NAP a EU-ETS z pohledu ČEZ Ekonomické a Investiční Dopady Obchodování s Povolenkami na emise skleníkových plynů seminář energetických manažerů, Tomáš Chmelík, Environmentální produkty, ČEZ a.s.
1 Agenda ČEZ a jeho podíl na emisích v ČR EU ETS funguje, ale systém je třeba vylepšit NAP 2 Dlouhodobé záměry
2 Instalovaný příkon elektráren ČEZ v ČR (MW) 12,146 Voda Černé uhlí Lignit Jádro Emise CO 2 jsou z pohledu ČEZ důležité téma, protože provozujeme významnou skupinu uhelných elektráren… Zdroj: ČEZ, a.s. I když představují vodní a jaderné elektrárny ve flotile ČEZ přirozenou „pojistku“ … … je ČEZ vystaven efektům CO 2 regulace v důsledku instalovaných 6,500 MW v hnědém a černém uhlí
3 …emise CO 2 ze zdrojů ČEZ mají významný vliv na emisní bilanci ČR S podílem 40% na národních emisích je ČEZ klíčovým hráčem na českém emisním trhu CO 2 emise ze sektorů spadajících do EU ETS v ČR Ostatní jiné ČEZ Energetika Source:Czech NAP, CEZ, a. s.
4 Agenda ČEZ a jeho význam z pohledu ČR EU ETS funguje, ale systém je třeba vylepšit NAP 2 Dlouhodobé záměry
5 ČEZ své chování cílům a principům EU ETS již přizpůsobil EU ETS zohledněno jak na úrovni strategického rozhodování o investicích, tak i v provozu a tradingu elektřiny Sledování vývoje na evropské úrovni, aktivní participace na diskusích o budoucích úpravách systému Podpora těch úprav a nebo opatření, která systém dále zefektivní Členství v International Emissions Trading Association (IETA) Konstruktivní diskuse se zástupci MŽP i MPO, snaha o hledání konsensuálního řešení ČEZ emisní obchodování vítá a podporuje a snaží se využívat příležitostí, které systém nabízí za současného plnění jeho cíle snižování emisí
6 Systém EU ETS má prostor k vylepšení Ambiciózní cíle redukce emisí nelze naplnit krátkodobými opatřeními – jejich potenciál se vyčerpá poměrně rychle, jsou ale dobrým začátkem systém musí být nastaven tak, aby inicioval dlouhodobá strategická opatření a investice do obnovy a nových zařízení Systém musí být transparentní a současně jednoduchý – jinak nebude fungovat dostatečně efektivně malá zařízení? rozšíření o další významné znečišťovatele opatrný přístup k výrazným změnám – je třeba více zkušeností předvídatelnost jeho vývoje do budoucna Stále ještě hodně účastníků nechápe principy systému a nechová se podle nich – narušení motivačního prvku obchodování Občas snaha vlády o přílišnou regulaci za rámec vymezený pravidly systému (PL)
7 Agenda ČEZ a jeho význam z pohledu ČR EU ETS funguje, ale systém je třeba vylepšit NAP 2 Dlouhodobé záměry
8 Alokace do úrovně potřeb je z pohledu ČR legitimní Směrnice o obchodování umožňuje těm státům, které nemají problémy s plněním mezinárodních závazků, alokovat do úrovně předpokládaných potřeb – přísnější alokace je dobrovolným vzdáním se ekonomické příležitosti Alokaci je třeba posuzovat v kontextu ostatních zemí, jak EU-15, které musí snižovat, tak i nových členských zemí (komparativní výhoda?) Alokace výše emisí ! Míra alokace určuje velikost ekonomické pobídky pro český průmysl – alokace ČR nemá vliv na cenu Arbitrem je Evropská komise ČEZ podporuje návrh alokačního plánu, který reflektuje očekávanou úroveň potřeb české ekonomiky a je v souladu s jejími ekonomickými zájmy
9 Pozice EU-15 ve vztahu k redukčnímu cíli
10 Díky rostoucí výrobě bude ČEZ v nejbližších letech povolenky možná i dokupovat Objemy výroby ČEZ TWh ČEZ vloni nedosáhl rekordního objemu výroby z roku 2004 Úspora emisí CO 2 v roce 2005 je však přechodná. Již v konci roku ČEZ povolenky nakupoval zpět Rostoucí poptávka po elektřině v následujícím období vyvolá potřebu výrazného zvýšení výroby elektřiny. ČEZ bude muset zřejmě povolenky dokupovat S ohledem na vyrovnání své pozice hledá ČEZ dodatečné zdroje povolenek CO 2 pomocí JI/CDM projektů Zdroj: ČEZ, a.s. Historický rekord výroby e2007e ~ 57 > 57 Díky nízkým cenám se v r nevyplatilo více exportovat Rostoucí poptávka po elektřině, odpovídající množství povolenek CO 2 Výrazné zvýšení objemu výroby, předpokládaný deficit povolenek CO 2
11 Sektor energetiky je jediný, který je v deficitu Sektor energetiky byl v Evropě z hlediska alokace v horší pozici než ostatní sektory Alokace pro první obchodovací období – přebytek/nedostatek 2005, mil. tun CO 2, EU-25 Energetika Hutnictví Cement Ostatní Source: European Commission - DG Environment Sektor energetiky byl obecně v horší pozici než ostatní sektory – bylo konstatováno i ze strany Evropské komise a řady členských států Energetika je tradičně vnímána jako odvětví s příležitostmi pro snižování emisí Vysoký podíl emisí Efektivní lobbying ostatních Příležitosti se ale vyčerpávají, energetika navíc nese břemeno požadavků i jiných environmentálních standardů (SO 2, prach, NO x atd.) Snaha o zajištění spravedlivé alokace je z pohledu energetiky legitimní
