3D GRAFIKA ÚVOD DO 3D & Základy zobrazování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafika – 3D Editor. Jaký 3D editor? •3D editorů je velké množství a výběr správného editoru nám velice usnadní práci •Některé jsou vhodné na průmyslový.
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Znaky barokní architektury
Student: Ing. Olga Minaříková školitel: doc.akad.soch. Miroslav Zvonek, PhD. srpen 2009.
Kovoprog – geometrické prvky, modifikace a kontury frézování
Modelování v AUTOCADU Křivky v prostoru, modelování z těles a povrchů,
MAGNET – NOVÁ ŘADA PROGRAMŮ TOPCON
Vektorová a bitmapová grafika
Základní číselné množiny
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.

Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Modelování v prostoru.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EKO/GISO – Kartografická zobrazení
nerozvinutelné (zborcené) Zborcený rotační hyperboloid.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rovnoběžné promítání. Nevlastní útvary. Osová afinita v rovině.
Počítačová podpora konstruování I 4. přednáška František Borůvka.
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov, 1IT A.
Tvorba výkresové dokumentace ve strojírenství v prostředí Střední škola, Bohumín, příspěvková organizace, Husova 283 Autoři : KREUTZIGEROVÁ Olga, URBAN.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA VY_32_INOVACE_F3-03 AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš
Technické kreslení Svět práce, 7. ročník
Téma: Vektorizace obrázků -10. díl
Počítačová grafika a prezentace 1 Radek Pinc
Změny v SOILINu ve SCIA Engineer oproti Nexis32
3D modelář – primitivní tělesa, vlastnosti a transformace VY_32_INOVACE_Design1r0115Mgr. Jiří Mlnařík.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02_ZT_TK_1 Ročník: I. Základy techniky Vzdělávací oblast: Odborné.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Malování.
Počítačová grafika Výpočetní technika.
GRAFIKA úvod.
Vektorová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
Ing. Bohuslava Vitekerová
Třírozměrné modelování
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Vektorová grafika. Vektorové entity Úsečka Kružnice, elipsa, kruhový oblouk,… Složitější křivky, splajny, Bézierovy křivky, … Plochy Tělesa Modely.
3D modelář – základy práce se scénou a zobrazením VY_32_INOVACE_Design1r0114Mgr. Jiří Mlnařík.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Ing. Petr Voborník, Ph.D. Obor vzdělání: L/01 Mechanik seřizovač
Počítačová 3D grafika Daniel Beznoskov. Úvod Počítačová 3D grafika je označení práci s trojrozměrnými objekty. Převod 3D objektů do 2D zobrazení se nazývá.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
BU51 CAD systémy RNDr. Helena Novotná. Obsah přednášek  Co potřebujeme z teorie  Ovládání a přizpůsobení AutoCADu (profily, šablony, pracovní prostory,
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Třetí rozměr Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 3. Seznámení s programem Autodesk „Inventor“ – CAD Název sady: CNC.
Technické zobrazování
Zoner Callisto – křivky
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
Vytvoření 3D modelu hračky – Game Boy v programu Cinema 4D
Vytvoření 3D modelu hračky – Game Boy v programu Cinema 4D
SŠ-COPT Uherský Brod Ing. Zatloukal Martin
Geografické informační systémy
Digitální učební materiál
Třetí rozměr Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Digitální učební materiál
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_19_Tělesa
Transkript prezentace:

3D GRAFIKA ÚVOD DO 3D & Základy zobrazování Ing. Michal Wendl, Gymnázium Blovice, 2006

Obsah zájmového kroužku Ovládání programu Blender 2.41 Základy modelování geometrických těles od jednoduchých ke složitějším (včetně použití křivek) Vytváření scény Přiřazování materiálů Vytváření a přiřazování textur Osvětlování scény Rendering

Obsah zájmového kroužku Srovnání s jiným softwarem pro 3D (ukázka modelování v programu ZBRUSH – sculpting a malování textury přímo na model) To vše doplněno podrobným výkladem Co se očekává od vás? ZÁJEM nejen o problémy prostorového zobrazování, ale hlavně zájem o sebezdokonalování se. Grafikem se člověk nestává, nýbrž učí, tzn. že musíte cvičit, cvičit, cvičit 

