Seminář/workshop Manažerská výkonnost a konkurenceschopnost v prostředí evropské excelence © Alexander Huňát, 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Název projektu: Student – praxe – excelence CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu:
Organizace řízení společnosti
Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Firma ABC– cesta k budoucnosti. Dlouhodobé cíle projektu: nastavit systém řízení cílů a následně implementovat ve firmě ABC připravit prostředí /SW MBE/
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Hodnocení škol a školských zařízení
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
a jeho využití u klientů po CMP
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
PhDr. Ivana Hospodářová
Manažeři ČSOB Rozvoj kompetencí a využití potenciálu
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Firemní kultura - změna motivační strategie
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Obsah: Proč 8. návyk Rámcové objasnění 8. návyku
AUTOMANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA PRINCIPU BENCHMARKINGU
Systém managementu jakosti QMS
Systém managementu jakosti
Společenská odpovědnost organizací
1 Měření efektů manažerských vzdělávacích a rozvojových aktivit Štěpán Galbavý Partner Inventa,s. r. o.
Zdravá škola.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
Konkrétní změny v české verzi CAF 2013 oproti CAF CZ 2009 Pavel Kajml Unie zaměstnavatelských svazů ČR.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Inovace (v) Modelu Excelence EFQM
Prosperita organizace
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Management systému řízení kvality
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Hodnocení firem, aneb co je to úspěšná firma. Obsah Metoda Balanced Scorecard Metoda EFQM (Evropský model podnkatelské úspěšnosti)
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Systém managementu jakosti
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Společenská odpovědnost a školy
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Seminář/workshop Manažerská výkonnost a konkurenceschopnost v prostředí evropské excelence © Alexander Huňát, 2007

Základní podnikatelská premisa Motto: Jsou jen dva typy firem. Ty které se změní a ty, které zmizí. P. Kotler © Alexander Huňát, 2007

Cíl semináře Informovat Inspirovat Motivovat © Alexander Huňát, 2007

Poslání managementu Vytvářet místo, kde chtějí lidé pracovat, zákazníci nakupovat, investoři investovat a ze kterého může společnost/veřejnost profitovat. Dělat správné věci správně a včas pro uspokojení požadavků, potřeb a očekávání zainteresovaných stran. V obecné rovině existuje dvoj-jediná funkce organizace. © Alexander Huňát, 2007

Základní funkce organizace Identifikace a definice konkurenceschopného systému Vstup: Požadavky, Potřeby, Očekávání ZS Vize Mise Hodnoty podmínky pravidla výkon NE Definice chybějícího ANO Tvorba strategie Výstup: Realizace identifikovaných PPO ZS na pozadí ambicí a cílů organizace. Orientace procesů Přidělování zdrojů Vyladění vztahů/vazeb Poskytování produktů (výrobků a služeb). Prováděcí/akční plán © Alexander Huňát, 2007

Organizace jako systém Systém je entitou, která je udržována při životě vzájemnou interakcí jeho částí/prvků. Vzájemné působení částí systému tvoří jeho charakteristiku (firemní kultura). Chceme-li systém zvládnout, musíme jej nejdříve pochopit, porozumět mu a vyznat se v něm. K tomu potřebujeme srozumitelnou a transparentní strukturu všech jeho prvků. © Alexander Huňát, 2007

Proč potřebujeme systémový pohled na management? Systém – ledovec Proč potřebujeme systémový pohled na management? Abychom se dostali pod povrch věcí a porozuměli souvislostem, abychom ho dostali pod kontrolu. Abychom dokázali řešit skutečné příčiny a nikoliv zástupné problémy. Abychom uměli identifikovat systémové chyby a odlišit je od chyb jednotlivců (osobních selhání). Aby naše rozhodnutí byla profesionální a spravedlivá. © Alexander Huňát, 2007

SYSTÉM organizace Transparentní systém ukrajuje resp. eliminuje prostor pro spekulace, fámy, mlžení, politikaření a zvyšuje důvěryhodnost. PROČ transparentní systém? © Alexander Huňát, 2007

