Diagnostika ve sportovních hrách Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT) Přednáší: Doc. PhDr. D. Tomajko, CSc.
Diagnostika ve SH Jedná se o záměrné vyšetření. Předmětem může být žák/hráč, skupina žáků/hráčů a družstvo, učivo, program, podmínky tréninkového procesu nebo sám učitel/trenér
Složky a fáze diagnostiky Problém (cíl) Ve formě Otázky odpovědi Upřesnění záměru Sdělení Záměr Diagnóza, prognóza Volba metodiky Interpretace Vyšetření registrace Diagnostická technika, prostředek Diagnostický údaj
Diagnóza vs. Prognóza Záměrem diagnózy: 1. ohodnotit výkon (kategorizující diagnóza) 2. popsat výkon (analytická, popisná diagnóza)
Diagnostické techniky Teoretický model uspořádání operací a časových aspektů vlastního vyšetření s cílem získat o vyšetřovaném objektu diagnostický údaj.
A. Techniky založené na pozorování -zvláštní druh selektivního kontextuálního a kontrolovaného smyslového vnímání. Druhy: kvalitativní Kvantitativní Prosté experimentální
Příprava pozorování: 1. stanovit cíl 2. stanovit dílčí úkoly 3. kategorizace forem chování 4. časové vymezení neustále všechno zvolit časový výběr zvolit přim. epizodu kritické události 5. obsahové vymezení 6. příprava kódovacího systému
Postup při vlastním pozorování: od počátku si všímat kladného, ptát se na příčiny chyb a nedostatků porovnávat s tím, co o věci víme věcně a myšlenkově izolovat pozorovaný jev nalézt vztahy mezi částmi jevu
Podmínky vyšetřující by měl být: přesný svědomitý kritický podrobný aktivní přesný svědomitý kritický podrobný systematický
Chyby pozorovatele omezené a neúplné vědomosti o pozorované činnosti nedostatečné osobní praktické zkušenosti předsudky pozorovatele ukvapení při posuzování
Dotazovací techniky Informace: objektivní subjektivní
Diagnostika výkonu hráče mimo utkání A.technika evidovaného pozorování Průběžná registrace výskytu vybraných jevů, vlastností čí znaků sledované činnosti Druhy: hromadné neadresné adresné
Diagnostika výkonu hráče mimo utkání B. Technika posuzování Proces, v němž posuzovatel přiřazuje jevu hodnotu podle určitého měřítka (škály) a z hlediska konkrétně stanoveného záměru. Jedná se o kvalitativní hodnocení Pořadové porovnání- pokud nemůžeme přesně určit rozdíly mezi žáky, stanovíme pouze pořadí
Jméno 1 2 3 4 celkem Pořadí Janík X - + Novák Prycl Petráš Párové srovnání- hodnotíme žáka vzhledem ke každému členu skupiny Jméno 1 2 3 4 celkem Pořadí Janík X - + Novák Prycl Petráš
C. Rozhovor, anamnéza, dotazník Numerické škály- přiřazení výkonu určité číslo podle dané stupnice (žáka hodnotíme číslem jako ve škole) Testovací technika- jsou to přesně stanovené zkoušky Zjišťují úroveň výkonnosti, úroveň tělesného vývoje,... V praxi se velmi často užívají testové baterie- skupina testů, které spolu souvisejí, aby se získal o hráčově výkonnosti hlubší přehled C. Rozhovor, anamnéza, dotazník
Diagnostika výkonu hráče a družstva v utkání Hodnocení IHV: suma herních dovedností realizovaných v utkání. Hodnocení přímé X zprostředkované Volíme mezi evidovaným posuzováním, posuzováním podle škály nebo kombinací obou.
2004-05 Statistics PPG 8.7 RPG 3.00 APG 2.0 EFF + 8.90 Position: F
Jiří Welsch-total career
KONEC