STRUČNÝ PŘEHLED DĚJIN UMĚNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Advertisements

Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Románská kultura.
Významné památky ČR.
Znaky barokní architektury
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vztahy mezi Čechy a Němci
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Románský sloh.
Doba Charakteristika Znaky
Opakování Prověřování znalostí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Gotická kultura a vzdělanost
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gotická kultura.
Barokní umění.
Z franc. romantique = jako v románu
DUM (digitální učební materiál)
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Charakteristika umělecké památky
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Obecná charakteristika Architektura
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Gotika.
Ve znamení gotického slohu
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
Gotika 12 st. – 16 st..
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Závěr 18. století – poč. 19. století
GOTIKA.
Kultura na počátku novověku
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Renesance a humanismus
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Původ hudby, pravěk, starověk
Evropská kultura na prahu moderní doby
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
ARCHITEKTONICKÉ SLOHY
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
Gotika Bolfíková Nikola.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
Architektura do začátku 20. století.
AUTOR: Marcela Kaderová
Kultura 1. poloviny 19. století
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Renesance a humanismus
Architektonické směry
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

STRUČNÝ PŘEHLED DĚJIN UMĚNÍ Umělecké slohy Mgr. Milan Šimek

PRAVĚKÉ UMĚNÍ Do 5. tisíciletí př. n. l. CHARAKTERISTIKA: Nástěnné jeskynní malby, primitivní plastiky a sošky, keramika, ještě nesloužilo k estetickému vyžití, nýbrž k rituálním účelům.

PRAVĚKÉ UMĚNÍ ZÁKLADNÍ ZNAKY: Primitivní zpracování, jednoduché pracovní nástroje, využití základních přírodních materiálů. Ještě se nejednalo o umění v pravém smyslu slova.

STAROVĚKÉ UMĚNÍ ORIENTÁLNÍ (5. tis. př. n. l. – 12. stol. př. n. l.) MEDITERÁRNÍ (12.stol. př. n. l. – 5. stol. př. n. l.) Starověké civilizace žily více živočišně než duchovně.

Orientální umění CENTRA: Indie, Čína, Sumer, Akkad, Persie, Mezopotámie, Egypt, Babylónie, Fénicie. OBECNÉ ZNAKY: Počátek diferenciace umění, architektura, sochařství, pohanské sakrální stavby, přežívá zobrazování zvířecích znaků, monumentalismus, vznik písma.

Mediterární umění CENTRA: Krétsko-mykénská kultura, Kartágo, Řecko, Řím, Makedonie. CHARAKTERISTIKA: Výtvarná díla splňují estetické požadavky, jsou již záměrně vytvářeny pro estetický efekt.

Mediterární umění OBECNÉ ZNAKY: Dokonalá architektura, využití vědeckých poznatků v umění, odvrat od animalistických forem, zobrazování bohů s lidským tělem, pozornost věnována lidskému tělu.

STŘEDOVĚK RANÝ STŘEDOVĚK: Byzantské umění Karolinská renesance Otonská kultura Románský sloh

STŘEDOVĚK VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK: Gotika Humanismus a renesance

NOVOVĚK RANÝ NOVOVĚK: Baroko Rokoko Barokní klasicismus Klasicismus

NOVOVĚK VRCHOLNÝ (POZDNÍ NOVOVĚK): Klasicismus a empír Romantismus Umělecké směry přelomu 19. a 20. století

Byzantské umění Trvá do pozdního feudalismu. CHARAKTERISTIKA: Na silné přežívání antických tradic navázalo prosazování křesťanství, vzestup i rozvoj světské kultury a vědy.

Byzantské umění OBECNÉ ZNAKY: Mozaiky, nástěnné fresky, cibulovité věže, ikonografie, hagiografie, baziliky. Hlavním centrem: Byzantská říše. Rozšíření umění do východní Evropy.

Karolinská renesance 8. století n. l. (císař Karel Veliký) CHARAKTERISTIKA: Rozvoj vzdělanosti, rozvoj církevního školství. OBECNÉ ZNAKY: Rozvoj umění, degramotizace obyvatelstva, nové písmo (minuskula), psaní vědeckých knih.

Otonská kultura 10. století CHARAKTERISTIKA: Předchůdce románského slohu, jen v německé říši (za vlády císaře Oty). OBECNÉ ZNAKY: Existence pouze v architektuře, baziliky, strnulost, schematismus, statika.

ROMÁNSKÝ SLOH 11. – 12. století OBECNÉ ZNAKY: Hmotnost, absence uměleckých ozdob, prakticismus. Architektura: hutné stavby menšího rozsahu (fortifikační charakter). Klenba, kupole, používání kamene.

ROMÁNSKÝ SLOH Uvnitř se zdivo omítá a pokrývá malbami. Hrady, kostelíky. Nástěnné malířství. Plastiky, figura je nositelem myšlenky. Hudba: religiózní charakter, duchovní písně a hry, gregoriánský chorál, menzurální notace. Legendy, náboženské texty, latina.

GOTICKÝ SLOH 12. – 15. století OBECNÉ ZNAKY: Úzké sepětí s bohem, maximální odhmotnění, vertikalismus, priorita duševna, stylová čistota.