Organizace jako systém Prvky systému; Procesy; Zdroje; Vztahy a vazby; Dynamika systému. Manažerský systém; Struktura; Kultura. Požadavky Podmínky Pravidla „Systém, který nepodporuje dosahování vize, mise a strategických cílů je potřeba zrekonstruovat“ © Alexander Huňát, 2007

Systémový pohled na organizaci složení PRVKY (SUBSYSTÉMY) organigram mapy PROCESY mapa ORGANIZACE SYSTÉM ZDROJE mapa VZTAHY (VAZBY) mapa DYNAMIKA směrování rychlost © Alexander Huňát, 2007

Manažerský pohled na organizaci Tři pilíře/klíčové prvky STRUKTURA P, P, Z, V, ORGANIZACE MANAGEMENT MANAŽERSKÝ SYSTÉM P, P, Z, V, D KULTURA P, P, Z, V, D P = prvky; P = procesy; Z = zdroje; V = vztahy; D = dynamika © Alexander Huňát, 2007

Management – byznys model ZMĚN S Y T É M U PRVKŮ ZNALOSTÍ KVALITY PROCESŮ ČASU PODNIKATELSKÝ MODEL INFORMACÍ ZDROJŮ RIZIK VÝKONNOSTI VZTAHŮ KONKURENCE SCHOPNOSTI PŘÍLEŽITOSTÍ DYNAMIKY … © Alexander Huňát, 2007

Summary © Alexander Huňát, 2007

Sebereflexe Jsme schopni se vidět realisticky, pravdivě? Víme jací doopravdy jsme? Známe svoje možnosti? Máme správné nástroje k sebepoznání? Víme, kam se chceme dostat (oč nám jde, o co usilujeme)? © Alexander Huňát, 2007

STUPNĚ DOKONALOSTI ORGANIZACE MODEL EXCELENCE CO JE TO MODEL? NÁSTROJ PRO HODNOCENÍ STUPNĚ DOKONALOSTI ORGANIZACE PODLE 9 KRITÉRIÍ © Alexander Huňát, 2007

MODEL EXCELENCE je nic nenařizující rámec založený na 9 kritériích, může být použit k hodnocení pokroku organizace směrem k excelenci. Excelence je definována jako výjimečná praxe v řízení organizace a dosahování výsledků, vše založeno na 8 základních konceptech. © Alexander Huňát, 2007

MODEL EXCELENCE 8 ZÁKLADNÍCH KONCEPTŮ: 1. ORIENTACE NA VÝSLEDKY 2. ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA 3. VEDENÍ A STÁLOST ZÁMĚRŮ/CÍLŮ 4. MANAGEMENT PROCESŮ A FAKTŮ 5. ROZVOJ A ZAPOJENÍ PRACOVNÍKŮ 6. NEUSTÁLÉ UČENÍ SE, INOVACE A ZLEPŠOVÁNÍ 7. ROZVOJ PARTNERSKÝCH VZTAHŮ SE ZS 8. SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST ORGANIZACE © Alexander Huňát, 2007

PŘEDPOKLADYPOTENCIÁL MODEL EFQM JAK CO/ČEHO PŘEDPOKLADYPOTENCIÁL VÝSLEDKY PRACOVNÍCI 9% PROCESY 14% PRACOVNÍCI- VÝSLEDKY 9% KLÍČOVÉ VÝSLEDKY VÝKONNOSTI 15% POLITIKA & STRATEGIE 8% ZÁKAZNÍCI - VÝSLEDKY 20% VEDENÍ 10% PARTNERSTVÍ & ZDROJE 9% SPOLEČNOST- VÝSLEDKY 6% INOVACE A VZDĚLÁNÍ hlavní linie ZMĚNA PROČ © Alexander Huňát, 2007

