1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_7.3.1.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A17 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Digitální učební materiál
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B2 Správa procesů AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníProsinec 2012 Ročník / věková kategorie2. ročník Vyučovací.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1/2 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
1/4 FUNGOVÁNÍ TRŽNÍ EKONOMIKY EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A2 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A13 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvoření listopad.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01A28 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníProsinec.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
EKONOMIKA DLOUHODOBÝ MAJETEK Ing. Hana Kročová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A12 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořenílistopad.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
HOSPODÁŘSKÝ CYKLUS – 2. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100203_Vyrobni_faktory_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Celkový a mezní produkt
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03B12_Předmět_pracovního_práva AutorIng. Věra Štverková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_712 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: VF : b) přírodní zdroje.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Trh práce. Nabídka pracovních sil v naší republice je v krátkém časovém horizontu (v rámci roku, několika málo let) relativně neměnná. Poptávka po pracovních.
Název školy:Střední škola dopravy, obchodu a služeb Autor: Lenka Komárková Název projektu: Zlepšení podmínek výuky Číslo projektu:CZ /
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ekonomika – základní pojmy.
Ekonomika– národní hospodářství
Digitální učební materiál
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výrobní faktory CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DUM - Digitální Učební Materiál
Práce, hledání zaměstnání
Výrobní činitelé v podniku
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník/18-19 let Vyučovací předmět/klíčová slova Makroekonomie výrobní faktory (práce, přírodní zdroje, kapitál, informace), pracovní síla, druhy práce, dělba práce, kooperace, specializace, mzda, pozemková renta, úrok, zisk Anotace Prezentace vysvětluje nezbytné předpoklady výroby – výrobní faktory. Dále se zabývá podrobnějším popisem jednotlivých faktorů a základních pojmů, které s danou problematikou úzce souvisí.

AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE ING. MARIE GRYGAROVÁ. Výrobní faktory

= základní předpoklady k výrobě přírodní zdroje práce kapitál (informace) 3

Práce = cílevědomá lidská činnost, jíž lidé získávají statky a služby k uspokojování potřeb K vykonávání práce musí mít člověk pracovní sílu 4

Pracovní síla = souhrn fyzických a duševních schopností (určitá úroveň intelektu, znalostí, dovedností a návyků) člověka konat práci 5

Druhy práce  fyzická x duševní  jednoduchá x složitá  mechanická x tvůrčí  produktivní x neproduktivní 6

Dělba práce = je forma spolupráce, na níž se různí účastníci (jednotlivé osoby, firmy, oblasti atd.) podílejí různými činnostmi, které je potřeba koordinovat a integrovat. Cílem je:  vyšší produktivita práce  nižší náklady  lepší technologické možnosti 7

Kooperace, specializace neboli spolupráce - znamená společné úsilí zaměřené na dosažení prospěchu všech, kteří se na něm podílejí - jednotlivý člověk nevyrábí všechno, ale soustředí se pouze na určitou výrobu 8 specializace kooperace

Mzda = cena práce Rozlišujeme mzdu: nominální x reálnou Velikost mzdy je ovlivněna:  množstvím práce  kvalitou práce  kvalifikací  poptávkou po určitém druhu práce na trhu práce  tržní úspěšností práce 9

Přírodní zdroje Nacházíme je v přírodě v omezené míře (jsou vzácné). Mezi nejvýznamnější patří:  půda  nerostné bohatství  lesy  voda  vzduch Cena půdy = pozemková renta 10

Kapitál = všechny kapitálové statky používané k práci při produkování statků a služeb. Cena kapitálu = cena kapitálu vloženého do finanční instituce. = cena kapitálu, kterou očekává vlastník při aktivním podnikání. zisk úrok 11

Otázka č. 1 Mezi výrobní činitelé patří: a) přírodní zdroje, produktivita práce, kapitál b) majetek, kapitál, práce c) přírodní zdroje, kapitál, práce Správně: C 12

Otázka č. 2 Práce je: a) každá lidská činnost, jíž lidé získávají statky a služby b) cílevědomá lidská činnost, jíž lidé získávají statky a služby c) každá lidská činnost, jíž lidé získávají potřeby d) cílevědomá lidská činnost, jíž lidé získávají přírodní zdroje Správně: B 13

Otázka č. 3 Kromě množství a kvality práce ovlivňují velikost mzdy: a) klasifikace, poptávka po určitém druhu práce na trhu práce, tržní úspěšnost práce b) kvalifikace, poptávka po určitém druhu práce na trhu práce, tržní úspěšnost práce c) kvalifikace, nabídka určitého druhu práce na trhu práce, tržní úspěšnost práce Správně: B 14

Otázka č. 4 Mezi přírodní zdroje patří: a) půda, vítr, pramenitá voda, nerostné bohatství, lesy, apod. b) nerostné bohatství, lesy, půda, práce, pramenitá voda, apod. c) pramenitá voda, půda, nerostné bohatství, prostředky, lesy, apod. d) vítr, pramenitá voda, nerostné bohatství, materiál, lesy, apod. Správně: A 15

Otázka č. 5 Cenou kapitálu, kterou očekává vlastník při aktivním podnikání je : a) pozemková renta b) úrok c) zisk Správně: C 16

17 Děkuji Vám za pozornost

Zdroje  ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled 2009/2010. Zlín: CEED, s ISBN 