Kultura první poloviny 19. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Karel Hynek Mácha - Narozen 16.listopadu 1810 v praze.
Advertisements

 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Kytice Karel jaromír erben.
Kultura 1. pol. 19. stol. Romantismus Biedermeier
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Romantismus Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Vytvořila: Kristýna Kořínková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
VY_32_INOVACE_ČJ.6.15_Karel Jaromír Erben,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Románský sloh.
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
ROMANTISMUS.
Datum (období) vytvoření: červen 2011
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Klasicismus a romantismus
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Z franc. romantique = jako v románu
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Klasicismus v evropské hudbě
Victor Hugo ( ).
Autor: Mgr. Helena Kremsová, ZŠ Masarykova, Ostrov
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Osobnosti národního obrození
Kultura na počátku novověku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Český jazyk a literatura
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Kultura 1. poloviny 19. století Označení materiálu: VY_32_INOVACE_20_kultura_prvni_poloviny_19_stoleti.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Úvod do romantismu.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ROMANTISMUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Kultura 1. poloviny 19. století
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_32_INOVACE_
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Romantismus.
Transkript prezentace:

Kultura první poloviny 19. století Romantismus Biedermeier

Anotace Materiál tvoří 31 slidů, v nichž je zachyceno umění období 1. pol. 19. století – romantismus a biedermeier Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák se seznámí s kulturou první poloviny 19. století použitý materiál. učebnice SPN a Prodos pro 8. ročník, Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a provádíme zpětnou vazbu pomocí shrnujících otázek následuje možnost zápisu do sešitu

Romantismus přechod od chladného rozumu (racionalismu) k rozumně uspořádané společnosti, ve které má svůj význam nejen praktičnost a věda, ale i krása a zábava vzniká nový umělecký směr – romantismus dává přednost citům, vášním, prožitkům a fantazii romantické umělce přitahuje svoboda a nespoutanost romantismus se více než v architektuře projevuje v malířství, hudbě a literatuře

Architektura v 1. polovině století vznikají stále i klasicistní a empírové stavby inspirované antikou, ale lidé volají kvůli jejich strohosti po něčem „romantičtějším“ začíná se tedy napodobovat středověká architektura, zvláště gotická – vzniká nový styl – pseudogotika=novogotika napodobování starých stylů se nejvíce projevuje ve druhé polovině 19. stol. objevuje se nový trend – výsadba veřejných parků a sadů anglický styl=zdánlivě neudržované, mají budit dojem volné přírody roste obliba výletních restaurací a letohrádků s altány budují se i umělé zříceniny

Parky anglický francouzský

Janův hrad, Janohrad

Hrádek u Nechanic

Hluboká nad Vltavou

Lednice, Lednicko-valtický areál

Malířství a sochařství projevy romantismu jsou více patrné v malířství než v sochařství nejčastější náměty: dramatické vyvrcholení nějakého děje snové krajiny temné krajiny přírodní ž živly nejvýznamnější malíři: Eugéne Delacroix, Ivan Konstantinovič Ajvazovskij, Jaroslav Čermák, Josef Navrátil

Eugène Delacroix Ferdinand Victor Eugène Delacroix [Delakrua] (26. dubna 1798, Charenton-Saint-Maurice, Francie – 13. srpna 1863, Paříž, Francie) byl nejvýznamnější francouzský malíř období romantismu, jedna z největších osobností světového malířství 19. století.

Delacroix Svoboda vede lid na barikády

Ivan Konstantinovič Ajvazovskij Ivan Konstantinovič Ajvazovskij (arm. Հովհաննես Կոստանդինի Այվազովսկի, 29. července 1817 – 5. května 1900) — světoznámý ruský umělec arménského původu, sběratel. Bratr arménského historika, kněze Gabriela Ajvazovského.

Jaroslav Čermák Jaroslav Čermák (1. září 1831, Praha, Rakouské císařství - 23. dubna 1878, Paříž, Francie) byl český malíř realista, romantik.

Josef Navrátil Josef Matěj Navrátil (17. února 1798 Slaný – 21. dubna 1865 Praha) byl český malíř.

