Řízení lidských zdrojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Hodnocení práce Hodnocení práce je nástrojem zajišťujícím, aby požadavky, náročnost, složitost a podmínky práce se odrazily v diferenciaci odměny pracovníka.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Předmět: Řízení podniku 1
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
SIL V PODNIKU VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Prosperita organizace
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Poradenství v obecném řízení
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Personální plánování.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Plánování lidských zdrojů
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Strategie regionu, obce
Plánování lidských zdrojů
Ekonomika malých a středních podniků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Řízení lidských zdrojů Přednáška č. 5 Personální plánování

Osnova: 1) Definice a cíle plánování lidských zdrojů 2) Postavení personálního plánování v plánování činnosti organizace 3) Proces personálního plánování v podniku 4) Předpovídání potřeby lidských zdrojů a jejich nabídky z vnitřních i vnějších zdrojů 5) Plánování dílčích personálních činností 6) Subjekty plánování lidských zdrojů a jejich úkoly

1) Definice a cíle plánování lidských zdrojů Personální plánování (plánování lidských zdrojů, plánování pracovníků) slouží k realizace cílů organizace tím, že předvídá vývoj, stanovuje cíle a realizuje opatření směřující k současnému a perspektivnímu zajištění úkolů organizace adekvátní pracovní silou. Je to proces zabezpečování toho, že budou rozpoznány potřeby organizace v oblasti lidských zdrojů a že budou zpracovány plány směřující k uspokojení těchto potřeb.

Zaměřuje se na kvantitativní i kvalitativní stránku potřeby lidských zdrojů a znamená to, že musí odpovídat na dvě základní otázky: a) Kolik lidí? b) Jaké lidi? Jeho smyslem je tedy zajišťovat perspektivní plnění všech hlavních úkolů personálního řízení, a tím přispívat k prosperitě a konkurenceschopnosti organizace.

Cíle plánování lidských zdrojů budou do značné míry záviset na jejich podmínkách, ale obecně řečeno – typickými cíli asi bude: A) získat a udržet si takové počty lidí, které organizace potřebuje a kteří by zároveň měli požadované dovednosti, zkušenosti a schopnosti, B) předcházet problémům souvisejícím s potenciálním přebytkem nebo nedostatkem lidí,

C) formovat dobře vycvičenou a flexibilní pracovní sílu a tak přispívat k schopnosti organizace adaptovat se na nejisté a měnící se prostředí, D) snižovat závislost organizace na získávání pracovníků z vnějších zdrojů v případech, kdy nabídka pracovních sil s kvalifikací, která je pro organizaci klíčová, je nedostatečná, a to pomocí formulování strategie stabilizace a strategie rozvoje pracovníků,

E) zlepšit využití pracovníků zaváděním flexibilnějších systémů práce.

2) Postavení personálního plánování v plánování činnosti organizace Personální plánování je plánováním odvozeným. Znamená to, že primární je plánování výrobních cílů či jiných cílů týkajících se činnosti organizace, plánování technického rozvoje, prodeje výrobků či služeb. Plánování je nejdůležitějším nástrojem řízení organizace a protože člověk je nejdůležitějším faktorem jejího fungování, je personální plánování – těžištěm všech plánovacích aktivit v organizaci.

Aby bylo personální plánování efektivní, je třeba dodržovat následující zásady: A) Znát a respektovat strategii organizace. Ti, co vytvářejí personální plány, by měli důkladně znát strategické plány organizace. B) Cyklus plánování činnosti organizace a cyklus personálního plánování by měly být časově sladěny. C) Personální plánování by mělo být celoorganizační záležitostí.

3) Proces personálního plánování v podniku Stejně jako v případě plánování jiných oblastí je pro personální plánování rozhodující předvídání, prognóza. V tomto případě jde především o prognózu potřeby pracovních sil v organizaci a prognózu zdrojů pracovních sil, z nichž je možné zmíněnou potřebu pokrýt. Kvalita plánování tedy závisí na kvalitě prognóz. Kvalita prognóz závisí na kvalitě a hloubce odpovídajících analýz, které ovšem nelze provádět bez pečlivého a detailního zjišťování informací.

