VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní typy rozdělení pravděpodobnosti diskrétní náhodné veličiny
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
ZÁKLADY PRAVDĚPODOBNOSTI
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
Pravděpodobnost 11  Zásobník úloh  Opakování, procvičení VY_32_INOVACE_21-12.
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
Dělitelnost 2, 3, 4, 5, 6, 10 Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel
PERMUTACE a VARIACE 2.1 Permutace 2.2 Variace bez opakování
SZŠ a VOŠZ Zlín ® předkládá presentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Náhodná veličina.
VY_32_INOVACE_21-01 PRAVDĚPODOBNOST 1 Úvod, základní pojmy.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (Orientační test )
25. října 2004Statistika (D360P03Z) 4. předn.1 Statistika (D360P03Z) akademický rok 2004/2005 doc. RNDr. Karel Zvára, CSc. KPMS MFF UK
VY_32_INOVACE_21-13 Pravděpodobnost 12
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
VY_32_INOVACE_21-08 Pravděpodobnost 8 Podmíněná pravděpodobnost – II.
VY_32_INOVACE_21-10 TEST č. 1.
Pravděpodobnost 10 Binomické rozdělení pravděpodobnosti neboli
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
DĚLITELNOST přiroz. čísel ZNAKY DĚLITELNOSTI
Nezávislé pokusy.
Autor: Jana Buršová.  Permutace s opakováním jsou skupiny o n prvcích vybíraných z n prvků, v nichž se mohou prvky opakovat.
Test č.3  Binomické rozdělení pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_21-17.
Posloupnosti a jejich vlastnosti (2.část)
VY_32_INOVACE_21-04 Pravděpodobnost 4 Geometrická pravděpodobnost.
Statistika 4  Korelace VY_32_INOVACE_ Korelace - teorie.
PRAVDĚPODOBNOST NEZÁVISLÉ JEVY Jevy A,B nazýváme nezávislými, jestliže
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_M4r0113 Mgr. Jakub Němec.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Pravděpodobnost 7  Podmíněná pravděpodobnost. Definice  Podmíněná pravděpodobnost náhodného jevu A je pravděpodobnost jevu A, ale v závislosti na dalším.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Pravděpodobnost Řešení příkladů.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
VARIACE S OPAKOVÁNÍM Mgr. Zdeňka Hudcová TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
SZŠ a VOŠZ Zlín ® předkládá presentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
DĚLITELNOST PŘIROZENÝCH ČÍSEL
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Pravděpodobnost 5  Pravděpodobnost při jevech disjunktních a nedisjunktních VY_32_INOVACE_21-05.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
Příklad 1 Urči pravděpodobnost získání výhry ve Sportce pro 4 uhodnutá čísla. Řešení: Ve Sportce se losuje 6 výherních čísel ze 49 čísel v osudí. Výherní.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
TESTY א 2 (CHÍ-kvadrát) TEST DOBRÉ SHODY TEST DOBRÉ SHODY TEST NEZÁVISLOSTI TEST NEZÁVISLOSTI Testy pro kategoriální veličiny Testy pro kategoriální veličiny.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová Název Téma Číslo projektu Anotace VY_32_INOVACE_17_MA_Zajímavé úlohy_kostky Ma 3 CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika Pravděpodobnost
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělitelnost 2 Znaky dělitelnosti dvěma Příklady
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_21-06 Pravděpodobnost 6 Zásobník úloh Opakovací lekce

Příklad 1 Urči pravděpodobnost, že při hodu třemi stejnými mincemi padne: a) jednou rub a dvakrát líc b) na všech mincích stejná strana c) třikrát rub

Příklad 1 Řešení: V předchozích lekcích jsme vysvětlili pojem množiny všech možných výsledků a výčtem prvků jsme určili celkem 23 = 8 možností. a) Příznivé případy jsou výsledky (l;l;r), (l; r; l) , (r;l;l ). 𝑷 𝑨 = 𝟑 𝟖

Příklad 1 b) Příznivé případy jsou (l;l;l) nebo (r;r;r) a proto 𝑷 𝑩 = 𝟐 𝟖 = 𝟏 𝟒 c) Jeden příznivý výsledek ( r;r;r) a proto 𝑷 𝑪 = 𝟏 𝟖

Příklad 2 Urči pravděpodobnost, že při deseti hodech mincí a) nepadne ani jeden líc b) padne dvakrát rub a osmkrát líc c) padne maximálně třikrát rub

Příklad 2 Řešení: Množinou všech možných výsledků jsou všechny uspořádané desetice se dvěma opakujícími se prvky líc a rub, tzn. 210 možností. a) příznivý výsledek je, že padnou samé ruby ( jediná) , pak 𝑷 𝑨 = 𝟏 𝟐 𝟏𝟎 =𝟎,𝟎𝟎𝟎𝟗𝟖

Příklad 2 b) příznivým výsledkem jsou uspořádané desetice ze dvou rubů a osmi líců, tj. 𝟏𝟎 ! 𝟐!. 𝟖! =𝟒𝟓 možností a 𝑷 𝑩 = 𝟏𝟎 ! 𝟐! . 𝟖! 𝟐 𝟏𝟎 = 𝟒𝟓 𝟏𝟎𝟐𝟒= =𝟎,𝟎𝟒𝟒

Příklad 2 c) maximálně třikrát rub znamená: - ani jednou = 1 možnost - 1 rub a 9 líců = 𝟏𝟎! 𝟏! . 𝟗! =𝟏𝟎 možností - 2 ruby a 8 líců = 45 možností ( viz zadání b) ) - 3 ruby a 7 líců = 𝟏𝟎! 𝟑! .𝟕! =𝟏𝟐𝟎 možností.