Model Excelence EFQM – filosofie Vedení vize mise principy hodnoty podmínky pravidla MS S K K 1 Přidělování LZ/LK K 3 Přezkoumání orientace Procesů K 5 Identifikace potřeb požadavků K 7 očekávání Přezkoumávání klíčových Výsledků K 9 Generování strategie Politiky K 2 Identifikace potřeb požadavků K 6 očekávání K 4 Přidělování ostatních zdrojů + podpora partnerství Identifikace potřeb požadavků K 8 očekávání © Alexander Huňát, 2007

Kritérium 1. - Vedení Subkritéria: Excelentní vedoucí rozvíjejí a usnadňují dosažení poslání a vize. Rozvíjejí hodnoty a systémy organizace, požadované pro trvale udržitelný úspěch, a uskutečňují to prostřednictvím svých činů a vlastního chování. V průběhu období změn zachovávají stálost záměrů/cílů. Tito vedoucí, je-li to požadováno, jsou schopni změnit nasměrování organizace a inspirovat ostatní, aby je následovali. Subkritéria: 1a Vedoucí rozvíjejí poslání, vizi, hodnoty a etiku a jsou vzorem kultury excelence. 1b Vedoucí jsou osobně zainteresováni na tom, aby byl systém managementu organizace rozvíjen, uplatňován a neustále zlepšován. měl se tu měnit ten text v horním obdélníku? 1c Vedoucí se vzájemně ovlivňují se zákazníky, partnery a představiteli společnosti. 1d Vedoucí spolu s lidmi v organizaci posilují kulturu excelence. 1e Vedoucí identifikují a podporují organizační změny. © Alexander Huňát, 2007

rozvíjení poslání, vize a kultury organizace 1a Vedoucí rozvíjejí poslání, vizi, hodnoty a etiku a jsou vzorem kultury excelence – jak to dělají? rozvíjení poslání, vize a kultury organizace rozvíjení a modelování hodnot, etiky a veřejné odpovědnosti, které podporují kulturu přezkoumávání a zlepšování efektivnosti osobního chování vedoucích aktivní angažovanost v činnostech zlepšování © Alexander Huňát, 2007

určování priorit pro činnosti zlepšování 1a Vedoucí rozvíjejí poslání, vizi, hodnoty a etiku a jsou vzorem kultury excelence – jak to dělají? pobízení a povzbuzování ke zmocňování, kreativitě a inovacím, například změnou organizační struktury, financováním vzdělávání a činnostmi zlepšování povzbuzování a podporování činností vzdělávání a jednání na základě zjištění z těchto činností určování priorit pro činnosti zlepšování pobízení a povzbuzování spolupráce v rámci organizace © Alexander Huňát, 2007

MODEL EXCELENCE PROČ POUŽÍVAT MODEL? • POSKYTNE REÁLNÝ a ÚPLNÝ OBRAZ STAVU FIRMY • IDENTIFIKUJE PŘÍLEŽITOSTI PRO ZLEPŠOVÁNÍ • IDENTIFIKUJE SILNÉ STRÁNKY FIRMY • PODPORUJE SDÍLENÍ “NEJLEPŠÍ PRAXE” • VYTVÁŘÍ ROVNOVÁHU MEZI ODLIŠNÝMI POTŘEBAMI ZAINTERESOVANÝCH STRAN • ZAJIŠŤUJE OBECNÝ (SPOLEČNÝ) JAZYK • obecný nebo-li společný jazyk pro všechny v organizaci • umužňuje managerům uvědomit si, že musí uspokojovat všechny zainteresované strany současně • základem Modelu je dosažení dobrých výsledků prostřednictvím zahrnutí všech pracovníků do procesů zlepšování • nejdůležitější jsou ZÁKAZNÍCI VÝSLEDKY, PRACOVNÍCI VÝSLEDKY a SPOLEĆNOST VÝSLEDKY © Alexander Huňát, 2007

Model excelence (ME) – shrnutí Sebehodnocení (identifikaci SS a OPZ); Srovnávání (Benchmarking); Integraci (synergii, konzistenci); Navigaci; Informaci; Diagnostiku; Harmonizaci; Efektivní pohyb na meta, makro a mikro úrovni (nadhled); Transparentnost (důvěryhodnost). © Alexander Huňát, 2007

