Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.14.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Advertisements

Zsv.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Opakování - elektrolýza
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Název dokumentu: Opakování - Isomerie Autor: Mgr. Sylva Kalenská
Vzorce organických sloučenin
Opakování -Beketovova řada kovů
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Česká národní banka Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.13.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.13.
Zsv.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Cyklické vzorce monosacharidů
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Číslo šablony: Číslo.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název dokumentu: Podbuněčné organismy Autor: Mgr. Michaela Míková
Ch. Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření:
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Ch.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.09.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osobní počítač – doplňovačka 5
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.14 Reakce v organické chemii - opakování 3. Člověk a příroda Chemie 9. října 2012 Mgr. Sylva Kalenská Tematická oblast: Číslo šablony: Číslomateriálu: Číslo materiálu: III/2 Chemie V. – VII. ročník osmiletého a 1. – 3. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace: Tento DUM je zaměřen na základní klasifikaci organických reakcí se zaměřením na základní pojmy týkající se úvodu do charakteristiky chemických reakcí v organice, zejména na homolýzu a heterolýzu. Reakčním mechanismům a reakcím dle charakteru přeměn na substrátu je věnována samostatná kapitola. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

Reakce organické chemie reakční mechanismy reakční mechanismy klasifikace organických reakcí klasifikace organických reakcí Reakce organické chemie reakční mechanismy reakční mechanismy klasifikace organických reakcí klasifikace organických reakcí Ch

Reakční mechanismy poskytují informace o meziproduktech organických reakcí poskytují informace o meziproduktech organických reakcí Substrát = složitější VL podléhající změnám Činidlo = VL reagující stejným způsobem Reakční mechanismy poskytují informace o meziproduktech organických reakcí poskytují informace o meziproduktech organických reakcí Substrát = složitější VL podléhající změnám Činidlo = VL reagující stejným způsobem Ch

Klasifikace organických reakcí Podle způsobu zániku původních vazeb HomolýzaHeterolýza Podle charakteru přeměn na substrátu substituceeliminaceadice Molekulový přesmyk

Homolýza (homolytická reakce) štěpení vazby je symetrické, protože atomy prvků mají podobnou či stejnou hodnotu elektronegativity štěpení vazby je symetrické, protože atomy prvků mají podobnou či stejnou hodnotu elektronegativity vazebný elektronový pár se rozdělí vzniknou radikály = nestabilní částice ochotně reagujích vazebný elektronový pár se rozdělí vzniknou radikály = nestabilní částice ochotně reagujích Homolýza (homolytická reakce) štěpení vazby je symetrické, protože atomy prvků mají podobnou či stejnou hodnotu elektronegativity štěpení vazby je symetrické, protože atomy prvků mají podobnou či stejnou hodnotu elektronegativity vazebný elektronový pár se rozdělí vzniknou radikály = nestabilní částice ochotně reagujích vazebný elektronový pár se rozdělí vzniknou radikály = nestabilní částice ochotně reagujích Ch

A - B A + B A - B A + B Cl – Cl Cl + Cl Cl – Cl Cl + Cl H 3 C – CH 3 H 3 C + CH 3 H 3 C – CH 3 H 3 C + CH 3 A - B A + B A - B A + B Cl – Cl Cl + Cl Cl – Cl Cl + Cl H 3 C – CH 3 H 3 C + CH 3 H 3 C – CH 3 H 3 C + CH 3 Ch 1 nepárový volný elektron vznikají radikály

Heterolýza (heterolytická reakce) štěpení vazby je asymetrické štěpení vazby je asymetrické vazebný elektronový pár se přesouvá k atomu s vyšší hodnotou elektronegativity vazebný elektronový pár se přesouvá k atomu s vyšší hodnotou elektronegativity vzniká elektrofil E + a nukleofil Nu - vzniká elektrofil E + a nukleofil Nu - Heterolýza (heterolytická reakce) štěpení vazby je asymetrické štěpení vazby je asymetrické vazebný elektronový pár se přesouvá k atomu s vyšší hodnotou elektronegativity vazebný elektronový pár se přesouvá k atomu s vyšší hodnotou elektronegativity vzniká elektrofil E + a nukleofil Nu - vzniká elektrofil E + a nukleofil Nu - Ch A-B A + + B -

\ A-B A + + I B - A-B A + + I B - ??? Zapište asymetrické štěpení pro molekulu HCl a CH 3 COOH. A-B A + + I B - A-B A + + I B - ??? Zapište asymetrické štěpení pro molekulu HCl a CH 3 COOH. Ch přesun vazebného elektronového páru

\ Přiřaďte správně k sobě spřažené pojmy a reakce: H + H H-H H + + Cl - H-Cl Přiřaďte správně k sobě spřažené pojmy a reakce: H + H H-H H + + Cl - H-Cl Ch koligacekoordinace homolýza heterolýza

\ Klasifikace organických reakcí podle vnějších změn: Ch adiceeliminace substituce přesmyk

\ 1. Adice = násobnost chemické vazby se 1. Adice = násobnost chemické vazby se 2. Eliminace = násobnost ch. v. se 2. Eliminace = násobnost ch. v. se 3. Substituce = náhrada atomu či skupiny atomů jiným atomem či jinou skupinou 3. Substituce = náhrada atomu či skupiny atomů jiným atomem či jinou skupinou 4. Intramolekulární přesmyk = přeskupování atomů uvnitř molekuly, bez produktů 4. Intramolekulární přesmyk = přeskupování atomů uvnitř molekuly, bez produktů 1. Adice = násobnost chemické vazby se 1. Adice = násobnost chemické vazby se 2. Eliminace = násobnost ch. v. se 2. Eliminace = násobnost ch. v. se 3. Substituce = náhrada atomu či skupiny atomů jiným atomem či jinou skupinou 3. Substituce = náhrada atomu či skupiny atomů jiným atomem či jinou skupinou 4. Intramolekulární přesmyk = přeskupování atomů uvnitř molekuly, bez produktů 4. Intramolekulární přesmyk = přeskupování atomů uvnitř molekuly, bez produktů Ch

Zodpovězte: 1. Kterou skupinu či sloučeninu lze označit pojmem elektrofil, nukleofil, obojí?: H +, OH -,NO 2 +,NH 3 2. Objasni pojem chlor ve stavu zrodu. 3. H H C=C + HBr C=C + HBr H H H HZodpovězte: 1. Kterou skupinu či sloučeninu lze označit pojmem elektrofil, nukleofil, obojí?: H +, OH -,NO 2 +,NH 3 2. Objasni pojem chlor ve stavu zrodu. 3. H H C=C + HBr C=C + HBr H H H H Ch

Zdroje použitých materiálů Honza,J.,Mareček,A.,Chemie pro čtyřletá gymnazia 2. díl, 3. vyd.Olomouc: Nakladatelství Olomouc,2005 Vlastní zdroje