GOTICKÝ SLOH Architektura: lomený oblouk, žebrová klenba, opěrný systém, vertikalita staveb, stavba hradů. Sochařství: nehybnost postav, postavy oblečené, zobrazování svatých, zdůrazněno milosrdenství boží. Malířství: strnulost, malba na skle.

GOTICKÝ SLOH Hudba: milostné písně, hudební improvizace, vícehlasá skladatelská technika, náboženské skladby, trubadúři a minnesängři. Literatura: dvorská lyrika, drobná epika, legendy, náboženské texty, vznik dramatu, žánrová rozmanitost.

RENESANČNÍ SLOH 15. – 16. století Obecné znaky: Odvrat od boha, příklon k pozemskému životu, návrat k antickému ideálu, zobrazování vnitřního světa, harmonie, symetrie, geometrický charakter umění.

RENESANČNÍ SLOH Architektura: sgrafita, alegorické figurální motivy, témata z antické mytologie, přiměřenost staveb. Malířství: intenzivní rozvoj malířských technik, pravidelná kompozice (Zlatý řez), zobrazování reálných i mytologických postav.

RENESANČNÍ SLOH Sochařství: návrat k antice, zesvětštění tematiky. Hudba: žertovné jarmareční písně, chrámová hudba, vokální polyfonie, zdokonalování hudebních nástrojů. Literatura: (spojeno s humanismem), světská témata, národní jazyky, materialistický názor na svět.

BAROKNÍ SLOH 17. – 18. století OBECNÉ ZNAKY: Návrat k bohu, snaha o prohloubení náboženského prožitku, monumentalita, vnější okázalost, bohatá ornamentika, deformace tvarů, vnitřní napětí, neustálý pohyb a vzrušení.

BAROKNÍ SLOH Baroko se rozvíjelo všude tam, kde byla silná feudální katolická reakce. Prohlubuje se pocit osobní viny a hříchu. Utrpení se masochisticky mísí s rozkoší. Kontrast: nejvyšší blaženost x nejhlubší ponížení. Kontrast světla a stínu.

BAROKNÍ SLOH Vnitřní rozpolcenost jedince. Hrdinou bývá mučedník a asketa. Záliba v zobrazování věcí hrůzných a odporných. Představa hrůzy byla stimulujícím prvkem náboženské fantazie.

BAROKNÍ SLOH Architektura: bohatá fasáda, dekorativnost, křivky, elipsy (zaoblené rohy), využívání cihel, nádherné zahrady. Sochařství: sochy bez polychromie, alegorické zobrazování lidských vlastností. Hudba:Vznik opery, rozvoj hudebních forem, instrumentální polyfonie.

BAROKNÍ SLOH Literatura: latinizace, složitá syntax, pokračuje z předchozí doby humanismus, náboženská témata, učené traktáty.

ROKOKO 18. století OBECNÉ ZNAKY: Vyvinulo se z baroka jako odlehčenější forma nezatížená náboženským mysticismem (bez výrazného vlivu katolicismu). Silně dekorativní umění, jemnost, hravost, vitalismus, radost z přírody, sentimentalita. (protiklad náboženského fanatismu).

Barokní klasicismus Období pozdního baroka Pozdní baroko: manýrismus x barokní klasicismus. OBECNÉ ZNAKY: Umírněnost, bez vnitřních rozporů a křečovitosti, vnitřní stabilita a harmonie. Kompromis mezi barokem a klasicismem, především v české hudbě.

KLASICISMUS 2. polovina 18. století – počátek 19. století OBECNÉ ZNAKY: Návrat k antickým ideálům, pravidelnost linie, symetrie, čistota kompozice, racionalita. EMPÍR: „napoleonské“ období, styl oblékání, užitnost umění (praktický nábytek).

KLASICISMUS Architektura: střízlivá kompozice, geometrické tvary, jasné barvy, nápodoba antických staveb. Malířství: malby neskutečných krajin s antickým námětem, možnost zobrazení revolučních myšlenek (franc. revoluce).

KLASICISMUS Hudba: propracování hudebních forem, jednoduchá, jasná harmonie, zpěvná témata, symfonie, sonátová forma. Literatura: rozvoj dramatu, důraz na tragédii, stylistická vytříbenost, encyklopedismus, pansofie, literatura ve službách národa a revoluce, přednost rozumu a povinnosti před citem.

ROMANTISMUS 19. století OBECNÉ ZNAKY: Námětem je venkovský lid, příroda, záliba v zašlých dobách, zobrazení vnitřně rozpolceného jedince, přednost citu před rozumem, subjektivismus, úloha jedince ve společnosti, revoluční myšlenky, tajemnost přírody, pesimismus, světobol, únik člověka před společností.

ROMANTISMUS Architektura: stavby hradů a zámků (historizující slohy), obnovování zašlých slohů. Malířství: krajinářství (divoká příroda), portréty. Hudba: vlastenecká opera, nové harmonické prostředky, význam symfonického orchestru, národní hudba, rozvoj lidové písně. Literatura: historický román, rozkvět poezie, hrdina z okraje společnosti.

ZÁVĚR Romantismus byl posledním uměleckým slohem v dějinách (stal se i životním stylem obyvatelstva velké části Evropy). Po něm už následuje jen velké množství uměleckých směrů a skupin (hledání nové umělecké pravdy).