Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Abyste si mohli vydělat již za měsíc hodně peněz - musíte tyto informace odeslat dál a naučit je odesílat ještě dál…
Advertisements

Specifika vzdělávání finanční gramotnosti v dětských domovech
Ekonomická gramotnost
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Dominik Míček Adam Kožušník Martin Páleník Patrik Dunker
rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_17_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Opakování FINANČNÍ GRAMOTNOST
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
Ing. Lucie Kratochvílová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118,p.o. Vytvořeno: únor 2013 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ FINANČNÍ GRAMOTNOST NÁKLADY NA BYDLENÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
VY_32_INOVACE_FG.9.18 Finanční gramotnost – 9.ročník Téma- Platební karty Období zpracování – duben 2013 Metodické poznámky – prezentaci je možné použít.
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:14. září 2012 Číslo.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozpočet domácnosti Název školy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Kreditní karty. Kreditní karty Platební karty Při zřízení běžného účtu nám je poskytnuta platební karta Tuto kartu využíváme k bezhotovostnímu placení.
Společenská odpovědnost v ČSOB, 5. ledna 2010 Finanční gramotností pro dlouhodobě udržitelný životní styl Finanční gramotnost – zahájení Evropského roku.
Bankovnictví.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Materiál pro výukovou oporu zpracovanou v rámci projektu Informační technologie proti bariérám ve vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
VYTVOŘENÍ RODINNÉHO ROZPOČTU. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Finanční gramotnost: Platební karty. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 04 Platební karty 2 „Karetní business: body za platbu, slevy, balíčky, spoření, pojištění,
Finanční trh. Pojmy Úrok- peněžitá odměna za půjčení peněz Úroková míra- velikost úroků v procentech, procentní vyjádření navýšení půjčené částky za určité.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_18 Název materiáluKde si půjčit.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Finanční matematika 19. (finanční gramotnost) P ů j č k y a ú v ě r y.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Elektronické platební prostředky, platební karty, platební systémy Předmět Platební styk, Jaro 2008 Mgr. Bc. Libor Kyncl Právnická fakulta Masarykovy univerzity.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Podpora dětí a mladých dospělých v Dětském domově Radost a jejich příprava na vstup do samostatného života Daniel Walbröl mezinárodní konferencE v rámci.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Peníze, Bankovní účet, internetové.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM - Digitální Učební Materiál
LET ZAPOJENÝCH DĚTÍ PROJEKTŮ 6 15 KOL PROJEKTU ROZHLED.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Transkript prezentace:

Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB Přístup mladých k penězům očima dětí, studentů a jejich rodičů 11. listopadu 2011 Výzkum TRU (výzkum segmentu) = více než 1800 respondentů 12 -26 let, od červen 2011, výzkum bude probíhat min. do června 2012 Výzkum děti a rodiče – Omnibus na 1000 respondentů, našemu zadání odpovídalo 253 rodičů, realizovala agentura Factum Invenio, červenec 2011 Pavlína Folovská, manažerka společenské odpovědnosti ČSOB

Jací jsou čeští teenageři Na rozdíl od generace svých rodičů a prarodičů nevnímají svět buď / nebo Nemají potřebu „chodit“ na barikády Jejich největší silou je internet, jsou informovaní Jejich největší touhou je začlenit se Chtějí vše rychle, nebojí se změn Rádi a často jezdí do zahraničí Zatímco předchozí generace mladých lidí se snažily vymezovat vůči moci, revoltovaly, usilovaly o lepší svět a chodily kvůli tomu na „barikády“, dnešní mladí lidí nevnímají současnou společnost jako špatnou, volající po změně Nepotřebují se srocovat v ulicích a demonstrovat, neboť se srocují a projevují své názory v „alternativním“ světě internetu Sdružují se na něm a díky jeho masivní oblibě vytvářejí na společnost neviditelný tlak Touží po absolutní dokonalosti a všeobecné oblibě. To je však – a je otázka, zda je to dobře či nikoliv – zbavuje touhy být výjimečný, ale začlenit se, splynout s davem dokonalých V potřebě „být jako oni“ se pak nechají snadno ovlivnit a propadají stádnosti Kdykoliv vznikne nový trend, který se vylučuje, je okamžitě „znásilněn“ ve prospěch většiny, která z něj učiní diktát pro daný okamžik

