Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Digitální učební materiál
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Přídavná jména II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Tvoření slov I
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Básnické tropy a figury
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Tvoření slov II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Podstatná jména II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Formální skladební vztahy
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–GRAMATIKA-27 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Skladba I Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování. Seznamuje s pojmy věta, výpověď, věta jednoduchá, základní skladební dvojice, skladební dvojice, vztahy mezi jednotlivými členy věty Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

Skladba I

Skladba - syntax -Nauka o mluvnické a významové stavbě věty, o stavbě souvětí, i o výstavbě souvislých textů -Věta – slovní vyjádření myšlenky – stránka – významová, mluvnická, zvuková, grafická -Výpověď – jednotka jazykového projevu -Věta jednoduchá – větný celek vyjadřující jednu myšlenku -Souvětí – celek složený ze dvou a více vět -Nauka o mluvnické a významové stavbě věty, o stavbě souvětí, i o výstavbě souvislých textů -Věta – slovní vyjádření myšlenky – stránka – významová, mluvnická, zvuková, grafická -Výpověď – jednotka jazykového projevu -Věta jednoduchá – větný celek vyjadřující jednu myšlenku -Souvětí – celek složený ze dvou a více vět

Stavba věty jednoduché -Skladební vztahy mezi slovy = větnými členy ve větě nebo mezi větami v souvětí -Skladební dvojice = dvě slova ve větě, která k sobě mluvnicky i významově patří -Základní skladební dvojice = spojení podmětu a přísudku -Skladební vztahy mezi slovy = větnými členy ve větě nebo mezi větami v souvětí -Skladební dvojice = dvě slova ve větě, která k sobě mluvnicky i významově patří -Základní skladební dvojice = spojení podmětu a přísudku

Skladební vztahy významové a)Přisuzování (predikace) – vztah mezi podmětem a přísudkem, vyjadřuje se shodou – Petr svítil b)Určování (determinace) – mezi členy ostatních dvojic ve větě, člen závislý zpřesňuje význam členu řídícího – vyjadřuje se shodou nebo přimykáním – malý Petr, trhali jablka, tahali včera, žluté narcisky, Honzík od sousedů a)Přisuzování (predikace) – vztah mezi podmětem a přísudkem, vyjadřuje se shodou – Petr svítil b)Určování (determinace) – mezi členy ostatních dvojic ve větě, člen závislý zpřesňuje význam členu řídícího – vyjadřuje se shodou nebo přimykáním – malý Petr, trhali jablka, tahali včera, žluté narcisky, Honzík od sousedů

Skladební vztahy významové -Ve skupině se členy ve stejné platnosti – tedy navzájem nezávislými Přiřazování – souřadnost – mezi několikanásobnými větnými členy – vztah: -Slučovací – Martin a Jirka (spojky – a, i, ani, jak – tak, jednak – jednak aj.) -Stupňovací – bylo teplo, ba až horko (spojky – ba, dokonce, ba i, nejen-ale i, nejen-nýbrž i) -Ve skupině se členy ve stejné platnosti – tedy navzájem nezávislými Přiřazování – souřadnost – mezi několikanásobnými větnými členy – vztah: -Slučovací – Martin a Jirka (spojky – a, i, ani, jak – tak, jednak – jednak aj.) -Stupňovací – bylo teplo, ba až horko (spojky – ba, dokonce, ba i, nejen-ale i, nejen-nýbrž i)

Skladební vztahy významové -Odporovací – kufřík menší, ale hezčí (spojky – ale, avšak, však, sice-ale) -Vylučovací – napij se vody nebo mléka (spojky – nebo, anebo, buď-nebo) -Příčinný (důvodový) – neúspěšné, neboť nepřipravené představení (spojky – neboť, vždyť, totiž) -Důsledkový – nepřipravené, proto neúspěšné představení (spojky – proto, tedy, tudíž, a tak) -Odporovací – kufřík menší, ale hezčí (spojky – ale, avšak, však, sice-ale) -Vylučovací – napij se vody nebo mléka (spojky – nebo, anebo, buď-nebo) -Příčinný (důvodový) – neúspěšné, neboť nepřipravené představení (spojky – neboť, vždyť, totiž) -Důsledkový – nepřipravené, proto neúspěšné představení (spojky – proto, tedy, tudíž, a tak)

Skladební vztahy významové Přistavování – vztah široké totožnosti, označení téhož jevu dvojím způsobem, např. Jan Neruda, básník a prozaik 19. stol., zemřel v roce přístavek

Formální vyjádření skladebních vztahů -Shoda (kongruence) – člen závislý se shoduje se členem řídícím v pádě, čísle, rodě nebo osobě = přísudek, přívlastek shodný, doplněk. Např. žluté blatouchy, Honzík trhal, Standa chodil na fotbal rád. -Řízenost (rekce) – člen řídící určuje pád závislého jména – předmět, přívlastek neshodný, doplněk – např. trhali violky, trhání fialek, zvolili ho jako vedoucího -Shoda (kongruence) – člen závislý se shoduje se členem řídícím v pádě, čísle, rodě nebo osobě = přísudek, přívlastek shodný, doplněk. Např. žluté blatouchy, Honzík trhal, Standa chodil na fotbal rád. -Řízenost (rekce) – člen řídící určuje pád závislého jména – předmět, přívlastek neshodný, doplněk – např. trhali violky, trhání fialek, zvolili ho jako vedoucího

Formální vyjádření skladebních vztahů -Přimykání (adjunkce) – tvar závislého členu není určován členem řídícím, uplatňuje se jen významový vztah – příslovečné určení, přívlastek neshodný – např. trhali u potoka, dům u nádraží

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN