Vietnam – nové exportní příležitosti na Dálném východě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Černoch Michal Školoudová Lenka
Advertisements

Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
J APONSKÁ EKONOMIKA Poválečný ekonomický zázrak. J APONSKO OBECNĚ Ostrovní stát, 4 hlavní ostrovy Hlavní město: Tokyo Počet obyvatel: 127,4 mil (10.)
7 Nezaměstnanost.
Nauka o podniku Seminář 6..
CO JE TO SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE?
1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Exportní příležitosti pro MSP ve Vietnamu Milan Vágner, ODEV, MZV Designovaný DEK ZÚ Hanoj Praha PS Parlamentu ČR.
Piktogramy Připraveno pro: FSV - UK Datum: 4. července 2008 Projekt: 28506/2 Připravili: Jan Vavřík, Naďa Nevěřilová Příloha Grafy.
Zadlužení, inflace, demografie
Festival Exportu Svaz průmyslu a dopravy ČR jako respektovaný, nezávislý a společensky zodpovědný sociální partner obhajuje zájmy zaměstnavatelů.
Ww Česko Marocká Smíšená Obchodní Komora
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Jemen „Arabia Felix“ Teritoriální setkání ICC ČR 3. září 2013.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Svaz průmyslu a dopravy ČR - zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty zástupce těch, kteří vytvářejí hodnoty a dopravy ČR Svaz průmyslu.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Podpora podnikatelských kontaktů v Asii 3. Česko-asijské fórum 2. březen 2009.
Kouzlo placeného poradenství!
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Management v zemích východní Evropy a Ruska PEF MZLU v Brně Ústav marketingu a obchodu Ústav managementu Autor prezentace: Ing. Zuzana Tománková Řešitelský.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Spolupracovat a společně překonat těžké období. 1.Vliv mezinárodní finanční krize na čínské hospodářství Mezinárodnífinančníkrize Zpomalení světové ekonomiky.
EVROPSKá UNIE.
Práce v obchodním oddělení jako motivace a čest Praha, 21. 5
On-line řešení Vašich tiskovin. Dnešní trendy v produkci dokumentů  Kratší životní cyklus dokumentů  Menší tiskové objemy ale více druhů  Krátké dodací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_194.
Mezinárodní obchod David Štros, Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus.
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Stupeň rozvoje států světa
Investice 2011 – Tsunami na finančních trzích? David Navrátil.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Ruská federace x WTO a OECD
2.Marketingové prostředí
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
„Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Investuje do venkovských oblastí"
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Než začnete podnikat Kdo je můj klient. Kdo je můj klient? S touto otázkou souvisí spousta dalších: Jak velký je „můj trh“? Je tam pro mě místo? Kolik.
Struktura podnikatelského plánu
Vietnam – p říležitosti na Dálném CzechTrade-Ho Či Minovo Město 3/25 Thich Quang Duc, P. 3 Phu Nhuan, Tp. HCM, Viet Nam Tel./fax:
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
ING. LIANA HRABÁLKOVÁ VINAŘSTVÍ LUDWIG S.R.O. Vína Ludwig ve Vietnamu Seminář na Dni Vietnamu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza interkulturního obchodního jednání mezi Čechy a Japonci Autor.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Strategie regionu, obce
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
ASEAN Ročník: 2. Vzdělávací obor: Zeměpis Tematický okruh:
Podpora podnikatelských kontaktů v Asii
SLUŽBY CZECHTRADE PRO EXPORTÉRY
Transkript prezentace:

Vietnam – nové exportní příležitosti na Dálném východě 24. září 2009 Ing. Luboš MAREK CzechTrade Ho Či Minovo město

Obsah Vietnam – nová realita Specifika vietnamské společnosti Kontakt s vietnamskou firmou Příležitosti na vietnamském trhu Perspektivní obory, veletrhy

Vietnam – nová realita Vietnam s téměř 90ti miliony obyvatel je rychle se rozvíjející tržní ekonomikou a již dávno není zaostalou zemí (HDP na obyvatele přesáhla hranici 1 000 USD, i když v zemi převažuje šedá ekonomika). O stavu ekonomiky vypovídá i nenápadná skutečnost, že se za poslední 3 roky ve Vietnamu ztrojnásobil počet golfových hřišť na více než stovku. Novým trendem jsou soukromá letadla a s vysokým životním standardem přichází v posledních letech do Vietnamu i obezita. V největší metropoli Ho Či Minově městě trpí aktuálně nadváhou již 23% školáků.