Populace mladých Kolik jich je? Věk 12 – 17 let: 631 584 Věk 18 – 26 let: 1 258 643 Po ukončení učiliště nebo střední odborné školy či gymnázia postupuje na vysokou školu na 60 % dětí Ostatní (cca 200 tisíc ročně) nastupuje do zaměstnání Chtějí si užívat, budovat kariéru, rodinu odsouvají ke třicítce Přesto se v ČR se každoročně narodí na 2 tisíce dětí matkám ve věku do 18 let - V roce 2009 se ve více než sto případech narodilo matkám do 18 let věku již druhé dítě, a ve čtrnácti případech dokonce třetí potomek Zdroj: ČSÚ

Peníze jako pán nebo sluha? Peníze považují za prostředek Mladší je považují za výtah k dospělosti Starší si uvědomují závislost na nich Ačkoliv utrácejí spíše za drobné věci, hlídají si slevy Vztah k majetku je spotřební Jejich cílem je však být bohatý, mít dům a auto Zatímco rodiče dnešních dětí vyrůstali v době před sametovou revolucí, kdy peněz bylo méně a možností vydělat si také, pročež si jich více váží a neodmítají možnost přivýdělku, děti možnost brigády odmítají s lehkým srdcem, pokud právě peníze nepotřebují. Staví se k nim stylem „až je budu potřebovat, nějak si je seženu“ Mladší děti (do 17 let) vnímají peníze jako prostředek ke svobodě, který jim umožní dělat si a koupit si, co chtějí Starší (do 20 let) si už uvědomují, že nezbytnost vydělávání peněz je svazující a omezuje touhy člověka Přestože teenageři nečastěji kupují drobné věci (pitím, svačiny, oblečení…), ve chvíli, kdy nakupují za své, hlídají si slevové akce (slevové portály, facebookové stránky…) Vztah k majetku je ryze spotřební, nikoliv emocionální. Dnes mám tenhle telefon, zítra si pořídím ten, který „pofrčí“ Mobil má dnes 99 % mladých lidí, z toho třetina vlastní smartphone a čtvrtina si ho plánuje v nejbližší době koupit Co od života očekávají? Peněz na rozhazování, rodinný dům a automobil. Rodina a spokojený partnerský život je až za tím

Účet jako krok k dospělosti Hlavním důvodem pro zřízení vlastního konta je potřeba vlastního hospodaření s penězi Mít svoje konto je symbolem dospělosti Studenti při škole často pracují, konto je pro ně nezbytností pro vyplácení peněz Pomyslný přechod z prasátka k vlastnímu účtu vnímají mladí jako krok do dospělosti Chtějí mít peníze, které dostanou nebo si vydělají, pod vlastní kontrolou Čtvrtina mladých chce mít účet, aby jim rodiče nedávali kapesné v hotovosti (uvědomují si, že hotovost se snadněji utratí) Třetina mladých pak uvádí jako důvod zřízení účtu potřebu vlastnit platební kartu (ta je jakousi známkou dospělosti)

Sám nebo s pomocí? Ačkoliv vlastní konto je znakem samostatnosti, nechává si třetina mladých s jeho výběrem poradit od rodičů Dívky přitom dají na názor rodičů více než chlapci Ti si raději zjistí vše sami nebo na internetu Studenti se nechají ovlivnit svými kamarády jen v omezené míře Zajímavostí též je, že s rodiči se o volbě konta radí více starší děti (42 %) než ti mladší (28 %) Na kamarády a na reklamu dají při výběru osobního účtu jen 3, resp. 4 % mladých

Placení jako rituál Sáhnout do kapsy pro hotovost je pro studenty každodenní samozřejmost Využívaní platební karty roste s věkem Dárkové poukázky nejčastěji využívají studenti mezi 12 a 17 lety Kreditní kartu využívají především starší studenti, kteří mají pravidelný příjem Především mladší mají placení hotovostí tak v oblibě, že místo aby platili kartou, raději si vyberou z ATM Na rozdíl od světa je v ČR zanedbatelné placení prostřednictvím mobilního telefonu // to se však nejspíš brzy změní s rozmachem chytrých telefonů Kreditní kartu využívají starší studenti, využijí ji především během cestování.

