Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vytápění Teplota. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vytápění Teplota. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Vytápění Teplota

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 09_01_32_INOVACE_01

3 Teplota Předmět: Vytápění Ročník: I. Jméno autora: Ing.Dagmar Poledňáková Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing.Dagmar Poledňáková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace : Prezentace objasňuje fyzikální pojem teplota, uvádí příklady teplotních stavů a jejich měření. Slouží jako výukový materiál. Klíčová slova: teplota, teploměr

4 Je to vlastnost předmětů a okolí, kterou je člověk schopen vnímat a přiřadit jí pocity studeného, teplého či horkého. Její mezinárodní název, latinské slovo " temperatura " lze přeložit jako "příjemný pocit".

5 Teplota a její měření Používání různých teploměrů je omezeno dvěma základními požadavky: 1) Aby bylo možno teplotu snadno měřit. 2) Aby fyzikální vztahy související s teplotou měli co nejjednodušší tvar. Prvnímu požadavku vyhovuje pouze několik teploměrů a ty se současně jen málo liší od stupnice termodynamické, která jediná vyhovuje požadavku druhému. Nejznámější je teploměr rtuťový, neboť vyhovuje prvnímu požadavku (rtuť je neprůhledná, destilací se dá snadno získat rtuť čistá, dobře vodí teplo, nelpí na skle). Touto rtuťovou stupnicí měříme teplotu podle relativní změny objemu rtuti vzhledem k objemové roztažnosti skla. Plyny, především tzv. permanentní plyny (tj. plyny, o nichž se dříve soudilo, že je nelze zkapalnit, jako vodík, helium), se rozpínají velmi přibližně všechny stejně, i když ne zcela rovnoměrně podle rtuťové stupnice. Je tedy možno měřit teplotu i podle změny tlaku plynu. Teploměru konstruovanému podle tohoto principu říkáme plynový teploměr.

6 Teplotní stupnice Protože teplota je veličinou stavovou, je k jejímu měření zapotřebí vhodné stupnice. W.Thomson (později lord Kelvin, podle něhož je nazvána hlavní jednotka teploty) navrhl termodynamickou teplotní stupnici. Při teplotě –273,15°C (0 K) by měl tlak plynu klesnout na nulu. Teplotu měříme nejčastěji ve stupních Celsia (°C). Stupně Celsia (°C) a kelviny mají stejnou velikost, proto rozdíl teplot zůstává stejný u obou stupnic. T (K) = 273 + t (°C)

7 Teplotní stupnice

8 Teplota slunce je 14 000 000 °C.

9 Nejnižší teplotu na Zemi - 89,2 °C naměřili v roce 1983 na ruské výzkumné polární stanici Vostok ve východní Antarktidě poblíž jižního pólu.

10 Dosud nejvyšší teplota na Zemi byla naměřena 57,8 °C dne 13. září roku 1922 v Azíziji v Libyi.

11 Teplota plynového plamene dosahuje 1957 °C.

12 A jakou teplotu máme my?

13 Použité informační zdroje: Tajbr, V.: Vytápění pro 1. a 2.ročník učebního oboru instalatér. Praha: Sobotáles, 2003. ISBN 80-85920-96-4 http://planets.cz/ostatni/slunce/ http://www.ulysses.cz/zajezd/antarktida-s-jiznim-polarnim-kruhem/ http://i.idnes.cz/12/072/cl6/ABR29470f_Joshua_Tree_mohave_des ert02.jpg?v=3 http://ptak-loskutak.cz/vyplati-se-zmenit-dodavatele-plynu/ http://mladazena.maminka.cz/scripts/detail.php?id=401130


Stáhnout ppt "Vytápění Teplota. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google