Vztah, komunikace lékař - pacient

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
Péče o seniora trpícího depresí
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Etická hlediska péče o staré občany
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Konflikty a způsoby jejich řešení
IveHale s.r.o..
MUDr. Jana Vojtíšková Ústav všeobecného lékařství 1. LF v Praze.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Zásady pozorování a vyjednávání
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Humanistická psychoterapie Carl R
Zásady dobré komunikace
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Sdělování nepříznivých informací.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
Zdravá škola.
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Klinická propedeutika
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
Zpracovala: Simona Hyková
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Agrese.
Komunikace s rodiči.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem.
Interakce , komunikace zdravotník - pacient
Kvalita v českém zdravotnictví
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
KOMUNIKACE 1.Obecné zásady úspěšné komunikace 2.Formy komunikace 3.Komunikace organizace jako celku.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání pro zdravý PředmětZdravověda Tematický.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_18.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Komise TMK ČLS Komunikace a jednání Hana Šípková.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Povinnosti a práva zdravotnických pracovníků
Teorie vzdělávání dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ošetřování nemocných v terminálním stádiu
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Náročné životní situace
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Vztah, komunikace lékař - pacient

Vztah lékař - pacient vytváří prostor, v němž probíhá každý kontakt a péče základem je komunikace jeden z prostředků léčby asymetrický a komplementární určován vzájemným očekáváním a jeho plněním X nedorozumění

Pojmy Role očekávané a vyžadované chování související s určitým postavením ve společnosti každý jedinec má více rolí polární dimenze: dominance-submisivita pozitivní-negativní hodnocení aktivita-pasivita

Pojmy Imago Stereotyp autostereotyp postoj představa (vědomá i nevědomá) o skutečnosti neuvědomovaná část, nesena emočně, má motivační sílu Stereotyp „Říká se, to ví každý“ soubor mínění a názorů na skupinu individuí nevychází z osobních zkušeností, je obecný („klišé“) autostereotyp mínění o skupině jíž je hodnotitel členem postoj tendence reagovat v obdobné situaci opakujícím se (typickým) způsobem obecná i individuální zkušenost projevující se v hodnocení určité skutečnosti

Přenos a protipřenos Koluze Přenos Protipřenos tendence navazovat komplementární vztahy nevědomá původ v dětství Přenos sociální reagování a očekávání vzniklé v dětství přenášející se do dospělosti pacient Protipřenos zdravotník

Typy přenosu Pozitivní Negativní Ambivalentní sympatie, náklonnost, radost Negativní hněv, nepřátelství, zklamání, strach, podezíravost Ambivalentní pozitivní i negativní prvky

Role lékaře vysoce pozitivní hodnocení x vyšší nároky sebeobraz lékaře dopad na práci důležité jsou identifikační vzory X iluze všemohoucnosti nejistota

Pacientova očekávání POMOC nezištnost a obětavost odbornost osobní vztah dominance rozhodnost a aktivita odpovědnost podpora, akceptace, pochopení a uznání jistota a bezpečí tajemství informace X „milosrdná lež“

Možnosti lékaře pozorné naslouchání jasné a srozumitelné vysvětlení všech postupů ujištění zpětnou vazbou, že pacient porozuměl pravidelné informace o prevenci zjistit možné překážky spolupráce (obavy, nechuť, odmítání, vliv jiné osoby) vždy zachovat důvěrnost informací získaných od pacienta respektování pacientova přání nekritizování pacienta na veřejnosti

Možnosti lékaře udržování očního kontaktu během rozhovoru respektování pacientova soukromí poskytnutí emoční podpory stanovení jasné diagnózy a seznámení pacienta způsobem, který je pro něj přijatelný a srozumitelný upravený zevnějšek seriózní vystupování, autentičnost, čestnost

Role pacienta nemocný – „bez-mocný“ trpělivost, pasivita x v současnosti důraz na aktivitu pozitivní sociální odezvy sekundární, terciární zisky nenese vinu ani zodpovědnost x vedení k zodpovědnosti

Očekávání lékaře podřídivost, vděčnost, rychlá úzdrava, spolupráce X 30-50% nedodržuje doporučení včetně braní medikace upřímnost, důvěra, „statečnost“ YAVIS (young, attractiv, intelligent, succesful, sexy) realita HOUND (homely, old, unatractive, nonverbal, dumb)

Požadavky na pacienta verbalizace všeho nejasného nebo nesrozumitelného a sdělení pochybností poskytnutí všech nutných informací o potížích i přání ohledně terapie upřímnost a důvěra dodržování všech lékařových pokynů (ve vlastním zájmu)