Příklad 2 Proto platí 𝑷 𝑪 = 𝟏+𝟏𝟎+𝟒𝟓+𝟏𝟐𝟎 𝟐 𝟏𝟎 = 𝟏𝟕𝟔 𝟏𝟎𝟐𝟒= =𝟎,𝟏𝟔𝟗

Příklad 3 Určete pravděpodobnost, se kterou padne při hodu dvěma kostkami a) součet 7 b) součet 8

Příklad 3 Řešení: Množina všech možností jsou vlastně variace s opakováním druhé třídy ze šesti prvků, tzn. V´2(6) = 62 = 36 možností.

Příklad 3 Příznivou možností pro součet 7 je množina dvojic {(4;3), (3;4), (5;2),(2;5), (6;1), (1;6) } 𝑷 𝑨 = 𝟔 𝟑𝟔 = 𝟏 𝟔 =𝟎,𝟏𝟔𝟕 Příznivou možností pro součet 8 je množina dvojic {(2;6), (6;2), (3;5),(5;3), (4;4)} 𝑷 𝑨 = 𝟓 𝟑𝟔 =𝟎,𝟏𝟑𝟗

Příklad 4 Určete pravděpodobnost, že ve třech následujících hodech po sobě padne pokaždé šestka. Řešení: Počet všech možností je 63 . Příznivá možnost pouze 1. Je tedy 𝑷 𝑨 = 𝟏 𝟔 𝟑 =𝟎,𝟎𝟎𝟒𝟔

Příklad 5 Hrajeme šesti hracími kostkami. Jaká je pravděpodobnost, že a) padne „ postupka 1;2;3;4;5;6“ b) padnou jen sudá čísla

Příklad 5 Řešení: Počet všech možností je V´6(6) = 66 a) příznivou možností je jakákoli permutace z 6 prvků, proto 𝑷 𝑨 = 𝟔! 𝟔 𝟔 =𝟎,𝟎𝟏𝟓𝟒 b) příznivou možností jsou V´6(3) = 36 𝑷 𝑩 = 𝟑 𝟔 𝟔 𝟔 =𝟎,𝟎𝟏𝟓𝟔

Příklad 6 Při hře s kartami o 32 listech každý hráč ze čtyř hráčů dostává 8 karet. Jaká je pravděpodobnost, že jeden z nich bude mít všechna čtyři esa? Řešení: Počet všech možných výsledků jsou kombinace osmé třídy ze 32 prvků.

Příklad 6 Příznivým případem je každá čtveřice es ( C4(4)) kombinovaná se čtveřicí ze zbývajících 28 karet ( C4(28)) . Je proto 𝑷 𝑨 = 𝟒 𝟒 . 𝟐𝟖 𝟒 𝟑𝟐 𝟒 =….

Příklad 7 V dílně pracovalo 9 mužů a 6 žen. Při výbuchu byly zraněny 4 osoby. Jaká je pravděpodobnost, že byly zraněny a) nejvýše dvě ženy b) aspoň tři ženy

Příklad 7 Řešení a): Všemi možnými případy jsou kombinace 4 třídy z 15 prvků. Příznivými případy jsou - nula žen – kombinace nulté třídy ze 6 prvků, ke kterým točím kombinace čtvrté třídy z 9 mužů , nebo

Příklad 7 - jedna žena – kombinace první třídy ze 6 prvků, ke kterým točím kombinace třetí třídy z 9 mužů, nebo - dvě ženy – kombinace druhé třídy ze šesti prvků, ke kterým točím kombinace druhé třídy z 9 mužů. Platí tedy 𝑷 𝑨 = 𝟔 𝟎 . 𝟗 𝟒 + 𝟔 𝟏 . 𝟗 𝟑 + 𝟔 𝟐 . 𝟗 𝟐 𝟏𝟓 𝟒 =….

Příklad 8 Jaká je pravděpodobnost, že během deseti hodů hrací kostkou hodíme aspoň jednou šestku? Řešení: Množina všech možností : uspořádané desetice ze šesti možných čísel, tzn. 610 možností.

Příklad 8 Zkusme určit množinu všech případů, kdy nepadne ani jedna šestka: jsou to uspořádané destice z čísel 1;2;3;4;5 a těch je 510 možností. Příznivým případem pak bude rozdíl 610 - 510 . Proto 𝑷 𝑨 = 𝟔 𝟏𝟎 − 𝟓 𝟏𝟎 𝟔 𝟏𝟎 =𝟎,𝟖𝟑𝟖

Děkuji za pozornost Autor DUM: Mgr. Jan Bajnar