Zahraniční obchod Vietnamu Zahraniční obchod Vietnamu představuje přibližně dvojnásobek objemu zahraničního obchodu České republiky. Významné exportní komodity jsou ropa, oděvy, boty, mořské produkty, káva, rýže, kaučuk, nábytek aj. Největší podíl na importu mají stroje, následují pohonné hmoty a ocel. Zajímavá je nevyváženost zahraničního obchodu – nevětší import je z Číny, Japonska, Singapuru, Tchaj-wanu a Jižní Koreje, zatímco největší export směřuje do USA a EU.

ASEAN – Association of Southeast Asian Nations vznik v r. 1967 (Bangkotská deklarace) 10 členských zemí: Brunej, Filipíny, Indonésie, Kambodža, Laos, Malajsie, Myanmar, Singapur, Thajsko, Vietnam (od r. 1995) více než ½ miliardy obyvatel základní oblasti spolupráce: a) bezpečnostní b) ekonomická c) socio-kulturní

„Komunismus s lidskou tváří“ 1986 – začíná Doi Moi (perestrojka) 1995 – vstup do ASEANu a urovnání vztahů s USA 2007 – vstup do WTO Vo Van Kiet, architekt vietnamské perestrojky

Některá specifika vietnamské společnosti Vietnamská společnost je velmi otevřená a většina obchodních zvyklostí odpovídá mezinárodnímu standardu. Co mnohé překvapí, jsou propastné rozdíly mezi chudými a bohatými. Hluboké rozdíly existují i ve vzdělání, společenském chování, serióznosti atd. Oblečení Vzhledem ke klimatickým podmínkám není při běžném jednání zvykem nosit oblek. Standardní je košile s dlouhým rukávem bez kravaty, případně s kravatou. Při oficiálních jednáních a vystoupeních je vhodný vždy oblek. Doporučuji výběr takové košile, na které není příliš viditelné, pokud je zcela propocená.

Některá specifika vietnamské společnosti Vizitky Před cestou se vybavte velkým množstvím vizitek a nezapomeňte uvést mobilní telefon. Pokud chcete vyjádřit hlubokou zdvořilost a úctu je vhodné při předávání vizitek použít obou rukou. Vietnamská jména začínají příjmením a končí křestním jménem. Oslovuje se zásadně křestním jménem. Přestože mají Vietnamci nejčastěji 3-4 jména, nelze někdy rozlišit, jedná-li se o muže či o ženu. Příklad: Mach Pham Dang Anh (Na většině vizitek najdete tyto funkce: director, deputy director nebo alespoň manager. Důležitá funkce je také asistent vysoce postaveného úředníka či ředitele významné společnosti. Jedná se zpravidla o důvěryhodnou osobu, která může rozhodovat o tom, zda informace k šéfovi projde, neprojde, či bude zpracována jinak.)

Některá specifika vietnamské společnosti Komunikace Standardním komunikačním jazykem celé jihovýchodní Asie je angličtina. To platí dnes i o Vietnamu, kde je úroveň znalosti angličtiny srovnatelná s úrovní v České republice. Veškeré zákony jsou vydávány vedle vietnamštiny i v angličtině a jsou zpravidla volně dostupné na internetu. Úsměv Úsměv nemusí vždy vyjadřovat radost, ale naopak rozpaky, zármutek, pocit trapnosti, stydlivost či přímo hněv. Smích nebo úsměv vyjadřuje spoustu situací. Existují však výjimky, smích nepatří k uniformě ani do státních úřadů!