Model excelence Při profesionálním zvládnutí je nejefektivnějším, nejúčinnějším a nejkomplexnějším nástrojem sebereflexe, umožňujícím úplné pochopení kontextu činnosti organizace. © Alexander Huňát, 2007

nová manažerská filosofie Evropská excelence Vítězové EQA/EEA Category for Large Businesses and Business Units Xerox Ericsson IBM Texas Instruments Europe TNT (3x Price Winter po 3 letech Award Winter 1998) SGS Thomson Microelectronics British Telecom Sollac Yellow Pages Nokia Mobile Phones Price Winners DHL Bosch Siemens BMW nová manažerská filosofie Model excelence V čem spočívá tajemství vysoké výkonnosti a světové konkurenceschopnosti těchto firem? Zdroj: www.efqm.org © Alexander Huňát, 2007

NAVIGACE Leadership Feedback „Pesimista si stěžuje, že fouká vítr, optimista čeká, až foukat přestane, vůdce napíná plachty.“ NAVIGACE Feedback © Alexander Huňát, 2007

Vize (cíl směrování); Mise (účel); Hodnoty (formování). Navigace Požadavky, Podmínky, Pravidla © Alexander Huňát, 2007

Povinnosti manažera 1 Vytvářet atmosféru důvěry: tvořit otevřené a konstruktivní prostředí (mentalita hojnosti); pracovat s realitou na základě faktů a skutečností; jednat a komunikovat vlídně, upřímně a bez předsudků; ctít a oceňovat věrnost, oddanost a plnění závazků; přijímat osobní odpovědnost za výsledek (management podmínek/prostředí). Jednejte s druhými tak, jak chcete, aby oni jednali s vámi. © Alexander Huňát, 2007

Povinnosti manažera 2 Dodávat energii, aktivizovat a povzbuzovat lidi: pečlivě a nekompromisně vybírat lidi, kteří vyžadují od sebe i ostatních to nejlepší, podporovat je, umožňovat jim růst a zmocňovat je (poskytovat jim odpovídající pravomoc). Poskytovat odpovídající feedback a background (management lidí). © Alexander Huňát, 2007

Povinnosti manažera 3 Řídit výkonnost: dodávat resp. poskytovat úspěšný růst; generovat a docilovat náročné cíle – krátkodobé i dlouhodobé; trvale zlepšovat/zvyšovat produktivitu, efektivitu a kvalitu; konat resp. jednat rázně na podkladě skutečností a naléhavosti; generovat energii nesnášející byrokracii (management procesů). © Alexander Huňát, 2007

Povinnosti manažera 4 Identifikovat, přijímat a podporovat změnu: vášeň pro inovaci; žízeň po nových myšlenkách/nápadech; adaptabilita a flexibilita; rozumět a chápat konkurenční prostředí a být v čele (management změn). © Alexander Huňát, 2007

Povinnosti manažera 5 Orientace na své zákazníky: rozumět svým zákazníkům (zainteresovaným stranám); houževnatě se zaměřovat na jejich požadavky, potřeby a očekávání; rozvíjet dlouhodobé vztahy resp. partnerství (CRM…). © Alexander Huňát, 2007

BÝT ARCHITEKTEM SVÉ BUDOUCNOSTI A NE OBĚTÍ SVÉHO PROSTŘEDÍ Povinnosti manažera 6 Budování a podpora týmové práce: sdělování resp. šíření informací a nejlepší praxe; dát prostor všem; povzbuzovat vyjádření v rozdílnosti názorů, pohledech, postojích; budovat synergii, konzistenci a integritu; poskytovat fakta…činit rozhodnutí, jednat a podporovat jejich realizaci (management integrity, konzistence, synergie). BÝT ARCHITEKTEM SVÉ BUDOUCNOSTI A NE OBĚTÍ SVÉHO PROSTŘEDÍ © Alexander Huňát, 2007

