Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, 150 00 Praha 5 Tel.: +420 221 900 513

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu Kvalita II Seminář projektu Kvalita II MŠMT, Praha 26. září 2008.
Advertisements

Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Konference „Inovace a technologický transfer – výzva a příležitost pro Ústecký kraj“ 20. května května 2014, Ústí nad Labem
Strategie CŽU ČR a její implementace
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Projekt Kvalita II: výsledky vzdělávání, vývoj školství v krajích.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Martin Sycha Konference UNIV 2 KRAJE Ostrava Další vzdělávání v ČR.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení IPn SETKÁNÍ ŘEDITELŮ STŘEDOČESKÉHO KRAJE
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Odbor Evropských programů1 Priorita 3 OP RLZ Rozvoj celoživotního učení Opatření 3.2 Podpora terciárního vzdělávání, výzkumu a vývoje PhDr. Kateřina Pösingerová,
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V PRAZE PROSTŘEDNICTVÍM STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI HOTEL MODRÁ RŮŽE, RYTÍŘSKÁ, PRAHA.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Evropský sociální fond v ČR
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
ODBORNÉ ŠKOLSTVÍ A DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ V KRÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
PODPORA NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI globální grant OP VK Ing. Monika Čermáková Bc. Michal Hnízdo Porada ředitelů škol a školských zařízení.
Monitoring dalšího vzdělávání
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
UNIVERZITA KARLOVA, PRAHA PEDAGOGICKÁ FAKULTA STŘEDISKO VZDĚLÁVACÍ POLITIKY Malátova 17, Praha 5 Tel.:
Evropská strategie zaměstnanosti a problém vzdělávání pracovní síly
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Operační program Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ).
1 Školy jako centra celoživotního učení a uznávání Jana Bydžovská KONFERENCE MŠMT K VYUŽÍVÁNÍ ESF VE VZDĚLÁVÁNÍ
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu Ing. Petra Semeráková, manažerka projektu.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy Národní agentura pro evropské vzdělávací programy.
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
„Regionální nedostatek kvalifikovaných sil … Evropské koncepty“
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Další vzdělávání v ČR.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Kongresové dny 2010 Praha Národní vzdělávací fond, o.p.s. Středisko podpory poradenských služeb Ing. Zuzana Freibergová
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
©Rytmus 2007 DVD Společenská odpovědnost firem Výstup CIP EQUAL projektu „Podporované zaměstnávání pro sociálně odpovědné firmy“ o.s. RYTMUS Projekt je.
Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17.
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Ústí nad Labem Současnost a budoucnost dalšího vzdělávání.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Univerzita Karlova, Praha Pedagogická fakulta Středisko vzdělávací politiky Myslíkova 7, Praha 1 Tel.:
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
UNIV 2 KRAJE středních škol Karlovarský kraj Střední odborná škola logistická a SOU Karlovy Vary - Dalovice PaedDr. Vladimíra Štrynclová - ředitelka.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Účast na vzdělávání a výkony škol Jan Koucký Vývoj vzdělávání a školství.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Druhy DV a strategické směry Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Problémy a perspektivy středního školství
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Účast na vzdělávání a výkony škol
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.: Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti Jan Koucký a Jan Kovařovic Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Zpráva o rozvoji středního vzdělávání a jeho perspektivách v České republice 2.Otázky k diskusi 3.Hodnocení výsledků vzdělávání a přidaná hodnota Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

Maturanti a zapsaní do terciárního vzdělávání podle ukončené střední školy ČR a projekce Maturanti Přijatí Maturanti Přijatí Maturanti Přijatí Maturanti Přijatí - DZ Přijatí - NP Maturanti Přijatí - DZ Přijatí - NP Počty maturantů a zapsaných v tisících SOU apod. SOŠ Gymnázia DZ M VŠ 08/2005 Nová projekce 03/2006 PM 43,8%PM 54,5% PM 66,2% PM 70,5%PM 71,4% PM - Podíl maturantů v ročníku

Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

Proměna středního vzdělávání: rozdílné utváření všeobecného a odborného vzdělávání rozšiřování účasti – od elitní přes masovou k univerzální překrývání a srůstání – vzdělávacích programů i institucí základní typy struktury podle podmínek a vývoje zemí rozvoj terciárního a dalšího vzdělávání

Cíle a priority společná vzdělávací politika EU nadřazené cíle: employability a equity omezení neúspěchu a předčasného odchodu, zvýšení motivace omezení sociální exkluze, orientace na uživatele nový koncept celoživotního učení propojování počátečního a dalšího vzdělávání (kvalifikační systémy, uznávání předchozí zkušenosti)

Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006

ohrožení pracovníci 20 % nositelé budoucnosti 19 % 21 % 17 % sociálně znevýhodnění 18 % 5 % 31 % 14 % hlavní tvůrci zdrojů ČREU-25 potenciální zdroje 8 % 4 %4 % ohrožená mládež 4 % 3 % © Jan Koucký, 2004 USA 2 % 5 %5 % 13 % 23 % 17 % běžní pracovníci 24 % 10 %

POTENCIÁLNÍ ZDROJE NOSITELÉ BUDOUCNOSTI SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÍ OHROŽENÁ MLÁDEŽ OHROŽENÍ PRACOVNÍCI BĚŽNÍ PRACOVNÍCI HLAVNÍ TVŮRCI ZDROJŮ Podpořit a umožnit jejich aktivní účast na trhu práce Motivovat ke špičkovým výkonům, omezit nesoulad mezi poptávkou a nabídkou kvalifikací Zlepšit jejich základní dovednosti a tím zvýšit jejich zaměstnatelnost i začlenění do společnosti Dostat je zpět ke vzdělávání Vést je k učení a k přizpůsobení se změnám na trhu práce Zvyšovat jejich kvalifikaci, aby udrželi krok se změnami na trhu práce Podporovat inovace a zvyšování „know-how“

Směry možných scénářů Rozšiřování nabídky středních škol, integrace a profilace vzdělávání Propojení vysokoškolské a středoškolské politiky Rozšíření klientely - využití SŠ i pro DV, příprava modulárních programů Zapojení podniků a dalších zaměstnavatelů

Zásadní otázky Lze ovlivňovat další vývoj SV, kdo to má udělat a jakým směrem? Střední vzdělávání již není koncovým článkem; mění to jeho strukturu a obsah? Do jaké míry se má odborné vzdělávání přesunout na terciární úroveň? Proč a v čem zachovávat specifičnost všeobecného a odborného vzdělávání? Jak motivovat ke vzdělávání, jak zvýšit poptávku po DV a rozšířit klientelu SŠ?