Pavel Pánek panek@pef.czu.cz 224382353 MaM FAPPZ Pavel Pánek panek@pef.czu.cz 224382353.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Vývoj teorií řízení. Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů A.W. Taylor, H.L. Gant, A.B. Gilbreth,
Charakteristika řízení
Systémové pojetí manažerské práce
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Historické etapy vývoje managementu
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Podniková ekonomika Personální činnost.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Jan Škoda Nikola Kačerová
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Z Á K L A D Y P O D N I K O V É H O M A N A G E M E N T U 3
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_13.
Racionalizace řídící práce, time management
Prosperita organizace
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Douglas McGregor (1906 – 1964).
P ŘÍSTUPY K MANAGEMENTU Historický exkurz. M ANAGEMENT : METODA NEBO UMĚNÍ ? Do jaké míry je žádoucí studovat manažerské postupy a metody ? Kdo má postupy.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Definice managementu.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Dobré odpoledne.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Management - Motivování
PSYCHOLOGIE PRÁCE A ORGANIZACE
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
Management J. Šťáva katedra pedagogiky tel , Sociální pedagogika.
Výrobní faktory v podniku
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Styly vedení.
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Úvod Přednášející: Ing. Eva Švandová Literatura:
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Dny vědy a techniky v Plzni
Zdravotnický management
Zdravotnický management
Zdravotnický management
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Management - Motivování
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Pavel Pánek panek@pef.czu.cz 224382353 MaM FAPPZ Pavel Pánek panek@pef.czu.cz 224382353

Směry ve vývoji teorie řízení a přínos jednotlivých osobností Obsah přednášky 2 Směry ve vývoji teorie řízení a přínos jednotlivých osobností (historie managementu)

Typologie managementu Dle místa vzniku: evropský americký japonský Dle doby vzniku počátek 20. stol. 40. – 70. léta konec 20. stol. počátek 21. století Dle obsahového zaměření a doby vzniku předklasické klasické postklasické Dle typu přístupu mechanistický škola lidských vztahů humanistický moderní názory postmoderní názory

Klasické teorie vznikají začátkem 20. století na základech doznívající průmyslové revoluce nadbytek nekvalifikovaných pracovních sil panuje převaha poptávky nad nabídkou cílem je zvýšit produkci/produktivitu často také označovány jako „školy“ reprezentovány 4mi „školami“

Klasické teorie alias „školy“ Škola vědeckého řízení zaměřena na vědeckou organizaci a racionalizaci postupů Škola lidských vztahů zaměřena na zlepšování vztahů mezi lidmi Škola správního řízení komplexní přístup k řízení organizací Škola byrokratického řízení absolutní pravidla fungování organizace

Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů F.W. Taylor, H.L. Gant, F.B. Gilbreth, H. Emerson ganntův diagram, výkonová mzda spolubydlící F. W. Taylora

Frederic Winslow Taylor (1856 - 1912) představitel vědeckého řízení (považován za otce vědeckého managementu) začínal jako dělník... přínos: dosažení vyšší produktivity práce bez zvýšení pracovního úsilí pomocí vědeckých metod řízení, a přitom dosažení vyšších zisků i mezd (logistika, pohyby zedníka při práci, výkonnější stroje - orba,...) zavedl normování práce a pracovních operací doporučuje zavádět školení pracovníků, správně rozdělit práci dělníkům a zodpovědnost vedoucím pracovníkům vytváření skupinové harmonie a spolupráce

Škola lidských vztahů Vliv psychologických a sociálních faktorů na výsledky práce E. Mayo, M.P. Folletová, W.D. Scott „lidé jsou největším kapitálem“ Kladné vztahy ve skupině,... -> lepší pracovní morálka, ….vyšší produktivita

Správní řízení Koncept celistvého řízení činností Organizace řídícího procesu Koncept „managerských funkcí“ H. Fayol, L. Gulick, G. Mooney dále rozvíjel Fayolovy manažerské funkce

