2. CHEMICKO - FYZIKÁLNÍ CIRKUS WO – DI – AK – II HOMELESS´S
Druhý soutěžní seminář pro studenty SPŠ Karviná, kde účastníci debatují o fyzikálních a chemických zákonech a principech, na nichž fungují věci kolem nás. Součástí semináře je soutěž pro zástupce jednotlivých tříd, kteří tipují, jak daný pokus skončí, popřípadě objasňují principy fungování jednotlivých pokusů. Každý tým obdrží soutěžní lístky, vždy před demonstrací daného pokusu, na které družstvo zaškrtne správnou odpověď, popřípadě popíše nebo vysvětlí daný jev. Za správnou odpověď obdrží soutěžní družstvo bod a pokud navíc správně vysvětlí daný jev obdrží další prémiový bodík Druhý soutěžní seminář pro studenty SPŠ Karviná, kde účastníci debatují o fyzikálních a chemických zákonech a principech, na nichž fungují věci kolem nás. Součástí semináře je soutěž pro zástupce jednotlivých tříd, kteří tipují, jak daný pokus skončí, popřípadě objasňují principy fungování jednotlivých pokusů. Každý tým obdrží soutěžní lístky, vždy před demonstrací daného pokusu, na které družstvo zaškrtne správnou odpověď, popřípadě popíše nebo vysvětlí daný jev. Za správnou odpověď obdrží soutěžní družstvo bod a pokud navíc správně vysvětlí daný jev obdrží další prémiový bodík Pravidla soutěže WO – DI – AK
1. Všichni víme, co se stane když vložíme kousek kovu do vody. Je těžký a klesne ke dnu. Platí to ale vždy? Co se stane, jestliže vložíme kousek draslíku do vody? a) klesne ke dnu; b) bude plavat na hladině a nic se nebude dít; c) bude velmi pomalu reagovat s vodou; d) bude tak rychle reagovat s vodou, že dojde k hoření. 1. Všichni víme, co se stane když vložíme kousek kovu do vody. Je těžký a klesne ke dnu. Platí to ale vždy? Co se stane, jestliže vložíme kousek draslíku do vody? a) klesne ke dnu; b) bude plavat na hladině a nic se nebude dít; c) bude velmi pomalu reagovat s vodou; d) bude tak rychle reagovat s vodou, že dojde k hoření. 1. OTÁZKA DRASLÍK VE VODĚ
2K + 2H 2 O - > 2KOH +H 2 O Reakce je silně exotermická a dochází ke vznícení vznikajícího vodíku. 1. ŘEŠENÍ DRASLÍK VE VODĚ
2. Do plechovky nalijeme na dno trochu piva. Postavíme plechovku na vařič a uvedeme její obsah do varu, až se skoro věškerá pivní polévka vypaří. Pak jí prudce ochladíme ve studené vodě. Co se stane? a) plechovka se rozpadne na několik částí; b) plechovka se nafoukne a zvětší svůj objem; c) plechovka se pomačká a zdeformuje; d) plechovka se ochladí a zůstane neporušená; 2. OTÁZKA PLECHOVKA VE VODĚ
Těsně před ochlazením plechovky je její prostor vyplněný vodní parou o přibližně stejném tlaku jako je vnější okolí. Rychlým ponořením do studené vody páry zkondenzují a přemění se na vodu. Tlak, působící na stěny plechovky zevnitř, se tím výrazně sníží a vnější atmosférický tlak plechovku okamžitě rozdrtí. Tento jev nazýváme IMPLOZE. 2. ŘEŠENÍ PLECHOVKA VE VODĚ
3. Do první sklenice naplněné po okraj vodou ponoříme nejdříve drobňaky v pytliku a do druhé plné sklenice umístíme shodný počet dronáků postupně, jeden po druhém. Co se stane: a) voda se vyleje pouze z první sklenice; b) voda se vyleje pouze z druhé sklenice; c) voda se vyleje z obou sklenic; d) voda se nevyleje z žádné ze sklenic; 3. OTÁZKA MINCE VE VODĚ
Při postupném házení mincí dojde pouze vždy k malé změně objemu vody ve sklenici, vytvoří se vypuký povrch hladiny a dokud se neporuší povrchové napětí vody, tak se voda nevylije. 3. ŘEŠENÍ MINCE VE VODĚ
4. OTÁZKA HADR PONOŘENÝ DO LIHU Namočíme kousek hadru do lihu. Pak ho zapálíme. Co se stane? a) nic, hadr hořet nebude; b) hadr se sice zapálí, ale neshoří; c) hadr se zapálí a shoří; d) hadr se jen těžce zapálí a pak bude hořet čadivým plamínkem.
Lih hoří malým modrým plamínkem. K jeho uhašení dojde tehdy, je-li zředěný v poměru přibližně 1:1 s vodou. Ta zapřičiní uhašení, protože ochlazuje látku. 4. ŘEŠENÍ HADR PONOŘENÝ DO LIHU
Měděný a zinkový plechový vodič zapíchneme do jablka. Na konce vodičů připojíme voltmetr. Jakou hodnotu odečteme z měřícího přístroje? a) asi 1kg; b) asi 1 amper; c) asi 1 volt; d) přesně 0 voltů; 5. OTÁZKA DVA VODIČE V JABLKU
5. ŘEŠENÍ DVA VODIČE V JABLKU Šťáva v jablku obsahuje kyseslinu jablečnou a citronovou, které obsahují iony.Zasunutím dvou různých kovů do jablka dojde k vylučování ionů na kovech a tím se vytvoří potenciálový rozdíl asi 1 Voltu. Platí to pro měděnou a zinkovou elektrodu.
A CO NA ZÁVĚR ? Matzova zásada Závěr je okamžik, kdy už člověka nebaví přemýšlet. My: A protože je čtvrtek odpoledne a přemýšlet už nás nebaví, je tady závěr. Faktor zbytečnosti Žádný pokus není úplně zbytečný – vždycky může sloužit za odstrašující příklad. My: Pokud jste se aspoň trošku bavili, nebyl tento náš pokus zcela zbytečný. Základní laboratorní pravidlo Když nevíte, co děláte, dělejte to aspoň pořádně. My: Nevěděli jsme do čeho jdeme, tak jsme se my tři aspoň snažili! Děkujeme za Vaší účast a těšíme se na příště! W – DI – AK - II