NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/21.2880.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osvobozené divadlo.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
KVETE A VONÍ VY_32_INOVACE_Čt z 1
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Procvičování vyjmenovaných slov po
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Procvičování vyjmenovaných slov po
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_Čj z 2 Procvičování vyjmenovaných slov po Mgr. Jana Michálková Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s diskusí a jejími zásadami. Žák se pokusí sám vytvořit Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Procvičování vyjmenovaných slov po
VY_32_INOVACE_Čj z 2 Vyjmenovaná slova po Mgr. Jana Michálková Základní škola a Mateřská škola pro tělesně postižené, Liberec, Lužická 920/7, Příspěvková.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Procvičování vyjmenovaných slov po
Autor výukového materiálu: Bc. Markéta Miláčková Datum (období) vytvoření výukového materiálu: září 2011 Číslo klíčové aktivity: VY_32_INOVACE_CJ.4.04.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název : Inovace.
ICT 2 – 3 – 37 HV Vánoční koledy
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA : III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_02_S04-Čj-8 VYTVOŘENO : září 2012 AUTOR: Jarmila Karlovcová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk SADA: Český jazyk pro 8. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rétorika - řečnictví

ROČNÍK: 8. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání - druhý stupeň POMŮCKY: Fixy na interaktivní tabuli CÍL – INOVACE: Výklad učiva s využitím interaktivní tabule, procvičování METODICKÉ POKYNY: Část prezentace je zaměřena na opakování Prezentace se věnuje problematice řečnického stylu, analýze vad v mluveném projevu a přípravě k vlastnímu mluvnickému vystoupení. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žáci si osvojí nový termín rétorika, tento termín umí svými vlastními slovy vysvětlit. Seznámí se se zakladatelem řečnického stylu - Cicerem. Na základě video ukázky analyzuje vady v řečnickém stylu slavné osobnosti.

 je nauka pojednávající o ústním projevu  její historie spadá do nejstarších období dějin, jako věda byla vyučována i na středoevropských univerzitách Cicero řekl: „ Pokud chceš něco znamenat, poslouchej, dívej se a mlč.“ Ale kdo to vlastně je ten Cicero?

Politik, řečník, filosof a spisovatel Pracoval jako obhájce u soudu Proslavil se svými kritikami „13 řečí proti Antoniovi“ Na své ostré kritiky politiků doplatil. Slavné řeči proti Antoniovi se panovníkovi nelíbily, proto byl Cicero popraven a jeho tělo bylo vláčeno Římem.

Adolf Hitler Německý politik, vůdce, diktátor Jeho schopnost řečnit byla tak přesvědčivá, až dokázala zfanatizovat lid. Obsahovala rychlost, tempo, sílu a opírala se o gesta rukou. G7Wa188dg&feature=related

 Srozumitelně  Hlasitěji, ale ne s křikem  Důrazně  Ne rychle a ne pomalu, volit vhodné pomlky  Spisovně  Dbát na neopakování určitých slov – vlastně, jistě, a …

Extrémně pomalé tempo řeči Nesrozumitelnost – tichá mluva Dlouhé pomlky Nespisovnost Používání parazitních výrazů – „ehhh“ Vady řeči – ráčkování. Do 90. let 20. století bylo nemyslitelné, aby hlasatel ráčkoval

 Vyberte si správné téma  Nalezněte co nejvíce informací k danému tématu  3. Informace co nejlépe utřiď, aby nedocházelo ke zbytečnému přeskakování v logice  Zapamatuj si a nauč se svoji řeč  Nahlas před zrcadlem si několikrát svoji řeč přehraj

Využití řečnických prostředků v malém mluveném útvaru Řečnické prostředky, řečnické okrasy  Anafora - opakování týchž slov na počátku dvou nebo více celků (co vám brání jít spát? Co vám brání…)  Epifora -opakování slov na konci celků ( co umíte – nic! Co máte…)  Epanastrofa -opakování téhož slova na konci jednoho a na začátku druhého celku (umění mluvit je krásné. Krásné, ale těžké).  Tautologie použití slov stejného nebo podobného významu (smutno, teskno…)  Epiteton - básnický přívlastek (širé moře..)  Antiteze - protiklad dvou věcí (nevím, zda si zasloužíte trest nebo poděkování)  Paradox- (platí, že méně je více)  Inverze - obrácení přirozeného pořádku ve větě (když se objevily, slunce Elipsa – výpustka (mladý může, starý musí..)

 Řečnické figury  Pomocné prostředky, jimiž se snažíme vzbudit a také udržet pozornost posluchačů.  Oprava - korekce předešlého výroku, abychom jej zdůraznili (je to už šest měsíců – co to říkám, je to už celý půlrok…)  Anticipace - vyslovení námitka, ale hned ji zamítneme (někdo může tvrdit, že..ale odmítám tuto myšlenku neboť)  Řečnická otázka – sama o sobě obsahuje odpověď, nebo ji řečník sám zodpoví v dalších větách  Oslovení  Apostrofa – oslovení nepřítomné osoby nebo nějaké věci. (Bože můj, vlasti má)  Ironie – pravý opak toho, co chceme říci.  Eufemismus – zmírnění výrazu (zemřel – odešel)

 Řečnické tropy  Jsou výrazy, které se obracejí od vlastní představy k jiné.  Metafora – přirovnání, přenesení určité vlastnosti věci nebo osoby na jinou (hlava rodiny, listí tančí ve větru..)  Alegorie - nahrazuje abstraktní pojem konkrétním (stát je loď, vláda je veslo)  Synekdocha – záměna části za celek a naopak (Evropský dům, něco na zub)

Do parlamentu ČR se dostala v nových volbách kontroverzní strana. Jejím cílem je zákaz hraní všech počítačových her. Připrav si dvouminutové vystoupení, ve kterém si připravíš svůj souhlas či nesouhlas s tímto návrhem.

?

Jak se jmenuje věda, která se zabývá řečnictvím? 1. Jaké bylo původní povolání Cicera? 2. Řekni alespoň 5 pravidel správného mluvního projevu. Proč je správný řečnický styl důležitý? Jak se jmenuje nejlepší starověký řečník? Jak se nazývá Cicerovo velmi kritické a útočné dílo? Analyzovali jsme mluvní projev knížete Schwarzenberga. Jakých chyb se dopouštěl. Jmenuj 4. Jaké národnosti byl Cicero? Co je to rétorika? Jak Cicero zemřel? Co víš o konci jeho života? Zmiňovali jsme také jméno jednoho diktátora - řečníka fanatika. Kterého? Cicero byl filosof. Co to znamená?

 aldsen_Cicero.jpg aldsen_Cicero.jpg  _recoloured.jpg – dostupné pod licencí Creative Commons _recoloured.jpg  Klipart (volně ke stažení Microsoft Office)