Páteří každého plánovacího procesu je tedy posloupnost: INFORMACE _____ANALÝZA_____ PROGNÓZA_______PLÁN. Prvním krokem každého plánování je formulování strategických cílů organizace a jim odpovídajících strategických plánů. Na jejich základě se formulují cíle strategického personálního řízení, které se vkládají do strategických personálních plánů. Cíle strategického personálního řízení v organizaci se pak konkretizují ve strategii formování její pracovní síly.

Součástí každého procesu plánování potřeby pracovníků i jejího pokrytí je periodická kontrola a vyhodnocování plánů z hlediska nových poznatků a nových úkolů, které před organizací vyvstaly. Plánování v tržních podmínkách musí poskytovat dostatečný prostor pro pružnou reakci na požadavky trhu, musí brát v úvahu požadavek připravenosti na změny. Proto běžnou součástí plánování je úprava plánů, pokud ji vedení organizace považuje za nezbytnou.

4) Předpovídání potřeby lidských zdrojů a jejich nabídky z vnitřních i vnějších zdrojů K odhadům perspektivní potřeby pracovníků lze použít různé metody, které lze rozdělit na metody intuitivní a kvantitativní. Intuitivní metody jsou založené na důkladné znalosti vazby mezi úkoly organizace, technikou a pracovní silou a vyžadují tedy značné zkušenosti od pracovníků, kteří ji provádějí.

Zařadit sem můžeme: A) Delfská metoda – expertní metoda, která spočívá v tom, že skupina expertů se snaží dosáhnout vzájemné shody názorů na budoucí vývoj všech možných faktorů, které by mohly ovlivnit budoucí potřebu pracovních sil v dané organizaci. B) Kaskádová metoda – přináší nejen odhad perspektivní potřeby pracovních sil, ale i odhad pokrytí této potřeby z vnitřních zdrojů. Vedoucí pracovník na nejnižším stupni organizační úrovni (např. mistr) dělá na základě vlastních zkušeností odhad potřeby pracovních sil a odhad pokrytí této potřeby z vnitřních zdrojů.

C) Metoda manažerských odhadů – jsou do ní zapojeni všichni vedoucí pracovníci organizace. Manažeři na základě svých znalostí a zkušeností odhadují velikost a strukturu budoucí potřeby pracovníků. Kvantitativní metody používají matematický či statistický metodologický aparát a vyžadují tedy zpravidla množství dat (např. metody založené na analýze vývojových trendů, korelaci a regresi apod.).

Organizace pokrývá svou potřebu pracovníků jednak z vnitřních zdrojů, jednak z vnějších zdrojů. Vzhledem k délce období, na které se v podmínkách tržní ekonomiky plánuje potřeba pracovníků, lze říci, že v úvahách o perspektivním pokrytí této potřeby hrají rozhodující roli vnitřní zdroje. Pro odhad pokrytí potřeby pracovníků z vnitřních zdrojů se používá (bilanční metoda-intuitivní metoda, metoda založená na markovovoské analýze – kvantitativní metoda). Východiskem pro odhad perspektivních zdrojů pracovních sil je dokonalá znalost současného počtu a současné struktury pracovních zdrojů v organizaci i mimo ni, znalost zákonitosti pohybu.

Pokud jde o odhady vnějších zdrojů pracovních sil, pak lze použít řadu demografických metod (populační projekce, prognózy), popř. používat již hotové výsledky projekcí či prognóz zpracovaných institucemi státní statistiky či institucemi trhu práce.

5) Plánování dílčích personálních činností Tyto plány jsou odvozeny z obecnějších strategií formování pracovní síly podniku a z detailnějších analýz faktorů poptávky po pracovních silách a jejich nabídky. Plány činností by měly být zpracovány především pro tyto oblasti: A) Plán zabezpečování lidských zdrojů Tento plán se zabývá přístupy k získávání pracovníků z vnitřních zdrojů organizace i z vnějších zdrojů a tím, jak přilákat vysoce kvalitní uchazeče (snaha se stát atraktivním zaměstnavatelem).

