Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.: Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti Jan Koucký a Jan Kovařovic Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Zpráva o rozvoji středního vzdělávání a jeho perspektivách v České republice 2.Otázky k diskusi 3.Hodnocení výsledků vzdělávání a přidaná hodnota Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
Maturanti a zapsaní do terciárního vzdělávání podle ukončené střední školy ČR a projekce Maturanti Přijatí Maturanti Přijatí Maturanti Přijatí Maturanti Přijatí - DZ Přijatí - NP Maturanti Přijatí - DZ Přijatí - NP Počty maturantů a zapsaných v tisících SOU apod. SOŠ Gymnázia DZ M VŠ 08/2005 Nová projekce 03/2006 PM 43,8%PM 54,5% PM 66,2% PM 70,5%PM 71,4% PM - Podíl maturantů v ročníku
Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
Proměna středního vzdělávání: rozdílné utváření všeobecného a odborného vzdělávání rozšiřování účasti – od elitní přes masovou k univerzální překrývání a srůstání – vzdělávacích programů i institucí základní typy struktury podle podmínek a vývoje zemí rozvoj terciárního a dalšího vzdělávání
Cíle a priority společná vzdělávací politika EU nadřazené cíle: employability a equity omezení neúspěchu a předčasného odchodu, zvýšení motivace omezení sociální exkluze, orientace na uživatele nový koncept celoživotního učení propojování počátečního a dalšího vzdělávání (kvalifikační systémy, uznávání předchozí zkušenosti)
Jan Koucký a Jan Kovařovic Perspektivy středního vzdělávání Nová rizika a nové příležitosti 1.Demografie a účast na vzdělávání 2.Rozmach vysokého školství 3.Dopady na pracovní trh 4.Modely a trendy středního vzdělávání 5.Školy a další vzdělávání dospělých Seminář CZESHA Telč 4. října 2006
ohrožení pracovníci 20 % nositelé budoucnosti 19 % 21 % 17 % sociálně znevýhodnění 18 % 5 % 31 % 14 % hlavní tvůrci zdrojů ČREU-25 potenciální zdroje 8 % 4 %4 % ohrožená mládež 4 % 3 % © Jan Koucký, 2004 USA 2 % 5 %5 % 13 % 23 % 17 % běžní pracovníci 24 % 10 %
POTENCIÁLNÍ ZDROJE NOSITELÉ BUDOUCNOSTI SOCIÁLNĚ ZNEVÝHODNĚNÍ OHROŽENÁ MLÁDEŽ OHROŽENÍ PRACOVNÍCI BĚŽNÍ PRACOVNÍCI HLAVNÍ TVŮRCI ZDROJŮ Podpořit a umožnit jejich aktivní účast na trhu práce Motivovat ke špičkovým výkonům, omezit nesoulad mezi poptávkou a nabídkou kvalifikací Zlepšit jejich základní dovednosti a tím zvýšit jejich zaměstnatelnost i začlenění do společnosti Dostat je zpět ke vzdělávání Vést je k učení a k přizpůsobení se změnám na trhu práce Zvyšovat jejich kvalifikaci, aby udrželi krok se změnami na trhu práce Podporovat inovace a zvyšování „know-how“
Směry možných scénářů Rozšiřování nabídky středních škol, integrace a profilace vzdělávání Propojení vysokoškolské a středoškolské politiky Rozšíření klientely - využití SŠ i pro DV, příprava modulárních programů Zapojení podniků a dalších zaměstnavatelů
Zásadní otázky Lze ovlivňovat další vývoj SV, kdo to má udělat a jakým směrem? Střední vzdělávání již není koncovým článkem; mění to jeho strukturu a obsah? Do jaké míry se má odborné vzdělávání přesunout na terciární úroveň? Proč a v čem zachovávat specifičnost všeobecného a odborného vzdělávání? Jak motivovat ke vzdělávání, jak zvýšit poptávku po DV a rozšířit klientelu SŠ?