DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Absolutní majetková práva
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Slohové postupy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Rozbor neuměleckého textu
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Free Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk.
Správní činnosti.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
 VY_32_INOVACE_16_12  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové postupy a útvary
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura – Funkční styly.
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Právní normy Petr Machala. závazné pravidlo chování, vydané příslušným státním orgánem v předepsané formě právní řád se skládá z: předpis se skládá z.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Norma, právo, forma zákonů
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Stylistika: Slohotvorní činitelé Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly MASARYKOVA OBCHODN Í AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jič í n Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace T é ma Funkční styly, slohové postupy a útvary Označen í DUMU VY_12_INOVACE_101 Jm é no autora Petr Brož Datum vytvořen í 18. července 2013 Anotace Studenti se seznámí formou výkladu s funkčními styly. Odliší slohový postup a útvar. Součástí materiálu je i cvičení na rozpoznávání funkčních stylů a postupů.

Funkční styly Podle funkce dělíme slohové projevy na tyto základní funkční styly: ► Prostě sdělovací (běžně dorozumívací), užívaný v neoficiálním a neveřejném styku při sdělování každodenních skutečností. Někdy se k němu řadívá styl konverzační. ► Odborný, který se člení na vědecký, praktický, odborný a popularizační podle stupně odbornosti a podle toho, komu je projev určen. Někdy bývá v jeho rámci vyčleňován i styl učební. ► Administrativní ( úřední, jednací). Ten se nověji vyčlenil z odborného stylu. ► Publicistický, tj.styl novin a jiných hromadných sdělovacích prostředků, včetně rozhlasu a televize, a jiných textů, jejichž účelem je adresáta nejen informovat, ale i přesvědčovat, získávat pro něco. Někdy se z tohoto stylu vyčleňuje i styl reklam. ► Řečnický, styl veřejných a oficiálních mluvených projevů. ► Umělecký, tj. styl projevů beletristických (básnických, prozaických i dramatických). ► Esejistický stojí na pomezí stylu odborného, uměleckého a publicistického.

Slohové postupy Při tvorbě určitého projevu v rámci daného funkčního stylu používáme různé slohové postupy.Těmi základními jsou: ► postup informační – zakládá se na nezaujatém, věcném uvádění faktů, cílem je rychle a přehledně něco sdělit ► postup vyprávěcí – rozvíjí myšlenky v souladu s časovým průběhem děje, setkáváme se s ním v běžně mluvené řeči i v umělecké literatuře ► postup popisný – soustřeďuje se na vylíčení vlastností lidí, zvířat, předmětů, dějů ► postup výkladový – vysvětluje vzájemné vztahy mezi jevy, tento postup se snaží skutečnost zdůvodnit, poskytnout odpovědi na otázky po příčinách věcí ► postup úvahový – autor uvádí své vlastní soudy, jeden z nejnáročnějších postupů.

Slohové útvary ► Podobu konkrétního projevu, který se vyznačuje určitými ustálenými vlastnostmi, má již slohový útvar. ► Pro porovnání: Slohový útvar je ustálená slohová jednotka. Zatímco slohový postup je proces, jakým tato jednotka vzniká.

Cvičení Říká se, že kníže Václav zvěděl o úkladu a že byl varován. Nicméně s veselou myslí přijal pozvání Boleslavovo. Šel na jeho hrad a jedl na jeho hostině. Když v radovánkách minula noc, přistoupil k Václavu jakýsi stařec a opět mu řekl: „Vrahové čekají, kníže, aby tě zabili.“ „Důvěřuji se v pokoj a mír,“ odpověděl prý Václav a pohroužen v zář víry a usmívání kráčel na jitřní mši. V zápisech pak se uchovala zmínka, která praví, že rána vražedníkova zastihla knížete na stupních kostelních. A dále se v té zmínce dodává, že se Václav padaje přidržel dveřního kruhu. Zemřel dotknuv se země jen koleny. Tak klečící, sražen, a přece pozvednut, žije doposud v písních a slavných pověstech. Určete funkční styl, slohový postup a útvar. Určete funkční styl, slohový postup a útvar. Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.