B) Plán flexibility ( využívání pracovníků na částečný úvazek, sdílení pracovního místa, práce doma a distanční práce apod.) Cílem plánu flexibility by mělo být, zabezpečit větší flexibilitu v činnosti, zlepšit využívání dovedností a schopností pracovníků, zvýšit produktivitu, snížit náklady spojené se zaměstnáváním lidí. C) Plány vzdělávání pracovníků Musejí odpovědět na otázku, jaká je perspektivní potřeba vzdělávání a formování pracovních schopností pracovníků organizace, jaké oblasti vzdělávání a jaké skupiny pracovníků jsou z hlediska vzdělávání prioritní, jaké metody a formy vzdělávání je třeba použít atd.

D) Plány rozmisťování pracovníků Snaží se odpovědět na následující otázky např. Které pracovníky a kdy pověřovat odpovědnějšími úkoly? Jak zabezpečit rozmisťování pracovníků v souladu s jejich schopnostmi, pracovním chováním? Atd. E) Plán snižování počtu pracovníků Plán snižování počtu pracovníků by měl být založen na časovém plánu snižování a na prognózách, do jaké míry lze tohoto cíle dosáhnout pomocí přirozených ztrát nebo stimulování dobrovolných odchodů nadbytečných pracovníků.

F) Plány odměňování a produktivity práce Mají za úkol rozpoznat a určit, co je třeba udělat, aby systém odměňování dostatečně přitahoval pracovníky do organizace, stabilizoval je a stimuloval k žádoucímu pracovnímu výkonu. Musejí odpovědět na otázky, jaké jsou hranice odměňování, jak odměňovat klíčové pracovníky organizace, do jaké míry vázat odměňování těchto pracovníků na výkon apod.

6) Subjekty plánování lidských zdrojů a jejich úkoly Vrcholové vedení – formuluje obecně a hlavní cíle činnosti organizace, udává rámec, z něhož musejí vycházet perspektivní odhady potřeby pracovníků jak z hlediska počtu, tak z hlediska struktury. Další úrovně vedení – vycházejíce z přidělených úkolů, musejí klást otázku, kde tyto pracovníky vzít. Musejí mít alespoň obecný přehled o stavu, pohybu a využívání pracovníků v organizaci. Linioví manažeři, vedoucí pracovníci nejmenších pracovních skupin – tedy skupin, které bezprostředně plní rozhodující pracovní úkoly organizace.

Personální útvar - hraje úlohu koordinátora a organizátora plánovacího procesu a slouží jako zdroj informací nezbytných pro efektivní účast vedoucích pracovníků v procesu plánování potřeby pracovních sil a pokrytí této potřeby. a) By měl upozorňovat management na silné a slabé stránky lidských zdrojů organizace, a na příležitosti a hrozby, které to představuje, aby to management mohl vzít v úvahu při vytváření podnikových plánů. b) Zajišťuje také jednotnou úpravu dokumentů a dbá na to, aby tyto dokumenty byly úplné jak z hlediska požadované struktury, tak z hlediska obsahu.

c) Zpracovává konečnou verzi personálních plánů, včetně plánů personálních činností, kontroluje jejich plnění a v případě potřeby iniciovat změny těchto plánů, dále pak uchovává všechny dokumenty související s personálním plánováním. d) Protože vedoucí pracovníci nemají často potřebné znalosti a dovednosti z oblasti personálního řízení, musí je personální útvar metodologicky vést, radit jim, usměrňovat a kontrolovat je, popřípadě interpretovat jejich představy a stanoviska, racionalizovat a zreálňovat je s ohledem na okolnosti, které vedoucí pracovníci nemohou znát, popř. se v nich ne zcela orientují.

Konec přednášky Děkuji za pozornost