Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0006 Číslo a název šablony.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Život na Zemi.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Potravní vazby rostlin a živočichů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
VZTAHY ORGANISMŮ.
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Potravní vazby rostlin, hub a živočichů
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Charakteristika ekosystému
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Registrační číslo projektu:
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
VY_52_INOVACE_01_ Ekosystémy
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.0006 Číslo a název šablony klíčové aktivity I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Jméno autora: Mgr. Hana Vlková Datum: 10. 10. 2011 Ročník: 6. A Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Projevy a potravní vztahy organismů Téma: Potravní vztahy organismů Metodický list/anotace: Prezentace je určená k výkladu ve výuce. Seznamuje žáky s pojmy ekosystém, producent, konzument a rozkladač. Na příkladech objasňuje rozdíly mezi potravním řetězcem a potravní pyramidou a mezi vztahem parazitickým a symbiotickým.

POTRAVNÍ VZTAHY ORGANIZMŮ

EKOSYSTÉM je soubor všech ŽIVÝCH SLOŽEK (společenství rostlin, hub, živočichů) a všech NEŽIVÝCH SLOŽEK (voda, vzduch, horniny, sluneční záření) na určitém místě (a v určitém čase) ekosystémy dělíme podle toho, kdo je vytvořil na: PŘÍRODNÍ - vytvořila příroda (př. les, poušť, jezero) UMĚLÉ – vytvořil člověk (pole, zahrada, sad, park, rybník) ekosystémy dělíme dále na: VODNÍ (např. rybník, jezero, potok, moře) SUCHOZEMSKÉ (les, louka, pole, poušť, savana, step)

Obrázek: Přírodní vodní ekosystém - jezero Laka na Šumavě. Obrázek: Umělý vodní ekosystém – rybník Vrkoč u Pohořelic. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Vrko%C4%8D%2C_rybn%C3%ADk_u_Poho%C5%99elic%2C_v%C3%BDlov_2011_%282%29.JPG/800px-Vrko%C4%8D%2C_rybn%C3%ADk_u_Poho%C5%99elic%2C_v%C3%BDlov_2011_%282%29.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Jezero_Laka.JPG/800px-Jezero_Laka.JPG Obrázek: Přírodní suchozemský ekosystém – smíšený les v Německu. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Mixed-forest.jpg/800px-Mixed-forest.jpg

Obrázek: Zelené rostliny PRODUCENTI Obrázek: Zelené rostliny základem většiny ekosystémů na Zemi jsou ZELENÉ ROSTLINY, které jsou schopny samy se uživit procesem zvaným FOTOSYNTÉZA (z oxidu uhličitého a vody vyrábí, za pomoci sluneční energie a chlorofylu, kyslík a cukr – ten jim slouží jako zdroj energie ) zelené rostliny jsou tedy PRODUCENTI http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Plants.jpg/411px-Plants.jpg

KONZUMENTI jsou VŠICHNI ŽIVOČICHOVÉ, kteří si neumí vyrobit potřebné látky k životu, a proto je musí přijímat v potravě = KONZUMOVAT jsou to tedy KONZUMENTI konzumenty dělíme podle toho, čím se živí na: BÝLOŽRAVCE - rostlinná potrava (např. jelen, včela) VŠEŽRAVCE - rostlinná i živočišná potrava (např. bažant, člověk) MASOŽRAVCE (PREDÁTORY) - loví živočišnou potravu (např. vlk, orel)

ROZKLADAČI jsou organismy, které rozkládají MRTVÁ TĚLA VŠECH PRODUCENTŮ, KONZUMENTŮ A JEJICH ODPADNÍ LÁTKY jsou to BAKTERIE, HOUBY, PŮDNÍ ŽIVOČICHOVÉ (žížala, brouci hrobaříci, chrobáci aj.) Obrázek: Bakterie Obrázek: Houby Obrázek: Žížala v půdě http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Mi%C3%B1oca066eue.jpg/353px-Mi%C3%B1oca066eue.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Bacteria_photomicrograph.jpg/800px-Bacteria_photomicrograph.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Fungi_collage.jpg/689px-Fungi_collage.jpg

KOLOBĚH LÁTEK V EKOSYSTÉMU v ekosystémech neustále dochází ke koloběhu látek: 1. rostliny přijímají vodu s anorganickými látkami z půdy a vytváří organické látky ve fotosyntéze 2. rostlinami se živí býložravci 3. býložravci jsou potravou pro všežravce a masožravce 4. po jejich smrti vše rozloží rozkladači na anorganické látky, které opět přijímají rostliny z půdy

POTRAVNÍ ŘETĚZEC POTRAVNÍ ŘETĚZEC ukazuje předávání živin (a energií) mezi producenty, konzumenty a rozkladači Obrázek: Křižák Obrázek: Ťuhýk Obrázek: Hrobařík Obrázek: Vosa Obrázek: Hrušky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/Nicrophorus_vespillo_2.jpg/463px-Nicrophorus_vespillo_2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Pears.jpg/79px-Pears.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e3/3_wasp_2007-04-25.jpg/120px-3_wasp_2007-04-25.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/Araneus_diadematus%2C_Livorno_1.JPG/533px-Araneus_diadematus%2C_Livorno_1.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/Lanius_excubitor_am.jpg/800px-Lanius_excubitor_am.jpg

POTRAVNÍ PYRAMIDA POTRAVNÍ PYRAMIDA je grafickým znázorněním potravního řetězce KONZUMENTI – VŠEŽRAVCI A MASOŽRAVCI Obrázek: Liška obecná http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/Vulpes_vulpes_coiled_up.jpg/120px-Vulpes_vulpes_coiled_up.jpg R O Z K L A D A Č I KONZUMENTI – BÝLOŽRAVCI Obrázek: Myšice lesní http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/MusErythronotus.jpg/800px-MusErythronotus.jpg PRODUCENTI Obrázek: Ječmen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/Secale_cereale_%28Roggen%29-2008.jpg/283px-Secale_cereale_%28Roggen%29-2008.jpg

ZVLÁŠTNÍ POTRAVNÍ VZTAH - PARAZITISMUS jde o vztah, kdy jeden organismus (CIZOPASNÍK, PARAZIT) žije na úkor druhého (HOSTITEL) parazité mohou žít uvnitř těla hostitele - VNITŘNÍ PARAZITÉ(např. tasemnice) nebo na povrchu těla - VNĚJŠÍ PARAZITÉ (např. klíště obecné, veš dětská) Obrázek: Klíště obecné Obrázek: Tasemnice dlouhočlenná http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/Tick_bite.jpg/681px-Tick_bite.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Taenia_solium.jpg/379px-Taenia_solium.jpg

ZVLÁŠTNÍ POTRAVNÍ VZTAH - SYMBIÓZA jde o vztah, kdy organismy mohou žít ve vzájemném výhodném soužití jeden organismus poskytuje např. úkryt a druhý mu např. pomáhá získávat potravu (mravenci a mšice spolu v mraveništi, mořská sasanka a ryba klaun) Obrázek: Klaun a sasanka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/Amphiprion_ocellaris_2.jpg/800px-Amphiprion_ocellaris_2.jpg