Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Geometrie Ročník : 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníku 5. ročník
Advertisements

Konstrukce trojúhelníků
Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Kružnice, konstrukce kružnice 4. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Petrová. Materiál zpracován v rámci projektu.
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Základní konstrukce Kolmice.
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Konstrukce čtverce 5. ročník
KOLMICE 4. ROČNÍK Zpracovala Ing. Eva Skalická,
Konstrukce obdélníku 5. ročník
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – KRUŽNICE A KRUH
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Matematika Lichoběžník.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_278_GEOMETRIE_TROJÚHELNÍK.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
ÚHLOPŘÍČKY ČTVERCE A OBDÉLNÍKA
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
PRAVOÚHLÝ TROJÚHELNÍK
Vzájemná poloha dvou kružnic
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
Úhel pravý, tupý, ostrý, přímý
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Geometrie Ročník : 5.
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
25.1 Rovnoběžníky Prohlédni si obrázky a pokus se říci, co je spojuje.
Konstrukce čtverce 4. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
Narýsuj obdélník ABCD o stranách |AB|= 4 cm, |BC|= 2 cm.
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Gabriela Jedličková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_37_Čtverec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová BRAINSTORMING VŠECHNY OBRÁZKY BY SE DALY SHRNOUT DO JEDNOHO TÉMATU KONSTRUKCE.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
K R U Ž N I C E Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Rýsování kolmic Matematika 4. ročník Lenka Blažková 2012.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Základní konstrukce Kolmice.
Vypracovala: Mgr. Martina Belžíková
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
TÉMA: Rýsování čtverce
TÉMA: Rýsování rovnoběžníků
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Geometrie Ročník : 5. Téma : Pravy uhel a pravouhly trojuhelnik Autor: Jana Kamena

) Pravý úhel - pravoúhlý trojúhelník . 1) Vezmi si čtvrtku papíru a přelož ji stejně jako máš naznačeno na obrázku. Nyní máš papír rozdělen na 4 části. Zvýrazni kolmé přímky a vybarvi každou část jinou barvou. 2) Narýsuj si do sešitu dvě k sobě kolmé přímky a, b. Tyto přímky rozdělují rovinu na 4 části. Opět si vybarvi každou zvlášť. b ) . Každá z těchto čtyř částí roviny se nazývá pravý úhel. a Slož list papíru tak, abys vymodeloval dvě k sobě kolmé přímky.Vybarvi nyní pouze jeden za čtyř pravých úhlů, které jsi vymodeloval.

) . ) . B Na obrázku je znázorněn pravý úhel. Bod V je vrchol pravého úhlu Polopřímky VA, VB jsou ramena pravého úhlu. ) . Pamatuj: Ramena pravého úhlu jsou polopřímky. Vrchol pravého úhlu je společný počátek těchto polopřímek. V obrázcích označujeme pravý úhel takto: Pravý úhel rýsujeme tak, že narýsujeme jeho ramena na navzájem kolmých přímkách. V A ) .

Pomocí trojúhelníku s ryskou narýsuj dvě kolmé přímky a,b Pomocí trojúhelníku s ryskou narýsuj dvě kolmé přímky a,b. Označ průsečík přímek a,b písmenem P. Vybarvi jeden pravý úhel a barevně vyznač jeho ramena. b ) . P a Z trojúhelníků na obrázku vyber ty, které mají pravý úhel a pravé úhly vyznač. Využij vlastnosti pravého úhlu. Pokud nevíš, vrať se na předchozí obrázky.

Narýsuj do sešitu několik dvojic k sobě kolmých přímek a vyznač vždy jeden pravý úhel. Narýsuj a vybarvi trojúhelníky podobně jako na obrázku. Mají tyto trojúhelníky pravý úhel? Pokud ano, tak jej vyznač. b m n a v u

Trojúhelník, který má dvě strany pravoúhlý trojúhelník. Pozoruj svůj trojúhelník s ryskou, podle kterého rýsuješ. Tento trojúhelník má dvě k sobě kolmé strany. Ukaž si je. Tyto strany svírají pravý úhel. Pamatuj: Trojúhelník, který má dvě strany k sobě kolmé se nazývá pravoúhlý trojúhelník. Pozoruj rysku na svém trojúhelníku. Ryska je kolmá k nejdelší straně trojúhelníku. Ryska svírá s nejdelší stranou trojúhelníku pravý úhel. Kde kolem sebe vidíš pravé úhly? Pozoruj předměty ve svém okolí.

) . Pravoúhlý trojúhelník Pravoúhlý trojúhelník Znovu si připomeň: Pravoúhlý trojúhelník má dvě strany k sobě kolmé. Tyto strany se nazývají odvěsny. Třetí strana se nazývá přepona. a,b.........odvěsny c.........přepona Přepona je vždy nejdelší stranou pravoúhlého trojúhelníku. c ) b . a

Doplň: M Trojúhelník KLM je.................... Pravý úhel je při vrcholu.............. Vyznač jej. Odvěsny jsou........................... Přepona je.............................. Přepona je vždy........................ Barevně vyznač odvěsny a přeponu. K L

Vezmi si list papíru, který má tvar obdélníku Vezmi si list papíru, který má tvar obdélníku. Narýsuj úsečku, která spojuje protější vrcholy. Podle této úsečky obdélník rozstřihni. Z obdélníku tak vznikly dva pravoúhlé trojúhelníky. Vyznač pravé úhly. . ) ( . Narýsuj čtverec ABCD o straně a = 3 cm. Sestroj úsečku AC. Každý z trojúhelníků ABC, ACD vybarvi. D C Rozhodni: Trojúhelník ABC (je - není) pravoúhlý Trojúhelník ACD (je - není) pravoúhlý Vyznač pravé úhly: V trojúhelníku ABC je pravý úhel při vrcholu .............. . V trojúhelníku ACD je pravý úhel při vrcholu .............. . A B

) . Narýsuj pravoúhlý trojúhelník tak, aby strany, které jsou k sobě kolmé, měly délky 4 cm a 6 cm. Trojúhelník si nejprve načrtni a popiš jeho vrcholy. Náčrt: M 4 cm ) . K 6 cm L

) Narýsuj pravoúhlé trojúhelníky: . 1) Trojúhelník ABC s odvěsnami a = 3 cm, b = 25 mm 2) Trojúhelník DEF s odvěsnami d = 35 mm, e = 42 mm. Udělej si nejprve náčrt, vyznač si v něm, co znáš a vysvětli postup rýsování. Náčrt: C a = 3 cm . Konstrukce: Proveď pečlivě do sešitu. Používej pravítko a kružítko. B ) b = 25 mm c A Na co si musíš u trojúhelníku dát pozor při popisování vrcholů a stran? Platí toto pravidlo u ostatních rovinných obrazců?

Narýsuj do sešitu přímku p a bod A, který na přímce p neleží. Sestroj pravoúhlý trojúhelník ABC tak, aby odvěsna a ležela na přímce p a měřila 6 cm. Před rýsováním si opět udělej náčrt a popiš si ho. Náčrt: Využij toho, že odvěsny jsou na sebe kolmé Kolik má úloha řešení?

Použité zdroje Obrázky: Literatura 1) URL <http://www.orvest.cz/item/1115871944_small.jpg>[cit.2010- 9-8] Literatura 1) RNDr. Jaroslava Justová – Matematika pro 4. ročník 1. díl, 2.vydání,Praha: Alter 2003, s. 50 2) RNDr. Jaroslava Justová – Matematika pro 4. ročník 2. díl 2. vydání Praha: Alter 2003, s. 34