4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
* 1. přednáška prof. Ing. Jana Stávková, CSc., Ing. Martin Souček
B.
DOTAZOVÁNÍ c) formulace dotazů Kvalitativní dotazování
B. Workshop Josefa Vojty: Neuromarketing, FMK C ÍLE Můj: přesvědčit vás, že všichni respondenti nemusejí lhát Tohoto modulu: Seznámení se a osvojení.
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Analýza dat.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Dramaturgie dotazníku
Výzkum bývá intenzivnější než průzkum.
Sociologický výzkum.
Biostatistika 10. přednáška
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Postoje Měření postojů.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_11.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Skupinové interview (Focus group)
Druhy otázek.
 Kurs: Vybrané kapitoly z výzkumu veřejného mínění  FSV UK, U Kříže 8  Středa  PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.  Centrum pro výzkum veřejného.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
KMVP část 31 Kvantitativní metody výzkumu v praxi 3. část ZS 2008 (2/11/08) Jiří Šafr
Základy pedagogické metodologie
Případová studie Seminář 2014.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy I LS 2012/2013.
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_10.
Petr SUCHÁČEK, Gabriela ŠTEFANOVÁ. * Teoretická část  Instituce a ICT  Učitelé a ICT  Studenti a ICT * Empirická část  Dotazníkové šetření mezi spolužáky.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
VY_32_INOVACE_ Snímače zrychlení
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
OBIMA - Object Image Analysis
MARKETING Přednáška P
Závěrečná zpráva projektu Karmelka
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Sociologický výzkum II.
Základy pedagogické metodologie
Katedra sociální práce
MARKETING Přednáška P
Dotazník a výzkumná šetření
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení

4. Obecné zásady konstrukce dotazníku: Vytvoření seznamu informací, které má dotazování přinést Určení způsobu (techniky) dotazování Specifikace cílové skupiny dotazovaných osob a jejich výběr Konstrukce otázek ve vazbě na požadované informace Konstrukce celého dotazníku Pilotáž Doporučení pro práci s MAV agenturou při dotazníkovém šetření Ujistit se, že agentura rozumí briefu stejně jako zadavatel Dotazník musí být správný, logický, srozumitelný a pokud možno pro respondenta zábavný. Herzmann: „Shit in, shit out“ Výběrový soubor musí reprezentovat cílovou skupinu, pozor na databáze! Náhodný pravděpodobnostní výběr u vlastní databáze klientů Rozsah souboru: ani málo (výběrová chyba), ani moc (náklady) Pozor na překlady u mezinárodních výzkumů: „fairly good“ ≠ „spíše dobré“ Vyplatí se dlouhodobá spolupráce: zadavatel – komunikační agentura – výzkumná agentura

Herzmann: Marketing Trend 2007 Výběrová chyba (sampling error) vzniká v důsledku toho, že neprovádíme úplné šetření, ale zkoumáme pouze výběr, tedy část cílové populace. K nevýběrové chybě (non-sampling error) dochází v průběhu procesu měření, zjišťování a zpracování údajů zaviněním přístroje, výzkumníka či respondenta. Může být důsledkem chyb v opoře výběru, neúplnosti odpovědí, měřicích chyb či ztráty již získané informace.

Struktura dotazníku Úvodní otázky (snadné a zajímavé) Filtrační otázky (o „vhodnosti“ respondenta) Zahřívací o. (obecnější, náročné na paměť) Specifické Identifikační o.

Druhy otázek

Měření postojů škálováním ŠKÁLY Měření postojů škálováním

Postoj  hodnotící vztah kognitivní složka emotivní složka konativní složka Postoj - hodnotící vztah. 3 složky postoje: kognitivní složka představuje informovanost spotřebitele o objektu, tzn. že objekt zná a má o něm určité mínění. emotivní složka týká se emotivního zabarvení postoje, celkového pocitu spotřebitele k objektu (postoj příznivý, nepříznivý, neutrální) konativní složka vyjadřuje připravenost spotřebitele reagovat na objekt chováním např. záměr spotřebitele nakoupit.

Druhy postojových škál Verbální hodnotící škála Numerická škála Grafická hodnotící škála Škála pořadí Škála párové komparace Škála konstantní sumy SPECIFICKÉ POSTOJOVÉ ŠKÁLY Sémantický diferenciál Stapelova škála Likertova škála

Specifické postojové škály I. SÉMANTICKÝ DIFERENCIÁL baterie 5 -7 stupňových bipolárních škál antonyma (polární hodnocení)

Sémantický diferenciál -2 -1 +1 +2 Ošklivý Hezký K ničemu Praktický Staromódní Moderní Všední Prestižní Požadovaná hodnota Vnímaná hodnota

Specifické postojové škály II. Likertova škála škála souhlasu Příklad: při výzkumu image prodejny silně souhlasím nemám nesouhlasím silně souhlasím názor nesouhlasím l. Prodejna vede bohatý sortiment 2. Nabízené zboží je kvalitní 3. Zboží je přehled- ně umístěno 4. Prodavači jsou neochotní

Specifické postojové škály III. Stapelova škála používá pro měření jednotlivých výroků jedno hodnotící kritérium měří směr a intenzitu postoje Příklad: zkoumání image piva +3 +3 +3 +2 +2 +2 síla +1 kvalita +1 lahodná chuť +1 - 1 - 1 - 1 - 2 - 2 - 2 - 3 - 3 - 3

Případová studie – brief: Formulujte min. 8 otázek hodnotících efekty (dopady) projektu Inovace marketingových komunikací – workshopy, KOMAG, přičemž se pokuste využít různých typů otázek – na vás, tzn. studenty prezenční formy studia Připojte potřebné identifikační otázky Zkonstruujte dotazník – stačí připojit pořadové číslo k otázkám