Český jazyk a literatura

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Studentská inovace praxí
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor uměleckého textu
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Srovnávací a vědomostní test
Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
TŘÍFÁZOVÝ MODEL UČENÍ Název vyučovací jednotky: ANIMALS (zvířata)
SVĚTOVÁ LITERÁRNÍ MODERNA Literatura na přelomu 19. a 20. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Občanská nauka 2. ročník dvouletého učebního poměru SOU
Prokletí básníci 1 Mgr. Jitka Polišenská.
Geografie dopravy Práce s literaturou Mgr. Filip Chvátal Prezentace vznikla v rámci projektu OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů" (reg.
Dějepis  1. ročník, studijní obory SOU  Mgr. Lenka Brychová  „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním  rozpočtem České.
TČ1 – Truhlář a Čalouník, 1. ročník, tříletý učební obor
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Christian Morgenstern Šibeniční písně
CHARLES BAUDELAIRE: ZDECHLINA (MRŠINA)
Poezie ve světové literatuře
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Světový den výživy – 16. říjen
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Mgr. Klára Tesařová.
PIKTOGRAMY Den předškoláka. CESTA DO ŠKOLKY ZNÁŠ TYTO PIKTOGRAMY? DOKÁŽEŠ JE,,ČÍST“?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_04.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_02.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Včera, dnes a zítra VYTVÁŘENÍ ELEMENTÁRNÍHO POVĚDOMÍ O ŠIRŠÍM PŘÍRODNÍM, KULTURNÍM PROSTŘEDÍ, O JEHO ROZMANITOSTI, VÝVOJI, NEUSTÁLÝCH PROMĚNÁCH.
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
KALIGRAMY Tematická oblast
Popis, charakteristika
Výtvarné umění I. Tematická oblast
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_03 Prokletí básníci
A. Sova – Květy intimních nálad
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Vnímání, pozornost, soustředěnost, paměť
MY DAY Jazyk a řeč.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
otázky a úkoly k textům a obrázkům
ŽIVLY VODA, OHEŇ, ZEMĚ, VZDUCH.
Česká meziválečná poezie
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Prokletí básníci pojmenování pro francouzské básníky dekadentního ražení dekadence – úpadek, pocit umělců znechucených společností = neúcta k pravidlům.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY Co tam nepatří, co pluje po vodě, co létá ve vzduchu, co jezdí po silnici, co jezdí po cestě.
Opakujeme základní pojmy
Ochrana životního prostředí
Jak uhlík přišel na svět
Elektřina pomáhá, ale pozor!!!
Dělíme se o pizzu Sociabilita .
Transkript prezentace:

Český jazyk a literatura 2. – 3. ročník studijního oboru SOU Mgr. Lenka Brychová „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“

Přelom 19. a 20. století v literatuře Rozsah: 3 vyučovací hodiny

Rozložení tématu 1. hodina: Umělecké směry 2. – 3. hodina: Prokletí básníci

Metody Vennovy diagramy Skupinová práce Brainstorming Interaktivní metoda

Metody Sebereflexe Půlky veršů Pětilístek Interpretace textu

Na konci předchozí hodiny zadán domácí úkol: Umělecké směry Na konci předchozí hodiny zadán domácí úkol: Vypište informace o uměleckých směrech: impresionizmus, symbolizmus, dekadence. Zaměřte se na vysvětlení pojmu, znaky, dobu, představitele.

Vennovy diagramy Charakteristika metody: grafický záznam společných a rozdílných znaků 2 či více jevů. Vysvětlení metody: 5 minut

Práce ve dvojicích Nakreslete na celou stranu svého sešitu Vennovy diagramy, kde kruh I bude představovat imresionismus, kruh S symbolismus, kruh D dekadenci. Do jednotlivých částí zapište rozdílné s společné rysy těchto umělěckých směrů. Čas: 10 minut

Práce ve větší skupině Porovnejte své výsledky s další dvojicí (popř. trojicí) a doplňte své postřehy. Čas: 10 minut

Prezentace práce Jednotlivé čtveřice (pětice) prezentují výsledky své práce. Výsledky práce vyučující zaznamenává do Vennových diagramů na tabuli. Čas: 15 - 20 minut

Prokletí básníci Vysvětlení pojmu Představitelé: Ch. Baudelaire P. Verlaine J.-A. Rimbaud

Ch. Baudelaire – Zdechlina (Květy zla) Žáci dostanou do dvojic text básně v překladu F. Hrubína, N. Mládkové, V. Holana. Porovnají všechny tři překlady – název básně, námět, jazykové prostředky, působivost Určí počet slok, veršů v jedné sloce, rým, umělecký směr.

Ch. Baudelaire – Zdechlina (Květy zla) Žáci se pokusí báseň vnímat prostřednictvím vjemů: Zrak - popis letního dne, teplého počasí a především popis zdechliny samotné. př.: ... z jehož hnilob dralo se černo páchnoucích pluků larv ... -

Ch. Baudelaire – Zdechlina (Květy zla) Čich - př.: ...Takový silný puch, že vy jste z toho trávě div neomdlela, na nás vál... ...černo páchnoucích pluků... Sluch - př.: ... A mouchy bzučely nad břichem... ...či perlilo se praskajíc... ...ten svět tak prazvláštní zněl hudbou, jako v dálce peřeje nebo vítr zní...

