otázky pro žáky (k rozvoji poznávacích funkcí) Index direktivity Je hodnota, která označuje míru direktivity učitele v hodině. Vypočítá se podle následujícího vztahu, ve kterém se uplatňují kategorie systému Id = (A+Q)/(T+R) Hodnota Id < 1 označuje spíše direktivního učitele, resp. direktivní styl řízení učebních činností žáků, hodnota Id > 1 označuje spíše nedirektivního učitele, resp. nedirektivní styl řízení učebních činností žáků.

Rozhovor nestrukturovaný („běžný rozhovor“, zvl. formou je narativní r., flexibilita vs. problém držet se relevantních témat, cílů studie) polostrukturovaný (schéma závazných otázek – tzv. jádro) strukturovaný (pořadí a znění otázek je stanoveno) navázat kontakt, informovat (proč, o nás, kolik času) a získat souhlas, domluvit se na rozhovoru, ukončení - věnovat dostatek pozornosti účastníkům otázky rozhodovací (ano-ne), alternativní, doplňovací přímé, nepřímé, projektivní

Ohniskové skupiny skupinová debata na téma určené výzkumníkem (ohnisko) různá míra strukturovanosti různé role výzkumníka moderátor diskuse (případně další pomocný moderátor) pozorovatel příprava výběr a oslovení účastníků, místo, čas (úměrný velikosti skupiny, 6-10, max. 18-20) záznam, kolik skupin? – pokud hlavní metoda, alespoň 3-6 průběh zahájení (přivítání, informování, seznámení s pravidly) úvodní diskuse a motivace – nastartování jádro diskuse- menší zasahování moderátora ukončení;

Ohniskové skupiny pravidla ohniskové skupiny

Projektivní metody projektivní princip (jakýkoli „produkce“ – slovni, pohybová, výtvarná atd.) např. : Lidé mají různé představy o různých věcech, lidech, situacích v životě. Zajímalo by nás, jak byste popsal(a) dobrého žáka… 20 statement test

Triangulace rozmanitost pohledů na zkoumanou otázku kombinace metod (např.pozorování, ohnisková skupina) kombinace zdrojů dat (dotazování učitele, jeho kolegů, jeho žáků) kombinace přístupů (kvanti- kvali)

Analýza kvalitativních dat realistický přístup – výpověď účastníka je pravdivý popis reality (indikátor reality) narativistický přístup – výpověď účastníka je jeho konstruování (jeho způsob interpretace) reality nutnost udržovat spojení mezi tvrzením a zdrojem dat (ne „U nesouhlasí s ŠVP“ – ale „U říká, že nesouhlasí s ŠVP“ – odtud se ptáme dál nikoli proč U nesouhlasí s ŠVP, ale proč U říká, že nesouhlasí s ŠVP)

Základem je otevřené kódování při volbě kódu si klademe otázku, o čem daná část textu vypovídá návodné otázky co – téma?, jev? kdo – o koho jde, v jaklých rolích? kdy – jaký čas, jak dlouho? kde? – místo, prostor, lokalizace? jak intenzivně – jak moc, jak silně? proč? – příčiny? kvůli čemu? – jaký záměr? pomocí čeho – jaké strategie? jaké prostředky? určitá pasáž může nést víc než jeden kód

jako kódy používáme zkratkovité vyjádření významu správné „nálepky“

Běžné chyby v kódování přílišná reproduktivnost (vybírají se klíčová slova, in vivo termíny) příliš dlouhé úseky jedním kódem – ztráta informací nepřesné vystižení sdělovaného významu (nepřiléhavá „nálepka“)

Analýza kvalitativních dat postupně seznam kódů - z něj kategorie kategorie jako nadřazené označení více konkrétních projevů trsy kódů dále lze zpracovat výčtem analýzou odchylných případů – specifikace podmínek výskytu vzorců určitých kódů komparace – porovnávání různých vzorců

Analýza kvalitativních dat analytické závorkování – to, co zkoumáme má vždy dvě roviny – CO (co se děje, co účastník vypovídá) a JAK (to účastník popisuje – jakým způsobem, jaké volí prostředky, jak popisuje sebe) nejprve kódujeme CO, potom stejný materiál JAK vytváření struktur, příběhů „vyložení karet“ – přepovídání pomocí kódů kontrastování – dva protikladné, „krajní“ případy typologizace

Analýza kvalitativních dat techniky zakotvené teorie otevřené kódování – axiální kódování – selektivní kódování model Strausse, Corbinové příčinné podmínky  jev kontext intervenující podmínky následky

Analýza kvalitativních dat všechny způsoby zpracování otevřených kódů směřují k vytvoření analytického obrazu (analytického příběhu) - jak to je…?, proč se děje tohle…? jaké jsou postoje…? co bylo v datech, jaké kategorie, jaká vzniká teorie – jaké proměnné a jaké bztahy mezi nimi jsme nalezli primární interpretace (vlastně úroveň analýzy dat - nestačí), sekundární interpretace – o čem naše data vypovídají, co jsme nalezli a proč se to, co jsme nalezli děje, či jak je to vysvětlitelné

ukázka textu

ukázka textu