Rozmanitost organismů na Zemi v proměnách času

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tropický deštný prales - živočichové (fauna)
Advertisements

VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Úvod do biologie člověka
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Biokoridory.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Etnická antropologie Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Biosférické rezervace Kvarta 2009/2010 Gymnázium Uničov.
BIODIVERZITA.
BIOM - TROPICKÝ DEŠTNÝ PRALES
DINGO (Canis lupus dingo) KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Austrálie
VÝVOJOVÉ ETAPY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_86.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Vymírání a přežívání druhů
Složky krajiny a životní prostředí
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_Př-ž 6. ,7.02 Anotace:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_ 20 Vymírání živočichů
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Předmět: Biologie Obor: Technické lyceu Vyučující: Mgr. Kašpar Ludvík Třída: 2L Školní rok: 2014/15 Jméno: Zajonc Petr Předmět: Biologie Obor: Technické.
Populační excesy – přemnožování, šíření a zánik
Autor: Mgr. Hana Krajčová
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Jak „dispersal limitation“ ovlivňuje druhovou bohatost společenstva Anna Vlachovská.
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Smysly člověka (všeobecně)
Třídění organismů Filip Bordovský.
Úvod do systému rostlin
Podříše: Prvoci - KMENY: Nálevníci Výtrusovci Mnohobuněční – KMENY:
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
VÝVOJOVÁ TEORIE 21..
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Projekt spolufinancován ze státního rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMY - lidské sídlo, město, vesnice
Název prezentace (DUMu): Buňky
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Název projektu: Živá příroda ve škole
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Socializace Kejřová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.20_Zivoni_prostredi_trideni_organismu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Rozmanitost organismů na Zemi v proměnách času „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 32 Biodiverzita Rozmanitost organismů na Zemi v proměnách času

Základní otázky Co vnímáme pod pojmem biodiversita? Do jakých skupin a dle jakých kritérií lze členit organismy? Které faktory ovlivňují biologickou rozmanitost ? Historie biodiverzity na Zemi

Biodiverzita – biologická rozmanitost Otázka: Jak ji lze měřit, či porovnávat?

Které ekosystémy mají velkou biodiverzitu? Deštný prales Korálový útes Mokřad

Které ekosystémy mají nejmenší biodiverzitu? Mrtvé moře a okolní poušť Polární kraje

Biologická klasifikace současná Z roku 1866 Doména Říše Kmen Třída Řád Čeleď Rod Druh Dělení organismů na domény a říše se vyvíjí. Linnaeus v r. 1735 uvádí dvě říše: živočichové a rostliny.

I biologické klasifikaci, jakožto vědecké pravdě, náleží pluralita… Binomická nomenklatura

Definice pojmu živočišný druh Druh je soubor populací s jedinečným vývojovým původem a historií, tvořený navzájem si podobnými jedinci, kteří se mezi sebou mohou plodně křížit a jsou reprodukčně izolováni od jiných podobných skupin. Problém: Kůň, osel, mezek, mula teritoriální izolace - Medvěd brtník, lední medvěd Izolace na základě odlišného chování – ptačí druhy s odlišným zpěvem

I s definicí druhu je někdy problém I s definicí druhu je někdy problém.. Otázka: Které druhy vidíte zobrazeny? druh je soubor populací s jedinečným vývojovým původem a historií, tvořený navzájem si podobnými jedinci, kteří se mezi sebou mohou plodně křížit a jsou reprodukčně izolováni od jiných podobných skupin.

Příklad klasifikace člověka Otázka : Existují ještě jiné druhy primátů, hominidů a člověka? Příklady Doména eukaryota (jaderní) Říše živočichové Kmen strunatci Podkmen obratlovci Nadtřída čelistnatci Třída savci Podtřída živorodí Nadřád placentálové Řád primáti Čeleď hominidi Rod člověk Druh člověk moudrý Poddruh člověk moudrý vyspělý

Organismy lze dělit i dle jejich životního prostředí Netopýr i plejtvák obrovský jsou savci Oba jsou přizpůsobeni svému prostředí Stavbou těla se tedy velmi liší

Sbíhavost znaků Paryba - žralok dlouhoploutvý Otázka : Které vývojově vzdálené organismy vykazují sbíhavé znaky s netopýrem? Paryba - žralok dlouhoploutvý Savec – plejtvák obrovský Plejtvák je paradoxně vývojově bližší netopýru, než žraloku

Faktory určující biodiverzitu Genetické informace Prostředí Náhodné události

Některé náhodné události, které ovlivnily biodiverzitu na Zemi Velká vymírání – celkem 5 První před 450 mil let – vyhynutí trilobitů Páté před 65 mil let - vyhynutí dinosaurů Spojení Ameriky panamskou šíjí Průnik predátorů na jih a vyhynutí například velkých pásovců.

Příklady historického vlivu člověka na biodiverzitu Velké vymírání v době kamenné Vykácení libanonských cedrů Vyhubení některých druhů fauny při námořních cestách v novověku - endemity Umělé šíření živočichů člověkem – invazní druhy: Potkan (sv Asie), králík (západní středomoří), pes dingo (potomek psa domácího)

Příklady historického vlivu člověka na biodiverzitu

Člověk a příroda v historii Člověk se nikdy v historii nechoval ekologicky V době kamenné, při svém pronikání do dosud liduprázdných oblastí vyhubil velké množství živočišných druhů Příklady: Osidlování Ameriky před 12 000 lety a osidlování tichomořských ostrovů Vymýcení libanonských cedrů, jež pozitivně reflektuje i nejstarší dochovaná mytologie Ukázka : Dialog bohyně Ištar s Gilgamešem

Co s tím Dnešní člověk má pro destrukci přirozené biodiverzity k dispozici vyspělé technologie Poprvé v historii je schopen autoreflexe Je – li schopen autoreflexe, je schopen hledat řešení

Použité zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C4%9Bdeck%C3%A1_klasifikace Jan Buchar a kol. – Život, MF 1987 ISBN 23-005-87 Vojtěch Zamarovský –Gilgameš, Albatros 1983 ISBN 13-704-83 Zdeněk Neubauer –Smysl a svět, VIZE 97 2001