Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluPodnikatelská koncepce Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_30_4 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Marketing Podnikatelské koncepce
Nástup marketingu začíná prvními problémy v umístění přebytků výroby na konci 19. století. Vývoj marketingu byl a je určován tím, jak velký význam byl v jednotlivých etapách kladen na podnik a jeho zisk, zákazníka a jeho uspokojování potřeb a na společnost a její zájmy. Typy podnikatelských koncepcí: Typy podnikatelských koncepcí: 1. Výrobní koncepce 2. Výrobková koncepce 3. Prodejní koncepce 4. Marketingová koncepce 5. Společenská koncepce (eko-sociální)
Výrobní koncepce VYROB CO NEJLEVNĚJI A PRODÁŠ, VYROB CO NEJLEVNĚJI A PRODÁŠ, nejstarší podnikatelská koncepce, období 1900 – 1920, zákazník preferuje levný a snadno dosažitelný výrobek, levný výrobek je výsledkem racionalizace a zvyšování produktivity výroby, význační představitelé význační představitelé – Henry Ford (USA - v městě Detroitu zavedl pásovou výrobu automobilů), Tomáš Baťa(Československo - hromadná výroba obuvi – tzv. obuvnický kruh), v současnosti se touto koncepcí řídí firmy jihovýchodní Asie (levná pracovní síla).
Výrobková koncepce VYROB CO NEJKVALITNĚJI A PRODÁŠ, VYROB CO NEJKVALITNĚJI A PRODÁŠ, období předválečných let 1920 – 1940, zákazník preferuje výrobky nejvyšší kvality, její vznik spadá do období, kdy dochází k růstu nezaměstnanosti a snižování kupní síly, předzvěst hospodářské krize, firmy se orientují na movitější zákazníky, kteří žádají kvalitu, dochází ke snižování výroby, důraz je kladen na inovaci, technický rozvoj a kvalitu, v současnosti tuto koncepci zastávají výrobci luxusních automobilů, oděvů či parfémů.
Prodejní koncepce ČÍM VÍCE REKLAMY, TÍM VÍCE PRODÁŠ, ČÍM VÍCE REKLAMY, TÍM VÍCE PRODÁŠ, tento přístup k trhu se začal uplatňovat v období 1940 – 1950, zákazníka je potřeba upozornit na náš výrobek, koncepce vychází z masové distribuce a prodeje, zákazníka je nutné přesvědčit o správnosti koupě, a to především prostřednictvím reklamy, toto období je charakteristické rozmachem sdělovacích prostředků (tisku, rozhlasu a televize), v současnosti je tato koncepce typická pro firmy s kosmetikou, drogistickými výrobky, automobily, banky, pojišťovny.
Marketingová koncepce NEJDŘÍV POZNEJ SVÉHO ZÁKAZNÍKA A PRODÁŠ, NEJDŘÍV POZNEJ SVÉHO ZÁKAZNÍKA A PRODÁŠ, v letech 1950 – 1970 se firmy zaměřují na zákazníka, z nadvýroby došlo ke krizi, proto se společnosti snažili pochopit zákazníka a jeho potřeby, zákazník žádá servis, zákaznické karty, věrnostní program apod., firma segmentuje (rozčleňuje) trh, aby dokázala co nejefektivněji oslovit potenciální zákazníky, v současnosti typická koncepce pro cestovní kanceláře, počítačové firmy, automobilový průmysl.
Společenská koncepce POZNEJ POTŘEBY SVÉHO ZÁKAZNÍKA, ZOHLEDNI I POTŘEBY SPOLEČNOSTI A PRODÁŠ, POZNEJ POTŘEBY SVÉHO ZÁKAZNÍKA, ZOHLEDNI I POTŘEBY SPOLEČNOSTI A PRODÁŠ, je poslední fází vývoje marketingu – od roku 1970 do současnosti, vychází z marketingové koncepce a snaží se dát do souladu potřeby zákazníka s potřebami společnosti (ochrana životního prostředí, etické, národností normy apod.), v současnosti je typická pro firmy vyrábějící ekologické prací prostředky, ekologické motory automobilů, recyklovatelné obaly výrobků apod.
Zdroje KOTLER, P. Moderní marketing, 4. evropské vyd. Grada ISBN SEIFERTOVÁ, V. Základy marketingu, Praha. ČVUT ISBN