2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Osvícenství v českých zemích a počátky NO
Západní Evropa po třicetileté válce
I. Osvícenský absolutismus
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
Vznik státních útvarů V.
Filozofické kořeny politologie renesance - novověk
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Osvícenství.
Evropa po třicetileté válce
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
Základní typy monarchií
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
2. Literární tvorba v období osvícenství
Teorie státu - pokračování
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Vl01
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
Právní dějiny Vojáček.
Demokracie Seminář politologie.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Věda a technika v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3606_Věda_a_technika_v _18_století Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
OSVÍCENSTVÍ opakování. 1. Co je to osvícenství? 2. Na co kladou osvícenci důraz?
Osvícenství VĚK ROZUMU.
Státověda.
Osvícenství v literatuře
Filozofie osvícenství v Německu
Stát Definice, funkce, typy.
OSVÍCENSTVÍ.
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
Soukromé gymnázium AD FONTES, o. p. s. Číslo programu:. CZ. 1
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Filozofie osvícenství ve Francii
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Francouzský materialismus I
Osvícenství.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Osvícenství, klasicismus
Transkript prezentace:

2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU

osvícenství Kulturní, duchovní, politické a ekonomické hnutí 2. pol. 18. stol. v Evropě 1. pol.18. stol. – Anglie, Francie, později celá Evropa Hlavní myšlenka: dát přednost rozumu před vírou, používáním rozumu změnit lidskou společnost k lepšímu, jednat v souladu s řádem přírody, kritika feudalismu a náboženských předsudků, svoboda vědeckého a filozofického myšlení

Odvrat od víry k rozumu od dogmat k poznání od fanatismu k toleranci od víry ve zjevenou pravdu k pochybování Smyslem života je úsilí o větší pokrok Deismus – bůh existuje, ale od stvoření světa nezasahuje do jeho chodu ( války, přírodní katastrofy nejsou trestem božím) umožněno vědecké zkoumání světa, všeobecné platnosti přírodních zákonů (J. Locke, D. Hume, I. Newton, Voltaire, …) Mechanický materialismus – člověk je výsledkem mechanicko-fyzikálních jevů a vzájemného působení sil

Přírodovědné objevy - velký pokrok Hledání odpovědí v poznávání přírody Utřídění chemických prvků - A. L. Lavoisier Botanický systém - Carl Linné Pokusy s elektrickým proudem: Leydenská lahev, galvanický článek, baterie, hromosvod (B. Franklin, Prokop Diviš) Zdokonalený parní stroj - James Watt

Horkovzdušný balon bratří Montgolfierů

Joseph a Etienne Montgolfierovi - náhodný objev - u krbu sušící se hedvábné šaty paní Montgolfierové - nadnášející se - nápad naplnit papírový balon horkým vzduchem 1783 předvedli králi Ludvíku XVI. - posádka: beran, kohout, kachna 21. listopadu - první lidská posádka = poprvé člověk překonal zemskou přitažlivost

Osvícenští filozofové John Locke - 1689 – „O vládě“ - právo poddaných odepřít poslušnost panovníkovi, upírá-li jim jejich přirozená práva Ch. L. baron de Montesquieu – 1748 - „O duchu zákonů“ - přirozenou osobní svobodu člověka zajistit rozdělením státní moci do tří složek: zákonodárné, výkonné a soudní. Každá složka je nezávislá a bude kontrolovat ostatní dvě. Základ konstituční monarchie (moc panovníka je omezena ústavou = konstitucí), kde moc panovníka je kontrolována parlamentem. Jean Jacques Rousseau - návrat k přírodě Přirozená výchova dětí, zrušení soukromého vlastnictví, ...

Jean Jacques Rousseau 1712 - 1778 Přirozená výchova dětí zrušení soukromého vlastnictví, ... Příčinou všech strastí je odcizení a civilizace - řešení: návrat k přírodě Hlásal mravnost, ctnost, dobrotu a prostotu, ale sám podle těchto zásad nežil Základní dílo: „O společenské smlouvě“ – tj. soulad mezi potřebami a svobodami občana a státem Ideální stav je, dokud má každý něco a nikdo nemá příliš mnoho!

Francois-Marie Arouet de Voltaire 1694 - 1778 Proticírkevní názory Psal historická, filozofická díla, divadelní hry, satirické pamflety Uvězněn 2 x v Bastille Pobýval v Anglii, Prusku, Švýcarsku Hlavní idea: základním zákonem všech národů je svoboda

Stal se populární díky svému sarkasmu a ironii Oslavován již za svého života Vystupoval hlavně proti církvi, náboženské nesnášenlivosti Byl pragmatický „Nevěřím v čerta ani Pánaboha, ale jsem docela rád, že v to věří můj krejčí, alespoň mne neokrade!“

Ekonomické teorie fyziokratismus - F. Quesnay – rozhodujícím zdrojem hodnot je zemědělství podpora zemědělské činnosti počátky liberalismu – A. Smith – „Pojednání o původu bohatství národů“ - hodnota zboží je dána množstvím práce potřebným k jeho vytvoření zdrojem bohatství je lidská práce

Encyklopedisté Francouzští osvícenci ( Diderot, Helvetius, d´Alambert,...) 1751 – 1772 vydali Encyklopedii („Racionální slovník věd, umění a řemesel“) - souhrn všech dosavadních vědomostí Myšlenka: Vědění přispívá k rozvoji lidstva, lidských práv a štěstí Slovník byl zpočátku zakázán

Osvícenský absolutismus Způsob vlády, kdy absolutističtí panovníci uváděli osvícenské ideály (a s nimi společenské a hospodářské reformy) do praxe (někdy i proti vůli poddaných) Habsburský císař Josef II. Pruský král Fridrich II. Ruská carevna Kateřina II.

Blaho lidu může pocházet jen od trůnu Snaha některých panovníků panovat ve shodě s rozumem pro blaho svých poddaných, ve smyslu myšlenky: Blaho lidu může pocházet jen od trůnu Cíl: reformami shora zlepšit život poddaných, tím zabránit revolučním otřesům, posílit moc státního aparátu na úkor privilegií šlechty Reformy probíhaly zejména v oblasti správy, trestního zákoníku, náboženství, obchodu, školství