Heterotrofní výživa rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Symbióza některých hřibovitých hub s kořeny vyšších rostlin
Kapraďrosty (Pteridophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.15/Li
Primární krycí pletiva
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Mechorosty (Bryophyta) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.14/Li
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Minerální výživa rostlin
Stonek VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.04/Li
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VODIVÁ PLETIVA VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.02/Li VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.01/Li
Lišejníky v lese.
VZTAHY ORGANISMŮ.
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
HOUBY ŘÍŠE.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
HOUBY.
Pohyby rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.11/Li
Biologie 1.E
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Registrační číslo projektu:
Houby.
Minerální výživa VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.08/Li
Způsoby výživy rostlin
List VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.05/Li
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
Základní skupiny organismů
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
HOUBY Přírodopis 6.ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Vzájemné vztahy mezi organismy
Heterotrofie u rostlin
Vojta pouchlý Houby(fungi).
Třídění živých organismů
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Vztahy mezi populacemi - negativní
Bakterie.
Získávání energie pro život
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
HOUBY.
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Transkript prezentace:

Heterotrofní výživa rostlin VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Heterotrofní výživa rostlin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Autotrofní organismus VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Autotrofní organismus „auto“ = samo, „trofie“ = výživa organismus využívající anorganické látky pro svoji výživu anorganické látky umí sám přeměňovat na látky organické procesem fotosyntézy př.: zelené rostliny, sinice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Heterotrofní organismus VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Heterotrofní organismus „hetero“ = různý, „trofie“ = výživa organismy využívající organické látky pro svoji výživu není schopen fotosyntézy př.: živočichové, houby, bakterie aj. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Heterotrofní výživa SAPROFYTISMUS (saprofyté) PARAZITISMUS (parazité) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Heterotrofní výživa SAPROFYTISMUS (saprofyté) PARAZITISMUS (parazité) MIXOTROFIE (mixotrofy) SYMBIÓZA (symbionti) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Saprofytismus z řečtiny: „saprós“ = hnijící VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Saprofytismus z řečtiny: „saprós“ = hnijící organismy vyživující se z odumřelých zbytků rostlin a živočichů tento způsob výživy neznáme u vyšších rostlin př.: bakterie, houby, někteří živočichové Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Parazitismus organismus (parazit, cizopasník) se vyživuje z těla jiného organismu (hostitel) A) dělení podle výskytu parazita: 1) Ektoparazit (vnější parazit) – na těle hostitele př.: blecha, veš, jmelí aj. 2) Endoparazit (vnitřní parazit) – uvnitř těla hostitele (rostliny nejsou) př.: motolice, tasemnice, škrkavka aj. Vyhledejte, nebo podle vlastních znalostí napište do pracovního listu 2 libovolné ektoparazity a 2 endoparazity. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Parazitismus B) Dělení podle míry parazitismu: 1) Hemiparazit VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Parazitismus B) Dělení podle míry parazitismu: 1) Hemiparazit - zjisti charakteristiku a příklad podle učebnice a doplň tabulku srovnání hemi- a holoparazitů v pracovním listu 2) Holoparazit Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Napadená část hostitele VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Parazitismus Srovnání hemi- a holoparazita Hemiparazit Holoparazit Fotosyntéza ANO NE Odebírané látky voda a minerály voda, minerály a asimiláty Napadená část hostitele dřevo dřevo a lýko Příklad jmelí kokotice, podbílek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Mixotrofie hraniční způsob výživy mezi autotrofií a heterotrofií VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Mixotrofie hraniční způsob výživy mezi autotrofií a heterotrofií zákl. výživa – autotrofně doplňková výživa – heterotrofně osidlují místa s nedostatkem některých prvků (N, P) - rašeliniště Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Symbióza „sym“ = spolu, „bios“ = život VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Symbióza „sym“ = spolu, „bios“ = život vzájemně prospěšné soužití 2 různých organismů většinou soužití autotrofa a heterotrofa problém: soužití oboustranně prospěšné a dobrovolné nebo je to vzájemná parazitace??? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Příklady symbiózy LICHENISMUS MYKORHIZA VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li LICHENISMUS Soužití řasy nebo sinice (autotrof) a houby (heterotrof) Řasa, sinice – poskytuje asimiláty Houba – poskytuje vodu a minerální látky MYKORHIZA „mykés“ houba, „rhiza“ – kořen Soužití mezi podhoubím hub a kořeny rostlin Rostlina – poskytuje asimiláty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

Příklady symbiózy HLÍZKOVÉ BAKTERIE + ROSTLINY VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li HLÍZKOVÉ BAKTERIE + ROSTLINY Hlízkové bakterie s kořeny rostlin čeledi bobovitých Rostlina poskytuje asimiláty Hlízkové bakterie fixují vzdušný dusík Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Otázky a úkoly A) Proč masožravé rostliny osídlují biotopy s malým obsahem živin v půdě? B) Proč kozák březový roste pod břízou a hřib dubový pod dubem? C) Holoparazité (např. kokotice, podbílek) nejsou v některých případech považováni za rostliny. Proč? Protože si živiny dokážou opatřit chytáním živočichů a na chudých půdách tudíž nemají tak velkou konkurenci v ostatních rostlinách. Název houby napovídá, s kterou rostlinou je dotyčná houba v mykorhize. Tudíž musejí být blízko sebe, aby jejich kořeny a podhoubí si mohly látky předávat. Protože neobsahuje chlorofyl a není zelená, což bývá považováno za základní znak rostlin. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501

VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.07/Li Zdroje KINCL, L. a kol.: Biologie rostlin pro 1. ročník gymnázií, FORTUNA, Praha 1993 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/34.0501