Některá specifika vietnamské společnosti Vhodná doba na jednání Pracovní den je ve Vietnamu rozdělen siestou, která trvá obvykle od 12,00-14,00 a v této době je naprosto nevhodné někomu telefonovat či ho jakkoliv jinak obtěžovat. Pondělní dopoledne jsou většinou zasvěcená poradám. Pracovní jsou ale na druhou stranu vesměs i soboty, nejčastěji pouze dopoledne. Neděle je zásadně soukromý čas věnovaný rodině, a eventuelní nedělní termín jednání přísluší navrhnout pouze vietnamské straně. Nevhodné období pro jednání je konec ledna a začátek února, kdy se ve Vietnamu slaví Nový lunární rok. Vietnamci bývají překvapivě dochvilní a dochvilnost se očekává i z naší strany. Výmluvy na dopravní situaci nejsou vhodné.

Některá specifika vietnamské společnosti Vhodné místo pro jednání První obchodní schůzka by měla proběhnout formálně v kanceláři či jiném reprezentativním prostoru. Pokud je oboustranná vůle ke spolupráci, vietnamští obchodníci dávají přednost dalším kolům jednání v neformálním prostředí kaváren apod. Jedná-li se o obchodní partnerku, dejte přednost před pracovní večeří pracovnímu obědu. V opačném případě zvete na večeři nevědomky také manžela nebo kolegu. Některé české firmy si chtějí získat partnera pozváním do ČR, ale vážit tak dalekou cestu spojenou s vyřizováním schengenského víza je však dnes již pro většinu manažerů jen ztrátou času.

Některá specifika vietnamské společnosti „Confusionismus“ Nejrozšířenějším náboženstvím ve Vietnamu je oficiálně buddhismus Velmi silná je ve Vietnamu pověrčivost, která může významným způsobem ovlivňovat uzavírání obchodů. Jednání partnera, které je založené na předem stanovené vhodnosti či nevhodnosti uzavřít obchod, pro nás může být zdánlivě naprosto nepochopitelné. Jsou totiž obecně šťastná data a období (šťastné číslo je ve Vietnamu 9 a 7, nešťastné 13), anebo poradí za určitý poplatek věštec. Významný je vliv křesťanství, zvláště na jihu (Alexander de Rhodes) S náboženskými představami souvisí i fatalismus. Nikdo nenese vinu za nedostatek či nezdar, takový je prostě osud. Pokud se stane něco špatného, bylo to již dávno napsáno v knize osudu a žádná lidská bytost to nezmění.

Některá specifika vietnamské společnosti Hodnoty Rodina - říká se, že jsou tři pilíře vietnamské společnosti: rodina, rodina a rodina. Rodinný koncept je uplatňován v pracovním kolektivu a často i v obchodu. (Legenda o původu Vietnamců praví, že veškerý lid pochází z manželství draka Laca a nesmrtelné princezny Au Co. Vietnam je tudíž spíše než jedna země vnímán jako jedna rozsáhlá rodina.) Bohatství – nejvyšší hodnota

Kontakt s vietnamskou firmou Při obchodním jednání dávejte pozor na následující: IMAGE – Nespoléhejte se na první dojem! Dbejte na to, aby se vietnamský protějšek nedostal do trapné situace a neztratil tvář. Image – tvář je velmi důležitá. YES / NO – Ano může znamenat i ne. Nepříjemnou, ale upřímnou pravdu neočekávejte. Vietnamský protějšek si přeje, abyste byli šťastní. GAME – Západní podnikatelé předpokládají, že se dá lehce dosáhnout výsledku “win-win”. Pro většinu Vietnamců je obchod vždy hrou. Je vítěz a je poražený.