Literatura autoři unikají ve svých námětech k dobrodružství, nenaplněným láskám, nápravě křivd děj se neodehrává pouze v autorově současnosti, ale velice často v minulosti základním znakem je „typický hrdina v netypickém prostředí“, vnitřně rozervaný člověk, který se musí vzepřít tradičním zvyklostem minulost bývala často „upravována podle autorových potřeb“ spisovatelé často provádějí rozbor duševních hnutí hrdiny roste obliba lyrické poezie mnoho autorů se věnuje také sbírání lidových pověstí, pohádek a tradic

Literatura – představitelé a známá díla Alexandre Dumas st. – Tři mušketýři Victor Hugo – Bídníci, Zvoník od Matky boží Adam Mickiewicz – Pan Tadeáš Alexander Sergejevič Puškin - Evžen Oněgin Walter Scott - Ivanhoe Karel Hynek Mácha - Máj Karel Jaromír Erben - Kytice Božena Němcová – Babička Josef Kajetán Tyl – Strakonický dudák Magdalena Dobromila Rettigová – Domácí kuchařka

Alexandre Dumas Alexandre Dumas, vlastním jménem Thomas Alexandre Davy de La Pailleterie (24. července 1802, Villers-Cotteréts – 5. prosince 1870, Puys) byl čelný francouzský prozaik a dramatik období romantismu. Proslavil se především historickými dobrodružnými romány. Mnoho jeho děl bylo několikrát zfilmováno.

Karel Hynek Mácha Karel Hynek Mácha (16. listopadu 1810 Praha – 6. listopadu 1836 Litoměřice) byl český básník a prozaik, představitel českého romantismu a zakladatel moderní české poezie. Proslavil se jak svým životem, tak dílem, jemuž dominuje lyrickoepická skladba Máj (1836), jedna z nejvydávanějších českých knih.

Božena Němcová Božena Němcová, rozená Barbora Novotná, později Barbora Panklová (4. února 1820[1] Vídeň – 21. ledna 1862, Praha), byla česká spisovatelka. Je považována za zakladatelku novodobé české prózy.

Karel Jaromír Erben Karel Jaromír Erben (7. listopadu 1811, Miletín u Hořic v Podkrkonoší (okres Jičín) – 21. listopadu 1870, Praha) byl český historik, právník, archivář, spisovatel, básník, překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek; představitel literárního romantismu.

Josef Kajetán Tyl Josef Kajetán Tyl (4. února 1808, Kutná Hora – 11. července 1856, Plzeň) byl český dramatik a spisovatel.

Hudba snaha o vzbuzení silných emocí, o spojení hudby a slova  opera symfonické skladby vzniká nástrojové obsazení orchestru, které se prakticky používá dodnes využití dynamiky

Hudba - představitelé Giuseppe Verdi Richard Wagner Ludwig van Beethoven Hector Berlioz Franz Schubert Fryderyk Chopin

Ludwig van Beethoven Ludwig van Beethoven (pravděpodobně 16. prosince 1770, Bonn – 26. března 1827, Vídeň) byl významný německý hudební skladatel, dovršitel vídeňského klasicismu. V průběhu svého života rozvinul klasicistní slohové a formové prostředky do svého individuálního hudebního stylu a otevřel tak dveře nové hudební epoše – romantismu.

Biedermeier nejde o umělecký sloh, ale o měšťanský životní styl neprojevil se v architektuře, ani v hudbě, ale v běžné domácnosti – užité umění předměty denní potřeby – nábytek, nádobí apod. v důsledku zavedení tovární výroby došlo ke zlevnění běžně používaných předmětů denní potřeby lidé si zařizují útulné domácnosti, podnikají společné výlety s přáteli do přírody, pořádají měšťanské salony, kde se předčítají vlastenecká díla, věnují se činnosti ve vlasteneckých spolcích

Giuseppe Verdi Giuseppe Fortunino Francesco Verdi (10. října 1813 Le Roncole u Busseta – 27. ledna 1901 Milán) byl italský hudební skladatel.

Kultura 1. pol. 19. stol. - zápis Romantismus klade důraz na city, pocity, vášně, prožitky, fantazii svobodu a nespoutanost Architektura napodobování předchozích stylů – pseudogotika=novogotika anglické parky umělé zříceniny Výtvarné umění dramatické děje snové krajiny, přírodní živly Delacroicx, Čermák Literatura romány důraz na fantazii, dobrodružství, lásku, duševní pocity hrdiny

Kultura 1. pol. 19. stol. - zápis Mácha, Hugo, Němcová, Erben Hudba důraz na city obliba opery Verdi, Rossini, Wagner, Beethoven, Chopin Biedermeier měšťanský životní styl, založený na pohodlí užité umění bohatý společenský život vlastenecké spolky

Shrnutí: Co vedlo ke vzniku romantismu a čím se romantické myšlení lišilo od osvícenského? Jaký vliv měla průmyslová revoluce a s ní spojený příliv obyvatelstva na proměnu měst a jejich architekturu? Co je to pseudogotika, pseudorenesance? Co bylo oblíbeným námětem romantických malířů? Které literární žánry byly v romantismu oblíbené a proč? Jaký člověk byl často romantický hrdina? Které spisovatele první poloviny 19. stol znáte? Které druhy hudebních děl byly oblíbené v období romantismu? Čím bylo možno dosáhnout dramatičnosti v hudebních dílech? Které romantické hudební skladatele znáte? Jak se projevil romantismus v různých druzích umění? Co je to užité umění?