Kolik studenti týdně utratí? Oblečení a doplňky 243 Kč (12-17), 505 Kč (18-26) Doprava 579 Kč (18-26) Průměrná týdenní útrata studentů ve věku 12 – 26 let je 1 066 korun Ovšem zatímco mladí ve věku 12 – 17 let utratí týdně cca 296 korun, ti ve věku 18 – 26 let nečekaných 1 440 korun Platby za mobil 135 Kč (12-17), 310 Kč (18-26) Restaurace 187 Kč (18-26)

Internet je nejlepší „obchoďák“ Studenti nejčastěji nakupují na internetu a platí dobírkou Správa peněz přes internet je pro ně samozřejmostí Nejčastěji pracují s IB jednou měsíčně

Když dojdou peníze… … nejčastěji si studenti půjčí u rodičů Někteří si půjčovat nechtějí vůbec Pokud by si vzali půjčku, tak u banky, ale ne u nebankovní instituce Všimněte si reakce mladých na půjčky u přátel – k této možnosti se kloní jen 9 % dotázaných // důvodem může být, že si vzájemně peníze vracejí s velikým zpožděním a často na tom jejich kamarádské vztahy ztroskotají Děti získávají peníze z několika zdrojů – tím nejčastějším je kapesné a občasný finanční příspěvek od prarodičů. Děti 12-17 uvádějí, že měsíčně od rodičů dostanou 443 korun, mladí 18-26 1691 korun Jak středoškoláci, tak vysokoškoláci jsou připraveni si přivydělat brigádami, prací na částečný nebo plný pracovní úvazek Vysokoškoláci pak průměrně čerpají více než 3 tisíce měsíčně ze státní podpory

Co musí banka nabídnout? Studenti si konto vybírají podle balíčku služeb, ne podle jednorázových akčních dárků, které při otevření konta dostane Pokud obsahuje zdarma služby, které studenti potřebují a chtějí, studenti jsou spokojeni Ocení rovněž možnost kontokorentu či dalších úvěrových a investičních produktů Studenti nad správou svých financí přemýšlí studenti mají zájem o úvěrové a investiční produkty Mladí lidé rovněž ocení nabídku čerpat slevy u obchodníků s různorodým sortimentem

Kapesné v nikoliv závratné výši Čím starší, tím větší kapesné Rodiče nechávají děti postupem času samostatně řešit platby, proto jim dávají více 40 % dětí na prvním stupni nedostává žádné kapesné, 21 % do 100 korun; nejvíce pak dostanou kapesné do 700 korun dětem na druhém stupni rodiče nedávají kapesné v 27 % případů, nejčastěji pak dávají měsíční kapesné mezi 200 – 300 korunami; nejvíce pak do 1 tisíce nedat kapesné středoškolákovi si troufnou jen necelá 4 % rodičů, téměř polovina jim dává 300 – 700 korun; nejvíce pak do 3 tisíc na VŠ už rodiče v 18 % kapesné nedávají, protože si jejich potomek vydělává na brigádách díky částečnému úvazku; nejčastěji VŠ dostávají kapesné ve výši 700 – tisíc (19,6 %) a 1500 – 2 tisíce (16,8 %)

