Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
Makroekonomie I ( Cvičení 3 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Makroekonomie I ( Cvičení 2 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Výdaje a rovnovážný HDP Martina Hedvičáková
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů právnických osob Označení materiálu:
Český statistický úřad, pracoviště České Budějovice
Nezaměstnanost.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Agregátní poptávka a nabídka
Nezaměstnanost Martina Hedvičáková
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Rozklad cyklických a strukturálních šoků pomocí Beveridgeovy křivky
Makroekonomie I ( Cvičení 13 – Mezinárodní obchod a obchodní politika)
Mikroekonomie I Nezaměstnanost
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
N EZAMĚSTNANOST Makroekonomické problémy na trhu práce.
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
Phillipsova křivka Opakování Martina Hedvičáková
ZAMĚSTNANOST. Práce, pracovní síla práce = účelná a cílevědomá lidská činnost přeměňující přírodní látky na statky nebo činnost spojená s poskytováním.
NEZAMĚSTNANOST – 3. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Makroekonomické souvislosti (opakování)
Makroekonomie I ( Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Makroekonomie I ( Cvičení 8 – Inflace)
Makroekonomie I ( Cvičení 9 – Měnový kurz)
Měření nezaměstnanosti a segmentace na trhu práce
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NEZAMĚSTNANOST.
NEZAMĚSTNANOST V LIBERECKÉM KRAJI
Nezaměstnanost Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nezaměstnanost a trh práce
Dlouhodobá nezaměstnanost. Obecné rysy dnešní nezaměstnanosti Nezaměstnanost se mění v čase Není určena pouze S a D 70 léta – masová nezaměstnanost s.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
NEZAMĚSTNANOST Druhy nezaměstnanosti: FRIKČNÍ CYKLICKÁ STRUKTURÁLNÍ
Nezaměstnanost.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Studie dopadů ukončení těžby lomu ČSA zpracovaná pro HSRM v roce 2015.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_81 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Úvod do problematiky, definice základních pojmů 1. přednáška.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_14_NEZAMĚSTNANOST.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Ekonomika Nezaměstnanost 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_15.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Nezaměstnanost ve městě Brně Daniel Kovář. Cíle práce Hlavní cíl: - vyhodnotit nezaměstnanost ve městě Brně.
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
Politika pracovního trhu
Trh práce, nezaměstnanost Národní hospodářství
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Trh práce a nezaměstnanost
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Trh práce a politika zaměstnanosti
Nezaměstnanost VY_32_INOVACE_44_894
ZAMĚSTNANOST.
Transkript prezentace:

Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost) Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

MAEK1 – Cvičení 7 V dané ekonomice byly zjištěny následující údaje: ekonomicky aktivní obyvatelstvo: 780 000 lidí; celkový počet obyvatelstva: 1,2 mil. lidí; počet zaměstnaných 600 000 lidí; počet dospělého obyvatelstva: 1 mil. lidí. Vypočítejte: počet nezaměstnaných míru nezaměstnanosti

MAEK1 – Cvičení 7 V dané ekonomice byly zjištěny následující údaje: ekonomicky aktivní obyvatelstvo: 780 000 lidí; celkový počet obyvatelstva: 1,2 mil. lidí; počet zaměstnaných 600 000 lidí; počet dospělého obyvatelstva: 1 mil. lidí. Vypočítejte: počet nezaměstnaných = 180 000 míru nezaměstnanosti

MAEK1 – Cvičení 7 V dané ekonomice byly zjištěny následující údaje: ekonomicky aktivní obyvatelstvo: 780 000 lidí; celkový počet obyvatelstva: 1,2 mil. lidí; počet zaměstnaných 600 000 lidí; počet dospělého obyvatelstva: 1 mil. lidí. Vypočítejte: počet nezaměstnaných = 180 000 míru nezaměstnanosti = 23,1%

Míra nezaměstnanosti (v %) se vypočte jako: MAEK1 – Cvičení 7 Míra nezaměstnanosti (v %) se vypočte jako: podíl nezaměstnaných a ekonomicky aktivních obyvatel a to celé násobeno stem podíl nezaměstnaných a pracovní síly a to celé násobené stem podíl nezaměstnaných a součtu nezaměstnaných a zaměstnaných a to celé násobeno stem platí a,b,c současně

Míra nezaměstnanosti (v %) se vypočte jako: MAEK1 – Cvičení 7 Míra nezaměstnanosti (v %) se vypočte jako: podíl nezaměstnaných a ekonomicky aktivních obyvatel a to celé násobeno stem podíl nezaměstnaných a pracovní síly a to celé násobené stem podíl nezaměstnaných a součtu nezaměstnaných a zaměstnaných a to celé násobeno stem platí a,b,c současně

MAEK1 – Cvičení 7 Zjistěte náklady cyklické nezaměstnanosti v podobě odchylky skutečně vytvořeného produktu od potenciálního produktu, jestliže víme, že skutečná míra nezaměstnanosti činí 9% a přirozená míra nezaměstnanosti je 4%.