Překážky v obchodování Malá znalost a nereálné představy některých českých podniků o vietnamské společnosti a podnikatelském klimatu. O zcestnosti takových představ se podniky často přesvědčují až na místě a jejich výsledky tomu odpovídají. Závislost zahraničních podnikatelů na Vietnamcích, kteří ovládají jejich řeč. V mnoha případech zahraniční subjekty na tuto závislost doplácí. Záliba vietnamských podnikatelů v nezávazných slibech a rozhodnutích. Neefektivnost, lajdácká práce a nemožnost se spolehnout na vietnamské subdodavatele. K základním podmínkám úspěchu patří získání dobrého partnera a pevné řízení ze strany české firmy (neponechávat kontrolu nad činnostmi na zprostředkovatelích). Citováno ze Zprávy o úspěších a problémech českých firem ve Vietnamu - vydalo velvyslanectví ČR v Hanoji, červen 2008.

Požadavky vietnamského trhu krátké dodací podmínky místní zastoupení reference na respektovaných trzích (USA, Francie, Japonsko,...) platby dokumentárním akreditivem nízká cena

Podnikání ve Vietnamu Formy podnikání ve VSR: - domácí podnikání (pouze občané VSR) - soukromé podnikání (OSVČ) - společnost s ručením omezeným - akciová společnost - veřejná obchodní společnost - korporace Zahraničním firmám je činnost umožněna prostřednictvím reprezentativních kanceláří.

Reprezentativní kanceláře některých českých firem b) Registrace v HCM: PPF VietPower, a.s. CzechTrade Victoria Project, s.r.o. Slatom, s.r.o. Eltodo Green-Swan a) Registrace v Hanoji: Milkpol, s.r.o. Antares – AZV, s.r.o. Bochemie, s.r.o. CZ Panter, s.r.o. Škoda Praha, a.s. Třem kancelářím byla ukončena činnost (Keramental; Pama s.r.o.; Taco Styl International s.r.o.)

Příležitosti na vietnamském trhu Zdravotnictví Energetika Infrastruktura (dopravní stavby, letecká doprava) Stavebnictví Zpracování zemědělských produktů V případě investice do výroby ve Vietnamu je třeba zvážit: dostupnost surovin a subdodávek umístění výrobků na vietnamském trhu, trhu JV Asie využití levné pracovní síly

Vietnamské zdravotnictví Indikátory vietnamského zdravotnictví jsou lepší než by mohlo být očekáváno a předpokládá se významný rozvoj. Výdaje na zdravotnictví mají v r. 2010 dosáhnout 10% HDP! ve Vietnamu je 1 062 státních a 77 soukromých nemocnic a 33 000 soukromých klinik nemocnice jsou přeplněné, obsazenost lůžek je cca 200% (dva i více pacientů sdílí jedno lůžko). průměrná délka vyšetření pacienta je pouze 3-5 minut řešení aktuální situace je pro vietnamskou vládu prioritou a sází se hlavně na stavbu nových nemocnic

Je ve Vietnamu levná pracovní síla? Souč. min. měsíční mzda je cca 1 500 Kč, obvyklá dělnická mzda je 1 500–2 000 Kč. Během roku 2008 ale proběhlo 775 stávek za zvýšení platů. V letošním roce se očekává propouštění zaměstnanců. Oficiální nezaměstnanost je ve Vietnamu 5,5%. Odhad míry nezaměstnanosti na venkově podle Světové banky se pohybuje kolem 21%. Problémem vietnamské ekonomiky je nízká efektivita. Relativně levná pracovní síla již nestačí kompenzovat zastaralé technologie a výrobní stroje. 21

Výrobky s velmi malou šancí na úspěch Nábytek Elektronika a domácí spotřebiče Oděvy a obuv Spotřební zboží Ústřední topení a pod.

Obchodování s vietnamskými firmami aneb jak vidí svět Vietnamci Čína je odvěký nepřítel; čínské výrobky nemají vysoký kredit, ale jejich cena je obvykle nízká. Největší důvěra je v japonské, americké a západoevropské výrobky. Český výrobek je nezřídka pejorativně posuzován jako produkt postkomunistické země. Vietnamci se umí velmi dobře přiučit u sousedů, ale vždy chtějí být ještě lepší.