Peníze za známky a za pomoc? Jen desetina rodičů považuje finanční odměnu za dobré známky a pomoc v domácnosti za vhodnou motivaci Většina je toho názoru, že jde o povinnost dětí a že by je peněžní odměna „zkazila“ Na finanční odměnu za dobré známky a pomoc v domácnosti nepanuje mezi rodiči jednotný názor. Někteří v ní vidí jedinou motivaci dnešních dětí, jiní jsou toho názoru, že si děti zvyknou dostávat za všechno odměny, což jim ztíží hladký vstup do dospělého života a pošramotí jejich vnímání hodnoty peněz Přestože k odměnám za dobrý prospěch a pomoc v domácnosti panuje spíše negativní vztah, čtvrtina rodičů připouští, že za větší „výkony“ dětem nějakou odměnu dají U žáku 1. stupně jde nejčastěji o částky mezi 50 a 100 korunami (35 %), u 2. stupně 20 % rodičů dětem dá 100 – 200 korun U středoškoláků se odměna pohybuje ve 32 % případů mezi 50 – 100 korunami, ale vysokoškolákům dává 18 % rodičů 500 korun a více (zde však nejde o odměnu za složení jedné zkoušky, ale například za úspěšné ukončení semestru

Rodinné hovory o penězích Většina rodičů se domnívá, že nemá smysl děti zatěžovat problematikou peněz příliš brzy Ačkoliv SŠ a VŠ již mají přehled o rodinných příjmech a výdajích, rodiče se snaží je tím nezatěžovat Podle poloviny rodičů je zbytečné děti na prvním stupni zasvěcovat do příjmů a výdajů rodiny, mají si užít bezstarostné dětství Necelá polovina všech rodičů je ale toho názoru, že by děti na všech úrovních vzdělání měly mít základní přehled o rodinných financích, aby věděly, jaké jsou možnosti rodiny a navykly si přemýšlet o penězích jako o něčem, co není samozřejmé Pravidelně však rodinné finance s dětmi řeší převážně rodiče vysokošláků (42 %)

Kapesné ano, ale od kdy? Alespoň základní kapesné by měly děti dostávat podle 40% rodičů už od nástupu do školy Třetina rodičů se přiklání k vyplácení kapesného od druhého stupně Pětina od SŠ či učení 4 % by nedávaly kapesné vůbec Kapesné je všeobecně vnímáno jako pozitivní věc, která pomáhá dítěti naučit se zacházet rozumně s penězi Nesmí se to však přehánět s jeho výší; všeobecně se doporučuje dětem na 1. stupni dávat do 50 korun měsíčně (a diskutovat s ním o každém výdaji, který chce učinit) a do 100 korun měsíčně na druhém stupni (pokud si dítě kupuje například mléko v automatu či je nucené koupit si svačinu)

Motivace k výdělku Tři čtvrtiny rodičů jsou pro to, aby se vstupem na SŠ děti chodily na brigády Považují to za důležité pro jejich zdravý postoj k penězům Ačkoliv většina rodičů se staví za to, aby jejich děti od střední školy chodily na brigády a naučily se vydělávat si peníze, aby věděly, že nic v životě nedostanou zadarmo a na všechno, co chtějí, si budou muset vydělat Téměř 10 % jich připouští, že se jejich dětem nebude na brigádu chtít, že budou muset bojovat s jejich leností či pohodlností

Příspěvek na domácnost Zatímco dříve byl trend co nejrychleji se osamostatnit, dnes děti zůstávají bydlet u rodičů často do třicítky Příspěvek na domácnost rodiče vyžadují až od jejich nástupu do prvního zaměstnání Jen 5 % rodičů se domnívá, že potomek by měl na domácnost přispívat už na vysoké škole, pokud má stálý zdroj příjmu Jen 4 % rodičů je toho názoru, že by jim děti neměly na domácnost přispívat vůbec

Děti a peníze očima rodičů Polovina rodičů si myslí, že dnešní děti neumějí s penězi zacházet Jen třetina se domnívá, že jsou schopné rozumného hospodaření Jen 2 % rodičů říkají, že děti s penězi zacházet dokáže

