ThDr. PhDr. Radek Mezuláník, PhD.,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Kariérové poradenství
Analýza Centra ProEquality
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
1 Projekt Akademie distančního vzdělávání Monika Všetulová, Miroslava Dvořáková Olomouc 2007.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Pedagogika volného času (VČ)
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Komunikace o evropských fondech Názory široké veřejnosti Tisková konference Ministerstva pro místní rozvoj
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Společnost vědění/učící se společnost
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
sociální psychologie Škola:
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Koncepce DVPP pro Českou republiku. Obsah prezentace Cíle koncepce a rámec její tvorby Obsah koncepce Priority státní vzdělávací politiky Poradní sbor.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
VÍTEJTE V PEDAGOGICE MÉDIÍ. Na našich rtech má vždy být úsměv. Pro každé dítě, kterému pomáháme, pro každého člověka jemuž sloužíme, nebo mu dáváme lék.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konflikt, koření života
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Volnočasové aktivity a jejich řízení
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

ThDr. PhDr. Radek Mezuláník, PhD., odborný garant projektu Mediální výchova na gymnáziích

Mediální pedagogika UJAK PhDr. ThDr. Radek Mezuláník, PhD. Odborný garant projektu Mediální výchova na gymnáziích 2

Jedinec a společnost v procesu mediální komunikace 1. získávání informací 2. emotivní prožitky 3. náhrada za sociální kontakt 4. vyplňování času Jedinec a společnost v procesu mediální komunikace Dítě v procesu mediální komunikace 3

Dítě v procesu mediální komunikace Hiebert: „Televize vstupuje do času, který dřívější generace trávily konverzací, hrami a společnou činností. Oslabuje tak soudržnost členů rodiny a jejich emocionální vazby. Neosobní mediální komunikace nahrazuje interpersonální komunikaci v rodině“ Dítě v procesu mediální komunikace 4

Dítě v procesu mediální komunikace Média působí jako socializační činitel již od útlého dětství. „O (alespoň částečně) samostatném využívání médií je možné mluvit zhruba od třetího roku života“ K popsání socializační funkce médií lze využít teorii vzorů formulovanou A. Bandurou, která je součástí teorie sociálního učení. Podle této teorie se lidé učí formám sociálního jednání pozorováním a následnou nápodobou. Zpevňuje se takové odpozorované jednání, které je při použití ve vhodné situaci úspěšné. Dítě v procesu mediální komunikace 5

Jedinec a společnost v procesu mediální komunikace děti mají zejména ve věku 8 – 12 let sklony sledovat dokumentární pořady, které nejsou výhradně určeny dětem. Toto období dětského vývoje je spojeno se zájmem o vědecké objevy. Děti si rozšiřují všeobecné vzdělání i sledováním soutěžních kvízů, jak ukazují šetření provedená koncem 80. let ve Velké Británii. Dítě není zmenšený dospělý, od dospělého se liší kognitivní úrovní, psychosociálními charakteristikami a mírou nabytých zkušeností. Jedinec a společnost v procesu mediální komunikace 6

Teorie vlivu médií teorie zázračné střely teorie dvoustupňové komunikace spirála mlčení Teorie vlivu médií 7

v USA, Kanadě a Velké Británii v polovině 70. let 20. století Německo UNESCO Mediální výchova 8

„Mediální gramotnost je jednou z řady novodobě definovaných gramotností (patří sem například gramotnost funkční či informační); Mediálně gramotná osoba by tedy měla umět „dekódovat, hodnotit, analyzovat a produkovat jak tištěná, tak elektronická média, jinými slovy zaujmout k médiím kritický a autonomní postoj“ Mediální gramotnost 9

Model mediální gramotnosti podle J. Pottera 10

Nejdůležitější kompetence mediální výchovy 1. analýza 2. evaluace 3. seskupení 4. indukce 5. dedukce 6. syntéza 7. abstrakce Nejdůležitější kompetence mediální výchovy 11

Koncepce mediální výchovy v RVP „Mediální výchova je zaměřena na systematické vytváření kritického odstupu od mediovaných sdělení a na schopnost interpretovat mediální sdělení z hlediska jejich informační kvality“ avšak před obranným přístupem zde stojí „užitný přístup“ k médiím, představující média jako zdroj informací využitelných pro rozvoj osobnosti jedince Koncepce mediální výchovy v RVP 12

Nástin možných problémů Mediální výchova souvisí s řadou dalších disciplín: sociologie, ekonomie, sémantika, sémiotika, lingvistika atd.. Nároky na učitele jsou tedy velmi široké a spolu s nimi se vynořuje otázka, jak tyto obecné koncepty předávat žákům základních škol. Nástin možných problémů 13

Učitel v procesu celoživotního učení Memorandum o celoživotním učení zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. § 24 Národní ústav odborného vzdělávání identification and validation of non – formal and informal learning (IVNIL) Učitel v procesu celoživotního učení 14

Metody shromažďování důkazů o znalostech zkouška prohlášení pozorování při pracovní činnosti svědectví poskytovaná např. zaměstnavatelem či zákazníkem Metody shromažďování důkazů o znalostech 15

