Cenová tvorba v cestovním ruchu Ing. Josef Horák, Ph.D. H8037 – 7. p. KH: ÚT 12:30-14:00, ČT 10:40-12:10
Struktura cvičení: Potřeby účastníka cestovního ruchu Struktura cvičení: Potřeby účastníka cestovního ruchu. Vztah poptávky a nabídky. Analýza hospodářského výsledku a peněžních prostředků. Finanční analýza v podniku cestovního ruchu. Analýza parciálních výsledků podniku. Využití specifických ukazatelů v cestovním ruchu. Cenová politika podniků cestovního ruchu. Tvorba kalkulací zájezdů cestovních kanceláří a autodopravců. Tvorba kalkulace u tuzemského pobytu. Tvorba kalkulace u zahraničního pobytu. Daň z přidané hodnoty a její uplatnění v oblasti cestovního ruchu. Výsledná kalkulace zájezdu, průběžná analýza nákladů a výnosů cestovní kanceláře. Cenová problematika u sociálního cestovního ruchu.
Literatura: Povinná literatura: KŘÍŽEK, F. , NEUFUS, J Literatura: Povinná literatura: KŘÍŽEK, F., NEUFUS, J. Moderní hotelový management. Praha: Grada Publishing, 2011. 200 s. ISBN 978-80-247-3868-0. NĚMČANSKÝ, M. Analýza a kalkulace v cestovním ruchu. Karviná: SU OPF, 2001. 308 s. ISBN 80-7248-094-4. NĚMČANSKÝ, M. Management cestovního ruchu 1, 2. Karviná: SU OPF, 1995. 226 s. ISBN 80-85879-18-2. PALATKOVÁ, M., ZICHOVÁ, J. Ekonomika turismu. Praha: Grada Publishing, 2011. 208 s. ISBN 978-80-247-3748-5. Doporučená literatura: KOTLER, P. Marketing management, analýza, plánování, využití, kontrola. 12. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5.
Podmínky na zápočet a zkoušku: Zápočet: docházka – absence max Podmínky na zápočet a zkoušku: Zápočet: docházka – absence max. 2x zápočtový test (praktický příklad + teorie) – limit 70 % Zkouška: - ústní, 1 otázka (teoretická)
Potřeby účastníka cestovního ruchu. Vztah poptávky a nabídky.
Aby mohl podnik působící v oblasti cestovního ruchu úspěšně fungovat, je nezbytné znát potřeby účastníka cestovního ruchu a snažit se dané potřeby uspokojovat prostřednictvím nabízených služeb. základní podklad pro cenovou tvorbu v CR!!!! základní kulturní (duchovní a tělesná činnost) služby potřeby luxusní skupinové potřeby
Základní potřeby účastníka cestovního ruchu stravování (stravování – plná penze/polopenze/snídaně/bez, různé diety apod.) ubytování (hygiena, bezpečnost, ochrana před nepřízní počasí, internet, televize, péče o oblečení apod.) Základní služby podniku cestovního ruchu stravování (kvalita pokrmů včetně způsobu servírování, využívání technického zázemí) ubytování (pronájem pokojů, vybavení pokojů, úklidové služby, apod.)
Kulturní a luxusní potřeby účastníka cestovního ruchu družnost, zábava, tanec, umění, fotografování, kreslení, sportovní vyžití, sauna, léčebné pobyty, masáže Kulturní a luxusní služby podniku cestovního ruchu tenisové kurty, aqua parky, místnosti na masáže, golfová hřiště, poradenství v oblasti výživy, lékařská péče (často zubaři), animační programy, programy pro děti, trenéři, fitness apod.
Skupinové potřeby účastníka cestovního ruchu doprava – parkování, příjezd, transfery z/na letiště, infra-struktura akce – konference, výstavy, přehlídky, přednášky nákupy – směnárna, kosmetika, květiny, suvenýry, péče o zdraví Skupinové služby podniku cestovního ruchu parkoviště, garáže, servis, taxi služby, sekretářské služby, tlumočnické služby, kongresové sály, kadeřník, masérské služby, výstavní stánky apod.
Výrobní prostředky práce, půda, kapitál organizace využití výrobních prostředků! Pro zajištění služeb je nezbytné, aby podnikatelský subjekt využíval majetek podniku. Z pohledu cenové tvorby v cestovním ruchu je kromě detailní znalosti majetkové struktury zároveň nezbytná i znalost zdrojů financování majetku podniku.
Majetek podniku
Kapitál podniku
NÁKLADY, VÝNOSY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ členění nákladů dle druhu (provozní, finanční, mimořádné) účelu (útvar, výkon) závislosti na změnách objemu výroby (variabilní, fixní) finanční účetnictví nákladové účetnictví (sleduje vztahy NÁ a VÝ) manažerské účetnictví
NÁKLADY, VÝNOSY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ členění výnosů dle druhu (provozní, finanční, mimořádné) VH = VÝNOSY – NÁKLADY důležité rozlišovat: výnosy x příjmy náklady, výdaje
princip hospodárnosti = s co nejnižším množstvím prostředků vyrobit maximální množství statků 3 zákony hospodárnosti: princip úspor (použít co nejmenší množství prostředků) princip maximalizace (snaha dosáhnout co nejvyššího výnosu s daným množstvím) princip klesajícího výnosu (hraniční výnos = VÝ na každou jednotku inputu výrobního faktoru. Při rostoucím inputu hraniční výnos nejdříve roste, potom klesá na nulu anebo dokonce pod ni)