Terapie tmou - krok do neznáma, krok k sobě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
OBEZITA.
Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Kleine – Levinův syndrom
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Proměny rodiny II. Ohrožující dítě, ohrožující rodina.
(Ne)vzdělanost v soukromém podnikání
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
MEDITACE SAHADŽA JÓGY.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
o.s. Péče o duševní zdraví
Konflikty a způsoby jejich řešení
a jeho využití u klientů po CMP
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Pozornost - koncentrace pozornosti
Psychické stavy.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
1Psychologický ústav, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VZESTUPY A PÁDY SILVIE QUISOVÁ. POROZUMĚT ZNAMENÁ POMOCI.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Rodinné prostředí žáka
Udělejte si jarní úklid sama v
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Zkušenosti české a slovenské veřejnosti se systemickými konstelacemi - výsledky pilotního průzkumu PhDr. Vojtěch Černý, Ph.D. Mgr. Kateřina Grofová.
Modely mentální retardace
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Konflikty a komunikace v mezilidských vztazích Iva Štětovská Katedra psychologie FF UK
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychologie výchovy a vzdělávání
Psychologie v obezitologii
Sociální dovednosti učitele
Restricted Environmental Stimulation Technique
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Transkript prezentace:

Terapie tmou - krok do neznáma, krok k sobě Mgr. Marek Malůš, Mgr. Martin Kupka, Ph.D. Marek.malus@upol.cz, martin.kupka@upol.cz Katedra psychologie FF UP v Olomouci ve spolupráci s PhDr. A. Urbišem (BRC Čeladná) Konference sociální péče Litomyšl 2012 Grantová podpora: FF_2012_027 (Terapeutické možnosti metody Restricted environmental stimulation technique)

Historie YANGTIK Další preindustriální společnosti: indiáni Kogi v Kolumbii, severoameričtí indiáni z Velkých planin staroirští proroci, básníci tzv. „jeskynní terapie“ u Etrusků, Italiků a Římanů

Až po současnost Masatake Morita (1874 – 1938) Holger Kalweit Zakladatel tzv. Moritovy terapie terapeutické využití senzorické a sociální deprivace Holger Kalweit Importoval a adaptoval v Evropě Yangtik jako „die Dunkelterapie“ V anglicky mluvících zemích „the Darktherapy“ Beskydské rehabilitační centrum Čeladná PhDr. Andrew A. Urbiš poskytuje pobyty ve tmě různého rozsahu Další poskytovatelé v ČR (Dobrá tma, Tvůrčí temnota …) Terapie tmou, pobyt ve tmě…

Výzkum senzorické deprivace

Vznik REST REST = Restricted Environmental Stimulation Technique (or Therapy) Technika omezené zevní stimulace Od 70. let 20. století Větší důraz na pohodlí a komfort Bez negativního doprovodu dřívějších výzkumů senzorické deprivace

Vznik Terapie Tmou V Německu druhá polovina 20. stol (Holger Kalweit) V České republice až po roce 2000 Několik (cca 5 drobných poskytovatelů) Vznik sofistikované jednotky v Beskydském rehabilitačním centru v Čeladné (BRC) „nestor“ TT v ČR: dr. Andrew Urbiš

Beskydské rehabilitační centrum

Vila MÁTMA

Vila Mátma Vchodové dveře Předsíňka

Účinky REST / Terapie Tmou (I.) Výsledky některých studií naznačují, že varianta Chamber REST v kombinaci s dalšími terap. postupy má terap. potenciál, který umožňuje: restrukturalizaci postojů, názorů pochopení vlastních emočních vzorců ve vztahu k sociálnímu okolí působí na změnu sebepojetí vhled do aktuálních problémů zlepšuje realistické myšlení

Účinky REST / Terapie Tmou (II.) Další studie dokládají pozitivní vliv např. na: obsedantně kompulzivní poruchu autismus snížení intenzity psychotických symptomů manické a hypomanické stavy změny návykového chování syndrom vyhoření. Nutná je vždy příprava klienta na dobrovolné absolvování pobytu ve tmě, je nezbytné navodit atmosféru důvěry a bezpečí.

Působení na tělesné rovině Fyzický neklid X Uvolnění Srovnání tělesných funkcí Pokles hmotnosti Zmírnění či vymizení tělesných obtíží Únavový syndrom Ekzémy Snížení krevního tlaku Zlepšení zraku, sluchu

Působení na úrovní mysli Halucinace, bdělé představy, živé sny Úzkost, obavy, nuda, psychický neklid X Snižování úzkosti Zlepšování koncentrace Prožívání přítomnosti Vizualizace, vnímavost k podnětům

Působení ve vztahové rovině Přehodnocování vztahů, „vztahová inventura“ Změny ve vztazích Intrapersonální Interpersonální Samovolné Záměrné

Působení ve spirituální rovině Spirituální prožitky Vnitřní klid Vnitřní mír Euforie a blaženost O-B-E

Koho Tma přitahuje? Muži x Ženy: 5 : 3 (n= 32) Věkový průměr: 43 let (26 – 69) NEO Big five (percentily): percentil Z skór p Neuroticismus 39 -0,5 0,1 Extraverze 51 -0,1 0,9 Otevřenost 78 1,0 0,0002 Přívětivost 59 0,3 0,3 Svědomitost 71 0,8 0,01 „Třetinové pravidlo“ Délky pobytů: 1x50, 3x14, 25x7, 1x4, 1x2, 1x1

Shrnutí Přírodní kultury, spiritualita (dodnes) Senzorická deprivace REST Účinky „pozitivní“ i „negativní“ Záleží na kontextu a faktorech v jedinci (motivace, osobnost, očekávání, potíže, důvěra…) Bio-pycho-sociálně-spirituální kontext

Děkujeme za pozornost

Děkujeme za pozornost