Cvičení Každý krok je dobrý Přesvědčují nás o tom vědci z katedry sportu a tělovýchovy na univerzitě v Kentu. Přiměli řadu svých spoluobčanů, kteří dosud dávali přednost kanapi před procházkou, aby začali trochu chodit. Vytvořili tři skupiny. První chodila jednou denně dvacet až čtyřicet minut, druhá – o trochu lenivější – dvakrát denně po deseti až patnácti minutách. Třetí skupina se uvolila jít pěšky třikrát denně, ale pokaždé jen pět až deset minut.Kontrolní skupina i nadále seděla doma nebo v práci. Pokus probíhal přes čtyři měsíce. Výzkumníci zjistili, že zdravotní stav lidí, kteří se rozpomenuli na to, že mají vlastní nohy, se výrazně zlepšil. V jednom litru jejich krve klesl obsah apolipoproteinu II ( tedy laicky „škodlivého tuku“, který ohrožuje naše srdce). U těch „pilných“ omládlo srdce prý až o deset let. Byli odměněni vzrůstem“dobrého tuku“, apolipoproteinu I. A chodit denně dvacet až čtyřicet minut by přece neměl být problém. Překvapilo především to, jak i těch pár kroků, které můžeme udělat cestou na autobus nebo při kratičké procházce v pauze na oběd, tedy třeba i pouhých patnáct minut chůze denně, prospěje našemu zdraví a chrání nás do značné míry před koronárním onemocněním a před infarktem. 1. Určete funkční styl, slohový postup a útvar. 2. Z čeho je možné usuzovat, že uvedený je určen spíš nezasvěcenému čtenáři než odborníkovi? Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.

Cvičení Byl už starý, vyjížděl sám v loďce na lov do Golfského proudu a teď tomu bylo osmdesát čtyři dní, co nechytil jedinou rybu...Stařec byl hubený, vyzáblý a zátylek měl zrytý hlubokými rýhami. Na lících mu vyvstaly hnědé skvrny kůže, zrohovatělé na ochranu před odrazem slunce v tropickém moři. Ty skvrny mu sahaly po stranách obličeje až dolů a ruce měl zjizvené hlubokými zářezy od toho, jak se lopotil s těžkými rybami na šňůrách. Žádná z těchto jizev však nebyla čerstvá. Byly tak staré jako výmoly v bezrybné poušti. Určete funkční styl, slohový postup a útvar. Určete funkční styl, slohový postup a útvar. Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.

Cvičení Pojem právní normy Právní řád se sestává z právních předpisů (zákonů, vyhlášek) a každý předpis se skládá z právních norem. Celý právní řád lze rozložit na právní normy, které jsou základními jednotkami stavby právního předpisu a celého právního řádu, jako jsou cihly základními jednotkami stavby domu. Právní norma je ve státním právním řádu závazné pravidlo chování, vydané příslušným státním orgánem v předepsané formě. Dodržování právní normy je většinou vynutitelné státní mocí. Z celého obsahu právní normy je nejdůležitější určení povinností. Komu je norma adresována, ten je povinen podle jejího obsahu buď něco činit (např. platit nájemné), nebo se nějakého jednání zdržet (např. nepáchat trestné činy). Proto bývá součástí normy ustanovení, ve kterém se hrozí nepříjemnými následky tomu, kdo by uloženou povinnost nesplnil. Tato část právní normy se nazývá sankce. Určete funkční styl, slohový postup a útvar. Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj textu.

Doporučené použité studijní materiály BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN s. 12 BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová ISBN s. 12 ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN s. 82 ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, ISBN s. 82 STYBLÍK V. – ČECHOVÁ M. Stručná mluvnice česká, Mluvnická a slohová cvičení.8. vyd.Praha: Fortuna ISBN STYBLÍK V. – ČECHOVÁ M. Stručná mluvnice česká, Mluvnická a slohová cvičení.8. vyd.Praha: Fortuna ISBN