2. CHEMICKO - FYZIKÁLNÍ CIRKUS WO – DI – AK – II HOMELESS´S.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Změny skupenství látek - vypařování, var a kondenzace
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Tepelná výměna prouděním
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
VYPAŘOVÁNÍ A VAR.
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Biologické aspekty vody
Pevné látky a kapaliny.
Co je elektrický proud? (Učebnice strana 122 – 124)
Tepelná výměna prouděním
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Potápění, plování a vznášení se stejnorodého tělesa v kapalině
Vedení elektrického proudu v kapalinách
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
Chování částic v látkách při různých skupenstvích
Mechanické vlastnosti kapalin Co už víme o kapalinách
ROVNOVÁŽNÝ STAV, VRATNÝ DĚJ, TEPELNÁ ROVNOVÁHA, TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – KOUZLA SE VZDUCHEM
WO – DI – AK Bílá Hůlka WO – DI – AK Bílá Hůlka. Další soutěžní seminář pro studenty SPŠ Karviná, kde účastníci debatují o fyzikálních a chemických zákonech.
Pokusy s nápojovými plechovkami
Jak se přenáší tlak v kapalině?
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Vojtěch Škvor, Robert Kočí, Zuzana Podhorská, Lucie Syslová
Redoxní vlastnosti kovů
Vlastnosti plynů.
VY_32_INOVACE_08 - VODA, KOLOBĚH VODY
SVĚTLO A TMA – ZATMĚNÍ SLUNCE Země obíhá kolem Slunce a Měsíc kolem Země. Měsíc občas prochází mezi Sluncem a Zemí. Když se tak stane, mluvíme o zatmění.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Kapalnění Do sklenice nalijeme vodu.
1. CHEMICKO - FYZIKÁLNÍ CIRKUS WO – DI – AK WOrld - DIdo - AttacK.
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Teplota a její měření.
TLAČENÍ A TAHÁNÍ – PLOVACÍ TESTY Některé předměty, jako jsou například kameny, se vždycky potápějí. Kameny jsou vzhledem ke své velikosti těžké. Tíha předmětu.
Galvanický článek.
Hg UVÁDÍ WO – DI – AK – III HRÁTKY SE VZDUCHEM. Třetí soutěžní seminář je pro studenty prvních ročníků SPŠ Karviná, kde účastníci debatují o fyzikálních.
Plavání těles.
VEDENÍ ELEKTRICKÉHO PROUDU V PLYNECH
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
- - Měděná elektroda se v kyselině rozpouští :
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Elektrický proud.
DUSÍK RNDr. Zuzana Karafiátová DUSÍK Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
Vztlaková síla. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zajímavé pokusy na téma atmosférický tlak 1.Může tlak vzduchu zdeformovat plechovku? Budeš potřebovat : plechovku, vzduchotěsný uzávěr plechovky, rukavice.
Oheň. Plamen - světelné efekty doprovázející hoření Svítivý plamen - tvoří se při nedostatečném přívodu kyslíku a nedochází k úplnému spálení látek v.
Název vzdělávacího materiálu: Rovnováhy Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady.
TÁNÍ – TUHNUTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_03_32.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 8. Elektrický proud v kapalinách - elektrolyt, elektrolýza Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_11 Název materiáluSytá pára.
Radovan Plocek 8.A. Stavové veličiny Izolovaná soustava Rovnovážný stav Termodynamická teplota Teplota plynu z hlediska mol. fyziky Teplotní stupnice.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změna teploty těles tepelnou výměnou TÉMATICKÝ.
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Vedení elektrického proudu v plynech
Redoxní reakce – sestavení galvanického článku
Interaktivní test na změny skupenství látek
Tepelná výměna prouděním
Galvanické články.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektrický proud v kapalinách
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

2. CHEMICKO - FYZIKÁLNÍ CIRKUS WO – DI – AK – II HOMELESS´S

Druhý soutěžní seminář pro studenty SPŠ Karviná, kde účastníci debatují o fyzikálních a chemických zákonech a principech, na nichž fungují věci kolem nás. Součástí semináře je soutěž pro zástupce jednotlivých tříd, kteří tipují, jak daný pokus skončí, popřípadě objasňují principy fungování jednotlivých pokusů. Každý tým obdrží soutěžní lístky, vždy před demonstrací daného pokusu, na které družstvo zaškrtne správnou odpověď, popřípadě popíše nebo vysvětlí daný jev. Za správnou odpověď obdrží soutěžní družstvo bod a pokud navíc správně vysvětlí daný jev obdrží další prémiový bodík Druhý soutěžní seminář pro studenty SPŠ Karviná, kde účastníci debatují o fyzikálních a chemických zákonech a principech, na nichž fungují věci kolem nás. Součástí semináře je soutěž pro zástupce jednotlivých tříd, kteří tipují, jak daný pokus skončí, popřípadě objasňují principy fungování jednotlivých pokusů. Každý tým obdrží soutěžní lístky, vždy před demonstrací daného pokusu, na které družstvo zaškrtne správnou odpověď, popřípadě popíše nebo vysvětlí daný jev. Za správnou odpověď obdrží soutěžní družstvo bod a pokud navíc správně vysvětlí daný jev obdrží další prémiový bodík Pravidla soutěže WO – DI – AK

