Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP 5. června 2012 Předkládá: Řídící tým Představenstva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Průmyslová střední škola Letohrad
PROJEKT „Okna technickým oborům dokořán“ registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Začlenění a úloha UNIV 2 ve struktuře regionální odborné školy technického zaměření Ing. Vladimír KEBERT, CSc Ředitel SOŠ a SOU Hořovice.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Národní soustava povolání III Konference Národní soustava povolání - moderní nástroj světa práce Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
Svaz průmyslu a dopravy České republiky. Aktuální bariéry sociálního partnerství škol a zaměstnavatelů Ing. Miloš Rathouský ředitel sekce RLZ a regionálních.
Projekt podpory technického vzdělávání B. Wojnar.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
Kvalifikovaných pracovních sil pro strojírenství Mynářová Lenka květen 2008 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM FONDEM PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ A MINISTERSTVEM.
Obnova vozového parku v České republice
Vzdělávání a výcvik pro automobilový průmysl 2. ročník odborné konference Kroměříž, 10. března 2005.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Hospodářská politika a zaměstnavatelské vztahy“ ve složení: Ing.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Brno, 2. června Sdružení automobilového průmyslu Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ Strategická.
CÍLE A PŘÍNOS MISTROVSKÉ ZKOUŠKY
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Průhonice, 7.dubna Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu „Vozidla pro udržitelnou mobilitu (stručná informace o současném stavu.
Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 4. dubna 2013 Předkládá: Řídící tým.
Kampaň Sdružení AP pro podporu technického vzdělávání Průhonice, 10. prosince 2008 SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU / AUTOMOTIVE INDUSTRY ASSOCIATION.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Automobilové a motocyklové výstavy “ ve složení: Ing. Šípek Antonín,
Aktivity Sdružení automobilového průmyslu v oblasti vzdělávání Předkladatel: Jiří Černý, viceprezident TPCA Czech a viceprezident AutoSAP 75. zasedání.
81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Vnější a vnitřní komunikace AutoSAP“ ve složení: Ing. Jahn Martin,
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu Podpora technického vzdělávání Portál „Auta nás baví“ Portál „Auta nás baví“ (stručná informace)
81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Hospodářská politika a zaměstnavatelské vztahy“ ve složení: Ing.
79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Předkládá: Řídící tým Představenstva „Vnější a vnitřní komunikace AutoSAP “ ve složení: Ing. Jahn Martin,
Praha, 10. prosince Sdružení automobilového průmyslu TP „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ (stručná informace) Ing. Vladimír Volák, člen Představenstva.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
„Okna technickým oborům dokořán“
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Autor bakalářské práce : Karel Ibehej Vedoucí bakalářské práce: Ing
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Krajský metodický kabinet ELEKTROTECHNIKY
TRADICE UPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ DOSTUPNOST ŠIROKÁ NABÍDKA TECHNICKÝCH OBORŮ
IP Alena Kopáčková (DFP)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Informace o projektu IKAP
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 79. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP 5. června 2012 Předkládá: Řídící tým Představenstva „Rozvoj vzdělávání“ ve složení: Ing. Wojnar Bohdan, vedoucí týmu, ŠKODA AUTO Ing. Juříček Pavel, BRANO GROUP Ing. Glogar Ladislav, Moravskoslezský automobilový klastr pan Petrov Vadim, TPCA Czech Ing. Volák Vladimír, RICARDO PRAGUE za sekretariát AutoSAP: Ing. Ešner Pavel

Spolupráce se školami na zvyšování kvality studia a absolventů, rozvoj učitelů Podpora jazykové vybavenosti studentů a jejich mobility Aktualizace učebních plánů a definice potřebných oborů s dlouhodobým výhledem Strategické kvalitativní plánování potřeby absolventů jednotlivých oborů v odvětví v dlouhodobém horizontu, Návaznost na NSK a NSP Aktivní mediální prezentace tématu, komunikace s cílovými skupinami Jednání se státními institucemi a politickou reprezentací I II IIIIV V Strategie Projektu PTZ v ČR Strategie - 5 základních témat Glogar Juříček Petrov Volák Wojnar