12 Návrh NAP 2 pro ČR Celková výše alokace se zdá být realistická – máme manévrovací prostor Metodika NAP 2 zachována, ale s několika úpravami Při výpočtu zohledněn rok 2005 (přesouvá část alokace těch, jejichž emise výrazně pod úrovní alokace směrem k těm, kde situace napjatá) – asi legitimní krok snažící se bránit tomu, že je někdo alokován pod úrovní potřeb (NAP 1 – podobný krok, jen s emisemi 2004 – nebyly verifikované) Automatická korekce – nikdo nemůže být alokován méně než emise roku % Počet firem „s korekcí“ poměrně nízký Klíčové přesuny nastaly na úrovni sektorového dělení základní alokace – přesun od sektorů s výraznými přebytky (až 40%) směrem k sektorům, kde tak výrazné nebylo NAP umožňuje banking povolenek do dalších období (v souladu s legislativou) NAP umožňuje import kreditů z projektových mechanismů (ERU a CER) do výše 30%
13 Pozice ČEZ k NAP Klíčová doporučení: Neotevírat metodiku NAP – diskuse nepovedou k lepšímu řešení, sektory hájí své partikulární zájmy, konsensus se rozpadne Soustředit se na obhajobu NAP v Evropské komisi – hádky uvnitř ČR v této fázi ničemu nepomohou Zbytečně nesnižovat již zveřejněný návrh – přinejmenším bude negativní signál vůči vnějším pozorovatelům včetně EK, ke snížení není navíc důvod Neztrácet čas diskusí a přípravou návrhů, které nikam nevedou (např. požadavky na vyřazení malých zdrojů – v rozporu se směrnicí i zákonem) Věnovat pozornost rezervě pro nové účastníky Podle výsledku jednání s Evropskou komisí diskutovat, jaké úpravy NAP bude třeba udělat – bude jasné o jaké alokaci se bavíme Evropská komise zjevně myslí striktnost při posuzování NAPů vážně !
14 Agenda ČEZ a jeho význam z pohledu ČR EU ETS funguje, ale systém je třeba vylepšit NAP 2 Dlouhodobé záměry a shrnutí
15 JI / CDM projekty – rozšíření příležitosti v řízení CO 2 Hlavní cílová oblast: Ukrajina, Rusko a další státy bývalého východního bloku Identifikovány projekty o objemu téměř 10 milionů ERU Projednáváme účast ve fondu EBRD/EIB. Uvažovaný příspěvek ČEZ je 10 milionů euro Připravujeme JI portfolio malých zdrojů v ČR o objemu cca 500 tisíc ERU U všech uvažovaných zahraničních akvizic či výstavby nových zdrojů jsou analyzovány příležitosti realizace JI/CDM projektů
16 Deklarace reinvestice zisku z prodeje povolenek ČEZ vnímá systém EU ETS jako pobídkový nástroj Z dlouhodobého hlediska je strategické zahrnout CO 2 do uvažování o dalším směřování společnosti – investování prostředků do dalších opatření je v souladu s primárním cílem systému jako takového Jsme připraveni být otevřeni veřejné kontrole ČEZ bude v souladu s mezinárodními standardy předkládat veřejnosti zprávu o společenské odpovědnosti včetně vazby na životní prostředí Předložíme akční plán, kde budou konkretizovány investiční projekty Rozvoj OZE obecně Cíleně pěstovaná biomasa Efektivní technologie Testování možnosti geosekvestrace
17 Další vývoj EU ETS ČEZ se aktivně zapojuje do diskusí o budoucím fungování EU ETS Evropská komise připravuje návrh revize – ovlivní systém po roce 2012 Rozšíření systému (letecká doprava, další sektory) Zúžení systému (malá zařízení) Délka alokačního období – specifické téma samo o sobě Způsob alokace / stanovení redukčních cílů po roce 2012 Míra harmonizace
18 Má-li systém obchodování iniciovat investiční záměry dlouhodobého charakteru, musí garantovat alokaci po dobu nejméně 15 let Ceny elektřiny pod úrovní nákladů Nedostatek finančních zdrojů (projevuje se už u obnovy/rekonstrukce stávajících kapacit) Nejistota ohledně regulačního rámce CO 2 po roce 2012, specielně o přístupu k alokaci povolenek Dlouhé a komplikované procedury při schvalování noho zdroje Garantovat alokaci novým zařízením na delší období než je současný NAP (5 let) a vytvořit tak stabilní rámec pro realizaci takto významné investice Zajistit dostatečnou alokaci k pokrytí očekávaných potřeb a zabránit tak neefektivnímu čerpání prostředků, které lze použít pro investice do opatření ke snížení emisí Faktory negativně ovlivňující rozhodnutí o investicích do nových zdrojů Zdroj: ČEZ, a.s.
19 Shrnutí Regulace emisí uhlíku jsou a budou realitou! ČEZ vnímá obchodování s povolenkami jako motivační prvek pro podporu opatření vedoucích ke snižování emisí skleníkových plynů ČEZ veřejně deklaroval, že zisky z prodeje nevyužitých povolenek bude reinvestovat do opatření vedoucí ke snížení emisí a modernizaci Snižování emisí skleníkových plynů je komplexní a dlouhodobá záležitost Hledání dlouhodobých řešení Podpořit takové úpravy EU ETS, které povedou k jeho zefektivnění Spolupráce s vládou na vytváření ekonomických a jiných podmínek pro rozvoj vhodných opatření Konstruktivní dialog na mezinárodní úrovni, spolupráce se zahraničím (know-how, moderní technologie) Podpora informování veřejnosti