Teploměr. Jednotky teploty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Únor 2012
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Změna objemu kapalin a plynů při zahřívání nebo při ochlazování
(míra tepelného stavu látky)
Změna objemu pevných těles při zahřívání nebo při ochlazování
Teplota a její měření.
Měření teploty Teplota je fyzikální veličina, značí se t.
Daniel Gabriel Fahrenheit
Digitální učební materiál
Téma: Fyzikální veličiny – teplota Změna teploty vzduchu během dne
Teplota Jiří Smolák Jan Tareš.
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
MĚŘENÍ TEPLOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_164_Teplota AUTOR: Ing.Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 6.,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Teplo (Učebnice strana 53 – 55)
Měření teploty.
potřebné ke změně teploty nebo přeměně skupenství látky
Anders Celsius – – Byl to švédský astronom a fyzik. Byl to švédský astronom a fyzik. Je to autor Celsiovy stupnice.
Měření teploty LC.
Měření teploty.
Teplotní roztažnost pevných látek
Tato prezentace byla vytvořena
Měření teploty Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Teplota Ing. Radek Pavela.
Teplota a její měření.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Fyzika 6. ročník Teplota Anotace
Název materiálu: TEPLOTA – výklad učiva.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k zopakování probraného učiva. Žák odpovídá na otázky o základní fyzikální veličině.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Základní škola Karviná-Nové Město Cihelní 1666 tel./fax.: , Škola pro život CZ.1.07/1.4.00/ Druh.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/18 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Vytápění Teplota. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Fyzika na scéně - exploratorium pro žáky základních a středních škol reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Gymnázium, Olomouc, Čajkovského 9 Název úlohy: 1.6.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_1A_13_Teplota Téma: Prvouka.
Daniel Gabriel Fahrenheit
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
PROJEKT TEPLOTA Vypracovaly : Vanesa Vrbovcová , Klára Kubová , Sofia Bryknerová, Klára Šuláková a Jana Leischnerová.
Měření teploty.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11 Teplota
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_F.6.A ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr.
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.10_TEPLOMĚRY Název: Teploměry.
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
TERMODYNAMICKÁ TEPLOTA
Teplota – souhrnná cvičení I.
VY _52_INOVACE_A_12_Teplota
Teplota-zápis Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
VLASTNOSTI LÁTEK II teplota, čas.
Transkript prezentace:

Teploměr. Jednotky teploty (Učebnice strana 106 –108) Napustíme-li si jednu nádobu studenou vodou, jednu nádobu velmi teplou vodou a jednu nádobu vodou vlažnou, můžeme si provést pokus. Vložte jednu ruku do studené vody a druhou současně do velmi teplé vody. Po jedné minutě je vyndáme a ponoříme obě do vlažné vody. Co pozorujeme? teplá voda studená voda vlažná voda Ruka ponořená do studené vody vnímá vlažnou vodu jako velmi teplou, naopak ruka ponořená do velmi teplé vody vnímá vlažnou vodu jako studenou. Teplota se v průběhu času mění vnímání teploty je subjektivní. Teplota je charakteristika tepelného stavu hmoty. Je to vlastnost předmětů a okolí, kterou je člověk schopen vnímat a přiřadit jí pocity studeného, teplého či horkého.

K měření teploty používáme teploměry. K různým účelům používáme různé teploměry (laboratorní, pokojový, venkovní, lékařský, …). Pro oblast běžných teplot nejčastěji užíváme kapalinové teploměry – rtuťové a lihové teploměry, které jsou založeny na objemové roztažnosti kapalin. Zvyšuje-li měřená teplota, zvyšuje se teplota kapaliny uvnitř teploměru a zvětšuje se její objem. Lihové teploměry se používají v domácnostech a pro měření nižších teplot od –115°C do 78°C. Rtuťové teploměry se používají pro oblast teplot od – 38°C do 357°C, především v laboratořích.

Kapalinový teploměr se skládá ze skleněné baňky, ve které nádobka s většinou kapaliny (rtuti nebo obarveného lihu), dlouhé úzké uzavřené trubičky, zčásti vyplněné kapalinou a opatřené stupnicí s číselnou hodnotou. Při výrobě teploměru se kapalina (rtuť, líh) zahřeje tak, aby vyplnila celou trubičku. Trubička se zataví. Když se kapalina ochladí, zmenší se její objem a vyplní baňku a část trubičky. Ve zbytku trubičky zůstane vzduchoprázdno. Při zahřátí kapalina zvětšuje objem a stoupá do trubičky, při ochlazení objem zmenšuje a vrací se do baňky. Hodnotu teploty odečítáme na stupnici.