Téma 1: Spolupráce se školami Legislativní změny: současné praxe učitelů a žáků jsou limitovány finančním a organizačním zabezpečením, zajištěním bezpečnosti a ochrany zdraví Zaměřit se na kvalitu - definice tzv. „fakultní firmy“: garance odborného a materiálně technického zázemí Technické stavebnice v MŠ, polytechnická výuka na ZŠ Téma 2: Podpora jazykové vybavenosti Zkvalitnění výuky jazyků na všech úrovních vzdělání, praxe v cizojazyčném prostředí Téma 3: Aktualizace učebních plánů a oborů Podpora kreativity studentů - zapojení studentů do zlepšovatelského hnutí Téma 4: Strategické kvalitativní plánování Prosazovat nástroje na hodnocení kvality škol, podporovat úspěšné, jejichž absolventi nacházejí uplatnění na trhu práce Téma 5: Aktivní mediální prezentace, komunikace s cílovými skupinami Nástroje pro podporu rozhodování k dalšímu studiu - modely profesní orientace, zjišťování předpokladů ke studiu - zpětná vazba učitel, výchovný poradce rodič Zdůrazňovat perspektivu zaměstnání v průmyslu Prezentace výhod a atraktivních stránek technických oborů Prezentovat příklady úspěšných firem, sdílení „best practices“ Technické obory zatraktivnit pro dívky Vytvářet podmínky pro větší zapojení mužů do učitelského povolání na ZŠ ale i SŠ Závěry z workshopu Rada ředitelů

Reakce týmu - Projekt „Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi“ Cíl: Inovovat systém a model odborného vzdělávání a pilotně jej ověřit v technických oborech. Obsah projektu: Ve vybraných středních školách ve spolupráci s vybranými firmami, bude ověřena aplikace inovovaného systému odborného vzdělávání podle zkušeností a principů tzv. „learning by doing“. Důraz na využití systémů odborného vzdělávání v zahraničí (duálního vzdělávání – německý systém) Projektové aktivity: - Zpracování vstupních analytických materiálů o systémech odborného vzdělávání v zahraničí a stavu spolupráce škol a zaměstnavatelů v ČR - Vytvoření modelů spolupráce škol a firem na základě převzatých nejefektivnějších prvků odborného vzdělávání ze zahraničí a pilotní ověření modelů spolupráce ve školách a firmách - Semináře a stáže pedagogických pracovníků škol u zaměstnavatelů, využití odborníků z praxe v procesu vzdělávání ve středních školách (pozn. pokračování aktivit projektu IQ Industry) - Prezentace výstupů, návrh souboru opatření a doporučení pro zavedení legislativních změn

Téma I: Spolupráce se školami na zvyšování kvality studia a absolventů, rozvoj učitelů 1 ) Analyzovat současný stav praktické spolupráce mezi školami a firmami 2 ) Best practices s ohledem na kvalitu ale i kvantitu absolventů škol / SŠ, VŠ /. 3 ) Definovat stávající "Road blocks„ propojení praktické výuky s teoretickou Téma II: Podpora jazykové vybavenosti studentů a jejich mobility 1) Analýza výuky jazyka na středních a vysokých technických školách; best practice 2) Stanovit požadavky - rozsah a kvalitu jazykových znalostí u absolventů 3) Návrh organizace stáží studentů v rámci firem SAP v zahraničí 4) Zpracování podkladů pro návrh úpravy učebních osnov 5) Přenést váhu od přílišného důrazu na formální gramatická pravidla na důležité prvky jazykové gramotnosti, zaměřit se na kompetence učitel 6) Najít cestu přes rodiče (hry, omalovánky,…) Téma III: Aktualizace učebních plánů a definice potřebných oborů s dlouhodobým výhledem Téma IV: Strategické kvalitativní plánování potřeby absolventů jednotlivých oborů v odvětví v dlouhodobém horizontu, Návaznost na NSK a NSP 1)Definovat technické obory (profese), které "potřebují" firmy AutoSAP v ČR (aktuálně, dlouhodobě) 2) Stanovit odhad potřeby absolventů jednotlivých oborů 3) V případě potřeby aktualizovat učební plány Téma V: Mediální prezentace, komunikace s cílovými skupinami 1)Uspořádat konferenci k tématu v 09/12. 2)Vybrat mediálního partnera projektu (Hospodářské noviny) 3) Připravit rešerši mediálních aktivit k technickému vzdělávání a navázat partnerství se subjekty