3D GRAFIKA OBECNĚ V současné době je prostorové zobrazování čehokoli naprosto běžné a normální. Ještě na konci minulého století bylo ovšem prostorové zobrazování velmi neobvyklé. Všechny technické výkresy byly kresleny jen ve 2D. Dnes je tomu naopak: Ve 3D programu se vytvoří prostorový model součástky Jedním kliknutím je možno převést jej do 2D a zobrazit v různých pohledech

Ukázky technické dokumentace

SOFTWARE Software pro tvorbu 3D grafiky Komerční (drahé licence – i miliony korun) 3D Studio Max, MAYA, ZBRUSH, Cinema 4D 9 Nekomerční (zdarma pro vlastní využití) Blender Kvalita všech těchto nástrojů, je co do hlavních funkcí srovnatelná.

Souřadný systém Důležitý pro konkrétní umisťování objektů

Bod v prostoru

Těleso v prostoru

Pohledy na těleso v prostoru Základními třemi pohledy jsou NÁRYS BOKORYS PŮDORYS K nim se dnes přidává ještě také perspektivní pohled, který směřuje mírně zprava (bokorysně) a mírně shora (půdorysně)

Zobrazování Nárys Bokorys Půdorys Perspektiva

Základní entity ve 3D grafice Základními entitami používanými ve 3D grafice jsou: Vertex (bod) Definován souřadnicemi [x,y,z] Edge (hrana) Spojnice dvou vertexů Face (plocha) Tvořená nejméně třemi hranami, které vytvářejí uzavřený prostor (trojúhelník – triangle face) lépe však čtyřmi hranami (čtyřúhleníkový polygon – quadrilateral face)

Vytváření 3D scény Modelování Materiály Texturování Nasvícení Nastavení kamery a prostředí Rendering

Modelování Modelování je vlastně jen vkládání bodů do prostoru, jejich vzájemné propojování ve hrany, kde tyto hrany tvoří plochy (faces). Při vhodném rozložení těchto bodů je možno vytvořit jakýkoli předmět, věc, tvar… Samotný model ke své dokonalosti bude potřebovat ještě nastavení materiálů (tvrdost, odlesky, pohlcování a odrazivost světla) a také textury (barevné mapy ve formě obrázků, které jsou nalepeny na plochy)

Modely základních geom. těles Krychle (nebo kvádr) je tvořen 8 body, 12 hranami a 6 plochami Na obrázku jsou vydět 4 vybrané body, čtyři vybrané hrany a jedna plocha KRYCHLE - CUBE

Válec (cylinder), Roura (tube) Rozdíl mezi válcem a rourou je v uzavřenosti resp. neuzavřenosti den Na obrázku je vidět vybraný středový bod a dvě plochy Aby byl válec dostatečně zakulacen po obvodu kružnice by mělo být alespoň 32 bodů – lze ovšem obejít i jinak.

Koule (UVsphere) Koule je tvořena tzv. segmenty (podle zeměkoule poledníky) a prstence (podle zeměkoule rovnoběžky) Důležitý je opět počet těchto segmentů a prstenců pro zobrazování tohoto modelu.

Blender Monkey Předdefinovaná síť (mesh) opičky - polygony Předdefinovaná síť (mesh) opičky - vyhlazeno

Vytvoření jedoduchého modelu Vložení plochy – Plane Protažení (extrudování) plochy do prostoru => kvádr Další dvě protažení do prostoru Vytvoření kříže extrudováním vzniklých ploch

Tělesa vzniklá rotací profilu

Sklenice

Blender 2.41 Program je možno zdarma stáhnout na adrese http://www.blender3d.org Stránky české komunity pracující v Blenderu http://www.bledner3d.cz Mnoho návodů pro začátečníky i pokročilé Na oficiálních stránkách je k dispozici také oficiální příručka v HTML (anglicky) Pro naší práci není angličtina nezbytná, kdo ji však ovládá na lepší úrovni má výhodu

Pracovní prostředí světlo 3D okno s mřížkou kamera Model krychle Panel nástrojů Panely vlastností

Renderování (rendering) Rendering je tvorba reálného obrazu na základě počítačového modelu, nejčastěji 3D. Rendering obsahuje v závislosti na softwaru mnoho parametrů a nastavení, kterými lze ovlivnit konečný vzhled scény.