ČMKOS k nezaměstnanosti DOS 15. října 2009, Praha Milan Štěch Předseda ČMKOS JUDr. Vít Samek vedoucí právního oddělení ČMKOS www.cmkos.czwww.socialnidialog.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Konec recese v ČR? David Marek listopad Přehled témat •Krátké ohlédnutí za dvěma recesemi v rychlém sledu •Jak je na tom česká ekonomika dnes •Pohled.
– – Očekávané změny v oblasti zákoníku práce, občanského zákoníku a v důchodovém systému 1.
1 RESPONSIBLE CARE Projekt „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
Dopad daňových reforem na vztah zaměstnavatel – zaměstnanec.
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Makroekonomie I ( Cvičení 2 – Úvod do studia ekonomické teorie )
Bytové družstvo U Arény
Příjmy do rodinného rozpočtu
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Mzdy musí být zúčtovány v období, kdy byla: a) vykonaná práce b) za které odměna náleží (např. mzda za svátky)
Výpočet mzdy.
HOSPODÁŘSKÁ A SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Analýza nestátního neziskového sektoru v Pardubickém kraji Mgr. Petra Vondráčková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Projekt PŘÍPRAVA+ v Moravskoslezském kraji Závěrečná konference CLARION CONGRESS HOTEL 29. února 2012 Mgr. Martin Kovalský vedoucí monitoringu trhu práce.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 2. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Studijní obor: Sociální činnost
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 15Číslo.
SOCIÁLNÍ POLITIKA – 3. nástroj hospodářské politiky – 3. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Zahraniční obchod ČR po vstupu do EU Zahraniční obchod ČR po vstupu do EU Podklad pro seminář odboru 31 MF Smilovice Ladislav Prokop odbor.
Inflace.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
Souvislý příklad na mzdy
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 17. dubna 2009 Bilance reformních změn za rok 2008  Nemocenské pojištění  Čisté mzdy zaměstnanců  Zaměstnávání.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Pojistné na sociální zabezpečení (a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti)
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Zdanění odměn z dohod Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Základní makroekonomické ukazatele
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava – Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 3. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.7.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Vážení obchodní partneři, V souvislosti se zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů si Vám dovolujeme ukázat přehled dopadů tohoto zákona.
Investice 2011 – Tsunami na finančních trzích? David Navrátil.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01, KČ3,C3,SM3.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Veřejné finance Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Praha, 15. březen 2012 „POLSKO - OBCHODNÍ PARTNER“ Karel Kysilka, rada velvyslanectví velvyslanectví České republiky v Polsku.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
METODIKA PROJEKTU Postavení a význam cestovního ruchu v České republice Přínosy cestovního ruchu pro Českou republiku sledované období červen.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
JE ČAS… SE OZVAT Jaké jsou důvody ČMKOS k požadavku na vyšší nárůst mezd a platů pro rok 2016?
#KonecLevnePrace. 1. Jaká je aktuální situace ve mzdách? 2. Co nám říká ekonomika? 3. Jaký požadujeme růst mezd pro rok 2017? 4. Naše další požadavky?
Tisková konference ČMKOS
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Tisková konference ČMKOS
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

ČMKOS k nezaměstnanosti DOS 15. října 2009, Praha Milan Štěch Předseda ČMKOS JUDr. Vít Samek vedoucí právního oddělení ČMKOS

Vývoj v průmyslu za VIII/2008 – VII/2009 Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR

Hrubý domácí produkt (HDP) %, mzr., reálně, sez. očištěno -3,80,72,2 Spotřebitelské ceny %, mzr., čtvrté čtvrtletí 0,81,92,0 Měnově politická inflace %, mzr., čtvrté čtvrtletí 1,21,92,0 Průměrná měsíční mzda ve sledovaných organizacích %, mzr., nominálně 1,92,25,4 Míra registrované nezaměstnanosti celkem (MPSV) %, průměr 8,610,911,6 Saldo veřejných financí (ESA 95) mld. Kč, běžné ceny -185,4-238,0-224,3 Saldo veřejných financí / HDP %, nominálně -5,1-6,4-5,9 Veřejný dluh / HDP %, nominálně 34,840,245,7 Obchodní bilance mld. Kč, běžné ceny 114,8100,0. Běžný účet platební bilance / HDP %, nominálně -1,7-1,6. CZK/USD průměr 19,718,718,5 CZK/EUR průměr 26,625,725,3 3M PRIBOR %, průměr 2,11,72,3 Odhad vývoje ČR dle ČNB z Zdroj: ČNB

Meziroční změny pracovníků ve 2. Q Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR

Vývoj mezd na přepočtené osoby Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR

AFL Stříbro – „Pohřeb firmy“

Intos Žebrák Firma přesouvá výrobu do Rakouska a ruší všech 180 míst v ČR

Kopp Kaplice datum: , autor: ČT24, zdroj: ČT24 © Česká televize odstupnemu/ Německý vlastník rozhodl o uzavření firmy se 170 zaměstnanci.