Ch. Baudelaire – Zdechlina (Květy zla) Chuť - i vnímání chuti, i když jen obrazné Př.: ...jako černý sirob... (sirup)

Ch. Baudelaire – Zdechlina (Květy zla) Ke kterému uměleckému směru byste báseň přiřadili? Čím Vás báseň zaujala? Jaké jste měli pocity?

J.-A. Rimbaud - Samohlásky Na základě přečtené Rimbaudovy básně Samohlásky se pokuste na samostatný papír barevně vyjádřit své vnímání jednotlivých samohlásek, k barevnému provedení připojte i asociace, kterou ve Vás vyvolává její tvar – Váš obraz dané samohlásky. Možné porovnat se sbírkou V. Nezvala Abeceda.

Domácí úkol Vypište z Verlainovy Písně podzimní verše zachycující podzimní náladu. Jaký životní styl líčí Rimbaudova báseň Večerní modlitba? O jaký básnický žánr se jedná? Proč je Rimbaudův Opilý koráb alegorií? Jaké motivy se v básni objevují?

Půlky verše První verš básní rozdělíme na dvě části, všechny rozstříhané části rozdáme ve třídě. Úkolem žáků je najít svůj pár. Vhodné je zvolit 5-7 básní (podle počtu žáků), žáci budou nejprve pracovat ve dvojicích, pak se sejdou čtveřicích (max. v šesticích) a výsledky své práce porovnají.

Půlky verše Ať falešně znáš v kostky hráti Především hudbu! V poezii Já básníkova dýmka jsem Věštecký snědý lid s plameny v zřítelnicích Co povíš večer dnes, má duše osamělá, Ti, kteří spílají: Prachsakra, Čert to vem,

Půlky verše Úkoly dvojicím (čtveřicím-šesticím) – pokuste se: na základě prvního verše vyvodit, o čem všem může báseň být, určit, z jaké doby báseň pochází, určit autora.

Půlky verše Skupiny dostanou celý text básně a porovnají své úvahy s celou básní. Skupiny zhodnotí shody a rozdíly. Skupiny zkusí vysvětlit, proč se jejich výsledky s prvním veršem a celou básní shodují (liší).

Půlky verše - cíle Uvědomit si, jak mnohoznačná může být báseň. Vnímat krásu jazyka. Rozvoj slovní zásoby. Společný prožitek básně a následné interpretace.

Pětilístek Charakteristika metody Pětilístek je pětiřádková „básnička“, která po pisateli vyžaduje, aby shrnul informace a názory do výrazů, které vystihují (popisují) námět nebo o něm uvažují. 1. První řádka je jednoslovné téma, námět (obvykle podstatné jméno). 2. Druhá řádka je dvouslovný popis námětu, jeho podstatných vlastností, jak je vidí pisatel (odpověď na otázku, jaký je námět). 3. Třetí řádka je sestavena ze tří slov vyjadřujících dějovou složku námětu – tedy, co dělá nebo co se s ním děje. 4. Čtvrtá řádka je věta o čtyřech slovech, vztahující se k námětu (sloveso může chybět). 5. Poslední řádka je jednoslovné synonymum, které rekapituluje podstatu námětu.

Pětilístek - schéma __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________ __________

Pětilístek - příklad impresionismus intimní přírodní zachycuje působí vnímá dané neopakovatelné duševní rozpoložení umění

Dovednosti rozvíjené metodou pětilístku rozpomíná se na známé informace a klade je do souvislostí k tématu pětilístku vybírá nejpřesnější pojmenování, která vystihují podstatu tématu, jak ji sám vnímá

Použitá literatura Ch. Baudelaire – Zdechlina Ch. Baudelaire – Co jenom povíš dnes Ch. Baudelaire – Cikáni na cestách Ch. Baudelire – Dýmka J.-A. Rimbaud – Celníci J.-A. Rimbaud – Samohlásky

Použitá literatura J.-A. Rimbaud – Večerní modlitba J.-A. Rimbaud – Opilý koráb P. Verlaine – Básnické umění P. Verlaine – Píseň podzimní F. Villon – Balada mravoučná

Postřehy Žáci, kteří raději pracují sami, se do aktivit hůře zapojovali. Při podobné činnosti bych je nechala jednotlivé skupiny pozorovat a popsat jejich práci. Třída MS3 je technicky založená, nejvyšší aktivitu vyvinula při Vennových diagramech.

Postřehy Při metodě půlky veršů jsem s žáky rozebrala, podle jakých kritérií se páry hledaly (velké písmeno na začátku verše, malé písmeno na začátku druhé poloviny, interpunkce). Žáci se často ptali na význam pro ně neznámých slov: robata, zřítelnice, spílají apod.

Postřehy Velmi mě potěšilo, že skupina, která měla Villona, poznala, že se jedná o jiné období (jazyk). „Rozjezd“ u jednotlivých aktivit byl pomalý, výsledek stál za to – zajímavé byly zejména asociace samohlásek a nově vzniklé básně (pětilístek).