VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU
VZNIK MARKETINGU Autor: Ing. Hana Motyčková EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: marketing, rozdělení marketingu, cíl marketingu Anotace: Výklad formou prezentace žákům přibližuje informace o vzniku marketingu a vysvětluje pojem marketing, přechází od významu marketingu k jeho cílům. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba.
Vznik marketingu vznik marketingu EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Vznik marketingu vznik marketingu termín marketing se poprvé objevil na konci 19. a rozvíjí se v průběhu 20. století vznik v USA Americká marketingová asociace (1937) marketing vytváří v rámci podnikání velkou ekonomickou hodnotu neexistuje lepší způsob řízení než marketingově orientované
EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Vznik marketingu marketing je umění spočívající v tom, vyrobit vhodný výrobek a umět ho prodat P. Kotler – „Marketing je společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím uspokojují jednotlivci a skupiny své potřeby a přání v procesu výroby a směny produktů a hodnot“
Marketing výroba sama o sobě – nevytváří firmě zisk EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Marketing výroba sama o sobě – nevytváří firmě zisk zisk – výsledek zákazníkova zájmu o zboží či službu zisk – výsledkem prodeje zboží a služeb marketing – napomáhá firmě: uspokojit vlastní potřeby zvyšovat kvalitu podnikatelských rozhodnutí snižovat podnikatelské riziko
EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Marketing marketing – zahrnuje mnoho činností souvisejících s uspokojením firemních potřeb: poznávání konkurence průzkum a ovlivňování potřeb zákazníka boj o zákazníka vývoj výrobku podpora prodeje reklama distribuce výrobku
EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Definice marketingu na firmu působí vnitřní a vnější vlivy potřeba přesných, rychlých informací = marketingový výzkum marketing – na 1. místě zákazník (věrný značce, výrobci, nevyhledává konkurenci) důležitá komunikace se zákazníky – jaké potřeby: nabídnout správný produkt na správném místě ve správný čas za správnou cenu
EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Definice marketingu podnikatelská koncepce marketing není pouze jedna aktivita (pouze reklama) marketing má za cíl nabídnout správnému zákazníkovi, správný výrobek, za přijatelnou cenu, správnou distribuční cestou a s účinnou propagací nauka o trhu marketing vychází z trhu a tvoří se kolem trhu
EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Marketing přechod na tržní hospodářství (1989) – předpokládá změnu v aktivitách, myšlení a přístupu u všech subjektů (firmy, stát, jednotlivec) působících na trhu myšlení orientované na trh (především na zákazníka) je naprosto nezbytné v tržním konkurenčním prostředí
Marketing rozdělení marketingu marketing – ovlivňuje celou společnost EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Marketing rozdělení marketingu marketing výrobků marketing služeb (bankovnictví, cestovního ruchu) komunální marketing (krajů, měst) marketing – ovlivňuje celou společnost potřeby a přání zákazníků - hnací motor firem, ale nárůst konzumního chování (požitek z uspokojení potřeb), ztráta racionality
Význam marketingu subjekty na trhu můžeme rozdělit do dvou skupin: EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Význam marketingu subjekty na trhu můžeme rozdělit do dvou skupin: chovají se tržně (dynamicky) vychází z přání a potřeb trhu sledují, analyzují trh včetně konkurence nechovají se tržně (ani marketingově) jejich přístup je statický a vyčkávací nepřichází na trh s ničím novým úspěch berou jako zaručený
Cíl marketingu Cíl marketingu zjistit přání a potřeby zákazníků EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Cíl marketingu Cíl marketingu zjistit přání a potřeby zákazníků co nejlépe je uspokojit (lépe než konkurence) spokojený zákazník s opakujícími nákupy (maximální výběr) stálý prodej se ziskem (maximální spotřeba) dosáhnout maximálního životního standardu
Opakování Jaké činnosti zahrnuje marketing? Jak se dělí marketing? EKO VY_32_INOVACE_EKO_07 Opakování Jaké činnosti zahrnuje marketing? Jak se dělí marketing? Jaký je cíl marketingu? Kdo je věrný zákazník?
EKO VY_32_INOVACE_EKO_01 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-7402-002-5. Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1999. ISBN 80-7079-527-1. Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-4209-0. Kliparty jsou volně přístupné v programu Word.