Bimetalový teploměr je založen na objemové roztažnosti kovů. bimetalový pásek upevnění Základem bimetalového teploměru je pásek, zhotovený ze dvou kovů svinutý do spirály tak, že kovová vrstva, která se více prodlužuje, je na vypouklé straně závitu. Vnější konec spirály je upevněn, vnitřní konec spirály je spojen s otáčivou ručkou. ručka stupnice Při zahřívání se spirála více zkrucuje, při ochlazování se uvolňuje. To způsobuje otáčení ručky, která na stupnici udává teplotu. Digitální teploměry nejsou založeny na objemové roztažnosti. Převádějí změnu teploty pomocí speciálních snímačů na změny elektrických, magnetických a optických vlastností těles.

Teplota je fyzikální veličina, značí se t. Značku t má také fyzikální veličina čas. V případech, ve kterých by mohla nastat záměna těchto veličin, označujeme čas např. řeckým písmenem τ – tau. K určování teploty se využívá závislosti vhodně zvolených fyzikálních veličin na teplotě. To umožňuje převést měření teploty na měření jiné fyzikální veličiny. První pokusy měření teploty byly založeny na objemové roztažnosti vzduchu. Později se začalo využívat objemové roztažnosti kapalin (vody, rtuti, později obarveného lihu). Pravidelné změny objemu rtuti v závislosti na teplotě umožnily rozvoj teploměrů a vývoj jejich stupnic. Pro měření teploty užíváme Celsiovu stupnici. Jednotkou teploty je stupeň Celsia, značí se °C.

Stupeň Celsia (značený °C) je jednotka teploty, kterou v roce 1742 vytvořil švédský astronom Anders Celsius. 100°C teplota tajícího ledu Původně byla stupnice obrácená, protože Celsius stanovil dva pevné body: 100 °C pro teplotu tání ledu a 0 °C pro teplotu varu vody. Jeden dílek odpovídá 1°C. Carl Linné stupnici později otočil a proto je dnes bod tání 0 °C a bod varu 100 °C. Kelvin (značený K) je jednotka teploty, kterou nazýváme termodynamická teplota a označuje se T. Kelvin patří mezi základní jednotky soustavy SI, je definován 2 body: 0 K je teplota absolutní nuly, tedy naprosto nejnižší teplota, která je fyzikálně definována, 273,15 K je teplota tání ledu, tedy 0°C. Absolutní velikost jednoho stupně v Celsiově i Kelvinově stupnici je stejná – teplotní rozdíl 1 K je roven rozdílu 1 °C. Tuto stupnici měření teplot navrhl skotský matematik a fyzik William Thomson, který byl za své výrazné vědecké úspěchy povýšen do šlechtického stavu pod jménem lord Kelvin. teplota vařící se vody 0°C = 273,15 K

Stupeň Fahrenheita (značka °F) je jednotka teploty pojmenovaná po německém fyzikovi Gabrielu Fahrenheitovi. Dnes se používá hlavně v USA. Vychází ze dvou základních referenčních bodů. Teplota 0 °F je nejnižší teplota, jaké se podařilo Fahrenheitovi dosáhnout (roku 1724) smícháním chloridu amonného, vody a ledu a 98 °F teplota lidského těla. Později byly referenční body upraveny na 32 °F pro bod mrazu vody a 212 °F bod varu vody. Tyto referenční body jsou od sebe vzdáleny 180 stupňů, tudíž jeden stupeň Fahrenheita odpovídá 5/9 kelvinu, resp. stupně Celsia. Stupeň Réaumura (značka °R) je jednotka teploty pojmenovaná po francouzském přírodovědci Reném Réaumurovi, který ji zavedl roku 1730. Dnes se již nepoužívá. Vychází ze stejných dvou základních referenčních bodů jako stupnice Celsiova - z bodu mrznutí a varu vody. Tento rozsah dělí na 80 dílů. Teplota 0 °R je bod mrazu vody a 80 °R je bod varu vody. Réaumurova stupnice je hrubší než Celsiova, která dělí stejný rozsah teplot na 100 dílů.

Přepočet teploty mezi stupnicemi: 0 K = – 273,15 °C = = – 459,67 °F 0 °F = – 18 °C = = 255,15 K 0 °C = 273,15 K = = 32 °F 100 °C = 273,15 K = = 212 °F Přepočet teploty mezi stupnicemi:

Vybrané hodnoty teploty v jednotlivých teplotních stupnicích Teplota \ Stupnice Kelvinova Celsiova Fahrenheitova Jednotka kelvin stupeň Celsia stupeň Fahrenheita značka K °C °F absolutní nula −273,15 −459,67 Nejnižší zaznamenaná teplota na Zemi (Vostok, Antarktida - 21. července 1983) 184 −89 −128,2 Fahrenheitova směs ledu a soli 255,37 −17,78 Tání ledu (při běžném tlaku) 273,15 32 Průměrná teplota povrchu Země 288 15 59 Průměrná teplota lidského těla 309,95 36,8 98,24 Nejvyšší zaznamenaná teplota na Zemi (El Azizia, Libye - 13. září 1922) 331 58 136,4 Var vody (při běžném tlaku) 373,13 99,98 211,97 Povrch Slunce 5800 5526 9980 Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 108.