Právní analýzy pro projekt „Podpora procesů v sociálních službách“ Právní analýza I – Rozbor práva Společenství v oblasti sociálních služeb v obecném zájmu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Národní elektronický nástroj (NEN)
 Role poradenských firem v oblasti čerpání SF EU 27. dubna 2006 Jiří Halouzka Ředitel v oddělení poradenských služeb
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Projektové řízení Modul č.1.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Facility management ČSN EN
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Systém managementu jakosti
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Vzdělávací moduly  systém prakticky zaměřeného vzdělávání  postihuje široké spektrum dovedností potřebných k úspěšnému předkládání a řízení projektů.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Transpozice směrnice 2003/98 o opakovaném použití informací veřejného sektoru Mgr. David Kotris konference - Pět let činnosti Nemofora
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Monitorovací systém sociálních služeb města Plzně k podpoře dotační politiky Mgr. Karolína Vodičková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Plzeň, 10. ledna 2013 Rozhodnutí o doporučené variantě Seminář pro zastupitele Strategická studie způsobů provozování a správy VaK města Plzně na období.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Systém managementu jakosti
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Presentation Title 1st September 2002
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Klíčové aktivity projektu
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Právní analýzy pro projekt „Podpora procesů v sociálních službách“ Právní analýza I – Rozbor práva Společenství v oblasti sociálních služeb v obecném zájmu s dosahem do právního prostředí České republiky v oblasti sociálních služeb a jejich financování Kulatý stůl „Česká a evropská legislativní úprava systému financování sociálních služeb v kontextu služeb obecného zájmu“ Ministerstvo práce a sociálních věcí, 6. září 2011

Základní východiska Analýzy (1/3) Paralelní zadání: Analýza I (4 dílčí analýzy k odevzdání v různých lhůtách) – MT Legal, s.r.o, advokátní kancelář, Mott MacDonald CZ, spol. s r.o. Analýza II (3 dílčí analýzy k předání v jedné lhůtě) - HOLEC, ZUSKA & Partneři advokáti Scan 1 Scan 2 Scan 3 Scan 4

Základní východiska Analýzy (2/3) Vymezení výstupů Analýzy I (omezení): různé pojmy: analýza, studie zabývající se právem EU, právní analýza „musí reflektovat již zrealizované a dostupné studie v tématu sociálních služeb v obecném zájmu, služeb v obecném zájmu a služeb v obecném hospodářském zájmu“ sporná terminologie: „Společenství“, „analýza již provedené transpozice příslušných směrnic do českého právního řádu“, „SOHZ“ versus SGEI, primární právo versus rozsudky a judikáty atd. klasifikace předmětu VZ: právní poradenství a analýza dat dostupnost dat jen o podporách na sociální služby z MPSV

Základní východiska Analýzy (3/3) Vymezení výstupů Analýzy I (výhrady a omezení): 4 dílčí (samostatně stojící) analýzy zpracovávané v různém čase – nutnost vzájemných odkazů + opakování absence podobné české studie/analýzy a probíhající změny v EU (návaznost na Lisabonskou smlouvu) praktický účel: součást projektu „Podpora procesů v sociálních službách“ – má sloužit pochopení vedení projektu (MPSV) a Monitorovacímu výboru projektu (není vědeckou studií, viz Manažerský souhrn): systém a financování sociálních služeb zkrácený čas vypracování – ze 4 na necelé 3 měsíce neznámý obsah nové generace pravidel SGEI po Lisabonské smlouvě

Postup vypracování Analýzy Představení na předsednictvu Monitorovacího výboru Pravidelná jednání – Řídící výbor projektu : (ujasnění zadání – systémy a financování sociálních služeb + praktická orientace – nikoliv vědecká práce, součást Projektu) Milník 1: předání DA1 až DA3 – Milník 2: předání DA4 –

Struktura a orientace výstupů DA1 – Analýza primárního práva Společenství DA2 – Analýza dopadu rozsudku a judikátů ESD DA3 – Analýza transpozice směrnic do práva ČR a vyhodnocení dopadu na oblast sociálních služeb a jejich financování DA4 – Doporučení pro koncepční legislativní činnost v oblasti sociálních služeb a způsobů jejich financování Orientace výstupů: rozbor dopadů a doporučení na změnu systému a financování sociálních služeb dle zákona o sociálních službách s ohledem na právo EU, tj. zejména problematika veřejné podpory, nikoliv rozbor individuálních sociálních práv v EU!!!

Význam SGEI (služeb obecného hospodářského zájmu) Poskytovatel služby Zadavatel služby objednávka a kontrola SGEI: rozsah, kvalita a platba za SGEI/podmínky „férové“ ceny poskytování SGEI: vybrán v soutěži/bez soutěže (řádně řízený podnik) uživatel SGEI a daňový poplatník: někdy úplný nebo částečný poplatník SGEI V r á m c i E U 2 6 % H D P !!!

Závěr 1 – sociální služby a SGI/SGEI (1/8)  Služby sociální péče a služby tlumočnické dle Zákona o sociálních službách vykazují ve větší či menší míře znaky SGEI, přičemž největší intenzitu tržních prvků vykazují služby „domovů pro seniory“. Doporučení: přehodnocení institucionálního zajištění systému kontroly a stanovení přístupu ke stanovení a měření přiměřeného zisku Je třeba přehodnotit institucionální zajištění systému kontroly tak, aby došlo k zamezení vzniku neslučitelných veřejných podpor EU na sociální SGEI. Pro oblast sociálních SGEI je účelné, aby vznikl na národní úrovni legislativně zakotvený přístup ke stanovení a měření přiměřeného zisku, jako tomu je běžné u jiných odvětvích týkajících se SGEI, a to minimálně v rozsahu věcného usměrňování dle Zákona o cenách.