Povinnosti manažera 7 Budování a rozvoj své odbornosti a osobnosti zvyšování své důvěryhodnosti: zkvalitňování a rozšiřování svých manažerských kompetencí; kultivace své osobnosti; zvyšování profesionality; být v tomto vzorem a příkladem (management růstu). © Alexander Huňát, 2007

Manažerská filosofie: Big picture kontext LEADERSHIP © Alexander Huňát, 2007

Celek versus detail Slepci ohmatávají slona a mají říci, co to je: První ohmatává nohu a hlásí – je to strom; Druhý ohmatává ocas a hlásí – je to provaz; Třetí ohmatává chobot a hlásí – je to had. Všichni tři mají (svoji) pravdu, ale musíte vidět celek, abyste mohli poznat slona (celek, velký obraz, souvislosti, kontext)! © Alexander Huňát, 2007

Vztah hodnotového systému a kompetenčního profilu VYSOKÁ prosperita FK – rozvoj hodnot konkurenceschopnost Úroveň shody individuálních a firemních cílů inovace kvalita Rozvoj potenciálu firmy produktivita NÍZKÁ Úroveň shody kompetencí/způsobilostí zaměstnanců s požadavky organizace a ZS © Alexander Huňát, 2007

Management – struktura (manažerské IQ) KNOW - HOW KNOW - WHY VIZE POSLÁNÍ STRATEGIE STRUKTURA MANAŽERSKÝ SYSTÉM KULTURA Tyto cihličky jsou základními stavebními prvky a tvoří určité konstanty. LEADERSHIP UMĚT CHTÍT MOCI K O M P E T E N C E © Alexander Huňát, 2007

Management – kultura (manažerské EQ) VÝKONNOST VÝKONNOST SYNERGIE TOLERANCE konsensus A N G A Ž O V A N O S T L O A J A L I T A HYBNÉ/BRZDNÉ SÍLY HYBNÉ/BRZDNÉ SÍLY P O D P O R A s t i m u l a c e / m o t i v a c e HYBNÉ/BRZDNÉ SÍLY Základní spojovací materiál (tmel, malta) pro stavbu určující její stabilitu a pevnost a limitující její účinnost a efektivitu. D Ů V Ě R A ZÁSADY PRINCIPY HODNOTY © Alexander Huňát, 2007

Hybné/brzdné síly Hybné síly Kvalita systému Potřeba změny Optimismus + Potřeba změny Znalosti Optimismus Flexibilita Současný stav Kvalita systému Neznalost Pesimismus Konzervatizmus Strach - Brzdné síly © Alexander Huňát, 2007 Žádoucí stav

Manažerské kompetence Kompetence odborná IC intelektuální kompetence (adekvátní portfolio manažerských nástrojů a metod a schopnost je efektivně využívat); věcná kvalita Kompetence sociální EC emocionální kompetence (schopnost sociální interakce, percepce, schopnost kultivovat firemní kulturu a vytvářet pozitivní atmosféru); kvalita vztahů Kompetence etická (schopnost plnit své poslání ve shodě s platnými etickými normami/kodexy, schopnost být vzorem); věcná kvalita + kvalita vztahů Kompetence výkonnostní zdravotní způsobilost (fyzická a mentální kompetence – schopnost obnovovat a poskytovat dlouhodobě vysokou výkonnost). „Absence systematického hodnocení výkonnosti manažerů i z pohledu sociálního a etického může vést až k destrukci firemní kultury: např. ENRON, WORLDCOM, ANDERSEN, PARMALAT…“   © Alexander Huňát, 2007

Manažerské kompetence (survey – Economist Intelligence Unit) Komunikační dovednosti 94% Rozhodování 89% Budování profesionálních vztahů 77% Citlivost ke kultuře 73% Řešení problémů 58% Schopnost překonat dvojznačnost 57% Odborné dovednosti 53% European Quality 4/4 1997 – Vision 2010 © Alexander Huňát, 2007

