Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Reklama v rozhodování firmy. Reklamní výdaje a jejich účinnost
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.
Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku
Alternativní cíle firmy
Prezentace programu EVALENT 3.6
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Analýza peněžních toků – cash flow
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
Ekonomika investic.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Úvodní informace k předmětu. Teorie firmy.
MANEK Antonín ŠMEJKAL (2012) Antonín ŠMEJKAL (2012) ŘÍZENÍ RIZIKA.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Cash Flow Jiří Uhman.
HDP= hrubý domácí produkt
Kapitálové trhy Finanční systém Finanční investování
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE: n maximalizace tržní hodnoty firmy a n udržování platební schopnosti.
Zpětné vyhodnocení akvizice Lucie Konečná 2009/ /2010.
FIM: Aplikace WACC jako diskontní sazby
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Investiční činnost.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
BEST PRACTICES IN TREASURY CORPORATE FUNDING COUNTERPARTY RISK MANAGEMENT WORKING CAPITAL MANAGEMENT.
Hodnocení pomocí metody EVA - základ
13. Multiprodukční firma Osnova přednášky
FINANČNÍ ANALÝZA A HODNOCENÍ INVESTIC
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Analýza návratnosti investic/akvizic
8. přednáška Value Based Management (řízení hodnoty) – propojení cílů akcionářů s cíli managementu pro maximalizaci tvorby hodnoty pro vlastníky (shareholder.
Průměrné vážené náklady kapitálu
Řízení a hodnocení banky
Tržní riziko Tržní riziko je pravděpodobnost změny hodnoty podniku, způsobené změnou tržní hodnoty rizikového faktoru. Rizikový faktor  výnos, tzn. změna.
8. přednáška Value Based Management (řízení hodnoty) – propojení cílů akcionářů s cíli managementu pro maximalizaci tvorby hodnoty pro vlastníky (shareholder.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
OCEŇOVÁNÍ PODNIKU Magisterský kurz VŠFS Zima 2012 Irena Jindřichovská
Neoklasický model firmy v podnikovém hospodářství
Finanční páka v podniku
Finanční výkazy obchodních společností
N_MaEk Manažerská ekonomika 12. cvičení Cizoměnové operace (finanční deriváty – forwardy, futures, opce) léto 2014 Skupiny: N_MaEk/R3PH.
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 3. přednáška.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
Struktura podnikatelského plánu
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Téma 8. Náklady kapitálu. Kapitálová struktura a její optimalizace 1. Náklady kapitálu a jejich kvantifikace 2. Teorie optimalizace kapitálové struktury.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Modelování hodnoty podniku Jan Cedl 2015.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu
Optimalizace finančních toků ve vybrané společnosti
Podniková ekonomika.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Transkript prezentace:

Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu. Marrisův model a převzetí firmy. Vertikální růst a transferové ceny. Multiprodukční firma. Diverzifikace a volba výrobního programu. Mezinárodní expanze firem. Teorie firmy

Růst firmy Důvody růstu firmy jsou: Úspory z rozsahu Dosažení minimální hranice efektivnosti Manažerské či vlastnické cíle Aby mohla firma růst, musí být naplněno mnoho předpokladů. Např.: Potenciál Dostatek zdrojů (lidských, finančních, kapitálových) Učení (učící se organizace)

Křivka učení P

Omezení možností růstu Proti možnému růstu firmy hovoří: Omezená poptávka Náklady spojené s růstem (nákup majetku, financování majetku atd.) Malý trh Manažerská omezení: Odlišné cíle podniku Slabý potenciál managementu Špatně stanovená strategie firmy Malý počet (kvalitních) manažerů

Efekt Pernosové (limit počtem a kvalitou manažerů)

Možnosti růstu Růst může probíhat: Formy růstu firmy: Interně (výstavba nových kapacit) Externě (fúze, převzetí) Formy růstu firmy: Diferenciace produktu Vertikální integrace Horizontální integrace Diverzifikace

Maximalizace růstu hodnoty firmy

Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu Vážené průměrné náklady na kapitál: WACC: Weighted Average Cost of Capital E: Equity D: Debt

Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu C: Capital re: rate of equity rd: rate of debt t: tax

Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (vlastního) Používá se model CAPM (Capital Asset Pricing Model) Ri: Expected stock retun (očekávaná míra rizika), náklady na vlastní kapitál rf:bezrizikový výnos Β: systematické riziko : prémie za riziko

Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (vlastního) Bezrizikový výnos: je nejčastěji určen hodnotou výnosu státních obligací, kde se předpokládá téměř stoprocentní jistota investice Prémie za riziko: Představuje jistý bonus, který získávají akcionáři na kapitálovém trhu, Způsob jeho určení se často liší, Výhodou jsou doporučení mnoha firem, jako je například Standard and Poors.

Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (vlastního) Systematické riziko – beta Kislingerová Brealey, Myers, Allen

Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (cizího) rd :úroková míra Bezriziková míra Prémie za riziko Riziko likvidity Úvěrové riziko

Výpočet hodnoty podniku - DCF Metoda Discounted Cash Flow Nerozlišuje jednotlivé peněžní toky (nerozlišuje jednotlivé příjemce peněžních prostředků).

Výpočet hodnoty podniku – DCF ve variantě FCFF Metoda Free Cash Flow to the Firm (základní model): Nerozlišuje jednotlivé peněžní toky (nerozlišuje jednotlivé příjemce peněžních prostředků – akcionáře, věřitele). Sleduje, jaký volný peněžní tok je možno z firmy odebrat bez narušení její další existence, přičemž se neřeší, pro koho jsou prostředky určeny.

Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě FCFF (základní modely) Hodnota aktiv 1 (hodnota podniku): Hodnota aktiv 2 (konstantní růstový model, konstantu představuje g):

Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě EVA Ekonomická přidaná hodnota (Economic Value Added):

Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě EVA Hodnota aktiv – podniku (diskont pomocí WACC):

Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě FCFE Free Cash Flow to the Equity (volný peněžní tok pro akcionáře)

Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě FCFE Odhad hodnoty vlastního kapitálu: Odhad hodnoty vlastního kapitálu 2 (konstantní růstový modul):

Vztah mezi růstem a mírou zadržení

Maximalizace růstu hodnoty firmy Firma maximalizující zisk a maximalizující růst vyrábí krátkodobě stejný výstup Firma maximalizující růst roste rychleji než forma maximalizující zisk, obrat či hodnotu firmy Růst je omezen kapitálovým trhem Neexistuje optimální finanční politika

Marrisův model Manažerská teorie Cílem firmy je maximalizace užitku (tedy růst hodnoty firmy pro vlastníky) U= f (g, v) Manažer se snaží, protože je výsledkem motivován (bonusy, finanční odměna)

Křivka zisku a zhodnocení

Optimální kombinace míru růstu a míry zhodnocení

Vertikální růst Podle směru růstu se rozlišují: Vzestupný vertikální růst Sestupný vertikální růst Měření vertikálního růstu pomocí: Poměru předané hodnoty k projektům Poměru zásob k prodejům Stupně závislosti na trhu vstupů či finální produkce Příčiny vertikálního růstu: Snížení závislosti na dodavatelích Zvýšení efektivnosti Možnost expanze firmy

Vertikální růst a náklady

Transferové ceny Transferová cena je vnitrofiremní cenou, tedy cenou produktu při průtoku výrobku firmou Význam je v: Ovlivňování výstupu každé organizační jednotky firmy Determinaci zisku jednotlivých součástí firmy (tedy v řízení zisku na nižší než firemní úrovni)

Transferová cena při neexistenci trhu meziproduktu

Transferová cena na dokonale konkurenčním trhu meziproduktu Produkt (meziprodukt) je obchodován za tržní cenu Firma transferovou cenu neurčuje, nýbrž přijímá Přebytky vnitrofiremní produkce je možné umístit na externím trhu

Převis vnitropodnikové poptávky (nabídky) meziproduktu

Transferová cena při nedokonale konkurenčním trhu meziproduktu

Diverzifikace Diverzifikace znamená produkci výrobků nezávislými produkčními funkcemi: Stejné výrobky vyráběné na různých zařízeních Více výrobků je výsledkem jedné produkční funkce Produkční funkce sdružuje výrobky pro různé trhy Příčiny diverzifikace: Zvýšení výnosu Snížení rizika Nová příležitost Nevyužité zdroje firmy

Optimální struktura výroby

Optimální struktura výroby (volba rozsahu)

Použitá literatura SOUKUP, J. Mikroekonomická analýza : Vybrané kapitoly. Vyd. 3. Slaný : Melandrium, 2003. 256 s. ISBN 80-86175-30-8. SOUKUPOVÁ, J. Teorie firmy. Vyd. 1. Slaný : Melandrium, 2003. 126 s. ISBN 80-86175-29-4. SOUKUPOVÁ, J., et al. Mikroekonomie. 3. doplněné vydání. Praha : Management Press, 2003. 548 s. ISBN 80-7261-061-9. VOCHOZKA, M.; MULAČ, P. Finanční řízení I. : Opora pro kombinované studium. České Budějovice : VŠTE, 2011. 128 s. (v tisku)