Závěr 2 – sociální služby a SGI/SGEI (2/8)  ČR nemá komplexní přehled o všech podporách, tj. nemůže efektivně plnit svoji povinnost dle práva EU v oblasti SGEI, tj. kontrolovat, zda nedochází k nedovolené veřejné podpoře EU. Doporučení: komplexní centrální registr podpor sociálních služeb Pro možnost kontroly souladu podpor v oblasti sociálních služeb s právem EU je navrhováno, aby byl vytvořen komplexní centrální registr podpor sociálních služeb. Ačkoliv je z hlediska práva EU účelné, aby byl tento registr provozován jen pro sociální SGEI, jeví se za účelem zvýšení hospodárnosti vhodné i jeho využití pro SGI nehospodářské povahy.

Závěr 3 – sociální služby a SGI/SGEI (3/8)  ČR neposkytuje podpory ze státního rozpočtu pro oblast sociálních služeb na základě veřejných zakázek či koncesí (výjimka fondy EU) ani nemá komplexní datovou základnu, kterou by mohla prokázat, že daný poskytovatel sociálních služeb jako příjemce podpory poskytuje tyto služeb s efektivními náklady a s přiměřeným ziskem. Doporučení: úprava Zákona o veřejných zakázkách a Koncesního zákona Je navrhována úprava Zákona o veřejných zakázkách a Koncesního zákona tak, aby do nich byla vložena výjimka, která by umožňovala postupovat zadavatelům při zadávání sociálních služeb zjednodušeným postupem; zároveň by měla být zachována možnost sociální služby i nadále zadávat ve standardním zadávacím či koncesním řízení.

Závěr 4 – sociální služby a SGI/SGEI (4/8)  Z hlediska splnění pravidel veřejné podpory EU v režimu SGEI není nutno mnoho legislativních změn, důležitější jsou prováděcí podzákonná pravidla. Doporučení: kvalitní prováděcí podzákonná pravidla Z hlediska splnění pravidel veřejné podpory EU v režimu SGEI není nutno mnoho legislativních změn, důležitější jsou prováděcí podzákonná pravidla: vzorové pověřovací akty vzorové zadávací dokumentace a modelové smlouvy na poskytování sociálních služeb příručky výkonových ukazatelů, monitoringu a sankcí pravidla pro délky smluv a závazků na poskytování sociálních služeb metodika kontroly nákladů (transfer pricing)

Závěr 5 – sociální služby a SGI/SGEI (5/8)  Hospodárnost – 5 základních podob (variant) + orientace poměr přínosů a nákladů v životním cyklu: Snížení vstupů při zachování stejné kvality výstupů Nižší ceny zdrojů použitých pro zajištění výstupů Zajištění dodatečných výstupů, tj. zvýšení kvality či množství výstupů při stejných vstupech Zlepšení poměru mezi výstupy a jednotkovými náklady vstupů Změna poměrů mezi různými výstupy zaměřenými na dosažení podobného celkového cíle způsobem, který zajišťuje větší celkové výstupy pro stejné vstupy (alokativní hospodárnost) Doporučení: komplexní RIA s prvky studie proveditelnosti Vypracování RIA s prvky studie proveditelnosti s multikriteriálním posouzením jednotlivých komplexních variant systému. Jednotliví partneři Projektu by si mohly vybrat složenou variantu k posouzení.

Závěr 6 – sociální služby a SGI/SGEI (6/8)  Je třeba dořešit další související systémové otázky (nad rámec Analýzy): 1. Je potřeba dořešit využití příspěvku na péči a účelu jeho použití. 2. Stanovit rozhraní mezi zdravotními a sociálními službami tak, aby bylo vedeno jednoznačněji z hlediska funkčních znaků. 3. Vhodné zvážit rozsah spoluúčasti na hrazení nákladů za sociální služby pro různé příjmové a majetkové skupiny uživatelů. 4. Stanovit způsoby zajištění sociálních služeb a zaměření dotační politiky státu.

Závěr 7 – sociální služby a SGI/SGEI (7/8)  Výstupy SWOT analýzy: 1. Nelze doporučit nulovou variantu (stávající stav). 2. Jako nejvýhodnější se jeví „maximalistická“ varianta, kde by nezávislý regulační úřad spravoval poměrně širokou agendu a zajistil potřeby veřejného sektoru i uživatelů služeb. 3. Varianta „Plnohodnotný registr zajištěný MPSV“ vyžaduje menší úsilí než předchozí varianta a rovněž by znamenala splnění základních požadavků práva EU, slibuje ovšem menší přínosy než „komplexní“ varianta. Mohla by však v mezidobí zaplnit současná prázdná místa v regulaci a zajistit soulad s právem EU a podpořit hospodárnost poskytování sociálních služeb v České republice.

Závěr 8 – sociální služby a SGI/SGEI (8/8)  Vytvoření vstupního koncepčního dokumentu – vymezení komplexních variant k posouzení: 1. Identifikace několika komplexních variant k posouzení – podklad (zadání) pro vypracování plnohodnotného hodnocení dopadu regulace s prvky komplexní studie proveditelnosti. 2. Výsledky hodnocení by pak měly být předmětem pokud možno co největší shody zájmových skupin na vybrané komplexní variantě nového systému sociálních služeb v ČR. 3. Následný vznik implementačního plán k doporučované komplexní variantě. 4. V mezidobí realizace podpůrných opatření pro efektivní zajištění souladu systému sociálních služeb v ČR s právem EU.

Děkujeme Vám za pozornost