Kurzarbeit se vyplatí všem! Zachování zaměstnanosti prostřednictvím „kurzarbeitu“ s úsporami na straně státu a s podporou zaměstnavatelů Kurzarbeit = doplatek ve výši 25 % mzdy včetně příslušného pojistného od státu Průměrná mzda zaměstnance činí Kč Náklady zaměstnavatele na plnou mzdu: Kč Kč = Kč (odvod pojistného ve výši 34 %) Náklady zaměstnavatele snížené o doplatek státu ve výši 25 % = Kč Kč (tj. 25 % doplatek státu) = Kč (pojistné) = Kč Měsíční úspora na straně zaměstnavatele: ( ) = Kč/měsíc Doplatek státu v rámci kurzarbeitu, tj Kč Kč (pojistné) = Kč/měsíc

Kurzarbeit by se vyplatil všem II. Výdaje státu na podporu v nezaměstnanosti [1] při ztrátě zaměstnání zaměstnance s průměrnou hrubou mzdou Kč měsíčně [1] čistá mzda zaměstnance: Kč (bezdětný zaměstnanec) Stát mimo výdajů na výplatu podpory v nezaměstnanosti musí uhradit zdravotní pojištění za nezaměstnaného, navíc se sníží inkaso pojistného a daně z příjmu [2], které ze mzdy zaměstnance náleží. [2] [1] [1] Délka podpůrčí doby podpory v nezaměstnanosti je 5 měsíců pro osobu mladší 50 let, 8 měsíců u zaměstnance staršího 50 let a 11 měsíců u zaměstnance staršího 55 let. Výše podpory v nezaměstnanosti: 2 měsíce 65 %, 2 měsíce 50 %, zbytek 45 % předcházejícího čistého příjmu - max. však 0,58 násob. průměrné čisté mzdy v NH, tj Kč v roce [2] [2] Stát přijde o inkaso pojistného ze mzdy zaměstnance, a to jak od zaměstnance (2 596 Kč), tak i od zaměstnavatele (8 024 Kč), stejně jako i o daň z příjmu zaměstnance (2 685 Kč), tj. měsíčně stát přijde celkem o Kč.

Kurzarbeit by se vyplatil všem Celkové dopady na veřejné rozpočty: za dobu 1 měsíce = Kč (podpora v nezaměstnanosti) +727 Kč (pojistné na zdravotní pojištění) Kč (ztráta na pojistném a dani) Celkem = Kč po dobu 5 měsíců = Kč (podpora v nezaměstnanosti) Kč (odvod na zdravotní pojištění) + 5 x Kč (ztráta na pojistném a dani) Celkem = Kč po dobu 11 měsíců = (podpora v nezaměstnanosti) Kč (zdravotní pojištění) + 11 x Kč (ztráta na pojistném a dani) Celkem = Kč

Kurzarbeit by se vyplatil všem Dopady kurzarbeitu u jednoho zaměstnance s průměrnou mzdou ve výši Kč/měsíc s doplatkem státu 25 % jeho mzdy včetně odvodu na sociální a zdravotní pojištění z tohoto doplatku v KčNáklady státu při Kurzarbeitu = úspora zaměstnavatele Náklady státu při nezaměstnanosti Úspora státu při zavedení kurzarbeitu Za 1 měsíc Za 5 měsíců celkem Za 11 měsíců celkem Pozn.: Další negativní dopady při ztrátě zaměstnání do veřejných financí (snížení kupní síly se projeví v nepřímých daních, tlak na sociální systémy atd.) nejsou ve výpočtech promítnuty.

Kurzarbeit by se vyplatil všem Při „zachráněných“ pracovních místech 1. Stát v krizi a) získá za rok 16,7 mld. Kč b) sníží nezaměstnanost o 2 %! 2. Zaměstnavatelé získají finanční podporu v celkové výši 8,7 mld Kč!

Děkujeme Vám za pozornost