Dotazník ke strategickému kvalitativnímu plánování potřeby oborů/profesí v odvětví automobilového průmyslu. Cíl:  Definovat technické obory (profese), které jsou v členských firmách Sdružení automobilového průmyslu zastoupeny a které firmy potřebují  Stanovit odhad potřeby zaměstnanců jednotlivých oborů v krátkodobém a střednědobém časovém horizontu Struktura dotazníku, výchozí základna:  Vytipovány nejdůležitější profese/povolání z oborů strojírenství, elektrotechnika a hutnictví a slévárenství  Povolání/profese rozděleny do 6ti kvalifikačních úrovní podle stupně vzdělání  Nejdetailněji rozčleněny a analyzovány kvalifikační úroveň střední vzdělání s výučním listem (20 profesí) a střední vzdělání s maturitní zkouškou (12 profesí)

Známe strukturu zaměstnanců podle úrovně dosaženého vzdělání a víme jak se struktura bude měnit v čase. (za AutoSAP) Kvalifikační struktura

Zastoupení povolání/profesí podle kvalifikační úrovně Střední vzdělání s výučním listem Povolání/profese Počet zaměstnanců Četnost profese ve firmách dle počtu odpovědí (%) Obráběč kovů % Nástrojař % Provozní zámečník a montér % Mechanik strojů a zařízení % Elektrikář mechanik % Strojní zámečník a rýsovač98127% Střední vzdělání s maturitní zkouškou Povolání/profese Počet zaměstnanců Četnost profese ve firmách dle počtu odpovědí (%) Strojírenský technik % Mechanik a seřizovač obráběcích strojů % Technik jakosti ve strojírenství % Elektrotechnik81348% Programátor NC strojů35238%

Zastoupení povolání/profesí podle kvalifikační úrovně Vyšší odborné vzdělání - Bakalářský studijní program Povolání/profese Počet zaměstnanců Četnost profese ve firmách dle počtu odpovědí (%) Samostatný strojírenský technik72952% Samostatný zkušební technik12125% Samostatný slévárenský technik6311% Samostatný elektrotechnik6317% Vysokoškolské vzdělání; Magisterský studijní program Povolání/profese Počet zaměstnanců Četnost profese ve firmách dle počtu odpovědí (%) Strojní inženýr % Inženýr v elektrotechnice48148% Slévárenský inženýr7717% Svářečský inženýr416% Kovárenský inženýr192%

Meziroční přírůstek potřeby zaměstnanců techn. oborů (strojírenství, elektrotechnika, hutnictví a slévárenství) ve firmách AutoSAP Poznámka: zejména u středního vzdělání se budou počty čerstvých absolventů snižovat, protože uvedené počty absolventů odrážejí stav před 3-4 roky, kdy do vzdělávacího systému vstupovalo o cca 30 tis. žáků více. */ počet absolventů výrazně ovlivňuje počet absolventů žádaných maturitních oborů z oboru elektro (výpočetní technika). Skutečné počty jsou pak o cca 3 tis nižší. Kvalifikační úroveň2013/ /2018 Střední vzdělání s výučním listem2 000 (+8%)2300 (+9%) Celkový počet absolventů v ČR8 500 Střední vzdělání s maturitní zkouškou1 300 (+11%)1600 (+13%) Celkový počet absolventů v ČR */ Vyšší odborné vzdělání; Bakalářský studijní program250 (+24%) Celkový počet absolventů v ČR750 Vysokoškolské vzdělání; Magisterský studijní program1 000 (+16%)1100 (+17%) Celkový počet absolventů v ČR7 000 Srovnání s aktuálními disponabilními počty absolventů, kteří opustili vzdělávací systém ČR v roce 2011.

Shrnutí Známe nejdůležitější technická povolání/profese pro automobilový průmysl Kvantifikovaná data lze specifikovat i podle regionálního členění Známe potřeby profesí/povolání v krátkodobém a střednědobém časovém horizontu Získaná data můžeme porovnat se strukturou žáků ve vzdělávacím systému Závěry můžeme použít k argumentaci vůči státní správě, zřizovatelům škol, pro propagaci technického vzdělání i ke spolupráci se školami

Konference ve Škoda Auto – studium techniky dnes; konkurenceschopnost zítra Datum:19. září 2012 Místo:Škoda Auto, STC Kosmonosy Čas:11: :00 konference; 15:00-16:30 prohlídka závodu Účastníci: za členy AutoSAP, cca 10 zástupců za tým PPTV Obsah:Poslední trendy v učňovském a vysokém technickém školství Duální vzdělávání Přerod vysoké školy na technický ústav …a překvapení na závěr