Henry Fayol (1841 - 1925) představitel správního řízení za prvky managementu považoval jeho funkce - průmyslové činnosti: technické komerční finanční bezpečnostní účetní manažerské přínos: je třeba učit se managementu formuloval principy managementu (pravomoc, odpovědnost,...) a manažerské funkce

Škola byrokratického řízení Pevná administrativní organizace Organizace fungující na základě pevných norem M. Weber

Max Weber (1864 - 1920) představitel byrokratické organizace řízení chtěl postihnout problematiku fungování společenské moci a pořádku přínos: práce je služba, ve které je nutno dodržovat přesně vymezená pravidla vedoucí řídí neosobně, ale spravedlivě v každé organizaci musí fungovat soustava pravidel - normy, popisy činností a instrukcí přesně definovat práva a povinnosti každého pracovníka Organizace připomíná stroj – vyznačuje se precizností, stabilitou, disciplinou a spolehlivostí.

Česká škola řízení Zakladatelem Tomáš Baťa nejvíce ho ovlivnily školy vědeckého a správního řízení Baťovo heslo:"Neříkej mi, že to nejde- řekni mi, že to neumíš„ revoluční inovací bylo vytvoření samosprávných hospodářských jednotek vytváření sociálních, kulturních a vědomostních podmínek pro práci "Závody, které se starají o zaměstnance, jsou v konkurenčním zápase odolnější, protože do takových závodů hrnou se lidé průkopnických povah."

Podnikatelské zásady: Tvořivost je základem rozvoje Ideje musí přejít na jednoduchá srozumitelná pracovní pravidla. Vedoucí pracovník musí být příkladem Dělník je spolupracovník, spolupodnikatel Centralizace a decentralizace řízení Soutěžení je hnací silou rozvoje Orientace na kvalitu (jen to nejlepší je pro nás dobré) "Řízení výroby zákazníkem" (Náš zákazník - náš pán.) Neustálé zdokonalování a používání vrcholové techniky a technologie Plynulá odezva na měnící se vnější a vnitřní podmínky Výcvik a výchova pracovníků

Školy současného managementu Procesní přístupy Psychologicko sociální přístupy Systémové přístupy Kvantitativní přístupy Empirické přístupy

Procesní přístupy Ucelené a harmonické chápání fungování zkoumané organizační jednotky H. Koontz, H. Weihrich, G. Desler

Psychologicko sociální přístupy Vedení lidí Chování lidí Motivace D. McGregor, A. Maslow, R. Likert, A. Fiedler, A. Herzberg, D.McCleland, V. Vroom, B.F. Skinner

Abraham Maslow – hierarchie potřeb (1908 - 1970)

Douglas McGregor – teorie X a Y (1906 - 1964) teorie X průměrný člověk má přirozený odpor k práci proto lidé musí být nuceni, kontrolováni, usměrňováni a musí jim hrozit postihy člověk dává přednost tomu, aby jeho činnost byla usměrňována, aby nenesl odpovědnost má malou ctižádostivost a přeje si ve všem mít jistotu teorie Y vynakládat fyzické a duševní úsilí je přirozené jako hra či odpočinek vnější řízení a hrozba postihu nejsou jedinými prostředky k dosažení žádoucího úsilí ve směru podnikových cílů lidé jsou schopni sami se řídit a kontrolovat, zda jejich činnost směřuje k dosažení podnikových cílů, se kterými se ztotožňují při vhodných podmínkách se průměrný člověk naučí odpovědnost nejen přijímat, ale také vyhledávat

Systémové přístupy Komplexní chápání managerských procesů Cílové chování integrovaně fungujícího celku H.A. Simon, J. March, S. Beer

Kvantitativní přístupy Matematické modely Algoritmizované postupy P.M. Morse, G.B. Danzig, E.L. Arnoff, T.C. Koopmans

Empirické přístupy Poznatky z managerské praxe P.F. Drucker, H. Mintzberg, P. Kotler, M.E. Porter, J. Champy

Směry ve vývoji teorie řízení a přínos jednotlivých osobností Shrnutí Směry ve vývoji teorie řízení a přínos jednotlivých osobností (historie managementu) Děkuji za pozornost