Normalizace a 80. léta Nástup normalizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Advertisements

15. OD TOTALITNÍ MOCI K DEMOKRACII
Sametová revoluce Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Naši prezidenti aneb jak znáš vůdce našeho státu ve 20. století
Návrat k demokracii Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vývojem České republiky při návratu k demokracii.
Období normalizace v ČSSR VY_32_INOVACE_19 Sada 23
Vypracoval: Jaromír Tlustoš
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Sametová revoluce.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
Rok 1948, 1968 a 1989 pro český stát Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový.
Co (ne)vím o Pražském jaru a 60. letech. 1. Zhodnoťte své znalosti týkající se 60. let 20. století, Pražského jara a okupace Československa v roce 1968:
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Palachův týden.
Sametová revoluce
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_08.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS.
Okupace Československa
Česká národní banka – historie a současnost VY_32_INOVACE_2B6
Okupace ČSR Michal Kolář.
Číslo v digitálním archivu školy
Rok 1989 – sametová revoluce
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
ČESKÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Poválečný vývoj ČR 5.ročník
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Československo na cestě destalinizace
 Reformní změny v SSSR  Listopadová revoluce  Změna politického režimu Listopadová revoluce 1989.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Sametová revoluce VY_32_INOVACE_2B17.
VY_32_INOVACE_1D.9.17 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Období normalizace uč
VY_32_INOVACE_2B16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Rok 1968.
SSSR a studená válka Stalinův diktát Roztržka mezi SSSR a Jugoslávií
Charta 77.
Vypracoval: Mgr. Burkovcová Materiál: VY_32_INOVACE_37 Datum:
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Pražské jaro 1968 Odvolání Antonína Novotného Cíle – Akční program KSČ
Československo v letech
Na cestě k 17. listopadu 1989 Petr Machala.
Základní historické mezníky ve vývoji československa v letech
VY_32_INOVACE_ČJM4_4560_ZEM
Normalizace Návrat k totalitě, 70. léta.
ČESKOSLOVENSKO PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_12_ROK 1968 TEMA:
Projekt 8.A.   Úvod  Film a diskuze  Práce ve skupinách, tvorba prezentací  Prezentace skupin  Tvorba animace  Exkurze + fotodokumentace.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_07_Výprava do 20. století
Jan Palach Andrea Hollyová.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_ 19_SAMETOVÁ REVOLUCE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Co znamená Pražské jaro?
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
Digitální učební materiál
Formování naší státnosti do roku 89 Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Obchodní akademie, Střední odborná škola
Totalitní vláda komunistické strany
Obnovení demokracie v Československu
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
OD „PRAŽSKÉHO“ JARA PO „SAMETOVOU REVOLUCI“
Od totality k demokracii
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Popis prezentace Přehled prezidentů ČSR,ČSSR,ČSFR a ČR
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Transkript prezentace:

Normalizace - 70. a 80. léta Nástup normalizace Návrat před Pražské jaro Smrt Jana Palacha Opozice proti režimu

Nástup normalizace Dne 16.10.1968 byla podepsána dohoda o „dočasném pobytu sovětských vojsk“ Občané sice u nás i ve světě proti tomuto porušení mezinárodního práva demonstrovali, ale světoví politici prakticky nereagovali O osudu Československa tak bylo rozhodnuto. Nastává období normalizace, tedy návrat k poslušné zemi sovětského bloku. Tento stav trval do 17.11.1989, kdy došlo revoluční změně

Návrat před Pražské jaro Reformní komunisté byli donuceni postupně opustit funkce Byli nahrazeni prosovětsky orientovanými politiky (Bilak, Indra, Jakeš, Lenárt, Husák a další) – politika podle sovětských not Pak následovaly čistky v celé straně (vyloučení řadových reformních komunistů z místních organizací KSČ) Tyto postihy byly spojeny se ztrátou zaměstnání a vykonávání podřadnější práce Stejně tak byly postiženy i tisk, rozhlas a televize. I odsud museli odejít ti, co souhlasili s reformátory.

Smrt Jana Palacha Veřejnost pomalu začala rezignovat na protesty proti okupaci v srpnu 1968 S tím se někteří lidé nechtěli smířit a chtěli společnost znovu vyburcovat Vrcholnou formou odporu bylo veřejné sebeupálení Jana Palacha 16.1.1969 Jan Palach (video)

Opozice proti režimu Odpor proti režimu vyhlásilo hnutí Charta 77(V.Havel, P. Uhl, J. Dientsbier, J. Hájek a další), které vyzvalo komunistické normalizátory k diskusi Místo diskuse následovalo pronásledování členů Charty 77. Většina společnosti však hnutí zpočátku nepodpořila. Až koncem 80.let vzrůstala nespokojenost občanů a opoziční výzvu Několik vět podepsalo 30 000 lidí.