Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Rada vlády ČR pro bezpečnost silničního provozu Usnesení č. 25 z prosince 2010: Rada vlády doporučuje vládě navýšit prostředky ve prospěch realizace Národní strategie BESIP a doporučuje subjektům, které mají na poklesu nehodovosti ekonomický zájem, aby na Národní strategii BESIP přispěly podílovým financováním. Usnesení č. 32 ze září 2011: Zřízení pracovní skupiny k realizaci usnesení 25/2010
Usnesení č. 36 z prosince 2011: Zřízení Výboru pro financování (navrženi členové: MD, MV, MF, SFDI, ČAP, AK, SMOCR, ŘSD, Nadace BESIP)
Současný model financování: „Každý za své“ Omezené zdroje
Návrh nového modelu: Bezpečnost na silnicích je věcí nás všech Socioekonomické ztráty: usmrcení, těžce a lehce zranění, hmotné škody (v mld. Kč Zdroj: CDV) 2002: 49,7 2003: 53,5 2004: 54,0 2005: 52,5 2006: 48,3 2007: 50,9 2008: 49,3 2009: 37,4
Škody na majetku (38 %) Ztráty na produkci (33,4 %) Náklady na zdravotní péči (13,9 %) Sociální výdaje (9,9 %) Zajištění místa DN, záchranné a likvidační práce (0,7 %) Další náklady (znalecké posudky, administrativa…)
Cost benefit analýza dopravně bezpečnostních opatření Aktuální náklady do BESIP a náklady po snížení nehodovosti a jejich následků
Cíl Národní strategie BESIP do roku 2020: Snížení počtu usmrcených (dosažení průměrné úrovně EU, tj. snížení počtu usmrcených osob o 60 % oproti roku 2009) Snížení těžce zraněných (o 40 % oproti roku 2009)
Sci-fi nebo reálný cíl?
Dopravně bezpečnostní opatření snížení socioekonomických ztrát Efektivita dopravně bezpečnostních opatření
Návrh postupu: 1) Kdo má na snížení nehodovosti ekonomický zájem + stanovení podílu 2) Model podílového financování založený na rozsahu předpokládaného snížení socioekonomických ztrát v důsledku snížení dopravních nehod a jejich následků (možné způsoby zapojení subjektů, které ekonomicky profitují na silničním provozu, na financování opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu) 3) Způsob redistribuce těchto prostředků, vč. vytvoření kontrolních mechanismů
„Rada vlády pro BESIP“ v SRN 25 volených a 4 určení členové 6 výborů 45 zaměstnanců
Příjmy v roce 2010 Členské příspěvky ,50 € Spolkové ministerstvo dopravy – základní příspěvek ,00 € Spolkové ministerstvo dopravy – kampaně a mimoř. příspěvky ,00 € DGUV (asociace pojišťoven) ,00 € Fin. příspěvky dalších členů DVR ,00 € Ostatní příjmy ,00 € Celkem ,50 €
Výdaje v roce 2010 Zabezpečení programů ,99 € Ostatní náklady ,00 € Provozní a administrativní náklady ,51 € Celkem ,50 €
Jeden z možných modelů: Jednotný dopravně bezpečnostní webový portál s participací veřejného i privátního sektoru Grantový systém pro podporu bezpečnosti silničního provozu dle priorit stanovených Radou vlády pro BESIP
Děkuji za pozornost JUDr. Jana Horáková Odbor bezpečnostní politiky, odd. analýz a strategií Ministerstvo vnitra ČR
Návrh usnesení ? Sekretariát Rady vlády pro BESIP (v rámci rozpočtu odd. BESIP) zajistí k realizaci usnesení Rady vlády pro BESIP č. 25 z roku 2010 a) zpracování návrhu modelu podílového financování opatření v oblasti bezpečnosti silničního provozu ze soukromých a veřejných zdrojů založený na rozsahu předpokládaného snížení socioekonomických ztrát v důsledku snížení dopravních nehod a jejich následků, případně návrh možného finančního zapojení subjektů, které ekonomicky profitují na silničním provozu b) zpracování modelu financování opatření Národní strategie BESIP