Požadavky na pacienta respektování lékařova soukromí přiměřené nároky na lékařův čas nezneužívání lékařské péče sdělení všech problémů najednou, bez „tajemství“ ( ke škodě pacienta) udržování očního kontaktu

Dobrá spolupráce důvěra spokojenost rovnocenný vztah přátelská atmosféra, zájem o pacienta, jeho subjektivitu informovanost pacienta spoluodpovědnost soulad s pacientovým životním stylem a zvyky „na pacienta orientovaný model“

Na pacienta orientovaný model partnerský model nedirektivnost zájem o rodinu a osobní život lékař – vlídný a „lidský“ pojímání nemoci jako problému celého člověka

Komunikace s neslyšícími zřetelná artikulace dobré osvětlení obličeje pomalejší tempo řeči jednoduché věty otázky důraz na neverbální komunikaci trpělivost možnost oddechu pochválení pacienta

Komunikace s nevidomými vyvarování projevů soucitu jednání přímo s nevidomým ne s průvodcem představení se a uvedení funkčního zařazení popisování činností informování o nepříjemných a bolestivých zákrocích s vysvětlením přijatelné akustické prostředí nepohybovat se tiše odstranit překážky a bariéry

Komunikace s tělesně postiženými pozorné vnímání pacienta předpokládat normální inteligenci věnovat pacientovi dostatečný čas stejná úroveň očí dodržování běžných konvencí nevytýkat skutečnosti, které se nedají ovlivnit bezbariérové prostředí

Komunikace s mentálně postiženými stejný přístup, ale s větším taktem, ohleduplností a trpělivostí komunikace s pacientem ne pouze s doprovodem úcta a respekt jako k ostatním lidem opakování otázek a instrukcí tolikrát, kolikrát je potřeba úroveň přizpůsobit možnostem pacienta

Agresivní pacient verbálně důvod agrese: frustrace – oprávněný nárok úzkost vztek na „osud“ osobnost pacienta nedat impulzivní odpověď ani zdvořilou formou vyčkat odhalení příčiny a její zpracování

Agresivní pacient brachiálně chránit zdraví své a dalších pacientů nebýt sám, event. vyčkat na pomoc rozdělení úkolů, převaha 1:3-5 čas na vyjednávání a event. možnost ústupu pacientovi nikdy neužít útoku zbytečně se nedotýkat pozor na emoční indukci neobelhávat pacienta dovolit uvolnit agresi přijatelným způsobem respekt vůči pacientovi osobní prostor, titul, nekritičnost, naslouchání, pozorné sledování

Důvody špatné spolupráce pacienta,………. Neochota lékaře s pacientem či příbuznými hovořit. Lékař mluví způsobem, že mu pacient nerozumí. Lékař se vyptává, neumožňuje dialog. Není respektován stav pacienta. Pacient je v zajetí starostí, neposlouchá. Velká sociální distance mezi lékařem a pacientem. vlastní spolupráce - kooperace - mezi pacientem (i příbuznými) a lékařem má být taková, že nás nemocný o všem důležitém plně a včas informuje a spolehlivě dodržuje naše doporučení a nařízení včetně ordinace. compliance

Dobře dlouhodobě spolupracuje nemocný, který: - svému lékaři důvěřuje - rovnocenná spolupráce - zájem o subjektivitu pacienta - včasné informování  - spoluodpovědnost - shoda, ne příkrý rozpor mezi zvyky a životním stylem

Typy lékařského rozhovoru a jeho dimenze - věcná stránka - sociálně emoční stránka - osobní styl klasifikace rozhovoru dle účelu a cíle: •     informace získáváme - anamnestický rozhovor; diagnostický rozhovor; explorativní rozhovor •  informace dodáváme - závěrečný rozhovor; rozhovor s příbuznými; lékařská vizita; poradensko - informační rozhovor - srozumitelnost, redundance, intelektová úroveň, vzdělání a aktuální zdravotní stav

Typy lékařského rozhovoru a jeho dimenze •      psychoterapeutické rozhovory - změna psychického stavu, osobnosti a chování •      - interpretující rozhovor •      - nedirektivní empatický rozhovor •      - podpůrný a uklidňující rozhovor •      - přesvědčující rozhovor - persuáze