1. Všichni víme, co se stane když vložíme kousek kovu do vody. Je těžký a klesne ke dnu. Platí to ale vždy? Co se stane, jestliže vložíme kousek draslíku do vody? a) klesne ke dnu; b) bude plavat na hladině a nic se nebude dít; c) bude velmi pomalu reagovat s vodou; d) bude tak rychle reagovat s vodou, že dojde k hoření. 1. Všichni víme, co se stane když vložíme kousek kovu do vody. Je těžký a klesne ke dnu. Platí to ale vždy? Co se stane, jestliže vložíme kousek draslíku do vody? a) klesne ke dnu; b) bude plavat na hladině a nic se nebude dít; c) bude velmi pomalu reagovat s vodou; d) bude tak rychle reagovat s vodou, že dojde k hoření. 1. OTÁZKA DRASLÍK VE VODĚ

2K + 2H 2 O - > 2KOH +H 2 O Reakce je silně exotermická a dochází ke vznícení vznikajícího vodíku. 1. ŘEŠENÍ DRASLÍK VE VODĚ

2. Do plechovky nalijeme na dno trochu piva. Postavíme plechovku na vařič a uvedeme její obsah do varu, až se skoro věškerá pivní polévka vypaří. Pak jí prudce ochladíme ve studené vodě. Co se stane? a) plechovka se rozpadne na několik částí; b) plechovka se nafoukne a zvětší svůj objem; c) plechovka se pomačká a zdeformuje; d) plechovka se ochladí a zůstane neporušená; 2. OTÁZKA PLECHOVKA VE VODĚ

Těsně před ochlazením plechovky je její prostor vyplněný vodní parou o přibližně stejném tlaku jako je vnější okolí. Rychlým ponořením do studené vody páry zkondenzují a přemění se na vodu. Tlak, působící na stěny plechovky zevnitř, se tím výrazně sníží a vnější atmosférický tlak plechovku okamžitě rozdrtí. Tento jev nazýváme IMPLOZE. 2. ŘEŠENÍ PLECHOVKA VE VODĚ

3. Do první sklenice naplněné po okraj vodou ponoříme nejdříve drobňaky v pytliku a do druhé plné sklenice umístíme shodný počet dronáků postupně, jeden po druhém. Co se stane: a) voda se vyleje pouze z první sklenice; b) voda se vyleje pouze z druhé sklenice; c) voda se vyleje z obou sklenic; d) voda se nevyleje z žádné ze sklenic; 3. OTÁZKA MINCE VE VODĚ

Při postupném házení mincí dojde pouze vždy k malé změně objemu vody ve sklenici, vytvoří se vypuký povrch hladiny a dokud se neporuší povrchové napětí vody, tak se voda nevylije. 3. ŘEŠENÍ MINCE VE VODĚ

4. OTÁZKA HADR PONOŘENÝ DO LIHU Namočíme kousek hadru do lihu. Pak ho zapálíme. Co se stane? a) nic, hadr hořet nebude; b) hadr se sice zapálí, ale neshoří; c) hadr se zapálí a shoří; d) hadr se jen těžce zapálí a pak bude hořet čadivým plamínkem.

Lih hoří malým modrým plamínkem. K jeho uhašení dojde tehdy, je-li zředěný v poměru přibližně 1:1 s vodou. Ta zapřičiní uhašení, protože ochlazuje látku. 4. ŘEŠENÍ HADR PONOŘENÝ DO LIHU

Měděný a zinkový plechový vodič zapíchneme do jablka. Na konce vodičů připojíme voltmetr. Jakou hodnotu odečteme z měřícího přístroje? a) asi 1kg; b) asi 1 amper; c) asi 1 volt; d) přesně 0 voltů; 5. OTÁZKA DVA VODIČE V JABLKU

5. ŘEŠENÍ DVA VODIČE V JABLKU Šťáva v jablku obsahuje kyseslinu jablečnou a citronovou, které obsahují iony.Zasunutím dvou různých kovů do jablka dojde k vylučování ionů na kovech a tím se vytvoří potenciálový rozdíl asi 1 Voltu. Platí to pro měděnou a zinkovou elektrodu.

A CO NA ZÁVĚR ? Matzova zásada Závěr je okamžik, kdy už člověka nebaví přemýšlet. My: A protože je čtvrtek odpoledne a přemýšlet už nás nebaví, je tady závěr. Faktor zbytečnosti Žádný pokus není úplně zbytečný – vždycky může sloužit za odstrašující příklad. My: Pokud jste se aspoň trošku bavili, nebyl tento náš pokus zcela zbytečný. Základní laboratorní pravidlo Když nevíte, co děláte, dělejte to aspoň pořádně. My: Nevěděli jsme do čeho jdeme, tak jsme se my tři aspoň snažili! Děkujeme za Vaší účast a těšíme se na příště! W – DI – AK - II