Obchodování s vietnamskými firmami aneb s čím je třeba počítat Rozhodování – neočekávejte jakékoliv rozhodnutí při prvním kontaktu. Vše se plánuje ve střednědobém časovém horizontu. Je zvykem před schůzkou oznámit, že jste na cestě. U soukromých firem vždy jedná a o všem rozhoduje jen majitel. U státních firem a institucí může existovat tzv. hradba asistentek/asistentů. Mobilní telefon je naprostou samozřejmostí. Nepředání mobilního telefonu může být chápáno jako nezdvořilost.

Příprava na obchodování s vietnamskou firmou Zajímavé, přehledné a stručné tištěné propagační materiály v angličtině nebo vietnamštině Nevyžadujte vyplňování zbytečných tabulek a dotazníků Ceny v USD Téměř nezbytný je osobní kontakt; je zvykem uzavírat obchody mimo kanceláře – v kavárně, restauraci a pod. Jedná-li se o obchodní partnerku, dejte přednost pracovnímu obědu. Schůzky domlouvejte 2–3 týdny dopředu V nabídce si ponechte malou rezervu Obrňte se trpělivostí

Standardní vstup na vietnamský trh respektující současnou realitu Průzkum trhu, určení správného postupu nebo vyhledání potenciálních partnerů Příprava na obchodní misi (domluvení schůzek, organizace marketingových akcí,...), která může být spojena s účastí na odborném veletrhu Společná prezentace a jednání s institucemi či potenciálními partnery Uvedení teorie v praxi – celní bariéry, problémy s komunikací Reference: Preciosa (šperkové kameny)

Case studies From: Marek Lubos, Ing. [mailto:lubos.marek@czechtrade.cz] Sent: Thursday, June 26, 2008 8:55 AM To: Vyoral Jara; Pochylý Robert Dobrý den z Vietnamu. Minulý týden jsem zde na veletrhu VietFish zaznamenal pohyb zástupce firmy Kovář Plus a z toho důvodu se na vás nyní obracím. Agentura CzechTrade podporuje zahraniční obchod... [zkráceno] Pokud byste do budoucna potřebovali nějakou podporu z naší strany, můžete se nám bez obav ozvat na níže uvedených kontaktech. Přeji hodně zdaru a srdečně vás zdravím, Luboš MAREK From: Pochylý Robert [mailto:r.pochyly@kovarplus.cz] Sent: Thursday, June 26, 2008 8:59 AM To: Marek Lubos, Ing. Dobrý den, Ten pohyb jste zaznamenal dobře, byl jsem tam s kolegou, jelikož z Vietnamu převážně vozíme seafood. Jen pro zajímavost v čem by ta podpora měla spočívat? S pozdravem, Robert Pochylý Sent: Tuesday, March 17, 2009 7:19 AM Zdravím Vás, Dlouho jsme se neslyseli, Mam na Vas takovou mensi prosbu, pred nekolika mesici, jsme do Vietnamu predplatili dva kontejnery Pangasia a do dnesni doby nam Vietnamci neposlali zadne zbozi natoz penize zpet... [zkráceno] Byl bych Vam strasne vdecen kdyby jste mi dokazal byt nejak napomocen v teto zalezitosti. Kontakty na Vietnamskou firmu jsou... [zkráceno]

Kalendář akcí CzechTrade ve Vietnamu 2009/2010   Veletrh a fórum Vietnam Energy Expo 4.–7. 11. 2009 Hanoj Veletrh Vietnam Medi-Pharm 12.–15. 5. 2010 Hanoj

Zajímavé internetové odkazy Souhrnná teritoriální informace o Vietnamu je na portálu: www.businessinfo.cz Další užitečné odkazy U.S. Commercial Service: www.buyusa.gov/vietnam Deníky v angličtině: www.thanhniennews.com http://vietnamnews.vnagency.com.vn

Děkuji za pozornost a těším se na vaše dotazy CzechTrade – Ho Či Minovo město Luboš MAREK 3/25 Thich Quang Duc, P. 3 Phu Nhuan, Tp. HCM, Viet Nam Tel./fax: +84 8 62920541 Mobil: +84 904 099 562 E-mail: hcm@czechtrade.cz www.czechtrade.vn