Typy lékařského rozhovoru a jeho dimenze •      vnitřní uspořádání rozhovoru •      počet účastníků •      dimenze rozhovoru •      - direktivita x nedirektivita •      - emoční blízkost či vzdálenost •      - empatie x racionalita •      ryzost, opravdovost lékaře x role lékaře •      informační bohatost x střídmost

Fáze rozhovoru • zahájení rozmluvy - přirozená rozprava •      vlastní rozhovor - náročné situace, osobnost a vztahy, subjektivní vnímání současné situace, chápání aktuálního onemocnění, rodina, účelovost a manipulace, prožívání a hodnocení událostí, odžívání negativních pocitů •      závěr rozhovoru - náznak možností, obrat a vhled

Zásady sdělování nepříznivých informací •sdělování nepříznivých informací rodičům postižených dětí • sdělování nepříznivé informace, která není extrémně závažná •  sdělování extrémně závažné informace  •  pravda - ne taktizování a lži •  informovat šetrně, s ohledem na psychické možnosti a zásadu “primum non nocere” - především neškodit •  soustavná komunikace a psychologická péče

Hlavní zásady při sdělování extrémně nepříznivé zprávy: •   informuje ten, kdo má největší důvěru •    musí být jasné, na co lze navázat •    pravdivé informace - stručnost •    dotazy •  pomoc s vyrovnáním se, s dopadem, netlumíme emoční odezvu •    vyvolání dojmu důvěry a spolehlivosti •    domluva na další pohovor a setkání, kontinuita   •    doporučen nedirektivní empatický pohovor •    lež zůstává lží, byť by naše úmysly byly ty nejlepší •   místo “milosrdné lži” lze nabídnout alternativu aproximální pravdy

Komunikace – při správně vedené komunikaci s pacientem musíme: •    vědět co chceme říci •      rozhodnout, kdy informaci sdělit •      vybrat správné místo pro sdělení •      rozhodnout, jak nejlépe informaci podat •    pamatovat na skutečnost, že pro nás již jasné sdělované skutečnosti nemusejí být tak jasné pro druhou stranu •      mluvit zřetelně a srozumitelně, nekomplikovat •      zvolit přiměřené tempo a odpovídající tón řeči •      sledovat a zaznamenávat reakce pacienta •      brát v úvahu pocity pacienta •      udržovat oční kontakt •      kontrolovat své neverbální projevy •      umožnit pacientovi, aby se v dostatečné míře vyjádřil •      nezneklidňovat, nedráždit pacienta svým projevem •      kontrolovat, zda pacient informaci přijal a pochopil

Požadavky na lékaře • poslouchejte vždy pozorně •    vše jasně vysvětlete, srozumitelně, vytvořte zpětnou vazbu a ujistěte se o porozumění pacientem •    hovořte pravidelně o prevenci •    buďte poctiví a čestní •    vyptejte se na vše, co by mohlo vaši spolupráci ztěžovat •    zachovejte vždy důvěrnost sdělovaných informací •    respektujte pacientova přání •   udržujte při rozhovoru oční kontakt •   dejte najevo svou emoční podporu •   nenavazujte sexuální vztahy •   stanovte jasnou diagnózu a seznamte s ní pacienta přijatelným způsobem •   upravený oděv je nezbytnou samozřejmostí •    vystupujte vždy v nejlepším světle •    nepožadujte finanční podporu od pacientů

Požadavky na pacienty • ptejte se lékaře na vše nejasné • poskytněte všechny nezbytné informace • dodržujte pokyny • buďte upřímní • nedělejte si nepřiměřené nároky na lékařův čas • důvěřujte svému lékaři • respektujte lékařovo soukromí • sdělte všechny své problémy najednou, nenechávejte si tajemství • při rozhovoru se dívejte lékaři do očí sdělte všechny své pochybnosti, ať už se týkají čehokoliv

ETIKA Hippokratova přísaha problém – tradiční normy v sekularizující se společnosti se rozpadly psychiatrie – dostává moralita nový rozměr psychiatr – povinnost pěstovat v sobě úctu k člověku proměnlivost schopnosti pacienta o sobě rozhodovat schopnost rozhodovat o určité věci může být omezena, o jiné věci ne

ETIKA problém podávání informací problém farmaceutických firem pravda či milosrdná lež problém farmaceutických firem zachovat si plnou nezávislost a lidskou důstojnost lékaře odborníka etika psychoterapie řádný výcvik citový vztah mezi terapeutem a pacientem přiměřená míra angažovanosti nepodporovat závislost pacienta, i když nám lichotí pravidlo neutrality