MAEK1 – Cvičení 7 Zjistěte náklady cyklické nezaměstnanosti v podobě odchylky skutečně vytvořeného produktu od potenciálního produktu, jestliže víme, že skutečná míra nezaměstnanosti činí 9% a přirozená míra nezaměstnanosti je 4%. => 10% pod potenciálním produktem

MAEK1 – Cvičení 7 Kterým z níže uvedených opatření může vláda zvýšit přirozenou míru nezaměstnanosti: zavedením podpor pro absolventská místa zlepšením informovanosti o volných pracovních místech prostřednictvím pracovních úřadů zvýšením podpor v nezaměstnanosti

MAEK1 – Cvičení 7 Kterým z níže uvedených opatření může vláda zvýšit přirozenou míru nezaměstnanosti: zavedením podpor pro absolventská místa zlepšením informovanosti o volných pracovních místech prostřednictvím pracovních úřadů zvýšením podpor v nezaměstnanosti

MAEK1 – Cvičení 7 Který z níže uvedených typů nezaměstnanosti má největší vliv na významné regionální rozdíly ve výši míry nezaměstnanosti: frikční nezaměstnanost dobrovolná nezaměstnanost strukturální nezaměstnanost cyklická nezaměstnanost

MAEK1 – Cvičení 7 Který z níže uvedených typů nezaměstnanosti má největší vliv na významné regionální rozdíly ve výši míry nezaměstnanosti: frikční nezaměstnanost dobrovolná nezaměstnanost strukturální nezaměstnanost cyklická nezaměstnanost

MAEK1 – Cvičení 7 Cvičení 1. O sledované ekonomice jsou k dispozici následující údaje: celkový počet obyvatelstva je 12 mil. lidí; nezaměstnaných je 580 000 lidí; studentů je 300 000; počet zaměstnaných je 6 mil. lidí. vypočítejte: a) počet ekonomicky neaktivních obyvatel b) míru nezaměstnanosti

MAEK1 – Cvičení 7 Cvičení 1. O sledované ekonomice jsou k dispozici následující údaje: celkový počet obyvatelstva je 12 mil. lidí; nezaměstnaných je 580 000 lidí; studentů je 300 000; počet zaměstnaných je 6 mil. lidí. vypočítejte: a) počet ekonomicky neaktivních obyvatel b) míru nezaměstnanosti Nejdříve máme vypočítat počet ekonomicky neaktivních obyvatel. Ten zjistíme tak, že od celkového obyvatelstva odečteme ekonomicky aktivní obyvatelstvo. Ekonomicky aktivní obyvatelstvo je dáno součtem zaměstnaných a nezaměstnaných.

MAEK1 – Cvičení 7 Ekonomicky neaktivní obyvatelstvo = 12 000 000 – (6 000 000 + 580 000) = 5 420 000 Dále máme vypočítat míru nezaměstnanosti. Tu zjistíme tak, že počet nezaměstnaných vydělíme ekonomicky aktivním obyvatelstvem a vynásobíme stem, abychom dostali výsledek v procentech. 580 000 u = *100 = 8,81% 6 580 000

MAEK1 – Cvičení 7 Cvičení 2. Jaké dopady by měly následující opatření na výši přirozené míry nezaměstnanosti: a) zdanění podpor v nezaměstnanosti b) schválení tzv. existenčního minima, které bude výrazně nižší, než je životní minimum a bude vypláceno těm, kteří dlouhodobě odmítají pracovat c) zvýšení výdajů na rekvalifikační programy?

MAEK1 – Cvičení 7 Cvičení 2. Jaké dopady by měly následující opatření na výši přirozené míry nezaměstnanosti: a) zdanění podpor v nezaměstnanosti b) schválení tzv. existenčního minima, které bude výrazně nižší, než je životní minimum a bude vypláceno těm, kteří dlouhodobě odmítají pracovat c) zvýšení výdajů na rekvalifikační programy? Pokud by došlo ke zdanění podpor v nezaměstnanosti, dostávali by nezaměstnaní od úřadu práce méně. To by ve svém důsledku mohlo motivovat k většímu úsilí najít si místo. Tím by mohlo toto opatření vést k poklesu přirozené míry nezaměstnanosti.

MAEK1 – Cvičení 7 Zavedení existenčního minima by mohlo mít obdobný dopad jako zdanění podpor. Zvýšil by se rozdíl mezi příjmem, který by člověk obdržel, pokud nepracuje, a příjmem, který by člověk obdržel, pokud by pracoval. Ve svém důsledku by mohlo vést toto opatření ke snížení přirozené míry nezaměstnanosti. Také poslední opatření by mohlo vést ke snížení přirozené míry nezaměstnanosti. Zvýšení výdajů na rekvalifikace by mohlo vést ke snížení strukturální nezaměstnanosti, která je (alespoň z části) součástí přirození míry nezaměstnanosti.

MAEK1 – Cvičení 7 Cvičení 3. Jaký dopad by mělo zrušení minimální mzdy na míru nezaměstnanosti? Zrušení minimální mzdové sazby by mělo dopad zejména na tu část trhu práce, kde se střetává nabídka a poptávka po méně kvalifikované práci. Zrušením minimální mzdy by mohlo dojít k tomu, že by zaměstnavatelé byly ochotni najmout více zaměstnanců, neboť ti by pro něho nyní byli levnějšími. Otázkou však je, zda by pokles mzdy po zrušení mezd neodrazoval pracovníky od přijetí práce.