Řízení K O N T R O L A Zadávání úkolu typu „JAK“ vstup výstup K K K K Kontrola každého jednotlivého kroku procesu. Zadávání úkolu typu „JAK“ (zaměření na způsob/cestu) © Alexander Huňát, 2007

Vedení kontrola Zadávání úkolů typu „CO“ Jasné a srozumitelné stanovení parametrů výstupu před započetí procesu. vstup výstup K K K K K K kontrola Zadávání úkolů typu „CO“ (zaměření na výsledek/cíl) © Alexander Huňát, 2007

Pracovní pokyn/příkaz Každý krátkodobý pracovní úkol musí být konzistentní s dlouhodobými cíli organizace (jinak se v podstatě nadřízený dopouští sabotáže). Každý pracovní úkol musí být konzistentní s kvalifikací zaměstnance, zkušeností a pracovním tréninkem v dané činnosti (K dispozici musí být adekvátní pomůcky a vybavení). Individuální pracovní příkazy musí být dlouhodobě rozdělovány spravedlivě. Dobrou praxí pro zvýšení motivace zaměstnanců je jejich informování o důležitosti pracovního úkolu pro celkové poslání organizace bez ohledu na velikost či okrajovost zastávané pracovní pozice.   © Alexander Huňát, 2007

Hodnocení schopností vůdců Číslo Znak, charakteristika, schopnost Vedoucí stejné úrovně Vedoucí vyšších úrovní Podřízení psychologové Sebehodno-cení 1 Schopnost vést lidi. 2 Schopnost vytvářet týmy a sdílet spoluodpovědnost s ostatními členy týmu. 3 Schopnost přesné formulace vize a dlouhodobých cílů a být vzorem ostatním při realizaci firemních hodnot (firemní kultury). 4 Schopnost identifikovat, formulovat a realizovat potřebné změny. 5 Trvalý profesní a osobnostní rozvoj. © Alexander Huňát, 2007

Hodnocení schopností vůdců Číslo Znak, charakteristika, schopnost Vedoucí stejné úrovně Vedoucí vyšších úrovní Podřízení psychologové Sebehodno-cení 6 Schopnost efektivně sdělovat a rozšiřovat znalosti a zkušenosti (BP). 7 Schopnost stimulovat a motivovat mistrovský přístup k realizaci procesů, inovací a změn. 8 Schopnost jednat s personálem jako s nejcennějším zdrojem. 9 Podporovat a realizovat poslání, vizi, politiku a strategii organizace. 10 Ochota podstoupit riziko a přijmout odpovědnost. © Alexander Huňát, 2007

Hodnocení schopností vůdců Číslo Znak, charakteristika, schopnost Vedoucí stejné úrovně Vedoucí vyšších úrovní Podřízení psychologové Sebehodno-cení 11 Schopnost systematického myšlení (poskytování celkového, úplného obrazu organizace). 12 Schopnost navigovat organizaci. 13 Schopnost efektivně komunikovat a jednat. 14 Schopnost vytvářet pozitivní a inspirující atmosféru. 15 Schopnost přiznání podílu viny a omluvy. © Alexander Huňát, 2007

Kritické faktory úspěchu práce manažera Ovládání kompetenční triády Konkurenceschopný kompetenční profil Znalost a chápání MS, S a K organizace Znalost požadavků, podmínek a pravidel byznysu (schopnost transformovat požadavky, potřeby a očekávání ZS do MS, S a K, do podmínek a pravidel funkce organizace…) © Alexander Huňát, 2007

Apel STAŇTE SE ARCHITEKTY SVÉ BUDOUCNOSTI A NE OBĚTMI SVÉHO PROSTŘEDÍ! © Alexander Huňát, 2007

Závěr Motto: „Svět patří manažerům, kteří jsou tvořiví, vzdělaní, slušní a zodpovědní, kteří dokáží vystihnout potřeby lidí a znají své možnosti.“ © Alexander Huňát, 2007