Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu Růst firmy. Příčiny a limity růstu firmy. Dynamický pohled na firmu. Marrisův model a převzetí firmy. Vertikální růst a transferové ceny. Multiprodukční firma. Diverzifikace a volba výrobního programu. Mezinárodní expanze firem. Teorie firmy
Růst firmy Důvody růstu firmy jsou: Úspory z rozsahu Dosažení minimální hranice efektivnosti Manažerské či vlastnické cíle Aby mohla firma růst, musí být naplněno mnoho předpokladů. Např.: Potenciál Dostatek zdrojů (lidských, finančních, kapitálových) Učení (učící se organizace)
Křivka učení P
Omezení možností růstu Proti možnému růstu firmy hovoří: Omezená poptávka Náklady spojené s růstem (nákup majetku, financování majetku atd.) Malý trh Manažerská omezení: Odlišné cíle podniku Slabý potenciál managementu Špatně stanovená strategie firmy Malý počet (kvalitních) manažerů
Efekt Pernosové (limit počtem a kvalitou manažerů)
Možnosti růstu Růst může probíhat: Formy růstu firmy: Interně (výstavba nových kapacit) Externě (fúze, převzetí) Formy růstu firmy: Diferenciace produktu Vertikální integrace Horizontální integrace Diverzifikace
Maximalizace růstu hodnoty firmy
Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu Vážené průměrné náklady na kapitál: WACC: Weighted Average Cost of Capital E: Equity D: Debt
Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu C: Capital re: rate of equity rd: rate of debt t: tax
Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (vlastního) Používá se model CAPM (Capital Asset Pricing Model) Ri: Expected stock retun (očekávaná míra rizika), náklady na vlastní kapitál rf:bezrizikový výnos Β: systematické riziko : prémie za riziko
Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (vlastního) Bezrizikový výnos: je nejčastěji určen hodnotou výnosu státních obligací, kde se předpokládá téměř stoprocentní jistota investice Prémie za riziko: Představuje jistý bonus, který získávají akcionáři na kapitálovém trhu, Způsob jeho určení se často liší, Výhodou jsou doporučení mnoha firem, jako je například Standard and Poors.
Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (vlastního) Systematické riziko – beta Kislingerová Brealey, Myers, Allen
Výpočet diskontní sazby – náklady kapitálu (cizího) rd :úroková míra Bezriziková míra Prémie za riziko Riziko likvidity Úvěrové riziko
Výpočet hodnoty podniku - DCF Metoda Discounted Cash Flow Nerozlišuje jednotlivé peněžní toky (nerozlišuje jednotlivé příjemce peněžních prostředků).
Výpočet hodnoty podniku – DCF ve variantě FCFF Metoda Free Cash Flow to the Firm (základní model): Nerozlišuje jednotlivé peněžní toky (nerozlišuje jednotlivé příjemce peněžních prostředků – akcionáře, věřitele). Sleduje, jaký volný peněžní tok je možno z firmy odebrat bez narušení její další existence, přičemž se neřeší, pro koho jsou prostředky určeny.
Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě FCFF (základní modely) Hodnota aktiv 1 (hodnota podniku): Hodnota aktiv 2 (konstantní růstový model, konstantu představuje g):
Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě EVA Ekonomická přidaná hodnota (Economic Value Added):
Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě EVA Hodnota aktiv – podniku (diskont pomocí WACC):
Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě FCFE Free Cash Flow to the Equity (volný peněžní tok pro akcionáře)
Výpočet hodnoty podniku - DCF ve variantě FCFE Odhad hodnoty vlastního kapitálu: Odhad hodnoty vlastního kapitálu 2 (konstantní růstový modul):
Vztah mezi růstem a mírou zadržení
Maximalizace růstu hodnoty firmy Firma maximalizující zisk a maximalizující růst vyrábí krátkodobě stejný výstup Firma maximalizující růst roste rychleji než forma maximalizující zisk, obrat či hodnotu firmy Růst je omezen kapitálovým trhem Neexistuje optimální finanční politika
Marrisův model Manažerská teorie Cílem firmy je maximalizace užitku (tedy růst hodnoty firmy pro vlastníky) U= f (g, v) Manažer se snaží, protože je výsledkem motivován (bonusy, finanční odměna)
Křivka zisku a zhodnocení
Optimální kombinace míru růstu a míry zhodnocení
Vertikální růst Podle směru růstu se rozlišují: Vzestupný vertikální růst Sestupný vertikální růst Měření vertikálního růstu pomocí: Poměru předané hodnoty k projektům Poměru zásob k prodejům Stupně závislosti na trhu vstupů či finální produkce Příčiny vertikálního růstu: Snížení závislosti na dodavatelích Zvýšení efektivnosti Možnost expanze firmy
Vertikální růst a náklady
Transferové ceny Transferová cena je vnitrofiremní cenou, tedy cenou produktu při průtoku výrobku firmou Význam je v: Ovlivňování výstupu každé organizační jednotky firmy Determinaci zisku jednotlivých součástí firmy (tedy v řízení zisku na nižší než firemní úrovni)
Transferová cena při neexistenci trhu meziproduktu
Transferová cena na dokonale konkurenčním trhu meziproduktu Produkt (meziprodukt) je obchodován za tržní cenu Firma transferovou cenu neurčuje, nýbrž přijímá Přebytky vnitrofiremní produkce je možné umístit na externím trhu
Převis vnitropodnikové poptávky (nabídky) meziproduktu
Transferová cena při nedokonale konkurenčním trhu meziproduktu
Diverzifikace Diverzifikace znamená produkci výrobků nezávislými produkčními funkcemi: Stejné výrobky vyráběné na různých zařízeních Více výrobků je výsledkem jedné produkční funkce Produkční funkce sdružuje výrobky pro různé trhy Příčiny diverzifikace: Zvýšení výnosu Snížení rizika Nová příležitost Nevyužité zdroje firmy
Optimální struktura výroby
Optimální struktura výroby (volba rozsahu)
Použitá literatura SOUKUP, J. Mikroekonomická analýza : Vybrané kapitoly. Vyd. 3. Slaný : Melandrium, 2003. 256 s. ISBN 80-86175-30-8. SOUKUPOVÁ, J. Teorie firmy. Vyd. 1. Slaný : Melandrium, 2003. 126 s. ISBN 80-86175-29-4. SOUKUPOVÁ, J., et al. Mikroekonomie. 3. doplněné vydání. Praha : Management Press, 2003. 548 s. ISBN 80-7261-061-9. VOCHOZKA, M.; MULAČ, P. Finanční řízení I. : Opora pro kombinované studium. České Budějovice : VŠTE, 2011. 128 s. (v tisku)