Kruh přátel (podpory) Mgr. Ivana Čamková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Jak na to, aniž bychom se zničili
OSOBNÍ SEZNAMKA BEATRIS. PROČ OSOBNÍ? Dostane se Vám osobního přístupu Budete komunikovat s živým člověkem (se mnou) ☺ Nebudete vystavovat svůj profil.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vlak života Před nějakým časem jsem četl knihu, ve které byl život přirovnaný k cestě vlakem. Je to výjimečně zajímavé čtení pod podmínkou, že jej správně.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Čím se trápí staršovstva Ostrava Otázky 1. Jaké jsou Vaše jednání staršovstva. Prozraďte něco, jak to vypadá u Vás! - Dlouhé jednání, správce.
DÍTĚ V OBTÍŽNÉ ŽIVOTNÍ SITUACI MOŽNOSTI ÚČINNÉ SPOLUPRÁCE
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
a jeho využití u klientů po CMP
Jak jsem uvedla na první stránce, jmenuji se Gábina a ještě doplním příjmení Urválková. Tak tedy, neznáte mě. A protože se vzájemně nevidíme a nemůžete.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Kurz: Asistentka v předškolní péči … reflexe aneb jak bylo a co bude Zdravotnické zařízení MČ Praha 4, Kotorská 1590/40, Praha 4, IČO:
Myšlenkové základy skautingu
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
Výstupy z Úvodního semináře
Sociální práce s rodinou 3
Poznámky pro výuku Předmět: Vlastivěda
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Zpracovala: Simona Hyková
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
5 P Inex SDA. Inex SDA - Brno Vysíláme dobrovolníky za zkušenostmi na mezinárodní projekty po světě a umožňujeme setkávání různých pohledů na svět, pochopení.
Andrea Brožová Doubková
Jak na bezpečný internet?
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Poradna pro oběti násilí – Programy zaměřené na práci s dětmi jako svědky domácího násilí Mgr. Petr Oroszy Centrum nové naděje Frýdek-Místek
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Koučink dětí a mladistvých obětí obchodování Praha
Čím chci být ,až vyrostu.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Koučink dětí a mladistvých
Média - jak s nimi a jak na ně?
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Otázky pro průběžnou práci
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
Občanská výchova 6.ročník PhDr. Martina tesaříková
MARKETING V NEZISKOVÉM SEKTORU
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Andrea Brožová Doubková
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Sociální služby Vsetín, příspěvková organizace
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Kruh přátel (podpory) Mgr. Ivana Čamková

Role přátelství v životě dítěte „Osamělost je jediné skutečné postižení“ (David Pitonyak) Kruh přátel je nástroj metody Plánování zaměřené na člověka (Person centered planning) Podporuje vznik a rozvoj přátelství mezi spolužáky a změnu atmosféry ve třídě Vhodné pro děti s problémovým chováním, se zdravotním postižením, pro děti ze sociálně slabého prostředí, z etnické menšiny, i pro dítě z rozpadající se rodiny.

Kruh vztahů širší pohled na dítě, ne jen z úhlu vzdělávání je něčí bratr, syn, vnuk, s někým se přátelí, někomu důvěřuje, s někým chodí na fotbal, někdo mu pomáhá, využívá nějaké služby….

lidé se společnými zájmy Kruh vztahů lidé, které si platím lidé se společnými zájmy kamarádi, přátelé moji nejbižší

Kruh vztahů Já jsem střed  Kruh intimity - lidé nejbližší a nejmilovanější, blízká rodina, zvířátko, se kterým si dítě povídá - kotvy Kruh kamarádů a přátel – přátelé, širší rodina - naši spojenci, očekáváme, že při nás budou stát, když nám chybí - jsme nejistí a podráždění, osamělí Kruh lidí se společnými zájmy – lidé, se kterými nemám nijak zvlášť úzký kontakt, známí, spolužáci, lidé z klubu, ze sportovního oddílu, v církvi (z tohoto kruhu se většinou rekrutují naši budoucí nejbližší) Kruh lidí, které si platím - placené služby, profesionálové (doktoři , učitelé, asistenti, sociální pracovník, kadeřnice…)

Kruh vztahů Kruh podpory jsou proměnlivé, někdy jsou přeplněné, jindy si můžeme připadat zoufale osaměle. Někteří lidé v něm zůstanou, i když jsou daleko nebo zemřeli – jsou nám třeba dál kotvami, podporou, spoluvytvářejí naši identitu.

Vytváření Kruhu přátel Projednat s rodinou a žákem samotným, jestli s vytvořením Kruhu přátel souhlasí. ÚVODNÍ SCHŮZKA Trvá asi hodinu, měla by být zúčastněná celá třída (bez přítomnosti dotyčného dítěte, ale s jeho vědomím) Vede odborník mimo školu, psycholog, ale může to být i třídní učitel… Důvěrné setkání, co se tu řekne, zůstane tady, „nevykecat to“… Je to mimořádné a důležité setkání – dnes jsme se sešli kvůli jednomu, zítra to může být kvůli jinému – třeba tobě

Úvodní schůzka Obraz dítěte ve středu zájmu ptáme se na pozitivní věci o dítěti a píšeme je tak, abychom je měli před očima. Necháváme opravdu mluvit děti, zasahujeme minimálně. Ptáme se na to, co je na dítěti těžko snesitelné, co podle nich nezvládá, co se mu nedaří - také zapíšeme.