Kdo o mediální výchově píše Doc. PhDr. Jan Jirák Mgr. Radek Sárközi PaedDr. Jitka Bělohradská PhDr. Maria Bezchlebová Mgr. Petr Kukal Marie Šotolová Mgr. Pavel Verner Kdo o mediální výchově píše 16

Jaké jsou uváděny cíle mediální výchovy 17

Která větev MV je častěji zmiňována 18

Jaké konkrétní postupy realizace MV jsou učitelům nabízeny 19

Literatura 1/4 Bílá kniha. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR [online]. Praha: MŠMT, 2001. 98 s. [cit.2006-01-20].Dostupný z < http://www.msmt.cz/files/pdf/BilaKniha.pdf>. BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. 199 s.ISBN 80-85850-11-7 BREČKA, Samuel. Mediálna výchova. Bratislava: Národnej centrum mediálnej komunikácie,1999. 52 s. BUCKINGHAM, David. Media education. Literacy, learning and contemporary culture.Cambridge: Polity press, 2003. 219 s.ISBN 0-7456-2830-3BURTON, Greame, JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001.391 s.ISBN 80-85947-67-6 ČIHÁKOVÁ, Hana, MARINKOVÁ, Helena. Existují v ČR mechanismy umožňující naplněníevropského konceptu celoživotního učení? In Pedagogický výzkum: Reflexe společenskýchpotřeb a očekávání?. Olomouc: UP, 2005, s. 47- 50. DeFLEUR, Melvin, BALLOVÁ-ROKEACHOVÁ, Sandra. Teorie masové komunikace. Praha:Karolinum, 1996. 363 s.ISBN 80-7184-099-8 DIEŠKOVÁ, Viera. Základy sociálnej pedagogiky. Bratislava: Občianske združenie Sociálna práca, 2005. 98 s.ISBN 80-89185-08-8 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. 374 s.ISBN 80- 246-0139-7 20

Literatura 2/4 GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s.ISBN 80-85931- 79-6 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s.ISBN 80-7203-124-4 HIEBERT, Ray, REUSS, Carol. Impact of mass media. Current issues. New York: Longman,1985. 515 s.ISBN 0582285550 JIRÁK, Jan. Rychlokurz mediální gramotnosti. Kmit, 1998, roč. 6, č.1, s. 18-19. JIRÁK, Jan, KOPPLOVÁ, Barbara. Děti a média: složitý vztah. Kmit, 1998, roč. 6, č.1, s. 32-33. JIRÁK, Jan, KOPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. 207 s.ISBN 80- 7178-697-7 KERLINGER, Fred. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972. 705 s. KOBLEWSKA, Janina. Škola a prostriedky masového vplyvu. Bratislava: Slovensképedagogické nakladatelstvo, 1969. 201 s.ISBN 67-150-69 KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995. 307 s.ISBN 80-7184- 134-X McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. 447 s.ISBN 80-7178- 200-9 Memorandum o celoživotním učení. Pracovní materiál Evropské komise [online]. 2000. nestr.[cit. 2006-01-20].Dostupný z <http://www.nvf.cz/archiv/memorandum/obsah.htm>. 21

Literatura 3/4 PLÁŠEK, Radovan. Mediální výchova a mediální gramotnost v kontextu českého školství(nástin předpokladů, možností a limitů). Revue pro média, 2004, roč. 4, č. 8, s. 9-13.Dostupný také z < http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue08/esej_plasek_rpm08.pdf>. POTTER, James. Media Literacy. California: Sage Publications Inc., 2005. 467 s.ISBN 1-4129- 0989-9 PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika, Praha : Portál, 2002. 481s.ISBN 80-7178-631-4 PRŮCHA, Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 160 s.ISBN 80-7178- 621-7 PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál,2001. 322 s.ISBN 80-7178-579-2 RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: Staré téma v novém pohledu. Brno: Masarykovauniverzita, 2002. 199 s.ISBN 80-86251-14-4 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: VÚP, 2005. 126 s. [cit.2005-12-8].Dostupný z <http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=11>. ŘÍČAN, Pavel, PITHARTOVÁ, Drahomíra. Krotíme obrazovku. Jak vést děti k rozumnémuužívání médií. Praha: Portál 1995. 62 s.ISBN 80-7178-084-7 SCHULZ, Winfried aj. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum 2004.ISBN 80-246- 0827-8 22

Literatura 4/4 SPOUSTA, Vladimír. Masmédia jako sociálně ­ pedagogický problém. Pedagogická revue,2004, roč. 56 , č. 3, s. 274-284. ŠEĎOVÁ, Klára. Média jako pedagogické téma. Pedagogika, 2004, roč. 54 , č. 1, s. 19-33. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.190 s.ISBN 80-7315-082-4 Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů SIX, Ulrike aj.: Mediálna výchova v materských školách. Teoretický základ a empirickévýsledky. Revue pro média, 2004, roč. 4, č.8, s. 18-25.Dostupný také z http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue08/preklad_rpm08.pdf. NUMERATO, Dino. Mediální výchova: Oddůvěrňování důvěrného světa. Revue pro média,2004, roč. 4, č. 8, s. 2-8.Dostupný také z <http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue08/esej_numerato_rpm08.pdf>. 23