ČSOB produkty pro mladé Počet studentů mezi klienty ČSOB stále roste Tvoří zhruba 20% klientů banky - fyzických osob Studenti jsou s ČSOB Studentským kontem Plus spokojeni. Obsahuje totiž balíček přesně takových služeb, které chtějí a potřebují, oceňují široké množství služeb zdarma. Pro mladší má ČSOB Dětské konto, které je možné otevřít od narození. Při dosažení 15 let věku automaticky přechází na studentské Po ukončení studia automaticky student přechází na další produkty Více informací: www.csob.cz/student Nejčastěji si v ČSOB mladí zakládají konto mezi 18 a 19 lety, po ukončení SŠ Více informací na www.csob.cz/student

ČSOB – kampaň a novinky Každý nový klient, majitel ČSOB Studentského konta Plus, získá do konce listopadu image kartu zdarma Student má čas doložit potvrzení o studiu až do svých 21 let Na www.facebook.com/wantedCZ probíhá soutěž o výhru 11 x 11 111 Kč Na podzim mohou studenti v ČSOB získat nově úvěrový produkt, jako je kreditní karta či úvěr Povolené přečerpání je běžnou součástí studentského konta Studenti preferují platby na internetu Ty jsou díky službě ČSOB Bezpečná platba ještě bezpečnější, neboť každou platbu je nutné potvrdit SMS Studenti mají možnost získat výhodné penzijní spoření, a to ještě před penzijní reformou - Na jaře měla nabídka image karty mezi studenty úspěch

ČSOB a finanční gramotnost dětí ČSOB podporuje projekty přispívající k dlouhodobému udržitelnému rozvoji společnosti Cílem CSR programu je prevence a „léčba“ nízké finanční gramotnosti u nízkopříjmových skupin obyvatelstva a podpora rozvoje finanční gramotnosti u dětí Projekty ČSOB ČSOB finančně podpořila divadelní představení Poslední mince a Výlet. Obě jsou určena pro žáky základních i středních škol a děti z dětských domovů a interaktivní formou motivují děti k odpovědnějšímu vztahu k financím V rámci ČSOB Nadačního programu vzdělání jsme letos vyhlásili 2. ročník grantového řízení na téma „finanční gramotnost“, kde rozdělujeme 1 milión korun mezi nejzajímavější projekty. Mezi vítěznými projekty se nejčastěji objevovaly kurzy finanční gramotnosti pro handicapované a pomoc dětem z DD

ČSOB a finanční gramotnost dětí Soutěž Finanční gramotnost – celoškolská soutěž pro ZŠ a SŠ, v roce 2012 již III. ročník, 65.000 soutěžících v prvních dvou ročnících Peníze trochu jinak – staňte se jedničkou ve světě svých financí elektronický kurs finanční gramotnosti pro ZŠ a SŠ rodinné hospodaření a kalkulačka Spotřebitelský institut SOS publikace Finanční gramotnost přehled o světě financí ve třech částech – peněžní, cenové a rozpočtové gramotnosti kniha je určena pro studenty, odbornou veřejnost, ale i pro každého, kdo se potřebuje zodpovědně pohybovat ve světě financí. text doplňují kontrolní otázky a praktická cvičení Už nikdy dlužníkem je poutavým vyprávěním Lucie Vrbkové o tom, jak je možné dostat se do dluhové pasti a jak z ní ven vyšlo již ve třech vydáních v nákladu 50 000 výtisků

ČSOB a finanční gramotnost dětí Ve spolupráci s občanským sdružením Múzy dětem ČSOB připravuje novou hudebně-strategickou počítačovou hru Život nanečisto: RockStar Hra je primárně určena klientům dětských domovů, kteří se chystají vstoupit do samostatného života, ale je vhodná pro všechny děti Cílem hry je projít si nástrahami, které v sobě skrývá začínající kariéra hudební hvězdy Děti si tak díky počítačové hře vyzkouší, že i zdánlivě přitažlivá práce může být pěkná dřina, a že umět ovládat své finance je pro život klíčová záležitost

Kontakty Pavlína Folovská manažerka společenské odpovědnosti mobil: +420 731 423 147 e-mail: csr@csob.cz