Úvodní schůzka Diskuze o přátelství – každý si vytvoří svůj kruh vztahů – jak jim v tom je, citlivě pracovat s těmi, kteří si uvědomí, že moc přátel nemají, bolestná reakce… Jsou vyzváni, aby si představili, že druhý a třetí kruh je přázdný, že mají jen rodinu a placené lidi. Jak by ses cítil? Pojmenovávají pocity, píšeme je (osamělý, na sebevraždu, nejistý, trapný, vyděšený… ) Jak by ses choval? (zuřil bych, dal bych se na drogy, snil bych s otevřenýma očima, mlátil bych ostatní ze vzteku, nadával bych, utekl bych…) Možná, že se seznamy negativních stránek dítěte a tento seznam do jisté míry shodují, třída dochází k porozumění situaci daného dítěte.

Úvodní schůzka Má někdo nějaký nápad, jak mu pomoci? Nabídnout přátelství a rozvinout strategie, jak mu pomoci udržet jeho problémové chování v přijatelných mezích (zavolat, aby šel s námi ven, pomoct s úkoly, nepomlouvat, nenadávat, vzpomenout si na narozeniny…) Volitelná aktivita – Co mu nepomůže? ( Dělat, že tu není, dělat, že jsem ho neslyšel….)

Úvodní schůzka Vybereme děti do Kruhu přátel (6-8). Pokud si vybíráme z více dětí, nevybíráme jen slušňáky! Někdy ti, kteří původně dělali dítěti ze života peklo, jsou v kruhu nejužitečnější. Kruh může mít terapeutický účinek i pro ostatní účastníky. Ostatním je možné zdůraznit, že i oni můžou dítěti pomoci – přátelské chování….

PRAVIDLA Kruh má podporovat začlenění dítěte Respektovat důstojnost a lidská práva každého dítěte, i toho s velmi náročným chováním. Předpokladem úspěchu je vzájemná podpora, otevřenost a důvěra. Žák ve středu zájmu by měl vnímat, že mu ostatní naslouchají, že za ním stojí, neměl by se cítit ohrožený.

První setkání Kruhu přátel Vzájemně se představit Domluvit si pravidla a vysvětlit si, co znamená být diskrétní (jednoduchá – mluví jeden člověk…) Stanovit si společné cíle (pomoci dítěti najít a udržet přátele a pomoci mu dostat chování do přijatelných mezí Vyzvat žáky, aby se dítěti řekli, proč se do jeho skupiny přihlásili

První setkání Kruhu přátel Vytvořit společně se skupinou seznam pozitiv i věcí, na nichž žák potřebuje pracovat (co nás štve, čemu nerozumíme, co nám vadí….) Co máme na tomto člověku rádi, jaká jsou jeho pozitiva? Jak to vypadá, když se tomuto člověku daří? Jak to vypadá, když se mu nedaří? (kratší seznam, vysvětlit dítěti, že ono s tím, co ostatní povídají, nemusí souhlasit, ale že jde o názor ostatních a nebudeme se zabývat posuzováním, jak co doopravdy bylo…) Použít humor k odlehčení problematických příspěvků Zasáhnout při porušení pravidel nebo přímých útoků Mohou se ozvat stará zranění, osobní zájmy – práce průvodce kruhu, musí naslouchat, vnímat na nejhlubší rovině, citlivě řídit skupinu

První setkání Kruhu přátel Brainstorming – hledat strategie S čím dítě opravdu souhlasí, co si přeje – vybrat ty vhodné. Kdo chce co konkrétně dělat, pojmenovat, co se od koho očekává – odpovědnost, hranice, důvěrnost. Podpora třídního, jakou kdo potřebuje k realizaci strategie pomoc, kdo co konkrétně zařídí… Pojmenovat skupinu (ne jménem dítěte – Tygři, Áčko…) Vysvětlit řád scházení – pravidelnost Kolečko slov na závěr – jaký kdo má ze setkání pocit. Na konec si promluvit s dítětem, zhodnotíme účinek prvního setkání. První setkání trvá 45 – 60 minut.

Další schůzky Kruhu přátel Další scházení – 20 – 30 minut, pravidelně (1x za týden, za dva) – Přístup k řešení problémů Hodnotíme, co se dařilo a co ne (dobré zprávy a špatné zprávy) Shodneme se na okruhu problémů, na jejichž řešení se bude pracovat Zvolit a specifikovat cíl Generovat nápady, které pomohou na cestě k dosažení cíle Vybrat užitečné a realizovatelné strategie Dohodnout se na tom, kdo co a kdy udělá Zajistit, aby se žák ve středu zájmu cítil bezpečně a zapojen a aby přijal zvolené cíle a strategie.

Obrazový výstup Obrazový výstup – forma plakátu, velký formát, barvy – schéma, proces řešení, hesla Problém je vidět v plné šíři, souvislosti jsou viditelné, chápou i děti s problémy se čtením, můžeme příště přesně navázat na minulou schůzku, barvami lze zvýraznit emoce…

Obrazový výstup http://www.inkluze.cz/clanek-455/deti-jsou-nam-uciteli

Literatura NEWTON, C. a WILSON, D.. Vytváření Kruhů přátel o vzájemné podpoře vrstevníků a inkluzi. Metodický průvodce. Praha: Rytmus, 2013. 106 s. ISBN 978-80-903598-9-5