Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ46 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávací oblast:Přírodovědné vzdělávání Tematická oblast:Stojaté vlnění Předmět:Fyzika Anotace: Prezentace je určena k výkladu stojatého vlnění. Žáci popisují vliv fáze na výslednou amplitudu, vysvětlují vznik stojatého vlnění a uvádějí názvy základních bodů. Žáci se seznámí s Chladniho obrazci a v rámci výuky si prakticky vyzkouší vyrobit tyto obrazce. Klíčová slova:Stojaté vlnění, vliv fáze na vznik stojatého vlnění, Chladniho obrazce. Druh učebního materiálu:Prezentace
Stojaté vlnění
Vlastnosti mechanické vlnění z více zdrojů se v prostoru šíří nezávisle na sobě vlnění mají stejnou vlnovou délku v místě kde se setkávají dochází k interferenci interference skládání vlnění dochází ke změně amplitudy
Interference vlny se stejnou fází vlny se setkávají a mají stejnou okamžitou výchylku výchylky jednotlivých bodů se sčítají vzniká výsledná vlna, která má amplitudu rovnu součtu amplitud jednotlivých vln vzniká maximální amplituda interferenční maximum
vlny s různou fází vlny se setkávají a mají různou okamžitou výchylku výchylky jednotlivých bodů se sčítají pokud jsou amplitudy vln stejné a mají opačnou fázi výsledná amplituda je nulová vlnění zanikne pokud jsou amplitudy vln různé a mají různou fázi vlnění se zeslabí interferenční minimum
zaniknutí vlnění
Skládání vln, které jdou proti sobě pokus jeden konec je pevný vlnění se na pevném konci odráží a vrací se s opačnou fází amplitudy se sčítají vzniká postupné vlnění
kmitna bod, ve kterém vlnění kmitá s maximální výchylkou uzel bod, ve které vlnění kmitá s nulovou výchylkou stojaté vlnění vzniká interferencí postupného přímého vlnění a vlnění odraženého od pevného konce daného prostředí
Charakteristika a využití vlnění stojaté vlnění je charakteristické pro pružná tělesa tělesa upevněná na jednom nebo na obou koncích např. struny čím je delší struna, tím je větší vlnová délka vzniklého vlnění čím je delší struna, tím je nižší frekvence (nižší tón)
Chladniho obrazce obrazce, které vznikají na tenké vibrující desce, na které je jemný písek vznikají a mění se podle velikosti desky, tvaru desky, frekvence a vibrací bílá místa- místa, kde deska nekmitá tmavá místa – místa s maximální výchylkou pokus pokus
Použité zdroje a literatura voda HANÁK, Vojtěch. Skládání vln, [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: interference se stejnou fází REICHL, Jaroslav. Odraz vlnění v řadě bodů [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: stojate-vlnenihttp://fyzika.jreichl.com/main.article/view/168-odraz-vlneni-v-rade-bodu- stojate-vlneni KVINTA-HTML.WZ.CZ. mechanické vlnění [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: html.wz.cz/fyzika/mechanicke_kmitani_a_vlneni/mechanicke_vlneni/interference_ vlneni.htmhttp://kvinta- html.wz.cz/fyzika/mechanicke_kmitani_a_vlneni/mechanicke_vlneni/interference_ vlneni.htm Chladniho obrazce CROPCIRCLESONLINE.COM. kruhy v obilí [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Videopokus Chladniho obrazce VIDEOPOKUSY. Chladniho obrazce [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Literatura a zdroje WIKIPEDIE. Chladniho obrazce [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LEPIL, Oldřich; BEDNAŘÍK, Milan; HÝBLOVÁ, Radmila. Fyzika II pro střední školy. Praha: Prometheus, 1993, ISBN X.