Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 6/7 – 11/12 vývojová psychologie.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vývoj člověka Ontogeneze.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Anotace: Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Mladší školní období.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PŘEDŠKOLNÍ VĚK.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Přednáška č. 3 Předškolní období
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Základní charakteristika
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Metodické materiály a pomůcky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
7. Diagnostika školní zralosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vývoj člověka Ontogeneze.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Mladší školní věk.
Diagnostické metody.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Předškolní věk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PSY. SP4. 815 Datum vytvoření: 29. 3. 2013 Vzdělávací oblast: Psychologie Ročník: Sociálněsprávní činnost – 4. ročník Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Psychologie. Učební materiál pro výuku předmětu psychologie. Prezentace k vysvětlení nových témat z oblasti vývojové psychologie – předškolní věk.

Metodické pokyny Jedná se o prezentaci v programu PowerPoint, v jejíž první části je zpracována teorie k danému učivu. Text je vhodný k výkladu při probírání nové látky na téma předškolní věk. Druhá část DUMu obsahuje otázky k procvičení. Ve výuce je možná samostatná i skupinová práce. K použití DUMu ve výuce je zapotřebí PC s programem PowerPoint a dataprojektor.

Zdroje LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 1998, 343 s. ISBN 80-716-9195-X. KOPECKÁ, Ilona. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4738-758. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-717-8308-0.

Zdroje http://www.predskolaci.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.predskolaci.cz/?tag=predskolak http://www.maminka.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.maminka.cz/clanek/deti-a-materstvi/predskolak-3-5-az-4-roky http://www.svetdetskefantazie.cz. [online]. [cit. 2013-03-29]. Dostupné z: http://www.svetdetskefantazie.cz/clanky/knizky-pro-predskolaky

Předškolní věk Období od 3–6 let. Konec této fáze není určen jen fyzickým věkem, ale také sociálně – nástupem do školy. Přičemž nástup dítěte do školy je ovlivněn jeho celkovou zralostí – viz. dále. Nejdůležitější činností dítěte je hra. Vývoj probíhá pozvolněji a plynule, vyroste asi o 5–6 cm za rok. Na konci tohoto období se výška pohybuje průměrně kolem 120 cm a váha mezi 20–22 kg. Mozek dítěte již má 90 % hmotnosti dospělého.

Předškolní věk Obr. č. 1

Vývoj motoriky Motorický vývoj se vyznačuje stálým zdokonalováním a zlepšenou pohybovou koordinací. Hrubá motorika: Čtyřleté dítě již dobře utíká, seběhne ze schodů, leze po žebříku, seskočí z nízké lavičky … Pro vývoj hrubé motoriky potřebuje dítě dostatek pohybu – učí se jezdit na tříkolce, plavat, jezdit na kole, lyžovat atp.

Vývoj motoriky Jemná motorika: U dítěte ještě přetrvává ambidextrie – nevyhraněná lateralita, k postupné diagnostikovatelné stabilizaci laterality dochází až po 4. roce života, nicméně u některých dětí může přetrvávat ještě kolem 6. roku. Svoji zručnost cvičí při hrách s pískem, kostkami, plastelínou, manipulací s nůžkami, ale především malováním či kreslením. Dítě rovněž získává samostatnosti v sebeobsluze – nají se, obuje, zaváže tkaničku, zapne knoflíky.

Vývoj motoriky Obr. č. 2

Kognitivní vývoj Myšlení – podle Jeana Piageta (1970) stádium názorného (intuitivního) myšlení, což znamená, že úsudek dítěte je vázán na smyslový názor (záleží na tom, co vidí). Myšlení je rovněž egocentrické, tj. má obtíže s uvědomováním si názoru druhého člověka. Příkladem, který uvádí J. Langmaier (1991) je dítě, které si zakrývá rukama oči, aby je druzí neviděli. Dalším prvkem je magičnost – tendence pomáhat si fantazií, a tak jeho poznání zkreslovat. Posledním znakem je tzv. absolutismus, což je přesvědčení dítěte, že každé poznání musí mít definitivní a jednoznačnou platnost.

Kognitivní vývoj Fantazie – dochází k rozvoji fantazijních představ, které se odráží ve výtvarném projevu dítěte, námětových hrách, v pohádkách. Svoji představu považuje za skutečnost a také tak o ní hovoří – eidetismus, který vrcholí v 6. letech. Pamět´ – v tomto období se prudce vyvíjí, má převážně bezděčný ráz, protože dítě ještě nemá snahu si něco cíleně zapamatovat. Řeč – výslovnost 3. letého dítěte je ještě nedokonalá, avšak kolem 6. roku věku už by měla vymizet dětská patlavost. Dítě si rozšiřuje slovní zásobu, používá gramaticky správnou řeč. Objevuje se 1. ptací období „Co“? a 2. „Proč“?

Kognitivní vývoj Obr. č. 3

Citový a sociální vývoj Dítě je v předškolním věku ještě impulzivní a labilní. Ustupuje cit strachu a zvyšuje se cit zlosti a hněvu. Začínají se vyvíjet vyšší city (city intelektuální, estetické, etické) Nejvýznamnějším sociálním prostředím zůstává pro předškoláka rodina. Dítě si zde osvojuje: základní normy chování identifikaci s mužskou a ženskou sociální rolí sociální kontrolu a hodnotovou orientaci

Školní zralost Fyzická, psychická a sociální zralost pro vstup dítěte do školy. V případě, že je dítě hodnoceno v pedagogicko-psychologické poradně je použito modifikace tzv. Jiráskova testu, jejímž autorem je Kern : kresba lidské postavy napodobení psacího písma obkreslení deseti teček

Kontrolní otázky Popište obecnou charakteristiku předškolního věku: Vysvětlete pojem egocentrismus: Co je eidetismus? Jak formulované otázky klade dítě nejčastěji v tzv. 1. ptacím a 2. ptacím období? Citový a sociální vývoj předškoláka:

Kontrolní otázky – řešení Popište obecnou charakteristiku předškolního věku: Období od 3-6 let. Konec této fáze není určen jen fyzickým věkem, ale také sociálně – nástupem do školy. Přičemž nástup dítěte do školy je ovlivněn jeho celkovou zralostí. Vysvětlete pojem egocentrismus: Egocentrické myšlení, tj. má obtíže s uvědomováním si názoru druhého člověka. Příkladem, který uvádí J. Langmaier (1991) je dítě, které si zakrývá rukama oči, aby je druzí neviděli.

Kontrolní otázky – řešení Co je eidetismus? Svoji představu považuje za skutečnost a také tak o ní hovoří, vrcholí v 6. letech. Jak formulované otázky klade dítě nejčastěji v tzv. 1. ptacím a 2. ptacím období? 1. ptací období „Co“? a 2. „Proč“?

Kontrolní otázky – řešení Citový a sociální vývoj předškoláka: Dítě je v předškolním věku ještě impulzivní a labilní. Ustupuje cit strachu a zvyšuje se cit zlosti a hněvu. Začínají se vyvíjet vyšší city (city intelektuální, estetické, etické).